Wireless ethervervuiling

Pagina: 1
Acties:

• vrotsnok
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-01 22:41
Het probleem is als volgt:

1. Ik woon in een wijk met 30 wifi netwerken
2. De meeste 802.11/g routers zullen kanaal 6, of anders 11 of 1 als standaard kanaal pakken.
3. Door tweaken heb ik ondervonden dat kanaal 11 met al die netwerken het enig bruikbare kanaal is.
4. Er komt een nieuw netwerk in mijn omgeving, deze pakt kanaal 11 (geheel begrijpelijk, want meest schone kanaal).
5. Helaas dondert hierdoor mijn wireless receptie in elkaar.
6. Er zijn geen kanalen meer over die niet overlappen met zwaar overbelaste kanalen.

7. Is de 2.4Ghz band soms te vol?
8. Ga ik resultaat zien met een gotere antenne (moet 2 verdiepingen overbruggen helaas)

Ik vraag me af of het beter is om te investeren in spul dat niet op de 2.4 Ghz band uitzend of dat ik evt een antenne zou kunnen aanschaffen om bereik te verbeteren...

Enig idee?

specs

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-03 09:57

painkill

Pain(k)(ill)

Toch een kabel trekken?

Of anders een N router kiezen die ook de 5 ghz band ondersteund, want je woont waarschijnlijk in een flat waar ook wel meer apparaten zijn die op die 2.4 ghz band zitten.

Mijn SNES verzameling!

• vrotsnok
Ben er bijna van overtuigd dat 5 Ghz gaat werken, maar da's geen reden om niet eerst te proberen goede overdracht op 2.4 Ghz te realiseren (nu op zich nog goed genoeg)

specs

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

vrotsnok schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:22:
Ben er bijna van overtuigd dat 5 Ghz gaat werken, maar da's geen reden om niet eerst te proberen goede overdracht op 2.4 Ghz te realiseren (nu op zich nog goed genoeg)
Het werkt dus nog wel met minstens de snelheid van je internetverbinding?
Wat zeur je dan? :p

Mijn SNES verzameling!

• vrotsnok
Nee sinds vervelende buurman met netwerk op kanaal 11zit, is mijn zwaar bevochten 1.2 MB/s overdrachtssnelheid naar de haaien.

Zou ik nog niet eens heel erg vinden , maar verbinding is nu ook gewoon niet stabiel meer (wegvallen etc). Heb echt mijn best gedaan om alles hier uit die ether te persen wat mogelijk was (sommige andere kanalen krijg ik sowieso geen verbinding op deze verdieping).

Mijn voornamste vragen:

1. Is het slimmer om een betere zend of een betere ontvangstantenne te kopen? (wat levert beste signaal op?)
2. Kan ik nog iets uithalen met zendvermogen oid om "mijn" deel van de ether terug te eisen (zend nu op 74 mw --> 1,7 x standaard)
3. Ik trek pas een kabel als echt alle mogelijkheden uitgeput zijn ;)

specs

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Je kunt nieuwe antennes proberen, maar die zijn echt rete duur.
Probeer je er 2 dan kun je al een N systeem kopen.
En dat wil ook helemaal niet zeggen dat het dan opgelost is.

Mijn advies is hetzelfde wat ik heb gedaan, eerst alle mogelijkheden proberen om niet draadloos te hoeven zenden, en als het niet anders kan gewoon voor N kiezen, 9 MB/s FTW!

Mijn SNES verzameling!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:27
Aan de buurmand vragen of hij een ander kanaal wil proberen? Als je het uitlegd en bereid bent het voor hem in te stellen lijkt het me geen probleem. Biertje erbij.

Als je al een N device koopt kan je hem ook als repeater inzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Terror op 17-03-2009 23:41 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• vrotsnok
Wellicht dat ik dat idd. moet doen (buurman lief aankijken)...

Heb tomato fw op mijn wireless AP zitten en kan daarin zien hoe sterk bepaalde sigalen zijn die mijn wrt54gl waarneemt. "Stoorzender" zit idd dichtbij...

Op zijn minst is dit topic dan nog interessant als beschouwing van wireless signaal in extreem verstedelijkte gebieden :)

Wat is eigenlijk de ervaring hiermee, hoe gewoon is het om 20 netwerken te zien?

[ Voor 4% gewijzigd door vrotsnok op 18-03-2009 00:22 ]

specs

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb ooit in een grijs verleden enkele (onbeveiligde) routers van buren bij een kennis handmatig ingesteld op kanaal 3, 5, 8 en 11.

Plots had iedereen een goed werkend netwerk... volgens mij was dat nog met van die zwakke wireless -b kastjes.

Je zou in ieder geval je accespoint centraal neer kunnen zetten. Het bereik van zo`n kastje is namelijk als een bol (zoek maar wat plaatjes op) en deze is het meest effectief bij een bepaalde plaatsing.

Een wireless -N accespoint zou sowieso de problemen moeten oplossen... echter moet dan wel al je meuk ook N-compatible zijn.

Vanwege de vele draadloze netwerken bij ons in de straat (buren hebben 3 netwerken 8)7 ) ben ik blijven hangen bij een bedraad netwerk.
vrotsnok schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:45:

Heb tomato fw op mijn wireless AP zitten en kan daarin zien hoe sterk bepaalde sigalen zijn zie mijn wrt54gl waarneemt. "Stoorzender" zit idd dichtbij...

Op zijn mist is dit topic dan nog interessant als beschouwing van wireless signaal in extreem verstedelijkte gebieden :)

Wat is eigenlijk de ervaring hiermee, hoe gewoon is het om 20 netwerken te zien?
Vraag je buurman waar hij zijn antenne heeft staan, zodat jullie samen een mooie positie kunnen bepalen...mogelijk staat het ding nu direct naast jouw modem/router met slechts een muurtje ertussen.

[ Voor 35% gewijzigd door Michael Knight op 17-03-2009 23:49 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Je moet niet met betere antennes werken, je ondervind dan nog meer hinder.

Je kan beter het e.e.a. gaan verzwakken dan versterken.

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Heb tomato fw op mijn wireless AP zitten en kan daarin zien hoe sterk bepaalde sigalen zijn zie mijn wrt54gl waarneemt. "Stoorzender" zit idd dichtbij...

Op zijn mist is dit topic dan nog interessant als beschouwing van wireless signaal in extreem verstedelijkte gebieden :)

In mijn dorpelijke omgeving zit ik al op 8.
Kan me zo voorstellen dat je in flats wel eens op de 30 kunt gaan zitten.

Mijn SNES verzameling!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Je hebt waarschijnlijk weinig andere opties dan of naar 802.11 a / 5 Ghz over te stappen of DLan / Powerline te gebruiken.

Zendvermogen verhogen levert over het algemeen weinig zinvols op, je versterkt ook de ruis.
Richt antenne's zou een optie kunnen zijn, maar dat lost nog niet de grote hoeveelheid aan overige netwerken op.

Ik zou Powerline doen. Ben je in één klap van het geklooi af.

Abort, Retry, Quake ???

• vrotsnok
Ok, ik weet dat een hoog zendvermogen ook meer ruis oplevert...

Hoeveel boven standaard (42mw) is eigenlijk nog redelijk? merk dat ik vanf 82mw alleen nog maar dikke ruis pak.

specs

• vrotsnok
F4T4L_3RR0R schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:49:
Je moet niet met betere antennes werken, je ondervind dan nog meer hinder.

Je kan beter het e.e.a. gaan verzwakken dan versterken.
Overigens vind ik dit ook interessant en wel vanwege dit:

Hoe zou een ANTENNE de signaalkwaliteit kunnen verzwakken, dit ligt toch, uiteindelijk aan de kwaliteit van de verzender?

specs

Verwijderd

vrotsnok schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 00:02:
[...]

Hoe zou een ANTENNE de signaalkwaliteit kunnen verzwakken, dit ligt toch, uiteindelijk aan de kwaliteit van de verzender?
Je probeert duidelijk te maken dat er met de antenne niet gezonden wordt?

• aZuL2001
vrotsnok schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:58:
Hoeveel boven standaard (42mw) is eigenlijk nog redelijk?
Lijkt me dat dat heel erg situationeel is.

Afhankelijk van gebruikte apparatuur, bouwwijze woning en gebruikte materialen, overige omgevingsfactoren.
En laat jij nu van dat laatste veel last hebben.... ;)

Abort, Retry, Quake ???

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een beter zendende antenne is bijna (altijd) ook beter in het ontvangen, dus je ontvangt dan ook meer anderen inderdaad. Dus dat zou ook nadelige gevolgen kunnen hebben. Misschien zou het gebruik van een richtantenne beter zijn zodat je hem van je buren af richt maar juist richting jouw eigen netwerk. Die zijn ook vaak vrij gericht qua ontvangst. Maar die zijn ook duur dus ik ben het er wel mee eens dat N waarschijnlijk een betere optie zou zijn (in elk geval voor de eerste paar jaar, totdat al je buren het ook hebben ;) )

offtopic:
Is die schedel in jouw avatar trouwens Murray uit Monkey Island? Leuk spel was dat.

[ Voor 24% gewijzigd door GekkePrutser op 18-03-2009 00:17 ]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
vrotsnok schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 00:02:
[...]

De wireless router en je computer verzenden en ontvangen gegevens. Je moet dus bij beiden verzwakking toepassen. Dit kan je soms softwarematig doen.

Andere optie is een mindere antenne met minder versterking. Ook kan je de antenneaanpassing vernaggelen, dit kan je doen door de lengte van de antenne in te korten. Bij een optimale aangepaste antenne wordt het aangeboden signaal volledig uitgezonden. Bij een minder goed aangepaste antenne wordt maar een deel uitgezonden, het achtergebleven deel wordt in warmte omgezet. Soms kan dit funest zijn voor je router of je draadloze kaart/stick. Een betere optie is dan een externe antenneaanpassing met een aftakking naar een weerstand/dummyload.

Wat je eerst nog kan proberen is de polarisatie veranderen. De meeste mensen hebben de antennes verticaal gepolariseerd. Doe tegendraads en polariseer je antennes diagonaal of nog beter, horizontaal.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb dat probleem op kantoor. Ronduit kut.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• vrotsnok
Wat je eerst nog kan proberen is de polarisatie veranderen. De meeste mensen hebben de antennes verticaal gepolariseerd. Doe tegendraads en polariseer je antennes diagonaal of nog beter, horizontaal.

goeie tip :).

Wel mooi. Ook een taktiek in het gevecht om de ether met je buren ;)

gr,
Ernst

specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hiero zo'n 20 netwerken aanwezig...

Wat bij mij werkt is om te schiften in de netwerken. Je wilt geen overlap met een netwerk dat zeer sterk ontvangen wordt, maar met zwakkere netwerken kan het veel minder kwaad. Als ik alleen kijk naar 50% sterkte of hoger zijn die 20 naar 3 gekrompen. En dan blijkt 8 hier de ideale kanaal te zijn.

Wel iets om te onthouden: op 2.4GHz zal een draft-N netwerk vrijwel altijd een B/G netwerk verdringen. Dus vermijd iedere vorm van overlap met draft-N netwerken, zeker als je zelf geen draft-N gebruikt.

Oslik blyat! Oslik!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:31
Volgens mij is de stabiliteit en performance erg afhankelijk van de gebruikte apparatuur. Hier heb ik een omgeving waarin in 76 (!) netwerken vindt met een WLAN scan, waarvan ongeveer 30 met een dergelijk sterk signaal dat je redelijk kan verbinden (90% van de beacons komen aan). Ze zitten verspreid op allerlei kanalen, maar de combinatie van Linksys WRT54G (Tomato firmware) & Intel Pro/Wireless 3945 op Linux 2.6.27 gaat als een malle. Steady 2,45 MB/sec, met PPPoE verbinding over WLAN die >3 dagen stabiel blijft... Heb zelfs de transmit power omlaag kunnen zetten en nog gaat het prima. Nou weet ik niet precies wat het hier zo stabiel maakt, maar ik vermoed gewoon de ontzettend stabiele mac80211 drivers voor mijn Intel kaartje, i.c.m. de rock stable Tomato firmware.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Bij mijn zus in het studentenhuis is het nog erger, al die kanalen zitten vol en netwerken staan er soms met volledig ontvangst en andere keren zijn ze weer helemaal verdwenen, op een paar kanalen gaat het dan nog wel een beetje maar het is eigenlijk gewoon een regelrechte ramp.
Er moet echt iets beters op verzonnen worden, de 5ghz band is enkel een workaround, want als iedereen dat gaat gebruiken werkt het ook voor geen meter meer.

http://specs.tweak.to/15535

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anders een Wifi stoorzender aanschaffen ;)
Gaat iedereen vanzelf over op bedrade netwerken, of je kunt een kanaal vrijmaken door specifiek te storen. :+

Overigens is dit inherent aan een vrije band, of je het nu hebt over 433Mhz, 2.4Ghz of 5Ghz, op elke vrije band zul je dit gaan krijgen. Tijdens beurzen krijg je daarom ook frequenties toegewezen om problemen te minimaliseren. Zeker met de aantallen die hierboven genoemd worden lopen de problemen flink op.

Dit is ook de reden dat er redelijk streng word opgetreden tegen zenders op de verkeerde frequenties, als er geen handhaving is, word het binnen no-time een bende.

Overigens tjtristan, bereid je maar voor op een tijd waarin het alleen maar erger word, het is als met de files, neemt de bandbreedte toe die mensen tot hun beschikking hebben (en gebruiken) dan neemt de vervuiling ook toe. Je kunt prima 10 Wifi AP's op hetzelfde kanaal hebben als ze maar voor minder dan 1/10 van de tijd zenden. Zodra een van die AP's flink begint te zenden zakt de rest in elkaar. Doordat ze elkaar gaan storen zakt de maximale snelheid in waardoor de capaciteit inzakt en de belasting groter word.

Richtantenne's kan helpen, misschien ook Wifi werend folie (maar dat blockt ook GSM 1800/1900 Mhz) op de ruiten. Uiteindelijk trek ik ALTIJD een draad als het kan. Draadloos geeft te vaak gedonder, is langzamer en onveiliger en vaak ook nog duurder.

• 7ven
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06-2025
Wat je natuurlijk ook kunt doen en dat werkt bij mij perfect, zet de landinstellingen op een land waar de kanalen boven de 11 ook beschikbaar zijn. Je PC/Laptop moet dat dan wel ondersteunen, heb jarenlang op kanaal 13 gezeten. Het is wat minder legaal maar daar wordt de verbinding niet minder om ;)

• Terror
  • Laatst online: 22:27
7ven schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 08:20:
Wat je natuurlijk ook kunt doen en dat werkt bij mij perfect, zet de landinstellingen op een land waar de kanalen boven de 11 ook beschikbaar zijn. Je PC/Laptop moet dat dan wel ondersteunen, heb jarenlang op kanaal 13 gezeten. Het is wat minder legaal maar daar wordt de verbinding niet minder om ;)
_/-\o_ Echte tweakers oplossing 8)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Robinski
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Ik heb bij mijn vriendin ook een stuk of 20 (als het er inmiddels niet meer zijn) netwerken in de buurt.

In het begin was de WLAN verbinding daar ook dramatisch, maar met een Fonera (met freewlan firmware), lijkt het momenteel aardig goed te gaan.

Alleen de iets langere afstanden werken niet goed, maar gelukkig is de woonruimte niet zo groot waardoor het allemaal wel werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Robinski op 18-03-2009 10:24 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
7ven schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 08:20:
Ondersteunen die standaard intel 3945/4945 dingetjes dat?
Anders is het zeker even het proberen waard >:) .

http://specs.tweak.to/15535

• FatalError
  • Laatst online: 21:21
Ik zou toch echt de 5GHz band eens proberen.
Ik stond n tijd terug met n grote richtantenne op n grote flat om een rondje te draaien:
bijna 100 2.4GHz SSID's en geen enkele 5GHz SSID, en dat terwijl 2.4GHz 3 of 4 vrije kanalen heeft en 5GHz 20 ofzo.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• aZuL2001
De kanalen bij 5 Ghz zijn aparte frequentie gebieden met voldoende ruimte tot een volgend kanaal.
Bij 2.4 Ghz begint het volgende kanaal waar het vorige ophoudt en is dus gevoeliger voor een bezet buurkanaal.

Abort, Retry, Quake ???

• FatalError
aZuL2001 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:07:
De kanalen bij 5 Ghz zijn aparte frequentie gebieden met voldoende ruimte tot een volgend kanaal.
Bij 2.4 Ghz begint het volgende kanaal waar het vorige ophoudt en is dus gevoeliger voor een bezet buurkanaal.
Het is zelfs zo dat ze elkaar overlappen. Daarom kan je slechts 3 of 4 van de 13 kanalen nuttig gebruiken.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Had bij mijn vriendin in huis op een gegeven moment ook een aantal netwerken die elkaar stoorden.
Network stumble losgelaten en gekeken welke frequenties er niet gebruikt werden. Vervolgens alle routers op dat kanaal gezet. Werkt als een tierelier. Wel zorgen dat je wifi-router staat ingesteld dat ie niet automatisch naar een andere band mag schakelen; linksys'en hebben daar nog wel eens een handje van namelijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b
  • Laatst online: 00:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terror schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 09:28:
[...]

_/-\o_ Echte tweakers oplossing 8)
Euh, eerder vrij kansloos fout ingesteld als je dat niet al automatisch ter beschikking hebt. Kanalen 12 en 13 zijn namelijk in de EU standaard bruikbaar, alleen in US niet. Maar goed, beide overlappen met kanaal 11, dus je schiet er doorgaans niet veel mee op...
aZuL2001 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:07:
Nee, het is veel erger - bij 2.4GHz overlappen de kanalen juist fors: ieder kanaal overlapt twee naar boven en twee naar beneden. Je kunt dus alleen 1, 6 en 11, of 2, 7 en 12, of 3, 8 en 13 volledig vrij naast elkaar gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-03 16:31
Als je een N-router wilt kopen moet je wel opletten: n kan zowel op 2.4GHz werken (n zal wel iets beter werken, maar niet sensationeel) als op 5GHz (waar je met een beetje geluk een echt vrij kanaal vindt), en de goedkope n-apparatuur werkt uiteraard alleen op de 2.4GHz band.

802.11a zou op zich goed genoeg moeten zijn (54Mbps op 5GHz) maar als je nieuw materiaal koopt is n op 5GHz toch het meest aan te raden (maar CAT7 SFTP of zelfs ordinaire CAT5E UTP kabel is natuurlijk nog beter qua betrouwbaarheid)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/_pzC_7PLtN-0/RomcvxIQjOI/AAAAAAAAAjY/AsG8TixQTdc/s320/WiFi+Channels+1.gif

De kanalen overlappen elkaar toch altijd, wellicht dat 12 en 13 toch betere ontvangst geven op de hogere frequenties, of werkt dat niet zo?

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 22:16
[b][message=31660718,noline]
... (maar CAT7 SFTP of zelfs ordinaire CAT5E UTP kabel is natuurlijk nog beter qua betrouwbaarheid) ...
CAT7 SFTP is wel enorm overkill voor thuis.

exop.io

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

eXop schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 01:12:
[...]

Ik heb op kantoor wat Cat7 liggen. Die kabels zijn zo belachelijk dik, daar wil je thuis echt niet aan beginnen..

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

eXop schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 01:12:
De kabel kost per meter niet enorm veel extra. Waarom niet denken aan de toekomst als je toch bezig bent?
Cat5E is genoeg voor gigabit ethernet, daarboven heb je een probleem. Straks komt 10gig/100gig en wat wil je dan met je Cat5e kabeltje? Nieuwe kopen? Dat is natuurlijk wel goed voor de crisis. :)

• FatalError
Mat cat5e haal je anders nog 25 meter bij 10 gigabit, voldoende voor de meeste mensen :P ..en anders cat6 voor 55 meter bij 10 gbit.

• YellowCube
  • Laatst online: 17:34

YellowCube

Wait...what?

ik heb exact hetzelfde probleem thuis.
Het krioelt van de netwerken met slecht signaal en wegvallen van het netwerk als gevolg.
Enige oplossing die voor mij werkt was naar 5GHz te gaan.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1