Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Deze kitjes zijn al CE gekeurd en mogen zonder extra keuring als achterlicgt fungeren.
Alleen lampen er bij verzinnen dat mag niet
A Soldiers manual and a pair of boots.
houdt er rekening mee dat de lichtopbrengst van (de goedkopere) LEDs fors lager is als die van een gewone gloeilamp, dus bijv. je remlichten bij beetje feller daglicht niet meer te zien zijn.
ook hebben veel auto's een lastafhankelijk knipperlicht relais, dus aan de hand van het verbruik van je lampen schakelt het relais aan/uit. gebruik je LEDs, dan gaat ie te snel knipperen, dus moet je een last-onafhankelijk relais monteren (meeste motorzaken hebben die wel). wil je dat probleem tackelen door een extra weerstand er tussen te zetten dan moet dit een blok worden dat een Watt of 5 omzet in warmte, dat is echt erg fors...
[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 17-03-2009 15:04 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik heb jaren geleden zo`n ding gemonteerd aan het plafond in een auto (vervolgens lichtbundel afgesteld en vastgezet) en dat ding kwam zo door de APK
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Dat hangt dus helemaal van de ervaringen en de mogelijkheden af.DropjesLover schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:03:
welke lampen wil je vervangen door LEDs dan?
Dashboard lijkt mij nogal duur, maar simpele lampjes als binnenverlichting of kentekenverlichting is wel weer makkelijk als je er lang niet meer naar om hoeft te kijken.
Verder ben ik nog niets van plan maar vraag ik mij af wat de mogelijkheden tegenwoordig zijn en of iemand ervaring heeft aangezien de ontwikkeling twee jaar verder is.
Ik zou dan natuurlijk gaan voor de fellere variant, anders zou er nooit een keurmerk op kunnen zitten.houdt er rekening mee dat de lichtopbrengst van (de goedkopere) LEDs fors lager is als die van een gewone gloeilamp, dus bijv. je remlichten bij beetje feller daglicht niet meer te zien zijn.
Tsja, anders doet de lamp dat wel dus zo schokkend vind ik dat niet.ook hebben veel auto's een lastafhankelijk knipperlicht relais, dus aan de hand van het verbruik van je lampen schakelt het relais aan/uit. gebruik je LEDs, dan gaat ie te snel knipperen, dus moet je een last-onafhankelijk relais monteren (meeste motorzaken hebben die wel). wil je dat probleem tackelen door een extra weerstand er tussen te zetten dan moet dit een blok worden dat een Watt of 5 omzet in warmte, dat is echt erg fors...
Maar richtingaanwijzers zijn wel een van de lastigere lampen inderdaad.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik denk niet dat je voor zaken als kentekenplaat verlichting goedgekeurde units zal gaan vinden, die dingen zijn redelijk universeel op veel auto's. zelf kan je aan de slag met een set Cree led's a een euro of 6 (zie bijv. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2394 ).
wordt dus redelijk duur dan, al helemaal tov je vermogenswinst/besparing en 1x die lampjes vervangen in de periode dat je die auto hebt.
dat anders je lamp die 5W verstookt klopt, maar daar is de behuizing van de lamp ook voor gemaakt. en je hebt meerdere lampen a een paar wat per stuk, nu moet je dat vermogen weggooien/omzetten in warmte op 1 bepaalde plek. en dat kan flink heet worden.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Hmm, ik dacht dat het meer lampjes waren en las een tientje per lampje, dat vond ik wat te gortig.DropjesLover schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:29:
dashbord is net erg eenvoudig/goedkoop, dat zijn tussen de 3 en 5 lampjes (in mijn auto 4 T10 lampjes) en kosten iets van 3 euro per paar bij de lokale auto-onderdelen boer. wel is het demonteren van je dash wat werk, dus dat moet je van te voren ff uitzoeken bij fora over je auto. ik moet bijv. mn (analoge) snelheidsmeter kabel los halen op de versnellingsbak, beetje een tricky klusje.
Nu weet ik niet of die lampjes überhaupt een keer vervangen moeten worden maar dat merk ik tegen die tijd wel.
http://www.nltuning.nl/virtuemart/led-verlichting/vmcchk/ik denk niet dat je voor zaken als kentekenplaat verlichting goedgekeurde units zal gaan vinden, die dingen zijn redelijk universeel op veel auto's. zelf kan je aan de slag met een set Cree led's a een euro of 6 (zie bijv. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2394 ).
wordt dus redelijk duur dan, al helemaal tov je vermogenswinst/besparing en 1x die lampjes vervangen in de periode dat je die auto hebt.
Hier had ik ook nog wat lampjes gevonden, deze zijn echter wat aan de dure kant en ik heb geen idee of dit dan wel RDW toegestaan is.
Dan ga je er van uit dat je één weerstand gaat gebruiken om het verschil van alle lampen op één plek op te vangen, dat is niet realistisch.dat anders je lamp die 5W verstookt klopt, maar daar is de behuizing van de lamp ook voor gemaakt. en je hebt meerdere lampen a een paar wat per stuk, nu moet je dat vermogen weggooien/omzetten in warmte op 1 bepaalde plek. en dat kan flink heet worden.
De weerstand is alleen nodig voor richtingaanwijzers of als je zo'n controlesysteem hebt. Waarom zou je voor de andere lampen ook zorgen dat ze het wattage halen terwijl dit niet nodig is?
Heb jij hier trouwens ervaring mee of spreek je uit onderbuikgevoel?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je kunt alle lampen vanuit de auto controleren. Je komt met de auto best wel eens op een parkeerplaats bij een bedrijfpand of iets dergelijks met een flinke glazen pui. Of je ziet je lampen reflecteren in de ramen van een huis bij een T-splitsing. Bij de flat van mijn vriendin is een mooie oprit en dan zie ik in mijn binnenspiegel de achterlichten reflecteren in de ramen van de overburen. Als ik zoiets in mijn spiegel zie, dan kijk ik meteen even of alle lampjes branden.Gonadan schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:49:
Op zich lijkt het mij best interessant, zeker omdat de levensduur veel langer zou zijn en je dus de lichten die je vanuit de auto niet kunt controleren minder vaak hoeft te vervangen. Ook zouden ze zuiniger zijn en feller branden.
De overburen hebben zich vast al afgevraagd waarom die idioot altijd even alarmlichten en remlichten probeert en de auto even in zijn achteruit zet. Om bij het wegrijden ook nog even de dimlichten uit te zetten en te flitsen met grootlicht
Maar toch zouden meer mensen dat moeten doen en tot zover mijn offtopic rant...
[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 17-03-2009 16:00 ]
Punctuality is the politeness of kings
is alleen om het verschil in de knipperlichten op te vangenGonadan schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:43:
De weerstand is alleen nodig voor richtingaanwijzers of als je zo'n controlesysteem hebt. Waarom zou je voor de andere lampen ook zorgen dat ze het wattage halen terwijl dit niet nodig is?
een paar jongens op het 100nx forum (ja ik heb een 100nxHeb jij hier trouwens ervaring mee of spreek je uit onderbuikgevoel?
wat dingen gevonden:

http://www.youtube.com/wa...gl=NL&hl=nl&v=49LfzeZ2zfw
edit, nog betere:

[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 17-03-2009 16:24 ]
BThGvNeOA
Ah, jullie hebben de hele units vervangen en/of omgebouwd, dan moet het herkeurd worden volgens mij.DropjesLover schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:06:
[...]
is alleen om het verschil in de knipperlichten op te vangen
[...]
een paar jongens op het 100nx forum (ja ik heb een 100nx) zijn er mee aan de slag gegaan, ff zoeken voor resultaten...
wat dingen gevonden:
[afbeelding]
http://www.youtube.com/wa...gl=NL&hl=nl&v=49LfzeZ2zfw
edit, nog betere:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het gaat mij puur om het vervangen door kant en klare verlichting.
LED op een standaardfitting zeg maar.
Een collega heeft het gedaan en die heb ik ook eens gevraagd:
Kort gezegd, het kost een berg en levert weinig op. Alleen dat je het niet meer hoeft te vervangen op een rotplek.
Hij heeft de volgende gebruikt:
http://www.leds-buy.nl/wa...ervanger-stuks-p-777.html
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=150156622825
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=150156622845
Op zich interessant maar wel redelijk aan de prijs.
Het lijkt er echter op dat er nog steeds weinig mensen zijn die het doen.
Ik gok dat het komt omdat de rotplekken om lampjes te vervangen meestal niet de verplichte plekken zijn, dus die kunnen wel wachten tot de beurt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat is hier precies 'beter' aan?DropjesLover schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:06:
[...]
is alleen om het verschil in de knipperlichten op te vangen
[...]
edit, nog betere:
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 18-03-2009 09:13 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Een beter voorbeeld voor wat zij gedaan hebben neem ik aan?
Het is hier geen HK hoor.
Edit:
Ik ben trouwens Ebay eens aan het afstruinen maar er zijn verschillende soorten te krijgen voor de fittingen die ik nodig heb.
Voor stadslicht lijkt het mij bevoorbeeld ideaal.
Je hebt dan alleen verschillende straalhoeken en positieve of negatieve aarde.
Eerst maar een uitzoeken wat er in kan.
[ Voor 39% gewijzigd door Gonadan op 18-03-2009 09:26 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
klopt, dat was namelijk de enige manier om de leds er goed in te verwerken. in een standaard fitting zal lastig zijn, omdat je meerdere leds nodig gaat hebben, en leds hebben geen brandpunt. en het grootste deel van het licht dat je lamp geeft weerkaatst tegen je reflector, waardoor je gehele lampunit oplicht.Gonadan schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 08:39:
[...]
Ah, jullie hebben de hele units vervangen en/of omgebouwd, dan moet het herkeurd worden volgens mij.
Het gaat mij puur om het vervangen door kant en klare verlichting.
LED op een standaardfitting zeg maar.
vandaar dus hele arrays van leds verwerkt in de standaard lichtunit.
tsja, het wordt vaak (zoals op mijn plaatjes) gedaan om je lampen aan te passen/vrijer vorm te geven, zonder de hele unit-houder te moeten gaan verbouwen/lassen.Een collega heeft het gedaan en die heb ik ook eens gevraagd:
Kort gezegd, het kost een berg en levert weinig op. Alleen dat je het niet meer hoeft te vervangen op een rotplek.
ik weet dat de knipperlichten bij mn pa's XC70 op een echt heel erge rotplek zaten (handen opengehaald aan staalplaat...) en die waren toch echt verplicht. ik denk dat het gebruiksgemak verschil nihil zal zijn en de kosten aanzienlijk.Hij heeft de volgende gebruikt:
http://www.leds-buy.nl/wa...ervanger-stuks-p-777.html
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=150156622825
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=150156622845
Op zich interessant maar wel redelijk aan de prijs.
Het lijkt er echter op dat er nog steeds weinig mensen zijn die het doen.
Ik gok dat het komt omdat de rotplekken om lampjes te vervangen meestal niet de verplichte plekken zijn, dus die kunnen wel wachten tot de beurt.
dure shop trouwens, die ebay-linkjes...
BThGvNeOA
begreep ik wel hoorGonadan schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 09:24:
[...]
Een beter voorbeeld voor wat zij gedaan hebben neem ik aan?
Dit soort.... uhm.... tuning? .... is natuurlijk wel vragen om problemen. Elk normaal denkend mens zal toch wel begrijpen dat dit onmogelijk legaal kan zijn.
Ik vind LED lampjes super en MITS mooi verwerkt in een auto veel mooier. Kan de ontwikkeling op normale fittingen ook alleen maar toejuichen, alleen veel verder dan knippers, stadslichten en soms een achterlicht is de markt nog niet echt.
De daglichten en soms dimlichten LED van Audi bijvoobeeld is het helemaal, maar die zie ik nog niet 1,2,3, op een fatsoenlijke retrofit uitvoering zitten
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik heb ze onderhand wel gevonden voor een fitting, in meerdere typen.DropjesLover schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 09:49:
klopt, dat was namelijk de enige manier om de leds er goed in te verwerken. in een standaard fitting zal lastig zijn, omdat je meerdere leds nodig gaat hebben, en leds hebben geen brandpunt. en het grootste deel van het licht dat je lamp geeft weerkaatst tegen je reflector, waardoor je gehele lampunit oplicht.
vandaar dus hele arrays van leds verwerkt in de standaard lichtunit.
Dus het moet mogelijk zijn.
Uiteraard blijf je uitzonderingen behouden, bij mij zijn de richtingaanwijzers ook geen lachtertje.ik weet dat de knipperlichten bij mn pa's XC70 op een echt heel erge rotplek zaten (handen opengehaald aan staalplaat...) en die waren toch echt verplicht. ik denk dat het gebruiksgemak verschil nihil zal zijn en de kosten aanzienlijk.
dure shop trouwens, die ebay-linkjes...
Wat ik meer bedoel is dat koplampen, achterlichten, remlichten en in mindere mate richtingaanwijzerse over het algemeen makkelijker te vervangen zijn dan de overige verlichting.
Maar dat kan bij nieuwere auto's wel eens anders liggen.
Die linkjes vond ik inderdaad ook duur.
Zelf had onder velen bijvoorbeeld het volgende gevonden:
- drie verschillende soorten, helaas per meerdere verkocht. (klik)
- goedkopere (klik)
En nog wat duitse verkopers die varianten hierop verkopen.
De specificaties en prijzen wisselen nog wel wat.
Uiteraard zegt een specificatie niet zoveel maar ik ga toch maar eens op zoek naar de specificatie van standaardbolletjes als vergelijkingsmateriaal.
Wel vind ik het lastig terug te vinden of dit soort lampjes al gekeurd zijn of niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8

zoals deze voor vrachtwagens en aanhanger zie je best vaak; en kan 6 t/m 24 volt. superhandig. Alleen het nadeel is inderdaad dat je een weerstandje moet plaatsen
Geef fel licht en werkt een stuk sneller !
Asus Zenbook i7 256gb
Nu heeft Pilot hele mooie lampjes met weerstanden erop die je er zo inprikt, maar daar vragen ze 35 euro per twee voor en ik heb er vier nodig. 70 euro om leuke lampjes in mijn auto te hebben vind ik echt te veel.
Nu zijn er bijvoorbeeld via eBay mooie en volgens mij ook felle LED's te koop voor een goeie euro:
http://cgi.ebay.nl/T10-SM...ts_SM?hash=item27ae106609
Deze LED's gebruiken 1,5W. Wat voor een weerstand moet ik parallel aan deze LED's aansluiten om ervoor te zorgen dat de CAN-bus geen storing aangeeft?
Alleen vervangingslampen die aan de EG goedkeuringseis voldoen en die zijn voorgeschreven mogen volgens mij worden gebruikt als vervanging.
Bij gebruik van een ander soort lamp voldoet het voertuig niet meer aan de goedkeuringseisen m.b.t. de lichten.
Mocht je ze dus gaan vervangen zou ik dat heel even bij een APK garage bijvoorbeeld vragen.
Gewoon even binnenlopen in een pauze en vragen kan geen kwaad lijkt me zo.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
De regelgeving rondom aftermarket Xenon dimlichten is inderdaad vorig jaar tweemaal veranderd. De eerste keer zorgde ervoor dat er geen Xenon lampen in armaturen mochten worden gezet als deze hiervoor niet goedgekeurd waren, maar dit werd niet gecontrolleerd tijdens de APK. De tweede wijziging zorgde ervoor dat Xenon lampen wel weer in armaturen mochten die hiervoor geen keurmerk hebben.
De algemene regel blijft dat je goed licht moet hebben en andere niet mag hinderen.
Toen bleek dat mijn knipperelais het niet meer deed. Niets brande, en toen heb ik het gevarenlichtrelais gebruikt op de plek van het knipperelais, en toen deden ze het wel.
Prachtig lichtbeeld voor zowel gewoon licht als knipper/rem licht waarbij de ultrabrightleds erg fel branden.
Deze units zijn in te bouwen op de plek waar normaal het lampje zit. Het originele rode lenshuis past er gewoon weer op zodat er aan de buitenkant niet te zien dat er LEDs in zitten. Gewoon door de apk gekomen. En deze set kostte nog geen $30 incl verzendkosten.
Voor EU auto's heb je LEDs nodig die niet alleen naar achter of voor schijnen, maar ook opzij zodat de reflector goed benut wordt.
Vaak zijn dat plug and play lampjes met weerstand en al.
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Waar weet ik niet meer, en bij mijn favorieten van mijn andere kapotte HD kan ik niet meer bij nu.
Maar ik zoek internet wel even af.
De eerste :
http://www.superbrightleds.com
http://www.radiantz.com/cart/index1.html?c14.html&1
Er liep een topic op AAP, maar die kan ik zo gauw ook niet vinden. Ik zal even een pm sturen aan 1 iemand die het misschien nog weet.
[ Voor 43% gewijzigd door Bestla op 01-02-2010 12:13 ]
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Zoiets als dit zeg maar: klik
En dan voor een mooie prijs, ik vind 100 euro hiervoor echt belachelijk.