1 computer met 2 netwerkkaarten?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Onlangs heb ik een Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter gekocht.

Beide computers hebben een Gigabit Realtek RTL8168C /8111C Netwerkkaart aan boord en kunnen probleemloos data transporteren tot +/- 105MBs.

De beide computers, zijn aangesloten op een Gigabite Switch van Asus (GigaX 1105B).

Nu wilde ik graag weten of ik deze Intel Pro Netwerkkaart samen met mijn onboard Realtek netwerkkaart kan gebruiken om het netwerkverkeer naar de server van mijn werkcomputer te ontlasten.

Zelf heb ik op mijn werkcomputer in Vista Business, tussen beide netwerkkaarten al een verbindingsbrug gemaakt.

Nu is mijn vraag:

Moet ik nu vanuit de werkcomputer (met 2 netwerkkaarten erin), dus ook 2 kabels verbinden naar de switch?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je de twee kaarten wil gebruiken zal er in beiden een kabel naar de switch moeten liggen ja.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je server 1Gbit kan verwerken heeft het ook geen nut om twee netwerkaarten op je werkcomputer te gaan teamen. Want je haalt dan toch nooit meer dan de 1Gbit die de server aankan... Nog even los van het feit dat ik me afvraag of het mogelijk is met 1 onboard en 1 losse pci kaart.

Overigens enkel die Intel kaart gebruiken ipv de onboard kaart zal wel de CPU van je werkcomputer ontlasten.

@Hierboven: Ja twee kabels kun je altijd leggen maar om ze ook effectief samen te gebruiken zul je toch iets van teaming in moeten stellen, en niet onbelangrijk moet je die bandbreedte ook aan de andere kant hebben en je harddisks moeten het bijhouden.

Eindconclusie is dus dat hetgeen de ts wil zinloos is.

[ Voor 28% gewijzigd door ik222 op 16-03-2009 23:38 ]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:27
Ik zie het voordeel niet van je nieuwe setup aangezien je maar vanuit 1 computer 2 lijntjes legt. Het samenvoegen van 2 netwerkkaarten tot 1 verbinding kan en heet trunken. Voorwaarde is wel dat je hardware het moet ondersteunen. Met jou hardware gaat het hem niet worden ben ik bang.

Overigens: 210 MB/s uit je server trekken is denk ik een beetje veel gevraagd voor de meeste harddisks.

[ Voor 15% gewijzigd door Terror op 16-03-2009 23:36 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Moris
Vista geeft netjes aan dat de verbindingsbrug is gelukt en ook werkt :)
Ik zou dit alleen willen doen om de upload van mijn werkcomputer naar de server te ontlasten, allsook de CPU.

Terwijl ik upload naar de server, heb ik als gevolg dat het downloaden of het surfen op het net ook wat trager verloopt.

• ik222
  • Niet online
Ja maar zoals hierboven al gezegd heeft het geen nut om de upload naar je server te verhogen als je download van je server niet aanpakt. Daarnaast is het zeer de vraag of je harddisks of andere onderdelen in je configuratie in staat zijn die extra bandbreedte te gebruiken.

Verder is een beetje surfen op internet natuurlijk te verwaarlozen wat betreft netwergebruik met een Gbit verbinding. Als je daarin vertraging merkt tijdens het verplaatsen van bestanden zit er denk ik ergens anders een bottleneck op je werkcomputer.

Overigens even voor de duidelijkheid. Een netwerkbrug is iets heel anders als wat jij wil bereiken, dat heeft niets te maken met de bandbreedte van 2 verbindingen combineren. Via een netwerkbrug kun je een ander apparaat internet geven via jou computer ;)

Het enige wat nu zou kunnen hebben is die tweede netwerkaart in je server stoppen. Echter ook dit is alleen nuttig als je vanaf meerdere clients tegelijk data kopieert van of naar de server en je server configuratie (met name de harddisk configuratie) in staat is dat te verwerken.

[ Voor 35% gewijzigd door ik222 op 16-03-2009 23:51 ]

• Moris
Beide computers en server draaien hier in Raid 10, dus de snelheid ligt veel hoger dan van het netwerk.

Als ik het goed begrijp, is een verbindingsbrug iets geheel anders dan het doel wat ik wil bereiken.

Indien trunken niet kan met mijn hardware, dan kan ik beter het onboard Realtek netwerk uitschakelen en voor de Intel Pro te kiezen, die mij alvast een iets lagere Cpu-belasting geeft :)

[ Voor 31% gewijzigd door Moris op 16-03-2009 23:59 ]

• ik222
  • Niet online
Dat klopt inderdaad dus daar heb je in elk geval niks aan ;)

Zelfs als je server en client het aankunnen dan nog zou je in beide systemen extra netwerkaarten moeten zetten om er iets aan te hebben. En dan moet je ook nog opletten dat je ze ook daadwerkelijk samen kan laten werken zoals jij wilt. Met wat je nu hebt, 1x onboard en 1x pci gaat dat nooit werken.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-03 11:57

TheBorg

Resistance is futile.

Trunken met twee Realtek kaarten gaat denk ik niet lukken. Ook zie ik het nut niet van zo'n Realtek kaart naast een Intel PRO/1000 PT zetten, dat Intel ding neemt bijna alle network load van de CPU over en kan veel meer throughput handlen dan je RAID controller (ik haal hier 300MBit van de server met een server CPU belasting van < 1%).

Ga eens aan de gang met jumbo frames als je dat nog niet gedaan heeft. Daar valt nog aardig winst te halen.

• Moris
TheBorg schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 00:06:
Trunken met twee Realtek kaarten gaat denk ik niet lukken. Ook zie ik het nut niet van zo'n Realtek kaart naast een Intel PRO/1000 PT zetten, dat Intel ding neemt bijna alle network load van de CPU over en kan veel meer throughput handlen dan je RAID controller (ik haal hier 300MBit van de server met een server CPU belasting van < 1%).

Ga eens aan de gang met jumbo frames als je dat nog niet gedaan heeft. Daar valt nog aardig winst te halen.
In de werkcomputer zit een onboard netwerkkaart van Realtek en 1x PCI-E Intel Pro.
Dus, zoals jij ook al bevestigd, kan ik beter de Intel Pro gebruiken en de jumboFrames eens op de werkcomputer en Server aan zetten.
Toch haal ik nu al +/- 105MB/s :9~
Pagina: 1