BvZ schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 08:28:

bedankt voor deze reactie G_M_C
Dat zou beteken dat meer geheugen tegenwoordig niet gebruikt wordt, maar met de volgende generatie games wel zou kunnen. Maar omdat dan dx11 uit is... heeft het nu eigenlijk geen zin om het te hebben.

Niet helemaal, maar het heeft wel die neiging. Maar je moet het ook niet helemaal zo zien; De pixelshaders van DX11 zijn niet heel erg ingrijpend anders dan die van DX10. Maar DX11 voegt een aantal handige operaties toe, zoals (un)conditional jumps, waardoor je hetzelfd kan bereiken met een korter shaderprogramma. Dus in theorie zou je met DX11 juist met minder geheugen af kunnen, ware het niet dat er nog andere shaderprogrammatuur bij gaat komen. Ovrigens heb ik het niet helemaal goed begrepen, een disclaimer dus voor mijn te kort schietende kennis. Maar het is wel de richting waarin je moet denken.Je zou eens je licht kunnen opsteken op anandtech, waar ze een artikel hadden over DX11 en de veranderingen die ermee gepaard gaan. Ik zal eventujes proberen het artikel op te zoeken
EDIT: Zie hier ->
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3507&p=1
Overigens, voor mij persoonlijk, zou ik kiezen voor een 1792 MB versie ipv een 896 versie. Niet vanwege de eventuele "fps ftw" toestanden, maar juist vanwege de geheugengrootte. Waarom ? Ik maak regelmatig gebruik van GPGPU programmatuur, waarbij een groot videogeheugen gewoon lekker werkt. Als voorbeeld geef ik een een beeld(ruis)filter wat een werkt via het uitvoeren van een hele reeks aan fouriertransformaties (
klik en
klik). Deze transormaties worden uitgevoerd per groepen van pixels ("blokjes") van bv. 16x16 pixels, en worden uitgevoerd op zowel de helderheid en de kleur(intentie) van die pixels. De transormatie houd ook in dat er naar het huidige beeldframe wordt gekeken, maar ook de 2 voorgaande en de 2 opvolgende (of meer). Je ziet, bij een 1080p beeld heeft ie dus in principe 5 beelden, opgesplitst in helderheid en kleur (YUV) dus in praktijk 5 x 3 = 15 beeldjes tegelijk (*plus de ene die uiteindelijk de definitieve versie wordt) in bewerking. Dus doe mij maar lekker veel geheugen, dan heeft ie nog ruimte genoeg voor wat tussen-uitkomsten etc.
Dus meer geheugen heeft niet altijd wat te maken met fps in games, en GPU's ook niet. F@H heeft bijvoorbeeld ok een GPU-client