Back up op dvd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:20
Ik ben van plan mijn computer opnieuw te installeren en wilde al mijn bestanden (foto's, doc's, xls, muziek etc.) op dvd's te branden (+/-10 of 20 dvd's). Als back up.

Ik heb het GoT al flink afgezocht naar het maken van back-ups, maar kan daar niet veel over vinden.

Met dvd's lijkt het me aan de ene kant veilig, niet vatbaar voor virussen. Maar aan de andere kant ook niet veilig, dvd's schijnen na een bepaalde tijd niet meer leesbaar te zijn (onvoorspelbaar).

Ik ga binnenkort een nieuwe PC bouwen (volgens de BBG gamesysteem), ik heb nog een HD van 120GB (SATA) die ik nu gebruik. Wellicht is het een idee deze ook daar in te zetten en dat als back up te gebruiken. Backupje maken en vervolgens de stekkers eruit trekken (maar HD laten zitten).

Wat lijkt jullie de beste oplossing? Het is belangrijk dat mijn gegevens niet verloren gaan en tegelijkertijd makkelijk toegankelijk zijn. (Ik heb helemaal geen vertrouwen in externe HD's voor back ups, gezien veel meldingen van crashes etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 15:36

jelly

Arch Linux

Tja ik snap niet waarom je externe HD's niet vertrouwd , ik heb nooit last van problemen. Ik zou zelf gewoon nero gebruiken, en maar slepen met mappen niet echt efficient maar ik ken geen betere

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
In principe is er geen goede backup mogelijkheid, behalve tape streamer die bedrijven gebruiken.
Wat wij dus kunnen doen is meerdere kopieen hebben.
Dus op dvd zetten en op een externe harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
jelly schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:22:
Tja ik snap niet waarom je externe HD's niet vertrouwd , ik heb nooit last van problemen. Ik zou zelf gewoon nero gebruiken, en maar slepen met mappen niet echt efficient maar ik ken geen betere
Over Externe HD's: ik hoor/lees vaak dat ze het 'ineens' niet meer doen. Het is dan misschien mogelijk om ze in de PC te bouwen en alsnog toegang tot te krijgen, maar niet altijd. Vandaar mijn gevoel daarbij. Hoe zou jij nero gebruiken?
jan99999 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 19:21:
In principe is er geen goede backup mogelijkheid, behalve tape streamer die bedrijven gebruiken.
Wat wij dus kunnen doen is meerdere kopieen hebben.
Dus op dvd zetten en op een externe harde schijf.
Ok ik snap. Ik denk dat ik inderdaad voor het dubbel kopiëren ga, zowel dvd als externe (intern gehangen) HD (die ik nog heb van 120GB). En dan eens in de maand alle data aanvullen (zijn hier handige programma's cq manieren voor?) Een dat controleert wat er al op staat en één die het ontbrekende dus aanvult?

Gezien de betrouwbaarheid van dvd's denk ik dat ik van erg belangrijke persoonlijke data twee kopieën op 4x speed brand op dvd's van twee verschillende merken. Is dit slim? Of is dit té?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 15:36

jelly

Arch Linux

Ok ik snap. Ik denk dat ik inderdaad voor het dubbel kopiëren ga, zowel dvd als externe (intern gehangen) HD (die ik nog heb van 120GB). En dan eens in de maand alle data aanvullen (zijn hier handige programma's cq manieren voor?) Een dat controleert wat er al op staat en één die het ontbrekende dus aanvult?

Gezien de betrouwbaarheid van dvd's denk ik dat ik van erg belangrijke persoonlijke data twee kopieën op 4x speed brand op dvd's van twee verschillende merken. Is dit slim? Of is dit té?
Je kunt ook nog kijken naar het backuppen naar usb stick, maar zelf vertrouw ik Hard disks wel, ik backup maandelijks naar DVD en naar USB stick ook maak ik dagelijks een backup naar mijn NAS. En heb ik ook nog dropbox + laptop waar dezelfde files opstaan. Misschien een beetje overkull maar het werkt wel. ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:12
Als een exteren HDD kapot vaak is het meestal de voeding die niet gemaakt is om 24/7 in het stopcontact te zitten. De hdd werkt dan vaak nog prima als je deze in de computer steekt. maw je data staat nog veilig.

backup op dvd is niet praktisch:
- traag
- klein
- kwetsbaar (met de tijd)
- niet "copy paste"
- niet als 1 geheel te doorzoeken (bij meerdere schijven)

interne hdd:
- teveel gedoe met kast open, kabels los etc
- indien (altijd) aangesloten staan de schijven aan de zelfde risico's bloot als de rest van je data

ofwel externa hdd (of nog beter een NAS) is the way to go!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

De externe HD is vaak de beste mogelijkheid voor een betaalbare en betrouwbare backup voor consumenten. Data op een harddisk blijft zeer lang leesbaar en als je hem zorgvuldig opbergt is er weinig risico voor een disk crash.

Heb je trouwens al eens aan de Iomega Rev drive gedacht? Het is wel duurder dan een externe drive (per GB) maar het heeft het voordeel van uitneembare media.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Prulleman schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:46:
Als een exteren HDD kapot vaak is het meestal de voeding die niet gemaakt is om 24/7 in het stopcontact te zitten. De hdd werkt dan vaak nog prima als je deze in de computer steekt. maw je data staat nog veilig.
Aha, dus daar zit de onbetrouwbaarheid hem in. Als het al voorkomt, blijft de data intact. Good Point!
backup op dvd is niet praktisch:
- traag
- klein
- kwetsbaar (met de tijd)
- niet "copy paste"
- niet als 1 geheel te doorzoeken (bij meerdere schijven)
true true true true true, daarentegen heeft de externe HD wel weer alle voordelen.
interne hdd:
- teveel gedoe met kast open, kabels los etc
- indien (altijd) aangesloten staan de schijven aan de zelfde risico's bloot als de rest van je data
Dit is inderdaad meer gedoe dan een externe HD, maar deze schijf heb ik nog wel zomaar liggen, dat is dan wel weer een voordeel. Als je genoeg kabels hebt hangen is het alleen een kwestie van de kast open en SATA300 inpluggen en uitpluggen.

Ik ga me nog even orienteren op kosten en bruikbaarheid Externe HD's. In ieder geval harstikke bedankt!
Tyrian schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:51:
De externe HD is vaak de beste mogelijkheid voor een betaalbare en betrouwbare backup voor consumenten. Data op een harddisk blijft zeer lang leesbaar en als je hem zorgvuldig opbergt is er weinig risico voor een disk crash.

Heb je trouwens al eens aan de Iomega Rev drive gedacht? Het is wel duurder dan een externe drive (per GB) maar het heeft het voordeel van uitneembare media.
True true, Iomega is echt proffesioneel zo te zien en inderdaad redelijk duur. Ik hoef hem relatief niet veel te gebruiken (1x maand of 2x maand). Ik wil me het toch aan gaan wennen, dus voorkeur misschien toch gewoon harde schijf.

Mocht ik gebruik maken van een externe HD en kopieer heel mijn map met belangrijke bestanden, moet ik dan een maand later de hele map nog een keer kopieren (back uppen) of kan ik dan middels een programmatje alleen de nieuw toegevoegde bestanden kopiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:12
NielsStevens schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 16:05:
[...]

Dit is inderdaad meer gedoe dan een externe HD, maar deze schijf heb ik nog wel zomaar liggen, dat is dan wel weer een voordeel. Als je genoeg kabels hebt hangen is het alleen een kwestie van de kast open en SATA300 inpluggen en uitpluggen.

Ik ga me nog even orienteren op kosten en bruikbaarheid Externe HD's. In ieder geval harstikke bedankt!
Kijk eens naar iets hiervan:
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

kan je je oude schijf blijven gebruiken, maar dan extern (via usb)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279039

NielsStevens schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 16:05:
[...]
Mocht ik gebruik maken van een externe HD en kopieer heel mijn map met belangrijke bestan azden, moet ik dan een maand later de hele map nog een keer kopieren (back uppen) of kan ik dan middels een programmatje alleen de nieuw toegevoegde bestanden kopiëren?
Er zijn synchronisatie programma's genoeg te vinden op het internet.

Persoonlijk gebruik ik Allway Sync. Niet de beste, maar doet wat het moet doen...nieuwe/aangepaste bestanden kopieren (met wat instelmogelijkheden als one-way, both-way, deletes toestaan, mappen uitsluiten etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je je wilt beschermen tegen dataverlies zul je alles dubbel moeten hebben. Of twee harde schijven waar alles op staat of een kopie op harde schijf voor het gemak om alles on-line te hebben plus een achtergrondkopie op DVD's voor als de HD stuk zou gaan. Die DVD's kun je nog wat betrouwbaarder maken door er recovery informatie op te zetten met bijvoorbeeld QuickPar.

Als je na de herinstallatie alles weer terugzet naar de huidige locatie op schijf dan is het in principe wel verantwoord om tijdelijk alles in enkelvoud op een extra schijf te hebben staan gedurende de 'werkzaamheden'.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

fish koopt in zo'n geval altijd een nieuwe hd erbij. harde schijf is toch altijd te klein

1 gig 100 pleuro's en je kan er weer tegen aan, en al je oude info beschikbaar

Iperf

Pagina: 1