Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervanger parallele poort

Pagina: 1
Acties:

• Dimby
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-07-2024
Hallo mensen,

Ik ben van plan een soort van coilgun te gaan maken icm mijn computer.
Nu wil ik een (/meerdere) relais gaan gebruiken en die via mijn computer aansturen.
Nu heb ik ook al heel veel how-to's gevonden over iets aansturen via de parallele poort maar omdat ik een nieuwere pc heb heb ik geen parallelle poorten. De enige optie is dus USB, helaas ben ik een echte beginner en lijkt USB mij te moeilijk.

Wel heeft mijn laptop een VGA aansluiting,
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/92/SVGA_port.jpg/180px-SVGA_port.jpg
Dus misschien kan ik die gebruiken ?

Nu heb ik al ervaring met C++ programmeren en ben toch wel gevorderd met PHP (talen lijken veel op elkaar op wat interpunctie na.).

Wat raden jullie mij aan als (goedkoop) alternatief.

Paul

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 12:21
Je kan alleen beeldgegevens sturen over VGA, dus niet wat pinnen hoog en laag zetten. Dat gaat dus niet werken.

Niet aanvallend bedoeld hoor, maar als je hardware wil gaan programmeren en je vergelijkt C++ met PHP dan ga ik toch wel een beetje twijfelen of je genoeg kennis hebt om zoiets te kunnen maken ;)

Zijn er geen usb naar parallel kabels? Die kan je, nadat je een driver hebt geinstalleerd, gewoon als parallele poort gebruiken. Je zou ook kunnen kijken naar usb naar serieel kabels, die bestaan zeker wel. Je hebt dan wel minder poorten, maar je zou ook wat simpele logica in elkaar kunnen zetten om het aantal poorten uit te breiden. Maar dan moet je wel wat kennis hebben van electronica ;)

Succes! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Oguz286 op 17-03-2009 18:21 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:14

MsG

Forumzwerver

Op eBay heb je heel goedkoop USB naar Parallele poorten te koop, misschien is dat een optie? Dan hoef je je niet helemaal te verdiepen in iets anders.

offtopic:
Ik heb er zelf evt ook 1 over, mocht je interesse hebben PM maar.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Dimby
Dat zou wel mooi zijn, even kijken.
En http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=351346 dan ? Is dat niks?

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44
Als je echt je VGA connector wil gebruiken kan dat ook, het beeld scherm type detectie systeem (DDC) is gebaseerd op i2c. Hier kan je dus zo een i2c i/o expander aan knopen. Ik denk alleen dat dit onder linux makkelijker aan te sturen is dan onder windows.

http://www.paintyourdragon.com/uc/i2c/index.html

• Dimby
Even gekeken, dit is wat ik zoek toch?
http://cgi.ebay.nl/USB-to...6.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A15|39%3A1|240%3A1318

Dan nog een driver erbij en klaar:)

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 12:21
Dimby schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 18:27:
Even gekeken, dit is wat ik zoek toch?
http://cgi.ebay.nl/USB-to...6.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A15|39%3A1|240%3A1318

Dan nog een driver erbij en klaar:)
Dat zou moeten werken ja.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Een usb parallel comvertor aansturen gaat totaal anders dan een normale printerpoort!

Op een normale printerpoort verzet je pinnen door direct naar de hardware te schrijven, dat kan bij USB parallel convertors niet....

Die usb naar parallel dingen werken alleen voor apparatuur welke de normale parallel standaar volgt (en dus werkt met datalijnen en strobe om signalen over te sturen).
Om het met een usb parallel convertor werkend te krijgen moet je of een usb-parallel convertor hebben die een bit-bang modus ondersteund (bijvoorbeeld degene met een recent ftdi chipset kunnen dat) of je meot je hardware aanpassen om wel naar dergelijke strobesignalen te luisteren.

Beide opties werken niet met de software welke je normaal gebruikt voor iets dergelijks en je zal hierbij een hoop zelf uit moeten zoeken.

offtopic:
Ik vind het sterk twijfelachtig dat dat ding op ebay een USB-to-25-pin-RS232-DB25-Parallel-Printer-Cable-Adapter genoemd wordt, RS232 is niet bepaald parallel :P

• Dimby
Hmm oke, dus nog niet aanschaffen. Maar dat v elleman ding is dus ook niet goed?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:14

MsG

Forumzwerver

SA007 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 20:00:
Een usb parallel comvertor aansturen gaat totaal anders dan een normale printerpoort!

Op een normale printerpoort verzet je pinnen door direct naar de hardware te schrijven, dat kan bij USB parallel convertors niet....

Die usb naar parallel dingen werken alleen voor apparatuur welke de normale parallel standaar volgt (en dus werkt met datalijnen en strobe om signalen over te sturen).
Om het met een usb parallel convertor werkend te krijgen moet je of een usb-parallel convertor hebben die een bit-bang modus ondersteund (bijvoorbeeld degene met een recent ftdi chipset kunnen dat) of je meot je hardware aanpassen om wel naar dergelijke strobesignalen te luisteren.

Beide opties werken niet met de software welke je normaal gebruikt voor iets dergelijks en je zal hierbij een hoop zelf uit moeten zoeken.

offtopic:
Ik vind het sterk twijfelachtig dat dat ding op ebay een USB-to-25-pin-RS232-DB25-Parallel-Printer-Cable-Adapter genoemd wordt, RS232 is niet bepaald parallel :P
Is een PCI > Parallel wel exact hetzelfde? Ik zit dan namelijk mogelijk met hetzelfde probleem met een snes copybox die ik wil aansluiten via parallel

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Een PCI kaart bevat vziw meestal wel een volwaardige parallelle poort.

TS: Als je iets van een converter of relaisboard zoekt: Antratek heeft veel van dit soort dingen in hun assortiment zitten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:01

Wuursj

want worst is al bezet

Mij lijkt die velleman prima als dat wat ie kan toereikend is. 35e is niet al te veel en je kunt er een hoop mee.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Dimby
Ik ga natuurlijk liever voor de goedkope oplossing met gewoon een usb->LTP kabel. Maar dan wil ik wel zeker weten dat het werkt met wat is wil; een/meerdere relais aansturen.

Even nog iets anders, ik zat naar kogelstjes te zoeken en vond het volgende:
http://cgi.ebay.nl/SET-OF...0.m14&_trkparms=72%3A1399|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

Chrome Steel Balls worden die goed aangetrokken door een magneet?

Paul

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:53
De velleman kit lijkt mij inderdaad prima. Deze kan direct tot 8 relais aansturen. Alleen nog een adaptertje nodig om je relais van prik te voorzien en je kunt aan de slag.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik neem aan dat je de spoelen van je coilgun wilt schakelen met de relais. Ik kan je nu al vertellen dat dat niet gaat werken; relais zijn veel te traag voor dit soort toepassingen, plus dat je PC ook niet nauwkeurig genoeg de timing kan doen.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31

almightyarjen

When does the hurting stop?

TommyboyNL schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:02:
Ik neem aan dat je de spoelen van je coilgun wilt schakelen met de relais. Ik kan je nu al vertellen dat dat niet gaat werken; relais zijn veel te traag voor dit soort toepassingen, plus dat je PC ook niet nauwkeurig genoeg de timing kan doen.
Relais zijn idd te traag hiervoor. TS zou moeten schakelen dmv FET's. Qua timing denk ik wel dat de paralelle poort snel genoeg is...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• TommyboyNL
  • Niet online
De poort is misschien wel snel genoeg, maar is niet real-time, wat je juist wel wilt bij iets timing-kritisch als een coilgun.

• Dimby
Kan je met die vertraging geen rekening houden door de relais eerder te laten sluiten dan gepland?

• TommyboyNL
  • Niet online
Nope, de is- en uitschakelvertraging van de relais is elke keer anders. Bovendien zit er een variabele tijd tussen het commando "pin x hoog", en het daadwerkelijk hoog worden ervan. PCs en parallelle poorten zijn gewoon niet ontworpen voor dit soort tijdskritische toepassingen. De enige methode met een PC die zou kunnen werken, is het OS eraf gooien, en pure assembly draaien. Of je dat op een moderne x86 processor wilt doen, is echter twijfelachtig :+ En dan nog gaat het niet met relais werken, maar moet je met dikke FETs ofzo aan de slag.

[ Voor 9% gewijzigd door TommyboyNL op 18-03-2009 20:01 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
PCI -> Parallel zijn wel goed
PCMCIA ook
PCI-Express ook
Mini Pci-Express kan ik geen garantie op geven, is vaak een verkapt usb convertortje.

Voor usb kan je eventueel ook kijken naar Powerswitch:
http://www.obdev.at/products/avrusb/powerswitch.html
Redelijk goedkoop en zelfbouw usb, veel software voor te vinden ook.

Met een usb->lpt kan het wel, maar dan moet je hardware eraan werken zoals een lpt printer (met een paar data registers kom je al een heel eind btw)

Edit:
Over het coilgun:
Relais zijn niet alleen te traag, lomp hege pieken (zoals condensators aan spoelen gooien zoals bij een coilgun) kunnen relais niet heel goed tegen, redelijk hoge kans op gepuntlaste contactjes.
Dan moet je naar iets solidstate, zoals mosfets of powertorren, of voor echt lompe stromen misschien scr's.

[ Voor 25% gewijzigd door SA007 op 18-03-2009 20:09 ]

• Dimby
Ik wil best wel FETs gaan gebruiken maar zijn ze wel makkelijk?
Ik heb even gegoogled naar FETs en ze hebben dus 3 ingangen; ingang | poort(regelt toegang tussen in/uitgang) | uitgang

Moet ik dan een output geven aan de poort om een verbinding tussen de in/uitgang te creeeren?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Een fet heeft 3 aanslutingen:

Souce: Oftewel bron, hoe haalt hij de stroom vandaan die hij naar de Drain gooit als hij in geleiding staat.
Drain: Dit is de afvoer van de stroom.

De drain hangt meestal aan ground bij dergelijke toepassingen, de source aan je spoel en die weer aan je condensator-array.

Dan heb je alleen nog de Gate.
Een FET werkt door de Gate op te laden.
Je moet een FET zien als een condensator tussen de Gate en de Drain die je op moet laden om hem te laten geleiden.
Wat je vaak ziet is een weerstand tussen de Gate en de Drain om deze condensator leeg te maken (en dus de FET uit te zetten) en de Gate vervolgens aan de microcontroller om deze condensator op te laden.
Echt hoge frequenties kan je zelf de condensator actief op en ontladen en de weerstand weglaten, maar dat is hier neit van toepassing

Afbeeldingslocatie: http://www.ednasia.com/cmsimages/0804pg58_f1.jpg
Willekeurig plaatje van het net gevist als voorbeeld

• Dimby
Ik post het nu maar even in dit topic, indien gewenst maak ik er wel een nieuw topic voor aan.
Nu heb ik enkele vragen:

Om te beginnen wil ik 2 spoelen gaan gebruiken, maar welk type draad moet ik nemen?
Ik heb nog een hele hoop draka kabel, dus kabel met een massieve kern van circa 1,5mm (Voorbeeld)
En ik heb nog een dunnere kabel met een kern van 0.5 mm en allemaal losse draadjes (Voorbeeld)

De spoelen worden (plan ik iig) 4cm lang per stuk en de buis hoogstwaarschijnlijk 10mm.
Afbeeldingslocatie: http://i405.photobucket.com/albums/pp132/dimbyy/coilgun.png
Derde spoel verlopig verwaarloosbaar

De volgende vraag,
Ik ga een kit van velleman gebruiken om de FETs aan te sturen, de K8055 (Klik). Ik neem aan dat er per uitgang 2 aansluitingspunten zijn met de daarop door de pc geleverde 5v. Deze wil ik gaan gebruiken om de fets te schakelen. Alleen weet ik nog niet precies hoe ik de fets moet "activeren" zodat de source en de drain gekoppeld worden.

Schetje:
Afbeeldingslocatie: http://i405.photobucket.com/albums/pp132/dimbyy/coil.pngSorry voor de baggere tekening maar Photoshop wil het ineens niet meer doen:S

En dan de laatste vraag,
Ik heb begrepen dat er nog een hele rij condensators achter de spoelen moeten. Ik ben van plan een stekkeradapter te kopen van 12V en max 300mA (Klik)

Ten eerste, is dit genoeg en/of te veel ?
Ten tweede hoeveel en hoe sterk moeten de condensators zijn?

Een lekker lang bericht zoals jullie zien en ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Paul

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
offtopic:
Ik denk dat deze discussie beter naar het coilguntopic kan

De uitgangen van de K8055 zijn uln2803 uitgangen, dwz open-collector, niet bepaald practisch om je mosfets aan te sturen, ik zou er een UDN2981 op duwen, dan heb je een open-emittor wat een stuk beter is om mosfets mee aan te sturen.
Dat kan alleen voor problemen zorgen omdat van de UDN de vcc en ground andersom zitten dus zal je misschien wat bedrading aan moeten passen.
Verder twijfel ik eraan of het wel een goed idee is om dit met een interfacekaart te doen, een computer met een standaard besturingsysteem (zoals windows of linux) is niet bepaald geschikt voor tijdkritische dingen en de uitgangen kunnen best zomaar opeens een aanral milliseconden afwijken. Linux is hier vele malen beter in dan windows, maar nog steeds lang niet realtime.
Hiervoor kan je beter naar een microcontrollerbord stappen met usb programmeermogelijkheid, het maken van code gaat dan hetzelfde, via usb laad je het programma in op je microcontroller en die bedient realtime je coilgun. Kijk bijvoorbeeld eens naar Arduino of iets dergelijks, er zijn er plenty.
Waarschijnlijk ben je zelf nog een signifikant stuk goedkoper uit dan een K8055.

Met je stekkeradapter moet je erg oppassen, ook al kan je condensators net zo langzaam opladen als je zelf zin in hebt, een beetje condensator kan in die tijd pieken trekken waar je adapter van doorbrand, dus daar moet een stroomregelaar tussen (kijk eens naar de LM317, die is vrij simpel als stroombeperker in te zetten)

Verder is je schakelschema niet helemaal in orde, je moet iets dergelijks als dit hebben: [ascii-art :P]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
                                                /---------\
         /----------------+------+------+-------| Amp reg |------\
         |                |      |      |       \---------/      |
         |                |      |      |                        |
        //\\              |      |      |                     /-----\
       //  \\ Coil      -----  -----  -----                   |     |
       \\  //               Condensators                      | 12V |
        \\//            -----  -----  -----                   |     |
         |                |      |      |                     | PSU |
      |--/                |      |      |                     |     |
      |<-\   Mosfet       \------+------/                     \-----/
------|--+                       |                               |
         |                       O                               |
         |                      /  Lompe schakelaar              |
         \---------------------O   O-----------------------------/

Je moet dan dus kiezen tussen opladen met je begrensde voeding of onladen geschakeld door je mosfet.
Met lomp bedoel ik een schakelaar die minimaal 10A kan schakelen.

• Dimby
Gepost in het coilgun topic, kan je daar je reactie opnieuw plaatsen?
Pagina: 1