[MacBook] Beschadiging unibody, rechtstreeks uit verpakking

Pagina: 1
Acties:

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-02 09:14
Ik ben van plan om binnenkort een MacBook (Pro) aan te schaffen, maar hoorde van een collega die kort geleden een Macbook (niet-Pro) had aangeschaft dat hij bij het uitpakken een beschadigde unibody had waar een 'hap' van stuk(je) aluminium uit was. Na omruilen in winkel bleek het vervangende apparaat een soortgelijk mankement te hebben.

Volgens mij is aluminium een licht, maar ook relatief zacht en dus kwetsbaar materiaal.
Heeft Apple er goed aan gedaan om dit materiaal te selecteren voor hun MacBook's? Er zijn vast andere lichte materialen die ook steviger en krasbestendiger zijn, maar wellicht zou daardoor het prijskaartje nóg een stuk hoger liggen dan nu het geval is.

Hebben anderen op dit forum ook te maken gehad met beschadigde unibody MacBook's (zo rechtstreeks uit verpakking of na enige tijd gebruiken)?

Hoe groot is het risico dat gedurende het gebruik een stuk aluminium afbreekt of los raakt?

Verwijderd

Hier was de Macbook volledig schadeloos. Zoals je zelf al zegt is het een relatief zacht materiaal, een hap eruit zul je dus niet snel meemaken. Een deuk kan ik me daar in tegen wel voorstellen, bij een val bijvoorbeeld.

Verwijderd

mij lijkt het echt super als materiaal, het is mooi, voelt lekker gaaf aan, en is voor warmte/koude volgens mij ook het aangenaamst. enja, deuken kan je wel krijgen, maar als je al een deuk hebt, zal die er wel om een reden zijn, om dezelfde reden zal een andere laptop of ander materiaal er even erg aan toe zijn.
en welke andere materialen heb je dan zelf in gedachte? ik kan me voorstellen dat een laptop ook in titanium kan zijn, maar dat is een nog duurder alternatief.

ik vond nog enkele simpele verduidelijkingen, deze gaan over pannen, maar das een evengoed voorbeeld, er komt ook warmte bij aan de pas en er wordt ook op gewicht enzo gelet, net als in de auto en motorsport :
Hoe zuiverder de aluminiumlegering is, hoe beter de warmtegeleiding, maar ook hoe duurder de pan, hoe zachter en dus kwetsbaarder de pan is.

Titanium is een metaal voor de ultra-lichtgewicht liefhebber, voor bergbeklimmers en grammenjagers die niet op de centjes (hoeven of willen) te letten.
Titanium is 45 % lichter dan staal en sterker dan aluminium. Het heeft een heel goede corrosieweerstand en is ongevoelig voor chemische reacties. Het nadeel is echter de hoge prijs.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
^Vroeger waren de Powerbooks van titanium :P

Maar mijn macbook is best krasbestendig, heb er geloof ik nog niet echt eentje op, dus een hap eruit zal een productiefout zijn die maar marginaal voorkomt neem ik aan.

Verwijderd

ah cool, dat wist ik niet, (ben nog maar nieuw in de applewereld :P) ben benieuwd om zo eens één in het echt te zien/voelen.
Hoe waren deze geprijsd dan?

enja, daar heb ik eigenlijk niet op geantwoord, maar ik denk ook dat beide mabooks van dezelfde palet ofzo zullen gekomen zijn, die ergens een ongelukje gehad zal hebben. in de fabriek of onderweg of bij de aflevering ofzo. maar aan de verpakking was niets te zien dan?
dan hebben ze die mss herpakt en dat kan bijna alleen maar in de fabriek?

• CCML
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:31
Ik heb nu al ongeveer een maand en unibody macbook en ik heb er nog geen kras of deuk op zitten. Hij kwam ook helemaal gaaf uit de doos, dus ik denk dat die met deuk een fout zijn geweest.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 18:14:
ah cool, dat wist ik niet, (ben nog maar nieuw in de applewereld :P) ben benieuwd om zo eens één in het echt te zien/voelen.
Hoe waren deze geprijsd dan?
Niet veel duurder dan andere laptops uit de lijn. De prijs van titanium is de afgelopen jaren echter enorm gestegen dus zou het tegenwoordig een stuk duurder zijn en zie je daarom dat fabrikanten (bijvoorbeeld van racefietsframes) toch liever andere materialen gebruiken om de kosten te drukken.

De huidige Macbooks zijn uit een enkel stuk aluminium gemaakt waardoor ze een stuk steviger zijn dan die uit een dunne plaat zijn geperst, het uitsnijden van aluminium gaat juist zo goed omdat het een zacht materiaal is. het is voor titanium ook wel mogelijk maar dat gaat weer wat moeilijker omdat het veel harder is en dus de prijs ook weer niet ten goede komt.

Titanium vind ik zelf overginds geen bijzoner metaal om te zien, het is een wat donkerder dan aluminium en minder glimmend, het enige wat het speciaal maakt is het lichte gewicht en hardheid, niet het uiterlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Johnny op 17-03-2009 19:50 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Een *hap* er uit, en dat twee keer achter elkaar? Het zou natuurlijk kunnen... maar wat zou er dan van de witte plastic MacBooks moeten worden? Heeft je collega ook foto's hiervan? Ik ben wel benieuwd :)

Zoef

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
het aluminium is wel enigzins bewerkt en verstevigt natuurlijk, maar als je een laptop zou laten vallen van kunsttof dan breekt het of barst het, aluminium zal daaritnegen indeuken maar het is een stuk minder buigzaam als een kusntof laptop, die buigt vaak lichtjes als je die op tilt bij de hoek.

photos van de damage zou wel leuk zijn trouwens, mischien dat daaraan te zien is wat er aan de hand was.

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:34
Mijn eerste alu MacBook die ik kocht was voorzien van een soort kras, een horizontale lijn over de deksel die zo dik was als een speld en ongeveer 10cm lang. Waarschijnlijk een foutje bij het polijsten oid... kreeg in ieder geval meteen een nieuwe mee.

Verwijderd

Gewoon opnieuw omruilen. Er zit immers een mankement aan.

Ik heb nu al meer dan een half jaar een macbookpro en heb een klein deukje aan de bovenkant, maar dat komt door het sjouwen in mijn tas en er veel gebruik van maken. Je ziet hem wel zitten maar veel last heb ik er niet van..

Verder merk ik wel dat mijn mac snel vies wordt, op de een of andere manier lijkt hij vette vingers etc wel aan te trekken, af en toe met een vochtig doekje erover heen mag soms wel, uiteraard wel erg voorzichtig.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Je moet het zo zien, de gebruikte aluminium legering die Apple gebruikt voor de laptops is krasbestendiger en harder dan menig plastieke laptop. :)

Mijn 3 jaar oude 17" MBP die ik compleet onbeschermd overal mee naartoe sleep, heeft welgeteld 1 kleine glooing. Ik liet er een VHS tape op vallen van een meter hoogte. Helaasch, pindakaas, mijn eigen schuld. Kan je dus mede delen dat al die bullcrap hardcovers en sleeves totaal niet nodig zijn. :)

Aluminium behuizing kan dus heel wat hebben :+

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
baquelappe schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:49:
Je moet het zo zien, de gebruikte aluminium legering die Apple gebruikt voor de laptops is krasbestendiger en harder dan menig plastieke laptop. :)

Mijn 3 jaar oude 17" MBP die ik compleet onbeschermd overal mee naartoe sleep, heeft welgeteld 1 kleine glooing. Ik liet er een VHS tape op vallen van een meter hoogte. Helaasch, pindakaas, mijn eigen schuld. Kan je dus mede delen dat al die bullcrap hardcovers en sleeves totaal niet nodig zijn. :)

Aluminium behuizing kan dus heel wat hebben :+
dat is wel een ander fabricage proces als de huidige, die is volgens mij wel ietsjes kwetsbaarder maar neit heel veel meer.
Pagina: 1