Toon posts:

Zelf een goedwerkende airco maken voor in de trekker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hee mensen,

Ik heb dit al op meerdere plekken gevraagd, maar ik neem aan dat de mensen
die écht verstand van elektronica ed. hebben hier zitten ;)

De ventilator (aanjager) in onze trekker is kapot, kost 350e.
Nu zit ik dus ff te kijken naar een airco.

-Airco laten inbouwen kost veel te veel voor die ouwe trekker
-Mobiele airco is veel te groot en daarbij gaat het allemaal heel moeilijk in de trekker
ben ik wel achter gekomen na vragen op andere fora.

Ook moet de airco écht goed wezen, dus niet een of ander beunding.

Na ook hier te hebben gezocht heb ik dat schoenendoos ontwerp wel gezien,
heel leuk, maar als je 8/10 uur op de trekker zit ga je niet telkens koelelementen wisselen 8)7 8)
Bovendien wordt de lucht daar ook vochtig van.

Mijn vraag: Is er dus zelf een soort airco te maken?
Ik ben opzich wel handig en hou wel van beunen/knutselen :P, dus dat is het probleem
niet al heb ik van elektronica niet echt veel verstand.

Ik heb gekekeken naar een koelkast, maar het rendement schijnt heel laag te zijn ed?

Alvast bedankt, ik hoop dat ik hier wijzer word :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-10 18:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

350 Euro voor een blower? Lijkt mij de moeite om even rond te vragen of te zoeken naar tweedehands, dat moet toch goedkoper kunnen denk ik zo.

Zelfbouw airco, het zal vast wel mogelijk zijn, maar het lijkt mij absoluut niet de moeite waard. Ervan uitgaande dat je morgen een goed werkende airco in je handen gedrukt krijgt (Sinterklaas is vroeg dit jaar ;)), en die na de nodige aanpassingen ingebouwd is in je trekker, zul je hem nog moeten laten vullen door een daarvoor gecertificeerd bedrijf. Ik reken op minimaal 100 Euro hiervoor, en dan heb ik het dus nog niet gehad over de kosten om
- aan een werkende airco te komen
- extra materiaal om hem passend te krijgen in je trekker
- het risico dat er een lek in het systeem is ontstaan tijdens inbouwen / passend maken
- je nog steeds een blower nodig hebt om de "ge-airco'de" lucht je trekker in te blazen

Misschien kun je nog wat met een phase change kit die bedoeld is voor extreem overklokken, maar een oordeel daarover laat ik over aan terzake meer kundige tweakers :)

Is ARKO geen optie? (Alle Ramen Kunnen Open) ;)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:24

EntonoX

Team leider

Je hebt ook van die dakluik airco `s tegenwoordig. Deze worden vaak gebruikt in vrachtwagens die geen airco standaard hebben. Deze airco werkt elektrisch en wordt ook wel stand airco genoemd, misschien is dat iets?

Zelf iets fabrieken voor minder dan 350 euro en dan ook nog goed werken kun je vergeten.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-