Toon posts:

Web en remote access via port forwarding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben eens gaan spelen met een oude pc om die als server in mijn thuisnetwerk op te nemen.
Heb WHS gedownload (120 dagen trial versie) en geinstalleerd. Alles koek en ei. Op de clients de WHS console geinstalleerd, users toegevoegd, backup ingesteld etc. Werkt prima!
En toen geprobeerd om de remote access functie te configureren...
Het gaat denk ik mis in mijn router, maar heb wat meer expertise nodig. Dit heb ik al gedaan:

- Op de server een static IP ingesteld: 192.168.1.100, subnet mask: 255.255.255.0, gateway: 192.168.1.1
- In de router (E-tech ADSL2+ ADRT04) opgegeven dat er 1 static IP adres moet worden toegewezen
(192.168.1.100) en een DHCP bereik voor de clients: 192.168.1.2 - 10
- Aan het static IP adres port fowarding regels toegevoegd voor poorten 80, 443 & 4125

So far so good lijkt me!?

WHS heeft in het 'settings menu' een optie om de router te verifieren. Dit gaat goed tot de 'verifying that your router is accepting web/remote connections'. Deze worden dus niet "goedgekeurd". In de windows help staan 3 mogelijke oorzaken: 1) niet goed geforward, 2) inet connectie down, 3) ISP blocked poorten. Heb gebeld naar mijn ISP en ze blocken geen poorten en ik kan gewoon internetten, dus het probleem zou bij 1 moeten zitten.

Als ik naar de details van mijn domain name kijk, zijn wel alle tests goed afgerond (waaronder de 'verifying web site/remote access accessibility from inet').

Nu zit ik nog met enkele vraagtekens en hopelijk hebben jullie daar een passend antwoord op! :)

Op de server moet je naast het static IP ook voorkeur DNS server opgeven, want anders werkt het niet. Hier heb ik hetzelfde adres als de gateway opgegeven (192.168.1.1). Ik neem aan dat dit goed is? Want als ik via "extern bureaublad" met een client pc inlog op de server kan ik gewoon (op die server) op internet surfen.

Heb op de site van de routerfabrikant gekeken en heb daar ontdekt dat mijn router geen loopback functie heeft. Kan dit een oorzaak zijn?

De server is direct verbonden met de router en de clients zijn verbonden met een switch die op zijn beurt weer met de router is verbonden. Kan dit een conflict opleveren of maakt dat niks uit?

Alvast bedankt voor de hulp! _/-\o_

Huib

Verwijderd

Topicstarter
Heb zelf nog het e.e.a. uitgeprobeerd en ben erachter wat het probleem is.

Als je een router hebt die geen loopback functie heeft, kan de routertest in windows home server geen test doen op web/remote access connecties vanaf je LAN. Je zal vanaf een andere lokatie (werk, vrienden, familie) moeten testen of de remote access functionaliteit werkt!

In mijn geval lukte dit dus. Wat inhoud dat voor de rest alles goed staat ingesteld :)

Huib

Verwijderd

Heb je een livebox zeker ? Daarvan weet ik dat er geen NAT loopback op zit.
En mocht je het gewoon thuis willen testen moet je even een proxy instellen, dan gaat verbinding eerst naar buiten en weer terug. :)