Mastasidaz schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 17:39:
Ik denk opzich dat een Ford Sierra 2.0 een goede mogelijkheid is. Zijn er veel goedkoop te vinden met een redelijke kilometerstand. Ook kan een Ford Sierra inclusief motor gebruikt worden als een donor auto voor aan Raw Striker (KItcar) Wat toch wel wat zegt over bouwkwaliteit van een Sierra.
Zijn er mensen die ervaring hebben met Sierra's (op het circuit)?
Naast de BMW's die ik de laatste jaren gebruik op het circuit, heb ik eigenlijk altijd Sierra's gereden. Als eerste low-budget circuitauto zijn ze echt ideaal. Je kunt een standaard Sierra zeker niet vergelijken met een standaard E30 325i m.b.t. wegligging en vermogen, maar juist daardoor is het een uitstekende auto om je wagenbeheersing onder de knie te krijgen. Een rondje Zandvoort in een standaard Sierra is gegarandeerd een vieze onderbroek
De standaard vering en demping (samen met de stijfheid van de auto zelf) zijn niet bestand tegen de extreme belastingen die zich tijdens circuitrijden voordoen, waardoor de auto erg moeilijk te beheersen is. In een overstuurde situatie ben je vaak wel op tijd met tegensturen, maar het moment dat de auto weer terug uit zijn vering komt en het gewicht naar de andere kant slaat, sta je gegarandeerd achterstevoren.
Deze eigenschappen zorgen er dus voor dat je je auto heel goed moet aanvoelen, wil je met een fatsoenlijk tempo rondjes zandvoort kunnen rijden.
Zoals ik al in meer reacties heb gelezen zijn de onderdelen goed verkrijgbaar. De 2 liter blokjes, compleet met bak, diff en assen waren (en zijn?) erg populair voor toepassing in allerlei kit cars en zelfbouwprojecten, dus er is zat voor te koop. Ook m.b.t. betrouwbaarheid is het een goede keus. Bij geen enkele Sierra heb ik ooit motorproblemen gehad en ook remmen en onderstel vertoonden weinig problemen op Zandvoort. Mocht je overwegen om ook op Spa of Zolder te gaan rijden, dan zullen de standaard remmen niet voldoen.
Met 1000 euro budget is een Sierra dus een prima keus. Er zijn zeker voorwielaandrijvers waarmee je in de eerste instantie sneller rond kan dan met een Sierra, maar uiteindelijk kom je er toch achter dat je iets met achterwielaandrijving zoekt en dan is de ervaring met een Sierra erg nuttig.
Ik heb ook een Alfa 75 horen noemen, maar hoewel dit erg fijne auto's zijn om in te rijden, moet je wel rekenen met veel hogere onderhoudskosten. (en meer stil staan tijdens track days) Dit is niet bedoeld als Alfa flame, maar het is gewoon een feit dat een 75 minder betrouwbaar is dan een Sierra. Mijn (zeer korte) ervaring met een 75 was zo slecht, dat er slechts 1 dag mee gereden is. In die ene dag hield de brandstofpomp er mee op, liep de motor warm, raakten de remmen oververhit (zelfs op Zandvoort), moest er een halve liter olie per heat bij en verloor ik tot slot een wiel, doordat alle wielbouten afbraken....
En dan natuurlijk nog een paar sfeerplaatjes:

De vierde auto gaat het dus om

En de starlet, toen ik mezelf wel had ingeschreven voor een circuitdag, maar wegens omstandigheden niet de beschikking had over een Sierra

Een van de mooiste circuitdagen die ik ooit gereden heb, in deze Starlet. Om nog even de eerder genoemde Volvo 360 aan te halen; deze Starlet 1.3 trok vanuit de Hügenholtz alle 360's er met gemak uit en kon ze tot aan de bult voor het scheivlak voorblijven.