Ik heb deze kaart sinds vorige week donderdag maar mijn ervaringen zijn niet bepaald gelijk aan die uit de review
van Driverheaven. De cooler is helemaal niet zo goed, het ding presteert slechter dan bijv. de 4870 OC Edition. Vooral het geheugen wordt erg warm, niet zelden rond de 80 graden volgens ATT.
Pas als de fan voluit staat, met herrie dus, dan is de GPU temperatuur 'normaal', dwz rond de 70 graden. Vergeleken met de cooler van de OC Edition nog erg hoog want die is hier meestal rond de 60-65.
In de review wordt ook beweerd dat zo'n 40% van de warme lucht uit de kast wordt geblazen, als ik moest schatten zou het eerder 15% zijn. De rest wordt vrolijk in de kast rondgepompt.
Overklokken gaat tot omstreeks 800Mhz voor de GPU en 950Mhz voor het geheugen, dat zijn exact de waarden van de 4870 OC Edition.
Mijn voorlopige conclusie: redelijk, maar eigenlijk alleen interessant voor mensen die op hoge resoluties GTA IV willen spelen. Want afgezien daarvan is een 1GB kaart net zo goed IMO. De prijs van een 1GB OC Edition is ook nog eens een stuk lager.
De kaart is 24 cm lang, even groot als een standaard 4870
Geheugen zonder koeling, met close-up van een ramchip
Blauw ledje in kap achter Sapphire logo
Sloppy fan mod met dubbelzijdig tape
Systeem specs: XP 32-bit, Q6600 @ 3.2Ghz, 2x2GB ram. cat 9.3, 1280X1024
GTA IV net opgestart, in safehouse, 750/900 met standaard fan op 60% (nauwelijks hoorbaar).
GTA IV net opgestart, in safehouse, overclock 800/950 met custom fan op 7 volt.(onhoorbaar)
GTA IV, temps na een uurtje MP met custom fan op 7 volt
Het belangrijkste verschil tov van m'n 4870 / 512MB? Ik kan nu in GTA IV met
dezelfde settings met High Textures spelen. That's it, view distance of detail distance kan ik nog steeds niet veranderen zonder dat de fps zwaar onder de 30 duikt. Uiteraard kan ik in de Editor wel alles op max zetten (ingame ook wel) om
screenshots te maken. Resource usage is dan op mijn resolutie 1577MB.
Heb ook nog wat benchmarks gedraaid met andere games maar die zijn vrijwel gelijk aan m'n 4870 met 512MB.