Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 22:58
Sinds 20 februari 2009 werk ik bij een supermarkt maar het werk bevalt me totaal niet. Voornamelijk de manier waarop er met personeel wordt omgesprongen is naar mijn mening te absurd voor woorden en ik wil hier derhalve niet langer aan meewerken. Mijn contract betreft een nul-uren contract voor een bepaalde tijd van 3 maanden en valt onder de CAO levensmiddelen. Volgens deze CAO geldt dat er voor ieder nieuw dienstverband een proeftijd van 2 maanden geldt, tenzij er schriftelijk is overeengekomen dat er géén of een andere duur is overeengekomen. Echter er is schriftelijk helemaal níets overeengekomen wat betreft een proeftijd.
Nu is mijn vraag, mag ik morgen nu naar mijn werkgever stappen en zeggen 'tot ziens'?

Hier een link naar de CAO

Alvast bedankt

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:05

SmartDoDo

Woeptiedoe

Los van proeftijd en CAO's, lijkt me dat je bij een 0-urencontract ook van jouw kant de mogelijkheid hebt flexibel in te springen op de uren die je werkt?

Als in: wat gevraagd wordt om te werken ben je dan toch ook niet verplicht?

• -Elmer-
Je bedoeld, ik ben verplicht de komende maand 0 uren te werken en derhalve is mijn contract nog bijvoorbeeld een maand geldig maar werk ik in de praktijk dus niet. Is het echter niet ook zo dat je mondeling overeengekomen afspraken wat betreft uren en planning niet ook na moet komen als zijnde werknemer?

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

In principe wel, maar kunnen ze bewijzen dat die afspraken zijn gemaakt? Anders val je terug op wat je op papier hebt staan: 0-uren.

Maargoed, in de CAO die je opgooit staat in artikel 3 onder punt 8 duidelijk:
8. Voor ieder nieuw dienstverband (ongeacht de lengte) geldt een proeftijd van twee
maanden. De werkgever en de werknemer kunnen schriftelijk, geen of een kortere
proeftijd overeenkomen.
dus zou ik met dat in het achterhoofd lekker een (schriftelijk) punt achter de arbeidsovereenkomst zetten en je contract zo binnen de proeftijd beëindigen.

Ik ga er gezien je leeftijd even vanuit dat het niet je noodzakelijke inkomen betreft, anders zou ik het uiteraard zo lang mogelijk uitzingen tot je iets anders hebt gevonden :)

Verwijderd

Nu is mijn vraag, mag ik morgen nu naar mijn werkgever stappen en zeggen 'tot ziens'?

Ja, dat mag. Of het netjes is dat is een andere vraag.

• -Elmer-
SmartDoDo schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:32:
Ik ga er gezien je leeftijd even vanuit dat het niet je noodzakelijke inkomen betreft, anders zou ik het uiteraard zo lang mogelijk uitzingen tot je iets anders hebt gevonden :)
Inderaad, totaal niet noodzakelijk... natuurlijk wel leuk extra'tje maar gezien het feit dat de werksfeer afschuwelijk is gaat 'het leuke' er ook gauw vanaf... En om heel eerlijk te zijn, de enige reden dat ik hiervoor heb gekozen is omdat het werk met interessant leek.
In dat geval is het dus morgen de laatste dag. In ieder geval bedankt voor het advies!

[ Voor 11% gewijzigd door -Elmer- op 17-03-2009 21:40 ]

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Volgens mij kunnen ze je niets maken als je niet gaat. Je ziet in nog je proeftijd en heb daarnaast een werkverplichting van nul uur. Kijk alleen nog even je contract na. Bij mij staat daarin (ook nuluren maar in de horeca):
Nadere bepalingen

"De werknemer is gehouden gevolg te geven aan een oproep tenzij dit redelijkerwijs niet van hem kan worden verlangd. Hij heeft alleen aanspraak op loon over uren gedureden welke hij ingevolgde oproep heeft gewerkt. De werkgever is vrij te bepalen of en, zo ja, voor welke uren hij de werknemer oproept mits, het gestelde in artikel 6 lid 1 en lid 3 van de CAO (Horeca-CAO, red.) in acht wordt genomen."
Volgens mij kunnen ze me echter nooit pakken op dat regeltje, hoe moeten zij nou aantonen dat ik niet redelijkerwijs niet kan. Overigens kan ik gewoon zelf aangeven als ik wil werken en roepen ze me eigenlijk nooit op als ik niet wil/kan. Ben vorige week weer eens geweest sinds 4 maanden, ze hadden nood aan de man :P

[ Voor 19% gewijzigd door Cadezo op 17-03-2009 21:49 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:37:

Ja, dat mag. Of het netjes is dat is een ander vraag.
Netjes is niet echt relevant, dat het kan binnen een proeftijd is inherent aan het feit dat er een proeftijd wordt overeengekomen. Het is ook iets van beide kanten. Ook de werkgever kan 's morgen als je op je werk aankomt zeggen "leuk dat je er bent, je mag weer naar huis".

Leuk is het niet voor een van de partijen, maar juridisch gezien is dat helemaal niet relevant ;)

Verwijderd

Nu is het een werknemer. Bij een werkgever had ik hetzelfde antwoord gegeven. Dat iets kan betekent niet automagisch dat het dan ook maar zo moet.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 22:00
Netjes afhandelen kan wel relevant zijn mocht een toekomstige werkgever referenties willen... Je kunt altijd beter op goede voet afscheid nemen als je de keuze hebt. Al gaat het maar om een paar weken.

Ga gewoon naar je werkgever toe, zeg dat het niet is wat je verwachtte, en kom met een voorstel om je dienstverband af te ronden.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:21

ralpje

Deugpopje

mcDavid schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:51:
Netjes afhandelen kan wel relevant zijn mocht een toekomstige werkgever referenties willen... Je kunt altijd beter op goede voet afscheid nemen als je de keuze hebt. Al gaat het maar om een paar weken.
Jij geeft je vakkenvuller-bijbaantje op als referentie als je ergens solliciteert?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Zulk werk zou ik niet eens opgeven als referentie, helemaal niet als je er zo'n korte periode heb gewerkt :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Netjes afhandelen kan wel relevant zijn mocht een toekomstige werkgever referenties willen...
In principe ben ik het met je eens, maar voor een bijbaantje in de supermarkt?

Ik zou het ook in overleg doen, maar wel op zeer korte termijn beëindigen. En met een 0-urencontract is er al helemaal niets op tegen om het per direct te doen. Bij een werkoproep niet akkoord gaan was sowieso al een optie dus per direct beëindigen is dan ook geen wezenlijk andere stap.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:27
CLB schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:54:
[...]

Zulk werk zou ik niet eens opgeven als referentie, helemaal niet als je er zo'n korte periode heb gewerkt :)
Als referentie misschien niet, maar je vermeld het sowieso op je CV.

als je 3 jaar hard hebt gewerkt en verantwoordelijkheden hebt gehad is het best de moeite waard. Als je bijv. 21 bent en je hebt 3 jaar hard gewerkt ipv te lamzakken, is dat voor een nieuwe werkgever wel een pre

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18
Uiteraard neem je netjes afscheid van elkaar. In dit geval is een vriendelijk "doei" nog niet eens zo'n gekke vorm, al zou ik er wel even een ontslagbrief bij geven. Wel per direct opstappen. Dit is een ontslag wat precies past in de doelstelling van een proefperiode: je hebt het geprobeerd en het klikt niet.

Referenties en dergelijke zijn in dit soort gevallen volstrekt irrelevant en geen argument. Het gaat om een honderd uit een dozijn bijbaan en bovendien plaats je een dienstverband van zo'n lengte op geen enkel CV ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2009 22:03 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

418O2 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:57:
[...]
In de titel staat 'binnen 1 maand' daar zou ik niet naar refereren ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:06
SmartDoDo schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:55:
[...]
In principe ben ik het met je eens, maar voor een bijbaantje in de supermarkt?
Ook dan, als het even kan.
Je weet nooit hoe onverwacht dingen soms lopen. Directeur van supermarkt zou zomaar een vriend/neef/broer/watdanook van de personeelsfunctionaris van je volgende baan kunnen zijn. Nu lomp doen kan, ook al is die kans miniem, je in de toekomst opbreken.

Heel simpel: vriendelijk doen kost niets.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:57:
[...]

als je 3 jaar hard hebt gewerkt en verantwoordelijkheden hebt gehad is het best de moeite waard. Als je bijv. 21 bent en je hebt 3 jaar hard gewerkt ipv te lamzakken, is dat voor een nieuwe werkgever wel een pre
Drie jaar misschien wel, als je 21 bent en geen relevante werkervaring hebt. Maar een maand?

Verwijderd

-Elmer- schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:22:
Mijn contract betreft een nul-uren contract voor een bepaalde tijd van 3 maanden en valt onder de CAO levensmiddelen. Volgens deze CAO geldt dat er voor ieder nieuw dienstverband een proeftijd van 2 maanden geldt, tenzij er schriftelijk is overeengekomen dat er géén of een andere duur is overeengekomen.
2 maanden proeftijd bij een 3 maanden contract? IANAL, maar ik zat laatst eens te zoeken voor een vriend met een proeftijd van 2 maanden bij 6 maanden contract (zelfde sector) en dat leek ook al niet geheel in overstemming met artikel 7:652 BW, maar misschien zie ik iets over het hoofd? O-)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:21:
[...]

2 maanden proeftijd bij een 3 maanden contract? IANAL, maar ik zat laatst eens te zoeken voor een vriend met een proeftijd van 2 maanden bij 6 maanden contract (zelfde sector) en dat leek ook al niet geheel in overstemming met artikel 7:652 BW, maar misschien zie ik iets over het hoofd? O-)
Idd, standaard is een 2 maanden proeftijd alleen geldig bij een contract van tenminste 1 jaar. Echter in de CAO mogen ze hier volgens mij van afwijken.

Maar zoals al gezegd, bij een 0-uren contract is dat niet eens echt interessant, aangezien zowel de werkgever, als de werkgever niks aan elkaar verplicht is qua uren. Een werkgever hoeft de werknemer niet in te plannen, en de werknemer hoeft de uren dat hij gevraagd word niet te accepteren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 22:00
ralpje schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:53:
[...]

Jij geeft je vakkenvuller-bijbaantje op als referentie als je ergens solliciteert?
Toen ik 17 was wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:21:
[...]

Nouja, 7:652 lid 6 bepaalt dat van lid 4 onder a en van lid 5 kan worden afgeweken bij CAO. Zoals je wellicht weet staat in 7:652 lid 4 onder a dat bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van < 2 jaar, de proeftijd hoogstens een maand mag bedragen. Daarvan mag bij CAO dus worden afgeweken, maar uit lid 7 kun je opmaken dat een proeftijd van méér dan twee maanden nóóit is toegestaan (ook niet als dat in een CAO is geregeld). Een overeenkomst van drie maanden met een proeftijd van twee maanden vind ik disproportioneel, maar als het een deugdelijke basis in een voor TS geldende CAO heeft, dan is het formeel wel toegestaan.

In dit geval begrijp ik sowieso dat het TS is die van de baan af wil, dus dan komt het alleen maar mooi uit dat hij nog in zijn proeftijd zit, ongeacht of die proeftijd wellicht nietig is of niet. Nu kan hij er mooi vanaf door een keurig kort briefje te sturen en onmiddellijk te vertrekken :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:27
Cocytus schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:06:
[...]

Drie jaar misschien wel, als je 21 bent en geen relevante werkervaring hebt. Maar een maand?
Dan niet, maar de reactie waarop ik reageerde stelde het min of meer zo dat je het nooit vermeld.
Pagina: 1