Toon posts:

Video kaart upgraden iMac

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Imac, 2,8 GZ intel core duo
De videokaart is een ATI Radeon HD 2600 Pro
Is de videokaart te upgraden, zo ja : wat zijn de kosten ?

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:22
Nee.

Videokaart zit vast op het logic board en valt totaal niet te upgraden. Enige wat je kan veranderen is de HD en het geheugen.

Dit had je trouwens makkelijk zelf kunnen opzoeken. Beetje jammer dat je hier gewoon je vraag neergooit en wacht op een antwoord. Eigenlijk had ik niet eens het antwoord moeten geven, het is dat ik behulpzaam ben ;) .

Eerste hit google op "iMac upgrade videocard" :
http://forums.macnn.com/5...ac-20-video-card-upgrade/

[ Voor 141% gewijzigd door TheJVH op 16-03-2009 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Killzone schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:43:
Nee.

Videokaart zit vast op het logic board en valt totaal niet te upgraden. Enige wat je kan veranderen is de HD en het geheugen.

Dit had je trouwens makkelijk zelf kunnen opzoeken. Beetje jammer dat je hier gewoon je vraag neergooit en wacht op een antwoord. Eigenlijk had ik niet eens het antwoord moeten geven, het is dat ik behulpzaam ben ;) .

Eerste hit google op "iMac upgrade videocard" :
http://forums.macnn.com/5...ac-20-video-card-upgrade/
Bedankt voor je (vriendelijke) antwoord. Ik zie namelijk her en der wat verschillende zaken staan , vandaar mijn vraag, Ik heb een 24 inch model , van 3 weken oud. Mijn verwarring is gelegen in het feit dat sommige oudere modellen een vaste videokaart hebben , maar de nieuwere modellen zoals die van mij een losse kaart hebben.
Jouw link verwees naar een pagina uit 2006.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31
Ik weet niet zeker of dit kan.
De videokaarten in jouw generatie iMac zijn echter wel van het MXM-formaat. Theoretisch moet het dus mogelijk zijn om deze te vervangen.

Ik weet echter niet of hiervoor ook het koelsysteem moet worden aangepast (met heatpipes e.d.). Het enige wat je kan doen om echt zekerheid te krijgen, is om een telefoontje te wagen aan een van de grootste repair-centre's van Nederland; de Stonehouse groep. Bel even met -> 0348 - 484999

Nee, ik ben geen onderdeel van de Stonehouse groep, ik heb enkel goeie ervaringen met hun!!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
SyS_ErroR schreef op maandag 16 maart 2009 @ 16:32:
Ik weet niet zeker of dit kan.
De videokaarten in jouw generatie iMac zijn echter wel van het MXM-formaat. Theoretisch moet het dus mogelijk zijn om deze te vervangen.

Ik weet echter niet of hiervoor ook het koelsysteem moet worden aangepast (met heatpipes e.d.). Het enige wat je kan doen om echt zekerheid te krijgen, is om een telefoontje te wagen aan een van de grootste repair-centre's van Nederland; de Stonehouse groep. Bel even met -> 0348 - 484999

Nee, ik ben geen onderdeel van de Stonehouse groep, ik heb enkel goeie ervaringen met hun!!
http://www.mxm-upgrade.com/notMXM.html < zijn nog probs mee volgens deze lijst

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:08
Op GoT verwachten we wat eigen inzet: ACS Beleid. Dit is echt een te karige topicstart. Je vermeldt alleen wat je vraag en de specs van je iMac. Maar wat had je zelf al gevonden?

Zoals uit je latere post blijkt had je zelf ook al wat vooronderzoek gedaan. Dat is prima, maar vermeld dat dan ook in je topicstart. Ik zal dit keer het topic openlaten, voornamelijk omdat er al wat interessante antwoorden zijn geplaatst. Maar let daar wel op in de toekomst!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ze melden daar BIOS problemen wat erg grappig is aangezien dat er niet in zit. Zo te lezen stuiten ze op hetzelfde probleem als de mensen met een Mac Pro: er zijn wat specifieke dingen voor de Mac (zoals het gebruik van EFI en een gesimuleerde BIOS) waardoor bepaalde videokaarten het alleen doen als ze met de juiste firmware worden geflasht.

Overigens komt de site nogal amateuristisch over omdat ze al diverse fabrikanten op hun compatible list hebben gezet zonder het ook maar te testen. Nadat een klant het heeft getest bleek dat de dingen helemaal niet compatible waren. Sja, niet zulke betrouwbare informatie dus, gelukkig geven ze het zelf aan.

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
ppl schreef op maandag 16 maart 2009 @ 19:04:
[...]

Ze melden daar BIOS problemen wat erg grappig is aangezien dat er niet in zit. Zo te lezen stuiten ze op hetzelfde probleem als de mensen met een Mac Pro: er zijn wat specifieke dingen voor de Mac (zoals het gebruik van EFI en een gesimuleerde BIOS) waardoor bepaalde videokaarten het alleen doen als ze met de juiste firmware worden geflasht.

Overigens komt de site nogal amateuristisch over omdat ze al diverse fabrikanten op hun compatible list hebben gezet zonder het ook maar te testen. Nadat een klant het heeft getest bleek dat de dingen helemaal niet compatible waren. Sja, niet zulke betrouwbare informatie dus, gelukkig geven ze het zelf aan.
het is in ieder geval iets erover :) veel meer als dit kon ik niet vinden aan compatibility.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31
Dat het niet 100% compatible met MXM is, maakt toch niet uit?!
De vraag is, kan de TS zo'n module nu laten ombouwen in zijn iMac? (of dit nu MXM of non-MXM is is irrelevant, je zit met bios e.d., dat wist ik al).

Dus, wederom, bel ff met de stonehouse groep. ze kunnen je dat gegarandeerd vertellen! :) Die videokaartjes komen toch direct bij Apple vandaan, dus als ze allemaal dezelfde (afwijkende?) standaard gebruiken is er alsnog niks aan de hand.. :P

Verwijderd

Topicstarter
Hoedje schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:26:
Op GoT verwachten we wat eigen inzet: ACS Beleid. Dit is echt een te karige topicstart. Je vermeldt alleen wat je vraag en de specs van je iMac. Maar wat had je zelf al gevonden?

Zoals uit je latere post blijkt had je zelf ook al wat vooronderzoek gedaan. Dat is prima, maar vermeld dat dan ook in je topicstart. Ik zal dit keer het topic openlaten, voornamelijk omdat er al wat interessante antwoorden zijn geplaatst. Maar let daar wel op in de toekomst!
Uiteraard heb ik vooronderzoek gedaan. Sorry dat ik dat niet heb vermeld in mijn topicstart. Ook op een eenvoudige vraag kunnen blijkbaar interessante antwoorden worden geplaatst. Echt duidelijk is het blijkbaar niet , zeker niet zoals gesteld werd in het eerste antwoord op mijn vraag. Het ligt dus wat genuanceerder.
De kwaliteit van een vraag wordt niet bepaald door de kwaliteit van de antwoorden, maar ik zal er in het vervolg op letten. Excuus.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Op zich vind ik het ook wel interessant, ik heb het geheugen en de HDD van m'n iMac al vervangen. Als ik de Mobile HD2600 XT zou kunnen vervangen voor een 8800M GTS, zou ik dat ook wel leuk vinden.

Ik ben echter bang dat de losse prijs voor een Apple 8800M GTS module niet mals zal zijn, en dan is het nog maar hopen dat deze geen ander koelsysteem gebruikt dan de HD2600 XT.

Tesla Model Y RWD (2024)

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

SyS_ErroR schreef op maandag 16 maart 2009 @ 22:29:
Dat het niet 100% compatible met MXM is, maakt toch niet uit?!
De vraag is, kan de TS zo'n module nu laten ombouwen in zijn iMac? (of dit nu MXM of non-MXM is is irrelevant, je zit met bios e.d., dat wist ik al).

Dus, wederom, bel ff met de stonehouse groep. ze kunnen je dat gegarandeerd vertellen! :) Die videokaartjes komen toch direct bij Apple vandaan, dus als ze allemaal dezelfde (afwijkende?) standaard gebruiken is er alsnog niks aan de hand.. :P
In geval van de iMac of welke Mac dan ook is niet zo zeer of iets PCI-E of MXM compatible is of niet, dat zit vaak wel goed. Het probleem bij videokaarten voor de Mac is meer dat het werkt icm dingen als de EFI. De videokaart moet dus wel in een Mac kunnen werken. De vraag is alleen welke Mac specifieke MXM kaarten er zijn en of een upgrade zich dan nog loont. Als de stonehouse groep daar meer duidelijkheid over kan verschaffen dan is een belletje inderdaad zo gek nog niet :)

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04-2025
--MeAngry-- schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:29:
Op zich vind ik het ook wel interessant, ik heb het geheugen en de HDD van m'n iMac al vervangen. Als ik de Mobile HD2600 XT zou kunnen vervangen voor een 8800M GTS, zou ik dat ook wel leuk vinden.

Ik ben echter bang dat de losse prijs voor een Apple 8800M GTS module niet mals zal zijn, en dan is het nog maar hopen dat deze geen ander koelsysteem gebruikt dan de HD2600 XT.
Ik heb hier ook wel eens over zitten te denken, aangezien ik ook al de harde schijf had vervangen. Zoals je al zegt zal de prijs waarschijnlijk niet mals zijn. Minimaal een paar honderd euro. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat apple al van het begin van de intel iMacs in de 24 inch versies een losse kaart gebruikte, op basis van MXM maar dan aangepast naar hun wensen. Als je dus een AASP kan vinden die je een dergelijke kaart wil verkopen/ombouwen dan heb je geluk. (Maar persoonlijk denk ik dat je dan beter wat geld bij kan leggen en een nieuwe iMac kan halen met de Ati 4850. Heb je minder moeite, ook wat sneller en waarschijnlijk is er niet veel verschil in prijs. Dat het kan betekent niet altijd dat het zinnig is :P)
Pagina: 1