Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilhet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 16:13

ikwilhet

Opinions are like assholes!

Topicstarter
Ik zoek een nieuwe GPU voor mijn computer ivm aanschaf 24 inch scherm.
Nou is mijn oog gevallen op een Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5 omdat deze een stuk kleiner lijkt dan mijn huidige ASUS EAH4850HD

Afbeeldingslocatie: http://www.ikwilhet.nu/images_nonsite/Sapphire_Radeon_HD4870_1GB_GDDR5_Thumb.jpg

Nou kan ik nergens de specs vinden van deze kaart, alleen maar bij Komplett.nl, en daar is die vanaf 1 april leverbaar. Heeft iemand meer info over de kaart.

(kon ook niks vinden op site van Sapphire)

[ Voor 16% gewijzigd door ikwilhet op 17-03-2009 23:02 ]

Everybody has one :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hier is al wel vast een hele gave review :9

http://www.driverheaven.n...php?reviewid=737&pageid=1

Afbeeldingslocatie: http://www.driverheaven.net/reviewimages/sapphire2gbapril/pictures/SapBundlesmall.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.driverheaven.net/reviewimages/sapphire2gbapril/pictures/Powersmall.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.driverheaven.net/reviewimages/sapphire2gbapril/pictures/Frontsmall.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.driverheaven.net/reviewimages/sapphire2gbapril/pictures/Backsmall.jpg

Er komen geen afmetingen voorbij, maar het is volgens mij een iets aangepast design, maar dezelfde afmetingen als het reference design.

Het is verder gewoon een top-kaart en ik zou hem zelf ook graag kopen, maar hij staat nog nergens in de pricewatch :'(
Bron: http://www.driverheaven.n...php?reviewid=737&pageid=8

[,,,]

Maximum Overclock

Sapphire 2GB
gpu 750 -> 900
mem 845 -> 1090

[..]

Temperatures
The temperatures below were measured using Everest Ultimate and show the GPU readings when at the desktop and when under 100% load.

As the results below show, the performance of the Vapor-X cooler is excellent at its default/auto settings. Idle temperatures are lower than the reference design by four degrees Celsius with load temperatures an impressive twelve degrees lower. When we set the Sapphire fan speed to 100% in the driver control panel the noise levels do not increase significantly and we are rewarded with a huge drop in temperatures. The end result is a card which is 28 degrees lower than the reference model under full load!

Conclusion
Sapphire have taken ATI's reference board as far as possible with the superb 4870 Vapor-X. They have all of the standard Radeon features present such as 7.1 audio over HDMI, Blu-Ray acceleration and DirectX 10.1 but the addition of a brilliant cooler keeps noise and heat to a minimum.

On top of that, the use of three different display outputs means the card will connect to almost any display currently available and when we factor in the extra 1GB of memory we have a very impressive product. We have yet to see such an impressive 4870 from any other manufacturer.

The additional memory will not benefit every game but as this article has specifically shown, recent releases are beginning to take advantage of the extra volume and we expect this trend to continue. Whether it is higher levels of AA, greater game detail or higher framerates on demanding engines the Vapor-X 2 GB will compare well over time with the 512mb and 1 GB variations of the 4870.

If there is one minor disappointment about Sapphires 4870 2 GB card it is that it would have been nice for them to push the clocks higher and ship as an enhanced model. The great temperatures achieved by the product give it plenty of scope for overclocking as our testing showed, so going that little extra would make this even more impressive. Of course there is nothing to stop end users performing the overclock themselves...

Summary
The most impressive 4870 we have seen to date

.. en maar liefst 2 GB aan boord!

Met spellen als Crysis of GTA4 kan dat geen kwaad. d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door Alfa Novanta op 23-03-2009 07:28 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:08

superwashandje

grofheid alom

ik had die review ook gelezen, blijkbaar heeft de 2gb bij gta 4 ook echt nut(alles voluit ipv op 50 ofzo en dezelfde framerate)! mijn volgende videokaart word er dus ook eentje met 2gb :P

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Volgens mij zijn deze VaporX kaarten net zo groot als de referentie modellen van ATI. Alleen lijken ze kleiner omdat de foto's onder een hoek zijn genomen.
Afbeeldingslocatie: http://www.sapphiretech.com/en/productfiles/296specimage.jpg
Op deze foto's zie je een beetje dat hij de gewone afmetingen heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik denk dat hij de variant op deze kaart gezien heeft .....

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/GoT/sapphire-vaporx-01.jpg

http://www.pcgameshardwar...=986601&article_id=678873

1 - 2 GB vs. 512 MB variant :)

[ Voor 7% gewijzigd door Alfa Novanta op 23-03-2009 17:59 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilhet

ikwilhet

Topicstarter
Ik heb even gemaild naar Sapphire over de Sapphire 4870 Vapor-X en kreeg de volgende antwoorden:

Op mijn vraag naar de afmeting
Both the 1GB and 2GB cards are the same size: 9.5” in length. 5” height and 1.5” in width.
Dus 24,13 cm lengte, 12,7 cm breed en 3,81 cm dik.

Op mijn vraag over nut van 2GB ipv 1GB
Yes the 2GB will provide better bandwidth.
Natuurlijk is dit marketing praat, maar ik vraag me af wat het echt uitmaakt, bij de 4850 was het resultaat negatief aangezien de kaart lager moest worden geklokt

Welke nemen jullie, 1 of 2GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

24'' is 1920x1200/1080 pixels toch?

1GB is wel het omslagpunt dan. Je moet voor jezelf afwegen hoe lang de kaart mee moet, en wat voor soort games je ermee gaat spelen. GTAIV en Crysis @ highres? -> 2GB. Weinig geld? -> 1GB.

Edit: 1GB kaart loopt op dezelfde speeds als de 2GB editie.

[ Voor 12% gewijzigd door Jejking op 23-03-2009 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Welke nemen jullie, 1 of 2GB?
Ligt natuurlijk aan het prijsverschil. :P

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
2Gb geheugen op de vga is eigenlijk alleen nuttig als je het spel getweakt speelt, met al dan niet hogere resolutie texture packs etc. Het spel origineel zal nooit zoveel vragen of het heeft een deftige memory leak.
Zoveel geheugen is op zijn zachtst gezegt niet echt mainstream namelijk :P

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:35

edward2

Schieten op de beesten

Haha, "better bandwith" my ass :Y)
Het enige wat je meer krijgt is framebuffer, idd handig voor GTA4 en misschien Crysis met bv. Rygel's textures op max IQ, al zal het twijfelachtig zijn dat je in die senario's in hoge res. nog speelbare framerates haalt.

In de meeste gevallen voldoet 1 gb nog wel.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:53
Je kunt beter voor Sapphire 4870 Toxic 1GB gaan, dies ook nog sneller en goedkoper dan deze.

pricewatch: Sapphire Toxic HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E

Draait bij mij overgeclockt op 805Mhz/1000Mhz en de koeling is echt super en het geluid minimaal. 8)

De Sapphire Radeon HD 4870 Vapor-X 2GB is bij Komplett leverbaar vanaf 15 april aanstaande voor €250.

http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=442789

[ Voor 17% gewijzigd door Bull op 23-03-2009 21:34 ]

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Alternate heeft dezelfde kaart voor 219 Euro in de lijst staan, wat dezelfde prijs is als voor de Toxic.

HD4870 Vapor-X 2GB

Op zo'n moment is die kaart wel het overwegen waard, temeer omdat je hem ook rustig naar toxic snelheden kunt klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dan zou ik de Vapor-X met 2GB pakken voor dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobomonster
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Bij alternate hebben ze nog geen aanvullende info erbij staan, ook is niet te zien om welke variant het gaat (1gb, 2gb?)
Is dit zeker weten de 2gb versie?
Straks ga ik bestellen, en kom ik van een koude kermis thuis :P

Woopwoopwoopwoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Inderdaad, als je naar de prijs kijkt lijkt mij dat de 1GB versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ahh ik zie nu op de Sapphire site dat er idd ook een 1GB versie komt van de vapor-x HD4870. Dacht dat er eerst alleen info was met betrekking tot een 2GB versie. Dan kan het inderdaad zo zijn dat Alternate alleen de 1GB versie binnen gaat krijgen op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Jejking schreef op maandag 23 maart 2009 @ 23:54:
Dan zou ik de Vapor-X met 2GB pakken voor dezelfde prijs.
^ met stom :)

Jammer dat we nog moeten w88 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
dahakon schreef op maandag 23 maart 2009 @ 23:33:
Alternate heeft dezelfde kaart voor 219 Euro in de lijst staan, wat dezelfde prijs is als voor de Toxic.

HD4870 Vapor-X 2GB

Op zo'n moment is die kaart wel het overwegen waard, temeer omdat je hem ook rustig naar toxic snelheden kunt klokken.
Dat is dus de 1GB versie, staat er nu sinds vandaag bij vermeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

ze lezen mee B)

:+

edit: de 2 GB versie staat er ook al op.
http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI

€ 249,-

edit2: maar eens deze 3 jongens als nieuw product voor de pricewatch aangemeld. Misschien staat ie er dan morgen ook tussen en kunnen we er prijzen aan gaan knopen :P

[ Voor 111% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-03-2009 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Hehe, meelezen of niet, als je moet kiezen tussen een Vapor-X kaart met 1GB op stock snelheden, of een Toxic met 1GB met een standaard overclock met exact dezelfde prijs, waarom dan nog voor de 'gewone' Vapor-X gaan, tenzij ze de Vapor-X technologie op de nieuwe kaart aantoonbaar hebben verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzjudz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-10-2024
Voor de mensen die er over denken de 2GB te nemen om dan GTAIV op max te kunnen spelen: ik heb de GTX285, die heeft 1GB VRAM en kan sinds de laatste GTAIV patch (1.0.3.0) alle settings compleet op max zetten en het spel vloeiend spelen, nu zonder RESC10 crashes (die voor de laatste patch vaak de kop op staken). Op resolutie 1920x1080 trouwens. Ik weet niet of het hetzelfde is met de ATI kaarten, maar volgens mij is die 2GB dus niet per se nodig. Misschien bij hogere resoluties wel, maar ik denk ik geef het maar even door.

[ Voor 12% gewijzigd door Dzjudz op 24-03-2009 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
ing._Buttje schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 23:20:
ze lezen mee B)

:+

edit: de 2 GB versie staat er ook al op.
http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI

€ 249,-

edit2: maar eens deze 3 jongens als nieuw product voor de pricewatch aangemeld. Misschien staat ie er dan morgen ook tussen en kunnen we er prijzen aan gaan knopen :P
En vanaf nu op voorraad! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ja, daar stond ik ook even van te kijken. Elders gaven ze 1 april aan voor de 1 GB en 14 april voor de 2 GB versie. Moah, who cares. Salland kent hem iig nog niet en Azerty ook niet.

edit:
Ah, ze staan ondertussen ook in de Pricewatch :)

pricewatch: Sapphire VAPOR-X HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E @ € 149
pricewatch: Sapphire VAPOR-X HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E @ € 209
pricewatch: Sapphire VAPOR-X HD 4870 2GB GDDR5 PCI-E @ € 249

[ Voor 64% gewijzigd door Alfa Novanta op 26-03-2009 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilhet

ikwilhet

Topicstarter
2GB review op DriversHeaven

Conclusie: The most impressive 4870 we have seen to date

Ik ga hem nu bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nog niet in de Pricewatch opgenomen, maar bij Salland zijn ze inmiddels ook te koop;

Sapphire HD 4850 Vapor-X 512 MB versie @ €154
Sapphire HD 4870 Vapor-X 1 GB versie @ € 205
Sapphire HD 4870 Vapor-X 2 GB versie @ € 241

1 nadeeltje, verwachtte levertijd 10 - 20 dagen :'(

[ Voor 14% gewijzigd door Alfa Novanta op 26-03-2009 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilhet

ikwilhet

Topicstarter
Ik heb hem nu geinstalleerd en ga de Catalys 9.3 64 bits nu installeren.

Je hebt voor deze kaart 2 6-pins voedingskabels nodig, en ze adviseren minimaal 500 watt.
Dit lijkt me aan de magere kant vooral ivm met een quadcore voeding en wat HDDs in RAID, daarom heb ik een M1000 van Coolermaster.

Zondag schrijf ik even een review op de site :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

goed bezig d:)b

heb je ook een paar mooie pics gemaakt toevallig ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:27
ikwilhet schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 21:15:
Ik heb hem nu geinstalleerd en ga de Catalys 9.3 64 bits nu installeren.

Je hebt voor deze kaart 2 6-pins voedingskabels nodig, en ze adviseren minimaal 500 watt.
Dit lijkt me aan de magere kant vooral ivm met een quadcore voeding en wat HDDs in RAID, daarom heb ik een M1000 van Coolermaster.

Zondag schrijf ik even een review op de site :+
500-600Watt is al gauw genoeg hoor, je overschat het veel te snel.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
  • Laatst online: 18-08 23:53
Als ik het goed begrijp is deze Sapphire 4870 1GB Vapor-X dus een vernieuwde versie van de 4870 1GB Toxic die ook al vapor-x gebruikte? ben benieuwd naar de testen morgen ikwilhet!

*edit* Ik heb al gevonden dat dit een niet standaard overgeklokte versie is van de eerder gereleaste Toxic versie.

Begrijp ik het goed als ik stel dat de toxic dus sneller is en de vapor x iets beter gekoeld en stiller, maar dat er eigenlijk weinig verschil in zit?

[ Voor 43% gewijzigd door john milton op 28-03-2009 11:04 . Reden: antwoord inmiddels gevonden ]

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Vapor-X is de technology die vooral eerst door Sapphire werd gebruikt voor de Toxic (sinds de HD3780) voor betere koelprestaties. Nu hebben ze, min of meer als voorschot op de toekomstige kaarten van AMD/ATI, deze ook toegepast op normale HD4k kaarten. In basis zullen ze gelijke koelprestaties hebben met een gelijk geluidsniveau als de Toxic, tenzij de de Vapor-X techniek verbeterd hebben tussen beide modellen.

Voordeel van de Toxic? Standaard fabrieksaf overgeklokt, misschien een kansje op iets betere cores (al zal dat wellicht puur kans zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Her en der lees je dat deze kaart een verbeterde koeler heeft ten opzichte van dat vorige concept. Anders vormgegeven, anders gedimensioneerd en de heatpipes zijn groter van doorsnede zodat het hele proces van verdampen en condenseren sneller gaat. :9

Dit biedt mogelijkheden voor het overklokken en het is niet onwaarschijnlijk dat je dezelfde waarden halen kunt als met de andere Toxic kaart, maar wellicht nog wel iets hoger ook. :9~

Sapphire Vapor-X 2GB
Bron: http://www.driverheaven.n...php?reviewid=737&pageid=1

Overclocking/ Thermal Performance
To overclock the Vapor-X we initially used the inbuilt overclocking utility which is accessed through the driver control panel. ATI Overdrive allows us to move sliders to increase the clock speed manually but ATI offer an additional step, Auto-Tune where the software attempts to find the maximum overclock on its own.

For the Vapor-X card we were able to hit the core limit of Overdrive with ease and then manually tuned the GPU using Rivatuner. This gave us a maximum core speed of 845MHZ. Memory topped out at a little under 1100MHz and was detected by the auto-tune process.
Sapphire Toxic 1GB
Bron: http://www.driverheaven.n...php?reviewid=696&pageid=1

Temperatures & Overclocking
The Vapor-X cooling system on the Sapphire HD4870 Toxic is a vast improvement over the stock cooler found on the reference card. The temperature issues related to the RV770 GPU are well documented and the custom cooling solution found on this unit does a stellar job of keeping the overclocked core cool. The card idles at 61°C and only hits 70°C after a session of Crysis Warhead. In games such as World at War the card hovers around 68°C, a great set of results for an overclocked 4870 (please note these results are with default fan settings, further gains could be achieved with manual tweaks).

To cap off the thermal performance, the Toxic manages this temperature control with extremely low noise levels. Using automatic fan speed in the Catalyst Control Centre, the fan is completely silent at idle and remains remarkably quiet under full load. The fan noise never reaches an annoying level while keeping the temperatures under check which is a true testament to the overall quality of the cooling solution.

Despite being pre-overclocked out of the box, the card still has further potential and with extra tweaking our sample manages a stable 800MHz core and 1090MHz memory. At reference speeds the card only has a 750MHz core and 900MHz memory making these very respectable numbers to reach.

En naast elkaar ziet dat er dus zo uit:

Sapphire Vapor-X 2GBSapphire Toxic 1GBUpcoming 4890Reference 4870
Stock750/900780/1000850/975750/900
Maximum Overclock845/1090800/1090???825/1075

Waar ik persoonlijk heel erg naar op zoek ben is een stille kaart. En volgens mij heb ik die met deze reeks van Sapphire wel gevonden. Mijn huidige EAH1900XT maakt nogal wat herrie, niet gewoon in Windows, maar zodra je een spel opstart en daar wil ik vanaf. En ik wil Crysis in DirectX10 gaan spelen.

Ik begin me alleen af te vragen of ik niet moet wachten op de 4890 die er aan zit te komen .. het lijkt er op dat de 4870 toch wel alle zeilen bij moet zetten voor Crysis @ DX10 en dan schiet ik er nog niet veel mee op. Ik draai hem nu ook goed, maar dan op DX9 uiteraard.

[ Voor 63% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-03-2009 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
bedankt voor uiteenzetting. Als ik het goed begreep is de 4890 toch niet veel meer dan een iets opgepoetste versie van de 4870? denk je werkelijk dat dit veel verschil zal maken? Ik wacht juist op de release van de 4890 zodat je de 4870 lekker nog iets in prijs kan dalen!

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

all of the above :P

edit: specs 4890 ook toegevoegd hierboven.

[ Voor 88% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-03-2009 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilhet

ikwilhet

Topicstarter
Ivm mijn belastingaangifte heb ik geen tijd voor een review, maar ik heb wel ff wat images voor jullie live gezet (klik voor grotere versie)

Afbeeldingslocatie: http://www.ikwilhet.nu/images_nonsite/Sapphire4870VaporX2GB_1_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ikwilhet.nu/images_nonsite/Sapphire4870VaporX2GB_2_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ikwilhet.nu/images_nonsite/Sapphire4870VaporX2GB_3_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ikwilhet.nu/images_nonsite/Sapphire4870VaporX2GB_4_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ikwilhet.nu/images_nonsite/Sapphire4870VaporX2GB_5_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ikwilhet.nu/images_nonsite/Sapphire4870VaporX2GB_6_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ikwilhet.nu/images_nonsite/Sapphire4870VaporX2GB_7_thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

*kwijl* :9~

Thanks!

Toch verbaas ik me wel enigzins over die koeler. Volgens mij gooit ie alle lucht opzij in alle richtingen en ik vraag me nog af hoeveel er daadwerkelijk via de achterkant uit komt. Volgens mij is dat helemaal niet zoveel.

Kun je daar wat over vertellen?? En hoeveel geluid maakt hij als je full-options aan het gamen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilhet

ikwilhet

Topicstarter
ing._Buttje schreef op zondag 29 maart 2009 @ 12:33:
Toch verbaas ik me wel enigzins over die koeler. Volgens mij gooit ie alle lucht opzij in alle richtingen en ik vraag me nog af hoeveel er daadwerkelijk via de achterkant uit komt. Volgens mij is dat helemaal niet zoveel.

Kun je daar wat over vertellen?? En hoeveel geluid maakt hij als je full-options aan het gamen bent?
Geluidsniveau kan ik niet helemaal bepalen, want ik heb een Coolermaster ATC 201 Alu behuizing met 4 80mm fans, en die zijn van nature al niet echt stil. Nou zijn de 80mm wel Silent Eagles dus dat compenseert wel iets. Persoonlijk vind ik stilte niet zo belangrijk. De airflow in mijn kast is wel optimaal ivm SATA kabeltjes en een modulaire voeding.

Als ik de fan op 100% zet voel ik wel iets meer lucht uit de kast komen, maar om daar objectief iets over te zeggen dat valt niet mee. Idle zit de temperatuur op 56 C.

Overklokken heb ik geprobeerd op 790 (gpu) & 1100 (meory) via ATI Overdrive, omdat ik op forum zag dat dit geen enkel probleem was met een goede luchtgekoelde fan. In America's Army kreeg ik na 10 minuten een vastloper, dus waarschijnlijk is dit iets teveel gevraagd. 790 & 1000 schijnt sowieso geen enkel probleem te zijn. Binnenkort, als ik wat meer tijd heb, ga ik dat nog wel zorgvuldig testen met temp readings erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
ziet er goed uit! bedankt voor de plaatjes en we wachten. Ben inderdaad wel benieuwd of hij alles de kast in blaast of via de achterkant....

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
@ ing. buttje en ikwilhet

laat deze kaart zich overklokken tot de getallen die ing buttje vond in zijn tabelletje met de eigen vapor x koeling erop? of heb je dan een kast met veel fans nodig en een enorme airflow?

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Van de betreffende benchmark was dit de test-setup:
Test System

Sapphire Radeon HD 4870 2 GB – Vapor-X
Reference Radeon HD 4870 1 GB
Intel i7-965EE
3x2Gb Corsair Dominator 1600MHz 8-8-8-24-2T
3x2Gb Crucial Ballistix 1600MHz 8-8-8-24-2T
Intel DX58SO Motherboard

Samsung SyncMaster 305T
Akasa 1000w PSU
LG GBW-H10N Blu-Ray Writer
Xbox 360 HD-DVD Drive
Belkin Wireless-G PCI card
1x Intel 80Gb SSD OS
2x WD Raptor Hard Drives (Games on RAID 0 Drives)
1x Hitachi Deskstar
Arctic Cooling MX-2 Paste
CoolIT Domino ALC

Windows Vista Ultimate 64Bit + SP1
Catalyst 9.3
DirectX 9.0c/DirectX 10
World In Conflict
Helaas staat er geen case bij en ook geen foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:05
Zit te twijfelen tussen een HD 4870 Toxic, en 4870 Vaporx (De kaart van hierboven).

Die vaporx heeft VGA, HDMI, en DVI aansluiting, en ik heb 2 beeldschermen met DVI. Daar zit het eerstep robleem dus al :? ..waarom er nog in godsnaam vga op zit vraag ik me eigenlijk ook wel af.

Iemand advies welke van de 2 kaarten je het beste kan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Er is inmiddels ook een review geplaatst op de frontpage :)

productreview: Sapphire VAPOR-X HD 4870 2GB GDDR5 PCI-E review door ErWi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
Ja die had ik inderdaad een aantal dagen terug gelezen. Prijs is trouwens ook lekker gezakt afgelopen week :-)

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb deze kaart sinds vorige week donderdag maar mijn ervaringen zijn niet bepaald gelijk aan die uit de review
van Driverheaven. De cooler is helemaal niet zo goed, het ding presteert slechter dan bijv. de 4870 OC Edition. Vooral het geheugen wordt erg warm, niet zelden rond de 80 graden volgens ATT.

Pas als de fan voluit staat, met herrie dus, dan is de GPU temperatuur 'normaal', dwz rond de 70 graden. Vergeleken met de cooler van de OC Edition nog erg hoog want die is hier meestal rond de 60-65.

In de review wordt ook beweerd dat zo'n 40% van de warme lucht uit de kast wordt geblazen, als ik moest schatten zou het eerder 15% zijn. De rest wordt vrolijk in de kast rondgepompt.

Overklokken gaat tot omstreeks 800Mhz voor de GPU en 950Mhz voor het geheugen, dat zijn exact de waarden van de 4870 OC Edition.

Mijn voorlopige conclusie: redelijk, maar eigenlijk alleen interessant voor mensen die op hoge resoluties GTA IV willen spelen. Want afgezien daarvan is een 1GB kaart net zo goed IMO. De prijs van een 1GB OC Edition is ook nog eens een stuk lager.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2yycrib.jpg

De kaart is 24 cm lang, even groot als een standaard 4870
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2hxxf94.jpg

Geheugen zonder koeling, met close-up van een ramchip
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/14ihav6.jpg

Blauw ledje in kap achter Sapphire logo
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/dhctqw.jpg

Sloppy fan mod met dubbelzijdig tape
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2dc5o4y.jpg

Systeem specs: XP 32-bit, Q6600 @ 3.2Ghz, 2x2GB ram. cat 9.3, 1280X1024

GTA IV net opgestart, in safehouse, 750/900 met standaard fan op 60% (nauwelijks hoorbaar).
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/mr4bnr.jpg

GTA IV net opgestart, in safehouse, overclock 800/950 met custom fan op 7 volt.(onhoorbaar)
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/28199g2.jpg

GTA IV, temps na een uurtje MP met custom fan op 7 volt
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/t98ra0.jpg

Het belangrijkste verschil tov van m'n 4870 / 512MB? Ik kan nu in GTA IV met dezelfde settings met High Textures spelen. That's it, view distance of detail distance kan ik nog steeds niet veranderen zonder dat de fps zwaar onder de 30 duikt. Uiteraard kan ik in de Editor wel alles op max zetten (ingame ook wel) om screenshots te maken. Resource usage is dan op mijn resolutie 1577MB.

Heb ook nog wat benchmarks gedraaid met andere games maar die zijn vrijwel gelijk aan m'n 4870 met 512MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
mmm daar word ik niet echt blij van, van zulke verhalen. Wel goed om te weten hoor, daar niet van, maar het verstoord wel mijn rooskleurige beeld van deze kaart. Misschien toch maar even wat breder orienteren... schrijf je ook een review van deze kaart over een maandje? ben benieuwd of je dan nog steeds minere ervaringen ermee hebt

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

mjah, nofi maar je gaat van een 4870 512MB OC edition naar een 4870 Vapor-X 1GB ... wat verwacht je dan? Die OC's zijn prima kaarten alleen met een bak herrie. Die 1 GB merk je alleen bij bepaalde games. En ik vraag mij af hoe het met ja case koeling gesteld is. Heb de indruk dat, dat wellicht wel beter kan .. en als je case koeler is, kun je er misschien toch wel wat meer uit persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
john milton schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:57:
mmm daar word ik niet echt blij van, van zulke verhalen. Wel goed om te weten hoor, daar niet van, maar het verstoord wel mijn rooskleurige beeld van deze kaart. Misschien toch maar even wat breder orienteren... schrijf je ook een review van deze kaart over een maandje? ben benieuwd of je dan nog steeds minere ervaringen ermee hebt
Met alle respect, dat beeld is gebaseerd op een review van Driverheaven en 1 (IMO matige) user review.

Als je de Vapor-X cooler vergelijkt met de standaard cooler van Sapphire, ja dan is de Vapor-X beter en stiller. Vergelijk je hem echter met de Zerotherm cooler van de OC Edition dan valt de Vapor-X zwaar door de mand.

En nee, ik ga geen user review schrijven, daar heb ik helemaal geen zin omdat het nu eenmaal toch een 4870 blijft waarover alles al bekend is. Dat extra geheugen is op mijn resolutie nutteloos in vrijwel alle games op GTA IV na. En eigenlijk alleen daarvoor heb ik de kaart gekocht, de Vapor-X cooler was een bonus die achteraf gezien meer vaporware is dan Vapor-X.
ing._Buttje schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:21:
mjah, nofi maar je gaat van een 4870 512MB OC edition naar een 4870 Vapor-X 1GB ... wat verwacht je dan? Die OC's zijn prima kaarten alleen met een bak herrie. Die 1 GB merk je alleen bij bepaalde games. En ik vraag mij af hoe het met ja case koeling gesteld is. Heb de indruk dat, dat wellicht wel beter kan .. en als je case koeler is, kun je er misschien toch wel wat meer uit persen.
Ten eerste, het is een 2GB versie. Ten tweede, m'n oude 512MB OC Edition was met de 8X8CM fan mod een heeeeel stuk koeler. Nu is vandaag de buitentemperatuur toevallig rond de 22 graden en idle is de GPU nu 54 graden. Had de standaard fan er nog opgezeten dan was dat ding waarschijnlijk harder gaan draaien. Dus in de zomer is idle met de standaard Vapor-X fan: herrie. Sorry hoor, maar dat is toch echt mijn ervaring. Net nog even getest met de 3D Renderer van ATT, schrik niet:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/jb7qjt.png

Het is lang geleden dat ik zulke hoge temperaturen heb gezien met een zogenaamd non-standard cooler.

En om het even in perspectief te zetten, dit is hoe mijn kast eruit ziet, altijd zonder zijpaneel:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/i3rivd.jpg

Dit is de oude situatie met de 4870 OC en fanmod. Het verschil met nu is de Vapor-X met fanmod. De 12X12CM fan blaast direkt koele lucht naar de videokaart en dat werkt al jaren prima. Desondanks zijn de temps van de Vapor-X stukken hoger dan met de Zerotherm cooler. Dus mijn conclusie blijft dat de Vapor-X een matige cooler is.

Ik ga dit weekend eens kijken of ik de kap kan weglaten en de 8X8CM fan direkt op de heatsink kan schroeven. En eventueel de ramchips van heatsinks kan voorzien om die belachelijk hoge geheugen temperatuur omlaag te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Dit is niet zo'n hele grote kast. Ik denk dat je, jezelf een groot plezier zou doen door die 2 achterste gaten te voorzien van fans en dan proberen een trek van voor naar achteren te bewerkstelligen. Die 2 Zalman's zouden daar eigenlijk niet moeten zitten. Heb je ook de mogelijkheid tot een fan in het front van je kast?

Ik denk ergens dat deze kast idd te klein is voor dergelijke heethoofden. De enige oplossing om dit enigszins te kunnen hebben draaien is toch wel door een stock-cooler die de hete lucht te kast uit blaast. Voor jou is een Vapor-X misschien niet ideaal omdat de kast zelf te weinig afvoer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
ing._Buttje schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 17:59:
Dit is niet zo'n hele grote kast. Ik denk dat je, jezelf een groot plezier zou doen door die 2 achterste gaten te voorzien van fans en dan proberen een trek van voor naar achteren te bewerkstelligen. Die 2 Zalman's zouden daar eigenlijk niet moeten zitten. Heb je ook de mogelijkheid tot een fan in het front van je kast?

Ik denk ergens dat deze kast idd te klein is voor dergelijke heethoofden. De enige oplossing om dit enigszins te kunnen hebben draaien is toch wel door een stock-cooler die de hete lucht te kast uit blaast. Voor jou is een Vapor-X misschien niet ideaal omdat de kast zelf te weinig afvoer heeft.
De Vapor-X is voor niemand ideaal omdat het gewoon een matige cooler is. Punt.

Mijn kast staat altijd open, het zijpaneel is letterlijk nooit gebruikt. Bij alle videokaarten totnutoe waren hoge temperaturen geen probleem omdat ze nooit hoog waren, juist door die extra fans en open kast. Maar nu met de Vapor-X zijn de temperaturen wel hoog. Desondanks blijf je de oorzaak daarvan elders zoeken ipv in te zien dat de Vapor-X een matige cooler is. Maakt mij verder niet uit hoor, maar het komt nogal koppig over aangezien je de kaart zelf niet hebt.

Mijn advies, koop de kaart en oordeel zelf. Ik garandeer je op voorhand dat de Vapor-X op alle fronten slechter presteert dan de Zerotherm. Mocht je erover denken een 1GB versie te kopen dan is een OC Edition een betere keus, zowel door de cooler als door de standaard hogere clocksnelheden. Met 2GB kaarten is er momenteel niets anders dan de Vapor-X versie, ik heb de post alleen maar gedaan omdat de user review matig is en mijn ervaringen qua temperaturen slechter zijn dan met de OC Edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashinuke
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-08 20:44
Op mijn vraag naar de afmeting
Both the 1GB and 2GB cards are the same size: 9.5” in length. 5” height and 1.5” in width.
Dus 24,13 cm lengte, 12,7 cm breed en 3,81 cm dik.
Dat is klote. Ik wilde me deze kaart gaan halen om in mijn dell kast te duwen, maar die 3,8 cm is te dik, dat gaat bij mij niet passen. De kaart hangt relatief laag in de kast, aan de bovenkant heb ik nog ruimte genoeg, maar aan de onderkant wordt het krap ivm. aansluitingen enzo. Zou iemand me de afmeting (dikte) van dat blok + de ruimte tot de kaart kunnen meten ?

Nu kan ik hem ook op pixmania bestellen, en binnen 7 dagen terug sturen, als hij niet past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Voor de liefhebbers ..

.. dit zit er aan te komen :)
Afbeeldingslocatie: http://www.centrale3d.com/IMG/Image/News%2003%2009/sapphire_hd4890toxix%20Vapor-X.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockersclub.com/vimages/sapphire_hd4890_atomic/1.jpg

't is nog even afwachten tot hij officiëel gelanceerd wordt, maar berichten waren dat dit deze week ging plaatsvinden. Of hij precies deze vorm krijgt in deze uitvoering is (denkik) nog niet helemaal zeker ..

iig een 1 GHz GPU clock en 1022 MHz voor het geheugen _o_

http://www.overclockerscl...s/sapphire_hd4890_atomic/

Spannend ! O+

[ Voor 11% gewijzigd door Alfa Novanta op 06-05-2009 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Mooie kaart maar ik heb net een nieuwe Sapphire 4870 Toxic 1GB en ik wacht nu op de DX11 videokaarten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil de Sapphire 4850 Vapor-x 512 mb halen bij alternate, maar wat is nou beter De Toxic of the Vapor-x editie. Op deze site http://www.bigbruin.com/images/articles/595/13_full.jpg is de Toxic editie beter dan de Vapor-x. Wat is jullie advies. Mijn lijkt mee dat de Vapor-x ondanks dat grote koelblok en de fan beter gekoeld wordt en beter te overklokken toch?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een HD 4850 klokt niet echt goed over en is tegenwoordig te duur. ;)
We hebben tegenwoordig al een HD 4770 die klokt veel beter over, dan raced die de HD 4850 voorbij. En als je geen standaard koeling wil kun je er ook nog een andere koeling op zetten. Ben je ook nog goedkoper uit. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM59
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-05 09:19
ing._Buttje schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 22:27:
Voor de liefhebbers ..

.. dit zit er aan te komen :)
[afbeelding]

[afbeelding]

't is nog even afwachten tot hij officiëel gelanceerd wordt, maar berichten waren dat dit deze week ging plaatsvinden. Of hij precies deze vorm krijgt in deze uitvoering is (denkik) nog niet helemaal zeker ..

iig een 1 GHz GPU clock en 1022 MHz voor het geheugen _o_

http://www.overclockerscl...s/sapphire_hd4890_atomic/

Spannend ! O+
Is het je opgevallen dat de kaart die je ziet een HD4890 Atomic Vapor-X is en de doos is een Toxic, geen Atomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
http://www.sapphiretech.c...255/255_20090513_1412.jpg

Als je naar de sapphiresite kijkt, dan zie je dat ze weldegelijk een atomic doosje klaar hebben voor de op 1GHz lopende HD4890.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

RM59 schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 17:24:
[...]

Is het je opgevallen dat de kaart die je ziet een HD4890 Atomic Vapor-X is en de doos is een Toxic, geen Atomic
Mjah, ook duidelijk een render. De verhoudingen bij de hoeken kloppen ook niet. ;)

Hmm .. maar wel balen, die Atomic reeks is vrijwel niet aan te komen. Ik wacht al zeer geruime tijd op een 4870 Vapor-X opvolger, zonder die poespas er omheen van zo'n aparte 'koffer' .. en in ieder geval met 3 verschillende outputs, HDMI, DVI-I en VGA .. wanneer komt ie er nou? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Yes, hij is er !!! *O*
http://www.sapphiretech.c...product/?psn=0001&pid=259

Afbeeldingslocatie: http://www.sapphiretech.com/images/product/gallery/0259/259_20090526_483.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sapphiretech.com/images/product/gallery/0259/259_20090526_6824.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sapphiretech.com/images/product/gallery/0259/259_20090526_7644.jpg

Specifications
  • I/O Output: Display Port+HDMI+DL-DVI+VGA
  • Core Clock: 870 MHz
  • Memory Clock: 1050 MHz, 4.2 Gbps
  • PCI Express 2.0 x16 bus interface
  • 1024MB /256bit GDDR5 memory interface
  • Dual Slot Vapor-X Cooler
  • HDMI compliant via dongle
  • 7.1 Audio Channel Support
  • Microsoft® DirectX® 10.1 support
  • Shader Model 4.1 support
Features
  • Factory overclocked at 870 MHz.
  • 1 GB of GDDR5 memory
  • Sapphire Patent Pending Black Diamond Choke
  • Quite and Powerful Dual Slot Vapor-Chamber Cooler, Under 20 dbA in 2D Operation, under 30 DbA in 3D Operation before 85 degree ℃.
  • Solid Capacitors
  • DirectX® 10.1 support
  • 800 stream processing units
  • 24x custom filter anti-aliasing (CFAA) and high performance anisotropic filtering
  • Quad mode ATI CrossFireX™ multi-GPU support for highly scalable performance1
  • PCI Express® 2.0 support
  • Dynamic geometry acceleration
  • Game physics processing capability
  • ATI Avivo™ HD video and display technology2

* Unified Video Decoder 2 (UVD 2) for Blu-ray™ and HD Video
    * Accelerated Video Transcoding (AVT)
    * DVD Upscaling
    * Dynamic Contrast
    * Built-in HDMI with 7.1 surround sound support
  • Dynamic power management with ATI PowerPlay™ technology2
  • ATI Stream technology2
en hier nog enige reviews ...
http://www.pureoverclock.com/article756.html
http://www.amdzone.com/in...re-4890-vapor-x?showall=1

Volgens www.amdzone.com is een overclock mogelijk tot 990 MHz voor de core en 1150 MHz voor het geheugen. :9

Pagina: 1