[Sata HDD] WD hdd, wordt niet meer gevonden in bios.

Pagina: 1
Acties:

• Bpje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 08:38
Hallo,

De WD 500 gig van mijn ouders wordt niet meer gevonden in de bios.
Bij het opstarten duurt de POST ongeveer 1 a 2 min ver volgens komt hij met niets gevonden terug.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
Andere pc,
Andere Kabel,
Via USB dingetje,

maar het lijkt er op dat de identificatie van de disk mis gaat, is er een manier om dit zelf in te voeren zodat ik toch bij de data zou kunnen.

De schijf spint wel op en de koppen bewegen ook verder geen rare (ongebruikelijke) geluiden.

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-02 16:20

Joran

<3 natalee

Hij kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn. Aangezien het zo lang duurt is eht een IDE-harde schijf? Gooi hem eens in een goedkope usb-enclosure/andere pc, als hij het daar niet in doet is hij naar mijn mening echt stuk.

Send me your gameboys

• Bpje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 08:38
Dat hij echt stuk is een feit natuurlijk, waar het mij om gaat is dat ik alles heb geprobeerd voor ik hem opstuur en gegarandeerd wordt dat ik mijn data kwijt ben.

De USB behuizing is al geprobeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Bpje op 17-03-2009 11:08 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je hebt de logische eliminatiestappen al genomen. De verdenking ligt toch wel erg zwaar bij de HD. Probeer in elk geval nog even de eigen diagnostische tool van WD zelf vanaf een bootable CD of floppy. Kijken of die nog iets kan vinden/melden.

Als volgende stap zou ik de vries-truc overwegen. Kan weinig kwaad het te proberen. Je kunt hem dan het beste als extra schijf aan een goed werkend systeem met voldoende opslagcapaciteit om je belangrijke data te back-uppen hangen en niet proberen er van te booten. Wel goed letten op het voorkomen van condensvorming.

Als het werkt kun je de periode dat het werkt proberen te verlengen door de schijf aan de computer te koelen. Als is het desnoods met een zak diepvriesfrieten. Ook dan steeds op condens blijven letten.

Ik denk zelf overigens dat het vriezen eerder werkt door een gunstig effect op de elektronica dan op het mechanische deel zoals in het gelinkte artikel genoemd wordt..

8)

[ Voor 8% gewijzigd door CaptJackSparrow op 17-03-2009 12:22 ]