Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afstand fietsslot openen/sluiten

Pagina: 1
Acties:

• Remixed
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11 20:47
Ik ben op zoek naar een goedkoop systeem waarmee je een slot kunt openen op afstand. Dit kan door op een knopje te drukken (soort afstandbediening als autosleutel) of door een zender die (als hij in de buurt is) het slot open laat gaan.

Zelf zat ik te denken aan een RFID systeempje waarbij je in je broekzak gewoon een kaartje hebt. Als je dan dichtbij het slot komt gaat hij automatisch (via een motor en ontvanger) open.
Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n systeem?
Is dit uberhaupt wel handig, omdat je met een RFID systeem toch vaak wel het kaartje echt tegen de ontvanger moet houden, het zou prettiger zijn als hij al open ging bij 2 meter afstand en sluit als je buiten die cirkel bent.

De veiligheid is niet echt erg belangrijk, het gaat puur even om het systeem of dat kan werken.

Het tweede punt is het "slot", het gaat in dit geval om een fietsslot.... Je zou door een motor het fietsslot weer kunnen sluiten, maar is er geen betere oplossing hiervoor?

Bij conrad vond ik het volgende:
Towitek RFID servo-stuurmodule (ontvanger) - 35 euro
TOWITEK sleutelhanger transponder (zender) - 6 euro

Iemand die toevallig ervaring heeft met een soort gelijke constructie, die kan vertellen hoe hij dit heeft gedaan?

Alvast bedankt

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Gewoon een stalen pen die door je wiel heen steekt?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Afgezien van de kleine hoeveelheid electronica...zou een simpele centrale deurvergrendelingsmodule die je ook op auto's ziet niet werken? Kwestie van de pen verlengen.
Crux zit hem denk ik meer in de manier waarop het een echt slot kan worden (en dus goed vastzit aan je fiets) als de aansturende electronica ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:19
Je zou een dead bolt erop kunnen lassen misschien? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6372

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dat "safe" gedeelte betekend denk ik dat als de stroom eraf valt de lock eraf gaat?
The Eagle schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 14:51:
Afgezien van de kleine hoeveelheid electronica...zou een simpele centrale deurvergrendelingsmodule die je ook op auto's ziet niet werken? Kwestie van de pen verlengen.
Zou je wellicht goedkoop op een autosloop kunnen krijgen. Alleen stroomverbruik is wellicht kritisch, je wil niet die 12 volt uit je dynamo willen trekken.

Veilig wordt het uiteraard pas als je je fiets ergens aan vast kunt zetten, of je moet een zender in je fiets zetten zodat je je fiets uit kunt peilen.

[ Voor 20% gewijzigd door leuk_he op 17-03-2009 15:00 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:19
Oei, dat kan niet de bedoeling zijn inderdaad. Bat lo > fiets weg. Maar je zult ze ook wel in onveilige modus hebben neem ik aan?

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 08:24

Flotter

Pelipper!

Als je een staaf door je wiel wilt steken, kijk dan ook even wat er gebeurt als er een spaak in de weg zit. Anders loop je misschien bij je fiets weg en gaat ie niet goed op slot (of hij vernielt de spaak als de motor sterk genoeg is :P)

En zorg ervoor dat als ie op slot gaat wanneer de batterij leeg is dat dat niet tijdens een rit kan gebeuren ;)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

Flotter schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:51:
Als je een staaf door je wiel wilt steken, kijk dan ook even wat er gebeurt als er een spaak in de weg zit. Anders loop je misschien bij je fiets weg en gaat ie niet goed op slot (of hij vernielt de spaak als de motor sterk genoeg is :P)

En zorg ervoor dat als ie op slot gaat wanneer de batterij leeg is dat dat niet tijdens een rit kan gebeuren ;)
Eh.. als de batterij dan halverwege het fietsen op de een of andere manier leegraakt dan vliegtie opeens op slot. Ik zou eerder het tegenovergestelde doen..

Verder moet je goed overwegen wat de gevaren rondom het spoofen is :P.. Voor hetzelfde geld ben jij aan het fietsen en heeft iemand hetzelfde systeem waardoor hij opeens op slot springt.. lijkt me niet zo handig.

Het beste is denk ik een zelfde soort systeem als auto's gebruiken als electronische deurvergredeling. Met een beetje geluk kun je die ook zo instellen dat als jij in de buurt bent hij automatisch openspringt en als je meer dan 25 meter er vanaf bent hij op slot springt.. Leuk als iemand je fiets ff jat voor je ogen :P

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

PS, Axa is er al mee bezig..

http://www.bike-eu.com/pr...d-defender-ring-lock.html

Afbeeldingslocatie: http://www.bike-eu.com/public/Image/Bike%20Europe%20Website%20Axa%20Remote%20Control.jpg

(in ontwikkeling)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Volgens mij kan het ook wel redelijk klein, denk aan een kluis met elektronisch slot. Daar gaan ook maar 3 penlites ofzo in, en die zit ook dicht.

En voor dat "onder het rijden" op slot gaan, kun je natuurlijk een extra schakelaar toevoegen, of gewoon een sensor die meet of je wiel draait.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
Remixed schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 14:48:
De veiligheid is niet echt erg belangrijk, het gaat puur even om het systeem of dat kan werken.
Wat is het nut van een fietsslot als ie niet veilig is?

Ik zou, als het echt niet veilig hoeft te zijn, een compleet mechanisch systeem maken.
Iets van een verende zadelpen, met daaraan een mechanisme dat een pen door je achterrad steekt op het moment dat er niemand op zit. Als er wel iemand op zit, gaat de pen er weer uit. Handig toch?

... wel even uitkijken met het "op de pedalen staan" als je harder wil gaan fietsen.....

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:06
Zulke sloten zijn niet nieuw.
Me moeder had destijds al een Gazelle fiets waar dit op zat.
Zat er ook een slot ingebouwd, die met afstandsbediening (èn sleuten) open en dicht gedaan kon worden.
Enige enge aan die toepassing, klonk net alsof het de CV van een auto was die aan het alarm was bevestigd.
*klik* ~Tjilp! Tjilp!~ *open*

Verwijderd

jvsjmedia.nl schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 16:23:
Zulke sloten zijn niet nieuw.
Me moeder had destijds al een Gazelle fiets waar dit op zat.
Zat er ook een slot ingebouwd, die met afstandsbediening (èn sleuten) open en dicht gedaan kon worden.
Enige enge aan die toepassing, klonk net alsof het de CV van een auto was die aan het alarm was bevestigd.
*klik* ~Tjilp! Tjilp!~ *open*
Dit is echt een mooi ding om pranks mee uit te halen.. Als iemand je fiets leent en wegfietst hem gewoon op slot zetten.. gaatie gegarandeerd keihard op zijn bek..

Zo'n sensor is dan denk ik toch wel erg belangrijk..

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sowieso zou ik niet je wiel vergrendelen, maar je trapas. Kun je het mooi in een gesloten systeem (je frame) inbouwen. Kwestie van een pen welke je door een elektromagneet intrekt, of door een motortje omhoog draait.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

_ferry_ schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 17:06:
Sowieso zou ik niet je wiel vergrendelen, maar je trapas. Kun je het mooi in een gesloten systeem (je frame) inbouwen. Kwestie van een pen welke je door een elektromagneet intrekt, of door een motortje omhoog draait.
Bij een béétje fiets hoort een kettingslot dat er minstens zo dik uitziet als de dikste buis in het frame, anders wordt 'ie zo opgetild en meegenomen.

Wat als je slot onzichtbaar is? De eerste de beste josti die ermee denkt weg te fietsen trapt met een beetje pech je trapas naar de mallemoeren.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

_ferry_ schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 17:06:
Fiets je op een kruising of een andere drukke plek, springt er plots een bitje scheef, je fiets staat ddirect stil en jij als fietser vliegt nog even door.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

als je trapas stil staat vlieg je niet door hoor. Dan zou je ook altijd je benen moeten bewegen :D

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54
Een fiets met geblokkeerde trapas kan nog steeds rollen he... hoeft de junk niet eens te sjouwen.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoeven ze toch al niet, want daarvoor hebben ze een lange jas met aan de binnenkant een riem+haak, haken ze aan de bagagedrager waardoor het achterwiel een beetje van de grond hangt, en ze lopen weg alsof ze met de fiets gewoon in de hand lopen.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 16:57:
[...]

Dit is echt een mooi ding om pranks mee uit te halen.. Als iemand je fiets leent en wegfietst hem gewoon op slot zetten.. gaatie gegarandeerd keihard op zijn bek..
Wel een slot aan/bij het voorwiel monteren dan, is het effect nog beter........... :P

• nrongen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Je kan dan beter iets van een geleiding maken met een (wormwiel) motor die met het drukken op de knop in of uit draait. En een sensor die controleert of het slot in of uit is.

Op die manier hoef je je geen zorgen te maken over een batterij die leeg is. Als de batterij leeg is blijft het slot namelijk in positie staan waar deze al stond. Op slot blijft op slot en open blijft open.

• Sharkey1802
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 21:59
Ik zat aan iets soortgelijks te denken maar dan aan een afstandsbediening voor mijn achterlicht. Ik ben namelijk altijd op zoek naar mijn fiets in de fietsenstalling op het station en het zou handig zijn als ik met behulp van een afstandsbediening mijn achterlicht zou kunnen inschakelen (knipperen of gewoon aan). Het zou dus alleen een kwestie zijn van de aan/uit schakelaar verbinden met een draadloze ontvanger. Als de ontvanger klein genoeg is past het waarschijnlijk nog in het achterlicht ook. Mijn achterlicht werkt op penlites dus stroom voor de verlichting is aanwezig. Maar zal de ontvanger niet teveel stroom trekken? Die moet natuurlijk altijd aan staan en ik heb geen zin om 3x per week de penlites te moeten vervangen.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik ben dus niet de enige die daar last van heeft :P Ik ben op dit moment bezig met een stack voor wireless communicatie met CC2500-modules; zodra ik die af heb staat onder andere een achterlicht-opzoekert op het programma.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
nrongen schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:02:
Je kan dan beter iets van een geleiding maken met een (wormwiel) motor die met het drukken op de knop in of uit draait. En een sensor die controleert of het slot in of uit is.

Op die manier hoef je je geen zorgen te maken over een batterij die leeg is. Als de batterij leeg is blijft het slot namelijk in positie staan waar deze al stond. Op slot blijft op slot en open blijft open.
En als je batterijen leeg zijn en je fiets staat nog wel op slot?
Edit: En als je dan weg wil en je hebt geen volle batterijen bij je

[ Voor 5% gewijzigd door Wirf op 03-04-2009 13:16 ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Pagina: 1