Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb net een nieuwe pc in elkaar gezet. En heb het volgende probleem.

Als er (veel) hardeschijf activiteit is komt er een hele irritante piep uit de pc. Het komt ongeveer van achter de cpu. Dus ongeveer tussen de cpu en de aansluitingen van usb, lan enzo. Als ik niks doe of alleen de cpu stress is er niks te horen maar zodra ik bijvoorbeeld een film afspeel of ga downloaden begint de piep. Ik krijg er best wel hoofd pijn van. :( Ik heb nu m'n muziek heel hard staan dat ik het niet meer hoor |:(

Ik denk dat het van de condensatoren (of hoe die dingen ook mogen heten die achter de cpu zitten).

Hebben meer mensen hier last van of weet iemand hier een oplossing voor. Anders zal het denk ik rma worden.

Gigabyte UD4P
Intel i7 920
Kingston 6gb kit
Mugen 2
280GTX
Samsung spinpoint f1 1TB (en nog een paar andere schijven maar heb al zonder geprobeerd)
Coolermaster Silent pro m700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 07:53
Probeer zoveel mogelijk onderdelen één voor één uit de pc te halen om uit te sluiten welk onderdeel exact die piep maakt en laat je bevindingen hier weten.

"het komt ongeveer van achter de cpu" kunnen we hier niet veel mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dat van de voltage regulatoren van het moederbord. Het is ook vaak zo met videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kunnen spoeltjes zijn die resoneren, dat kan een soort piepgeluid geven. Jouw moederbord heeft die niet, maar je voeding mogelijk wel. Probeer dus eens uit te sluiten of daar het geluid niet vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Niet online
Ik heb even ongeveer aangegeven waar het vandaan komt.
Afbeeldingslocatie: http://s1d2.turboimagehost.com/t/1546285_mobo_ga-ex58-ud4p_big.jpg

Ik zal later alles uitbouwen maar heb daar nu niet zo heel veel tijd voor. Er zit niks anders in de buurt omdat de voeding onder in de kast zit en alle fan's heb ik uitgezet.

@bassguitar
Is dat reden genoeg om hem rma te sturen?

[ Voor 9% gewijzigd door feep op 17-03-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan natuurlijk altijd dat die dingen een piepgeluid maken, maar het is mij bij dit bord nooit opgevallen. Hoe zijn je spanningslijnen? En heb je al eens een andere voeding geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Heb je lekkende condensatoren? Of ziet fysiek alles er nog goed uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jejking schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:58:
Heb je lekkende condensatoren? Of ziet fysiek alles er nog goed uit?
Dit bord KAN geen lekkende condensatoren hebben, gezien er geen condensatoren met electrolyt gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
Probeer dmv de rietjes methode het probleem precies te lokaliseren.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Niet online
Terw_Dan schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:54:
Het kan natuurlijk altijd dat die dingen een piepgeluid maken, maar het is mij bij dit bord nooit opgevallen. Hoe zijn je spanningslijnen? En heb je al eens een andere voeding geprobeerd?
Ik kan de waarde van 12vlot lijn niet vinden. staat niet in de bios en niet in everest.

5v= 4.892v
core= 1.04v
dimm= 1.5v

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beter is ook om een multimeter eraan te hangen. Dat is betrouwbaarder dan de moederbord sensors gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Laatst online: 22:02
Ik had met mijn moederbord het zelfde probleem, je moet in het bios:

EIST, en C2/3 uitzetten

Dit zijn de stroombesparende functies die met je voltage/condensatoren rommelen.

Laat me weten of het helpt.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Terw_Dan schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:24:
Het kunnen spoeltjes zijn die resoneren, dat kan een soort piepgeluid geven. Jouw moederbord heeft die niet, maar je voeding mogelijk wel. Probeer dus eens uit te sluiten of daar het geluid niet vandaan komt.
Zeker wel. Op deze foto zie je de zes zwarte blokken onder de letters Ultra Durable en rechts van de socket:
Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-ex58-ud4p_big.jpg
Deze zijn onderdeel van de core voltage regulator (waarschijnlijk three phase systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Niet online
Spekkie88 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 22:09:
Ik had met mijn moederbord het zelfde probleem, je moet in het bios:

EIST, en C2/3 uitzetten

Dit zijn de stroombesparende functies die met je voltage/condensatoren rommelen.

Laat me weten of het helpt.
Fantastisch het werkt. *O* _/-\o_ Bedankt voor de oplossing. d:)b

Wat een verademing zeg. Ik heb eist en c1,c3,c6 enzo uitgezet en toen werkte het. Hij draait nu altijd in turbo mode.

Iedereen bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Bij mij was dit verholpen met het uitzetten van enkel C1E (Enhanced Halt State), EIST staat nog gewoon aan. Altijd in turbo mode is natuurlijk wat minder voor de stroomrekening :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
De spanningsregelaar van de core komt waarschijnlijk in discontinuous conduction mode, wat zorgt voor frequenties (harmonischen, omhullende) in het hoorbare gebied. Wanneer de processor in een lagere powerstate terecht komt (> C0) wordt er minder vermogen gevraagd en verandert de operating mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danger89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 14:04
Ik heb het zelfde probleem, hopen dat het nu opgelost is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

kick

Ik heb inmiddels ook een pc inelkaar gezet:

Core i7 920
Gigabyte ex 58
Zalman zm600hp
geforce GTX 275

En ook hierbij heb ik een irritante piep rondom de processor, soms veranderd deze bij gebruik(belasting). Zijn er mensen die hier een oplossing voor hebben gevonden?

Edit: bios geupdate, bovenstaande maatregelen ook al geprobeert...probleem houd nogsteeds aan.

[ Voor 14% gewijzigd door Ghostrider op 07-01-2010 15:01 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Pagina: 1