Ik heb laatst 2ehands een SX280 van dell gekocht, dat is een zogenaamde usff (ultra small form factor). Prima ding maar de fans (2x 60mm) die erin zitten maken aardig wat herrie, logisch want er zit een pentium 4 530 in met een tdp van 85w, en dat in een heel klein kastje. Toch wil ik kijken of ik deze stiller kan maken. Ik heb al aardig gezocht naar fans maar kan moeilijk vinden welke fans geschikt zijn. Ik heb geen idee hoeveel cfm er nodig is om hem te koelen want ik weet niet hoeveel cfm de fans nu verplaatsen (ze draaien namelijk lang niet op volle snelheid). Om het duidelijk te maken:

onder dat blauwe kapje zit de heatsink van de cpu, en de heatsink van een deel van de voeding (de rest is extern):

Nog een vraag, de fans die erin zitten hebben een 4pin connector van dell (past dus niet op een gewone 4 pin met pwm), nu kan ik natuurlijk gewoon de stekkertjes overzetten, maar gaat de fan dan nog wel sneller en langzamer adhv de temperatuur?

onder dat blauwe kapje zit de heatsink van de cpu, en de heatsink van een deel van de voeding (de rest is extern):

Nog een vraag, de fans die erin zitten hebben een 4pin connector van dell (past dus niet op een gewone 4 pin met pwm), nu kan ik natuurlijk gewoon de stekkertjes overzetten, maar gaat de fan dan nog wel sneller en langzamer adhv de temperatuur?