Harde schijf of sata-controller kapot, of toch software-fout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toycel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08-2010
Dag allemaal,

ik heb sinds eind vorig jaar een systeempje in elkaar gezet met met een asus M2A-vm mobo en een seagate 500gb sata-schijf. Win XP(SP3) geinstalleerd en draait prima.

Tot een paar weken geleden, blauw scherm met de melding 0x000000F4(0x00000003, etc). MS oplossing is om de kabel op een andere controller aan te sluiten, hierdoor hetzelfde probleem.

Vreemd is echter dat zodra er een blauw scherm komt en ik de pc reser dat er dan geen enkele schijf gevonden wordt. PC dan helemaal uit en dan opnieuw opstarten en dan wordt er wel een schijf gevonden en start ook normaal op.

Als XP draait zonder ook maar iets te doen dan duurt het soms 5 seconden of maximaal 10 minuten en dan komt weer het blauwe scherm. In safe-mode draait ie wel door! CHKDSK en andere programma's draaien lukt niet(kan dus ook geen image van de schijf maken), blauw scherm komt dan weer.

Mijn vraag is nu of iemand mij zo kan vertellen of het aan de schijf ligt(en er dus een nieuwe moet komen), of aan het moederbord(en ik dus even een nieuwe controller-kaart moet kopen) op dat dit een software-probleem is en ik een nieuwe installatie moet doen(probeer dit liever niet als het de sata-controller zou zijn want dan ben ik mijn hele install kwijt).

Iemand een idee(of een manier om dit te controleren)?

Alvast bedankt,

toycel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Ander kabel proberen? Deze kunnen zeer gevoelig zijn.
Andere poort gebruiken?

Wat gebeurd er met je hd indien je na een goede boot naar windoews gaat en dan direct weer reboot, is je hd dan ook weg, dan probeer eens onderstaande.
Harde schijf naar sata1 zetten, dit moet je op de harde schijf zelf doen, zie website van de harde schij maker hoe je dit kunt doen.

Anders eens schoon installeren.

[ Voor 30% gewijzigd door jan99999 op 17-03-2009 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het probleem ook gehad. dit heb ik opgelost door in safe mode hitmanpro te draaien die vond iets. dit toen eraf gehaaldt en het werkte weer normaal. mischien bij jou ook het geval

timo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:03
toycel schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 08:25:
...
ik heb sinds eind vorig jaar een systeempje in elkaar gezet met met een asus M2A-vm mobo en een seagate 500gb sata-schijf. Win XP(SP3) geinstalleerd en draait prima.
...
Ik zou willen weten of deze schijf nog op de beruchte SD15-firmware draait,
zie hier
Als dat zo is zou ik dat eerst flashen.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toycel
jan99999,

dank voor jouw antwoord. Excuus, was vergeten te vermelden dat ik al een andere kabel gebprobeerd heb. Verder staat hij al op sata1, heb de pin er nu af gehaald maar zelfde probleem.
Schone installatie heeft zoals beschrvene niet mijn voorkeur maar moet misschien maar proberen.

leip11,

helaas, als ik in safe mode probeer hitman te draaien krijg ik te vroeg toch weer een blauw scherm(safe mode draait wel alleen als ik dus een programma ga draaien krijg ik het scherm)

beascob,

gezocht en idd is het de sd15. ik heb via seagate de firmware geupdate alleen geeft hij nu nog steeds aan dat het sd15 is en ook het probleem bestaat nog steeds. Klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook al geprobeerd om systeemherstel uit te voeren en daarna hitmanpro te draaien.

timo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:34
download is een ubcd en draai de tool van seagate eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mee eens. M'n vader z'n raptor was ook kapot. BIOS wilde af en toe de schijf helemaal niet meer herkennen, nieuwe sata kabel hielp eventjes, maar uiteindelijk toch RMA gestuurd na de WD tool te hebben gedraait, deze gaf een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zagosch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-09 11:32
Ik zie in je verhaal, dat je nog geen BIOS update hebt gedaan? Probeer dat ook eens, wil soms nog wel eens helpen met vreemde problemen en BSOD's. Ook al zegt de leverancier dat ze geen fix hebben op dat specifieke onderdeel, gewoon updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
toycel schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 12:01:

...
gezocht en idd is het de sd15. ik heb via seagate de firmware geupdate alleen geeft hij nu nog steeds aan dat het sd15 is en ook het probleem bestaat nog steeds. Klopt dat wel?
Nee

De firmware als iso gebrand? en ervan opgestart?
Dan zou die op SD1A moeten staan.

omdat hij wel benaderbaar is zou je via een testdisk of BartPe omgeving een Chkdsk kunnen proberen, zodat je ziet of de schijf-structuur goed is

[ Voor 16% gewijzigd door beascob op 17-03-2009 14:33 ]

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toycel
Programma's draaien lukt allemaal niet, dan komt het blauwe scherm weer. Het enige dat volgens mij nog te proberen is is om de firmware naar sd1a te krijgen maar ik kan deze nergens vinden op de site van seagate(alleen maar dat het moet kunnen maar niets te downloaden)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
Mmm,
ik zie dat op pagina 1 van - Het grote Seagate 7200.11 SD15-firmware problemen topic -
de link naar seagate staat.
met de tools om te checken of je disk erbij hoort.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:33
Ik heb dit vorige week ook aan de hand gehad, het bleek ofwel de arm te zijn die kapot was, ofwel de motor die het boelletje draaiende houdt... Heb toen een nieuwe in de plek gekregen daar het onder garantie viel.
Ik had ook al geprobeerd van het kabeltje + aansluiting te verwisselen maar dit had geen effect...

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk eens wat verder in het lijstje subfora voor je een topic opent :o

Vragen over SATA-controllers horen in Opslagmedia & I/O Controllers - zegge en schrijve twee regels onder PMG...

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1