Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 21:28
Jawel, ik ben lekker bezig met het aanmaken van topics. :)

Ik heb mij verbaasd over de gunstige prijs van de Wacom Bamboo. Maar, ik vraag mij sterk af of ik dit model moet kiezen. Ik weet nog niet of een tablet echt wat voor mij is, maar ik heb altijd wel de neiging gevoeld er 1 te gebruiken als ik bezig was met het aanpassen van een foto. Dat is dus voornamelijk waarvoor ik een tablet zou willen gebruiken. Ik heb een 24" scherm op 1920x1280 en dan lijkt mij de Bamboo veel te klein, is dat ook in de praktijk zo? Ga ik groter en voor een beter tablet als de Intuos3, dan betaal ik weer veel meer.

Mijn vragen:

- Uitgaande van het 24" scherm op 1920x1280, is het dan interessant om voor een Intuos3 A6 wide of een A5 te gaan?

- Zou een Bamboo voor een beginneling, wellicht en ondanks het kleine oppervlak, de beste keus zijn?

Hartelijk dank, Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Of het te klein is hangt van je doel af lijkt me. Wil je heel gedetailleerd fullscreen gaan tekenen, dan lijkt het me inderdaad klein.

Zelf heb ik de allereerste Graphire en die is heel klein en niet breedbeeld. Toch is het heerlijk om daarmee te dodgen en burnen in PS, in combinatie met mijn 30" scherm. Dat hoeft toch niet precies.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 17-03-2009 09:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:31
Ik kan je zo geen antwoord geven op je vragen, maar binnen Graphics lopen wel de nodige topics met informatie, zoals:
Algemeen tekentopic (handgetekend / tekentablet only) part 8 (lees hier de TS!) en Welk type van Wacom tablet? ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 16:05
Ik heb een A5 wide voor 24", dat vind ik ongv ok formaat. Groter is fysiek onhandiger.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42

Zoefff

❤ 

Waar ga je het tablet voornamelijk voor gebruiken? Als dit fotografie is kan het topic in FGW blijven staan om zo reacties gerelateerd aan fotobewerken te krijgen. Zijn het andere toepassingen dan kan ik je topic beter verhuizen naar Graphics :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:51
IIk heb ook een Wacom Bamboo (met studentenkorting zijn ze helemaal goed geprijsd) naast mijn 24" liggen.
Ik vind het heerlijk werken. Juist omdat hij niet zo groot is kun je relax de pen over de tablet bewegen zonder veel je hand te hoeven optillen. De tablet is gevoelig genoeg om kleine bewegingen nuttig over te brengen naar je 1920 resolutie.

Infinitus est numerus stultorum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Zoefff schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 10:15:
Waar ga je het tablet voornamelijk voor gebruiken? Als dit fotografie is kan het topic in FGW blijven staan om zo reacties gerelateerd aan fotobewerken te krijgen. Zijn het andere toepassingen dan kan ik je topic beter verhuizen naar Graphics :)
Fotografie, zoals ik al aangaf. Misschien ook wel meer natuurlijk, maar fotografie is mijn voornaamste bezigheid in Photoshop. Als ik leuk ga tekenen, plaats ik in Graphics ook wel iets. :)

@superboer: De kleinste bamboo is volgens mij nog kleiner dan A6, als ik dan zou kijken naar een 24" scherm, beweegt je pointer dan niet als een dolle rond? Ik heb het idee dat als ik nauwkeurig wil bewerken, dat ik dan continue aan het inzoomen ben in Photoshop. Dan zou ik natuurlijk voor een A5 bamboo kunnen gaan, maar dan is de Intuos3 qua prijs eigenlijk weer logischer.

Verder, de nauwkeurigheid is op de Intuos3 iets van 2x hoger geloof ik. Is dat voor fotografie echt nodig? Ik wil bijvoorbeeld vrij goed en relaxed, precies over randen van een object kunnen tekenen/gummen (en bijv. een onderliggende layer tevoorschijn toveren). Ook hou ik ervan om een "stroke" lichtjes te kunnen zetten, dit kan met een Bamboo, maar gezien de mindere druk-registraties vraag ik mij af hoe lekker dit gaat...hoe natuurlijk zeg maar.

Dank voor de info en de links overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Niet zo zeer over de tablet, maar wel over fotobewerking. Ik vind 't zelf vaak toch veel prettiger werken als het gebied waar je mee bezig bent wat is ingezoomd. Als ik aan het clonen/healen ben doe ik dit ook altijd. Als ik daar geen/nauwelijks artifacts zie, dan op 100% al helemaal niet :)

@ Superboer12, hoe krijg je die studentenkorting?

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 17-03-2009 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 16:09
Heb zelf de a5 wide bamboo en een dell 24" en dit werkt perfect.
Hiervoor had ik een sweex a4 tablet (pauper ding) maar a4 was veel te groot, hierdoor moest je ipv. met je pols je hele arm meebewegen wat niet zo handig is.

Met een sneltoets (h) of met een knopje op de pen kun je heel snel je werkgebied heen en weerschuiven; of in en uitzoomen met het touchwiel bovenop de bamboo (werkt een beetje als op een ipod)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:27
Ik heb een Intuos A4 aan mijn 24" iMac + 22" monitor hangen en ik vind het zwaar meevallen. Had ook gedacht dat het aan de grote kant zou zijn maar niets is minder waar. Zeker omdat de schermen samen nogal wide zijn... Denk dat je met 24" scherm niet kleiner dan A5 zou moeten willen. Bamboo heb ik altijd een beetje wikkiwakkie kwaliteit gevonden, maar dat terzijde; Misschien speelt budget ook een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik heb een A4 op 24 inch en dat is prima. A5 Wide zou misschien ook kunnen, niet geprobeerd.
De A6 is echt te klein, genoeg om een handtekening mee te zetten maar dat was het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zelf heb ik via Central Point een Wacom Graphire 4 op de kop getikt, op A5 formaat. Wat mij betreft is dat op die resolutie ideaal, en ik gebruik hem om technisch mee te tekenen. (denk aan AutoCAD en dergelijke) Ik heb eerst een Trust tablet geleend van een collega om te kijken of het wat voor mij was. Daaruit kon ik 3 dingen afleiden:

- Je moet er behoorlijk aan wennen. Je kunt kiezen om de tablet absoluut of relatief te gebruiken.* Je moet voor jezelf proberen wat je fijner vindt. Geef dit wat tijd!
- Wacom is veruit superieur op dit gebied. (maar goed, zo ver was TS volgens mij al)
- Als je er eenmaal aan gewend bent werkt het zo fijn!

A6-formaat (zoals de Bamboo) is imho te klein om er serieus mee te kunnen werken. Het zal vast wel werken als muisvervanger bij het gewone desktopwerk, maar meer ook niet. Wacom heeft de Bamboo uitgebracht om het grote publiek met tablets te laten kennismaken. Wil je er dus meer mee doen, dan zul je naar de uitgebreidere modellen moeten uitwijken.

*: Absoluut: linksboven op je tablet = linksboven in je scherm. Je cursor kan zo nog wel eens wat verspringen als je de pen optilt en weer neerzet. Als je er langer mee werkt wordt dit vanzelf minder. In relatieve modus kun je de pen optillen, en verplaatsen zonder dat de cursor rare dingen doet. Dan gedraagt ie zich dus als een muis.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Bedankt allemaal!

@ DrivinUCrazy: Indeed, volgens mij heeft Wacom vrij weinig echte concurrentie en ik kies dus zowiezo voor dat merk. Na wat meer gelezen te hebben, samen met jullie advies, lijkt mij een A5 wide tablet de beste optie. En dan ga ik misschien toch maar voor de Intuos3, hoewel ik echt begin te zweten van die 330 Euro...punt is een beetje dat ik totaal niet weet of ik het ook echt veel ga gebruiken, ik ben zeker grafisch ingesteld en fotografie is zeker mijn hoofd-hobby, maar toch... mijn vriendin zal met die prijs niet erg happy kijken denk ik. :) Lastige keuze hoor, als ik een tablet koop wordt het de A5, maar nu nog mijzelf overtuigen dat ik ook echt de diepere materie achter Photoshop ga verkennen en dat een tablet dan onmisbaar is.

Hoe staat het met de waarde van een tweedehands tablet, zijn ze waardevast mocht ik het apparaat toch over een jaar willen verkopen?

[ Voor 8% gewijzigd door vgroenewold op 17-03-2009 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:30
Superboer12 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 10:29:
IIk heb ook een Wacom Bamboo (met studentenkorting zijn ze helemaal goed geprijsd) naast mijn 24" liggen.
Ik vind het heerlijk werken. Juist omdat hij niet zo groot is kun je relax de pen over de tablet bewegen zonder veel je hand te hoeven optillen. De tablet is gevoelig genoeg om kleine bewegingen nuttig over te brengen naar je 1920 resolutie.
Waar kreeg jij studentenkorting? Ik wil hem zelf ook halen namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Ik heb een Wacom PenPartner (al meer dan 10 jaar) die is ietsje kleiner dan
A6 met een 20" 1600x1200 scherm.
Dat werkt goed. Resolutie scherm is 100dpi die van de PP 1000dpi.
Het is maar wat je gewend bent, dit was het toenmalige budget model, de huidige
Bamboo versies zijn redelijk gunstig geprijsd hebben een hogere resolutie.
De Intuos serie heb ik altijd wat duur en wat groot gevonden voor muisvervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
bouwfraude schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:27:
De Intuos serie heb ik altijd wat duur en wat groot gevonden voor muisvervanging.
Tsja, de prijs is ook wat mij nog wat doet twijfelen, maar voor mij is het zeker geen muis-vervanger, ik wil het echt gebruiken voor bewerkingen op mijn foto's, eventueel maken van kunst e.d. De muis lijkt me dan toch nog fijner voor het gewone klikwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Kogel is door de kerk, ik heb een Intuos3 A5 wide in de bestelling zitten. Nu zorgen dat m'n vriendin de rekening niet ziet. :) Hopelijk is het een goede keus geweest en zo ja, dan mogen jullie de resultaten van mijn foto's binnenkort bewonderen danwel verafschuwen. Bedankt voor al het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
vgroenewold schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:49:
Kogel is door de kerk, ik heb een Intuos3 A5 wide in de bestelling zitten. Nu zorgen dat m'n vriendin de rekening niet ziet. :) Hopelijk is het een goede keus geweest en zo ja, dan mogen jullie de resultaten van mijn foto's binnenkort bewonderen danwel verafschuwen. Bedankt voor al het advies!
Beetje offtopic maar ik lees zulke dingen vaak. Het is toch jouw geld, waar jij voor werkt? Waarom zou je dan niet zelf mogen bepalen hoe je dit uitgeeft? :+

Ik ken jullie financiële situatie uiteraard niet, maar ik ga er niet van uit dat jullie diep in de schulden zitten ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
1 off-topic reply dan; Op zich is het mijn geld, zeker, maar we hebben nu ook een kind en we willen op vakantie en als ik dan daar soms moeilijk over doe, maar niet over mijn iPod Touch, iPhone, Macbook pro, camera en nu dit tablet... dan snap je vast de wrijving wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
vgroenewold schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 23:18:
1 off-topic reply dan; Op zich is het mijn geld, zeker, maar we hebben nu ook een kind en we willen op vakantie en als ik dan daar soms moeilijk over doe, maar niet over mijn iPod Touch, iPhone, Macbook pro, camera en nu dit tablet... dan snap je vast de wrijving wel. :)
Point taken ;) Veel plezier er mee iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superboer12
  • Laatst online: 18:51
[b][message=31650696,noline]@ Superboer12, hoe krijg je die studentenkorting?
Ik heb hem gehaald bij een studenten computerzaak (IAPC, UTwente). Zij maken een kopie van je studentenkaart en regelen verder de rest. Scheelt nog best een paar centen, de Bamboo gaat van €71,50 naar €59. (zie http://www.iapc.utwente.nl/pricelist/Invoer/Pentablets/). Als je bij Enschede in de buurt woont kun je eens langs gaan, anders moet je het bij een andere zaak proberen te regelen.
vgroenewold schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 11:24:
[...]@superboer: De kleinste bamboo is volgens mij nog kleiner dan A6, als ik dan zou kijken naar een 24" scherm, beweegt je pointer dan niet als een dolle rond? Ik heb het idee dat als ik nauwkeurig wil bewerken, dat ik dan continue aan het inzoomen ben in Photoshop. Dan zou ik natuurlijk voor een A5 bamboo kunnen gaan, maar dan is de Intuos3 qua prijs eigenlijk weer logischer.
Tja ik heb hier absoluut geen last van, aangezien je hele kleine bewegingen met je hand kunt maken. Dit is natuurlijk wel een persoonlijke voorkeur.

Infinitus est numerus stultorum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Ok, ik heb 'em in huis en ben al begonnen met het leren van de geheimen van Photoshop. Retoucheren van foto's kon ik al redelijk, maar nu begint het pas echt interessant te worden. Wennen aan het tablet was nauwelijks nodig, maar dat lijkt dus persoonlijk te zijn. Ik moest vooral even wennen aan het navigeren naar de rand van het tablet, omdat je dat met een muis niet gewend bent (dan heb je snel de neiging het ding op te tillen en weer naar het midden te brengen)... ik gebruik idd dus de absolute setting op het tablet. Binnen een uurtje had ik het helemaal in mijn systeem zitten en het voelt allemaal veel natuurlijker, ik ben meteen begonnen met het volgen van wat guides en met de realisatie dat leren tekenen/oppoetsen van foto's nog wel even zal duren. Ook heb ik een tweetal boeken besteld (layers van Klowkovski (ofzoiets) en een boek van Bert Monroy) om simpelweg de technieken hierachter goed te snappen.

A5 wide is al met al meer dan voldoende, het voelt bijna al aan de grote kant wat dan ook weer persoonlijk schijnt te zijn. De gevoeligheid is hoog, hoewel ik soms vind dat de cursor net even wat minder snel is dan ik (maar dat kan ook computer-afhankelijk zijn en ik zie het vooral op m'n Macbook pro en minder op m'n desktop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 14:27

Floor-is

5.2

Ik heb op mijn werk een A5 Bamboo voor 13+20" en thuis tot nu toe een kleine Bamboo voor 15+20"
Heb door mijn werk even een Intuos4 L (ietsjes groter dan A4) en dat is fijn! Onmeunig, ik ben echt verkocht!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Wacom heeft ook een nieuw model de colorelli kost maar liefst 30 euro en de specs zijn hetzelfde als de penpartner. (Ik heb hem nog niet getest, de doelgroep is 6 tot 12 jaar maar als je daar niks van aantrekt lijkt het me een goedkope optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-07 15:38
Ik zit hier met een Wacom Intuos A6 op een Samsung 24" widescreen en een Dell 17" CRT. Eigenlijk is die toch net wat te klein. Maar anders is het eigenlijk zonde dat ik hem heb.

Toen ik nog studeerde heb ik wel regelmatig de wacom gebruikt op mijn laptop, inplaats van een muis. Dat werkte verbazingwekkend goed :)
Pagina: 1