Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb nu al een tijdje last van vage problemen met mijn pc, maar na veel te hebben geprobeerd weet ik nu echt niet meer wat te doen.

[specs]

Intel C2D E6850 3.0Ghz @ 3.0Ghz
2 x 2GB OCZ SLI Ready PC2-8000 (5-4-4 @2.1V)
Asus P5N32-E SLI Plus
9800GX2
1000GB Samsung HDD
500GB Samsung HDD
Coolermaster 550W Voeding (ook getest met 700W modulair, geen verschil)
Vista Ultimate 32-bit

Nu is dit systeem instabiel als het maar zijn kan.
Het begon met sporadisch wat vastlopers en dat werd met de tijd meer en meer.
Bleek te liggen aan het toenmalige geheugen dat via Memtest86 ook errors aangaf.
Dus nieuw geheugen besteld (huidige) en deze zijn via Memtest allebei prima.

Alleen de instabiliteit is niet weg!
Windows al paar keer opnieuw geinstalleerd, t hele handeltje geunderclocked, enkel reepje geheugen geprobeerd, alles uit de kast gehaald, CPU opnieuw opgezet, maar niks maakt verschil. Soms gewoon vastlopers, soms netjes een BSOD met dump en dan reboot.

OCCT geeft gemiddeld na 4-8 minuten een error 4 aan, zowel bij RAM, CPU als mix test.
Orthos doet hetzelfde maar dan na 15-20 minuten, ook bij RAM, CPU en mix.

Qua temperaturen zit alles netjes, cpu tijdens stress zo rond de 48-50 graden, gpu idle rond de 65-70 en van de NB kan ik het niet uitlezen. (al word het heatpipe systeem van het moederbord wel erg warm! Warmer dan de gpu)

Welk onderdeel heeft er nu schuld dat het systeem niet stabiel is!
Zelf denk ik het moederbord maar dat weet ik dus niet zeker!

Alvast bedankt voor de hulp!

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overhit moederbord? Moet je voorzichtig voelen aan je heatsink. Is die echt heet is je chippie aan het bakken.

[ Voor 155% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2009 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Hoe staan je memory latencies? Dat kan voor de meest wazige symptomen zorgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is niet voor niets geschreven.

Schroef de boel buiten je kast eens in elkaar om zo sluiting in je kast uit te sluiten. Sluit eens een nieuwe en lege harde schijf aan en installeer daar je windows tijdelijk op, scan ook je huidige schijven op bad sectors etc.

Staat het geheugen wat je nu hebt wel op de QVL van je moederbord? Doe eens een BIOS-update, en probeer een setje wat wat langzamer draait en op de QVL staat.

Hoe is het met de stabiliteit als je vanaf een linux live cd'tje draait, als dat ook niet klopt ligt het aan je hardware, anders moet je het bij Vista gaan zoeken.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat gebeurt er als je het geheugen op 800MHz bij 5-5-5-15 laat lopen? Exotischer geheugen werkt niet altijd even stabiel op alle moederborden, zelfs bij de juiste instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 19:59:
overhit moederbord? Moet je voorzichtig voelen aan je heatsink. Is die echt heet is je chippie aan het bakken.
Ik wil men vingers er zeker niet lang opleggen nee, binnen 1,5 seconden verbrand ik men vingers!
Wiethoofd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 22:20:
De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is niet voor niets geschreven.

Schroef de boel buiten je kast eens in elkaar om zo sluiting in je kast uit te sluiten. Sluit eens een nieuwe en lege harde schijf aan en installeer daar je windows tijdelijk op, scan ook je huidige schijven op bad sectors etc.

Staat het geheugen wat je nu hebt wel op de QVL van je moederbord? Doe eens een BIOS-update, en probeer een setje wat wat langzamer draait en op de QVL staat.

Hoe is het met de stabiliteit als je vanaf een linux live cd'tje draait, als dat ook niet klopt ligt het aan je hardware, anders moet je het bij Vista gaan zoeken.
Als je iets verder had gelezen zag je staan dat alles buiten de kast is getest. (draait momenteel nogsteeds buiten de behuizing)
Ook is alles is voorzien van nieuwste drivers, en bios-versies, dat was ik vergeten te melden ja :p
insan1ty schreef op maandag 16 maart 2009 @ 22:05:
Hoe staan je memory latencies? Dat kan voor de meest wazige symptomen zorgen..
Verschillende types geheugen zijn getest, met verschillende timings enzo, dus dat is denk ik ook uit te sluiten van de instabiliteit ondertussen, daar dit geheugen en QVL geheugen niks veranderd aan de random-heid of vorm van de vastlopers/BSOD's

De 1000GB Samsung is nu 2 maanden oud, en getest op bad sectors, hiervan waren er geen.

Heb geprobeerd met de IDE drivers uitgeschakeld in bios, met firewire uitgeschakeld in bios, met onboard audio uitgeschakeld in bios, onboard lan uitgeschakeld, met andere timings voor het geheugen (lees: dat alles geunderclocked was), getest met meer en minder voltage voor processor, geheugen, nb, sb, 1,2vtt, andere videokaart, ander geheugen was al gezegd, en met zo min mogelijk onderdelen er aan. Veel meer dingen kan ik niet meer bedenken. (processor en moederbord geen geld / vriend / kennis voor die zelfd gebruikt)

Enige wat ik niet heb geprobeerd is met linux, om 2 redenen dat ik me nog nooit verdiept heb in linux (mede omdat ik er niks om geef en het me nooit geboeid heeft) en omdat ik het niet begrijp als ik me er over probeer in te lezen.

(Problemen lopen al sinds 10/2008 en ik kom er nu pas mee omdat ik echt niet meer weet wat te doen..)

[ Voor 13% gewijzigd door answer_man op 17-03-2009 00:35 ]

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:05
Je zou een knoppix cd kunnen proberen (ff zoeken wat 't is).
En anders moet je ff een medetweaker liev aankijken en vragen of die met een andere processor en moederbord bij je langs zou willen komen om de boel te testen (via advertentie in V&A daarom vragen, hier niet.)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Installeer eens xp om te testen.
Hier op het forum was iemand waar vista niet werkte, maar xp wel.

Indien je toch vista wilt gebruiken, probeer schoon installeren,(internet loskoppelen)
dan testen,
volgende software installeren,
dan weer testen,
volgende software,
etc.

Misschien andere software installeren tav spyware en virusscanner.

Op google zoeken met "Asus P5N32-E+vista+problem"

[ Voor 62% gewijzigd door jan99999 op 17-03-2009 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

answer_man schreef op maandag 16 maart 2009 @ 23:44:
Enige wat ik niet heb geprobeerd is met linux, om 2 redenen dat ik me nog nooit verdiept heb in linux (mede omdat ik er niks om geef en het me nooit geboeid heeft) en omdat ik het niet begrijp als ik me er over probeer in te lezen.
Daarom raad ik je ook aan een linux live cd te gebruiken, als je even van de ubuntu-site een iso pikt en die op een cd'tje fikt heb je een een kant en klaar besturingssysteem om te bugfixxen en gewoon simpel in te internetten en de feel er van te krijgen, maar vooral je hardware kunnen testen buiten windows om. Meer hoef je niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

answer_man schreef op maandag 16 maart 2009 @ 23:44:
[...]

Ik wil men vingers er zeker niet lang opleggen nee, binnen 1,5 seconden verbrand ik men vingers!
Probeer dit anders beter te koelen. ff uit elkaar halen als het kan, koelpasta erop, weer in elkaar zetten, fan erboven, anders zelfs waterkoeling.

succes.

EDIT: je hebt trouwens 4 gb geheugen op een 32 bit os. Word dat wel allemaal herkend? Ik dacht altijd dat een 32 bit os maar 3.1 gb kon indexeren. heb je het in dual channel geplaatst?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2009 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 08:12:
Probeer dit anders beter te koelen. ff uit elkaar halen als het kan, koelpasta erop, weer in elkaar zetten, fan erboven, anders zelfs waterkoeling.
Je chipset koeling vervang je niet 'even', die stomme pushpins zijn ontzettend irritant, ook moet je je hele mobo uit je kast hebben en alles loshalen voordat je ergens mee kunt beginnen, een simpele 80 of 92mm ventilator is goedkoper én makkelijker.
EDIT: je hebt trouwens 4 gb geheugen op een 32 bit os. Word dat wel allemaal herkend? Ik dacht altijd dat een 32 bit os maar 3.1 gb kon indexeren. heb je het in dual channel geplaatst?
Misschien handig om de RAM FAQ even door te lezen 8) /me Wiethoofd draait hier keurig met 2x2GB onder XP 32-bit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
Goed, het geheugen werkt prima in een andere pc en de processor ook.
Heb de knoppix-linux geprobeerd maar daar liep het in mijn combinatie ook vast.
Heb nu (nogmaals) ander geheugen gekocht van de QVL lijst (2x2GB ook) de pc6400 variant.
Na een paar uur testen nog steeds geen instabiliteit te ontdekken.

Nu alleen dan de volgende vraag, is het mogelijk mijn moederbord te vervangen door één die wel het SLI-Ready pc8000 geheugen slikt maar dan stabiel? Of moet ik dan ook meteen aan een andere processor denken?
Zelf dacht ik dat misschien de EVGA nForce 780 SLI DDR2 hiervoor geschikt kan zijn?

Dank voor alle hulp in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

SLI-ready geheugen is niets meer dan een stickertje en een extra geheugen instelling met lagere timings, een ander voltage etc. Zie voor meer uitleg: Wikipedia: Enhanced Performance Profiles
Je kunt ook het SLI-ready profiel handmatig forceren zonder het sli-profile in je bios te hoeven activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
Wiethoofd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:30:
SLI-ready geheugen is niets meer dan een stickertje en een extra geheugen instelling met lagere timings, een ander voltage etc. Zie voor meer uitleg: Wikipedia: Enhanced Performance Profiles
Je kunt ook het SLI-ready profiel handmatig forceren zonder het sli-profile in je bios te hoeven activeren.
Klopt, maar ik vind het gemak gewoon fijn, heb geen zin meer om altijd alles handmatig in te stellen en te doen, maar wil het nog wel zelf kunnen samenstellen :P Vandaar, niks anders dan luiheid van mijn kant om te kiezen voor SLI-Ready spul :)

Pagina: 1