Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het hele land lijkt getroffen te zijn door de kredietcrisis en mensen moeten bezuinigen. Mede daarom heeft niet iedereen het geld voor een nieuw systeem, maar wat als het oude systeem echt niet meer wil? Upgraden is dan de optie. Tweakers.net zal vanaf heden inspringen op dit feit en komt met een Upgrade BBG.

Het eerste systeem dat we upgraden is het basissysteem. Dit systeem is bedoelt om mee te komen met de standaard zaken, zoals internet, e-mail, officemeuk, misschien wat simpel fotosoepwerk, filmpjes en muziek afspelen. De prijs van de upgrade ligt hier zo rond de 150€.

We gaan ervanuit dat de randapparatuur nog prima voldoet (muis, keyboard, monitor, speakers etc). Van de interne onderdelen recyclen we de kast, voeding, optische drive en de harde schijf. Evt ook dingen als cardreaders, floppydrives etc, maar dat ligt er maar net aan wat de gebruiker nog heeft liggen en mee wil nemen naar z'n andere pc.
Daarnaast gaan we ervanuit dat het systeem destijds ook onder de noemer budget viel. Denk aan een simpele Celeron of Sempron, met 512MB geheugen en integrated video of budget videokaart zoals een Radeon 9200.

Vereisten:
goede 300W+ voeding met 4P aansluiting
Maximaal 2 P-ATA apparaten (zie alternatief)
PS/2 of USB muis/keyboard
Monitor met VGA, single link DVI of HDMI

Voorstel:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 53,15€ 53,15
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 69,90€ 69,90
2Kingston ValueRAM KVR800D2N5/1G€ 10,03€ 20,06
ImporterenTotaal€ 143,11

CPU Athlon X2 4850
Een betaalbare processor die daarnaast niet bijzonder veel stroom lust, waardoor een simpele 300W voeding al genoeg is voor dit systeem. Voor gebruikers die nu nog op singlecores zitten is dit een prima vooruitgang doordat ze upgraden naar 2 cores.

Geheugen Kingston ValueRAM KVR800D2N5/1G
Omdat veel geheugen met hedendaagse besturingssystemen en applicaties welkom is en de prijzen daarnaast erg laag liggen stoppen we 2x 1GB in het systeem. 2GB is voor de simpele taken prima toereikend. 2 Dimmen zorgen ervoor dat de dual channel mogelijkheden gebruikt kunnen worden van het systeem.

Moederbord Gigabyte GA-MA78GM-S2H
We hebben gekozen voor de AMD780G chipset omdat deze betaalbaar is en daarnaast een van de snelste in het budget segment. Het Gigabyte bord biedt flink wat mogelijkheden met betrekking tot aansluiten. Zo beschikt het over integrated video met HDMI, DVI en VGA aansluitingen zodat vrijwel ieder scherm erop aangesloten kan worden, ongeacht de aansluiting.
Verder zitten er genoeg aansluitingen over voor geluid, usb, firewire en zelfs eS-ATA.
Het bord bied een P-ATA poort waarop een nog 2 apparaten aangesloten kunnen worden. Als er zowel een P-ATA optical en hdd wordt gebruikt kunnen deze hierop gebruikt worden. Daarnaast zijn er genoeg S-ATA poorten aanwezig om ook hier de optische drives op aan te sluiten.

alternatief
In het geval van meer dan 2 P-ATA apparaten zijn er 2 opties:

1. vervang de optische drive voor een S-ATAvariant
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung SH-S223F€ 16,74€ 16,74
ImporterenTotaal€ 159,85

Optische Drive - Samsuns SH223F
De Samsung SH223F is een betaalbare DVDbrander die op 22x DVDs kan branden. Omdat deze speler aangesloten is via S-ATA hebben we niet langer een tekort aan P-ATA aansluitingen op het moederbord.

2. vervang (een van de) HDDs door een S-ATA variant.
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung SpinPoint T166 HD321KJ, 320GB€ 43,02€ 43,02
ImporterenTotaal€ 186,13

Harde schijf - Samsung Spinpoint 320GB
320GB is voor een basissysteem ruimschoots voldoende. De Samsungdisk is via S-ATA aangesloten waardoor we van het probleem af zijn dat er een tekort aan P-ATA apparaten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:10
Is een SATA>PATA converter ook nog een optie om het probleem van te weinig PATA aansluitingen op te lossen? Zie bijvoorbeeld http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.706. Kost niks en schijnt aardig te werken.

Ik vind trouwens wel dat er voor een relatief duur moederbord is gekozen. Is HDMI of eSATA bijvoorbeeld noodzakelijk voor een een basissysteem? Waarom niet het bord wat ook is gebruikt voor het volledig BBG basissysteem?

[ Voor 34% gewijzigd door wisselwerking op 18-03-2009 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat jij een fan bent van gigabyte, ik zelf ook, maar daar betaal je ook meer voor:
pricewatch: Asus M3N78 SE
pricewatch: Asrock K10N78
pricewatch: Asrock K10N78hSLI-GLAN
http://www.pro-clockers.com/reviews/?id=105&page=11
pricewatch: Asrock A780FULLHD
pricewatch: Foxconn A7GM-S
pricewatch: Asus M3N-H/HDMI

Goedkopere alternatieven genoeg.

Ook snap ik niet dat je WEER voor de oude T166 kiest en niet voor de nieuwe F1. De F1 heeft alleen problemen met raid, verder zijn het prima hardeschijven.
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Eerlijk gezegd zou ik het idee laten vallen van een s-ata dvd brander aanschaffen ivm het probleem van te weinig P-ATA aansluitingen.

Zijn er echt geen moederborden meer met 2 x P-ATA?

Als die er niet meer zijn, zou ik toch mensen adviseren om een andere harde schijf te pakken. Daar schiet je echt wat mee op, qua snelheid, maar ook qua levensduur. En ondanks de financieel zware tijden, die €20,- zal het hem niet maken, als het daar al om hangt, kan je beter niet upgraden imo.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herrick schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:41:
Is een SATA>PATA converter ook nog een optie om het probleem van te weinig PATA aansluitingen op te lossen? Zie bijvoorbeeld http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.706. Kost niks en schijnt aardig te werken.

Ik vind trouwens wel dat er voor een relatief duur moederbord is gekozen. Is HDMI of eSATA bijvoorbeeld noodzakelijk voor een een basissysteem? Waarom niet het bord wat ook is gebruikt voor het volledig BBG basissysteem?
S-ATA naar P-ATA converters zijn k*t. Ik heb er zelf een aantal in gebruik (gehad), maar enkel de Abit Serillels zijn nog te doen, al zijn die dingen ook veel te traag eigenlijk.
Ik heb zelf een setje van die dealextreme gevallen gehad. Die waren extreem brakjes en werkten vaker niet dan wel.
Ik ga in de BBGs uit van wel een beetje kwaliteitsspul. Asrock komt er daarom bij mij niet in. Ze geven notabene zelf aan dat ze goedkope onderdelen gebruiken om de kosten te drukken en dat ze daardoor wel wat sneller stuk kunnen gaan. Dat geeft mij niet echt vertrouwen in een fabrikant.
Ook snap ik niet dat je WEER voor de oude T166 kiest en niet voor de nieuwe F1. De F1 heeft alleen problemen met raid, verder zijn het prima hardeschijven.
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB
Dat was voornamelijk vanwege de prijs. De T166 was toen ik de BBG bouwde een stuk goedkoper, nu is dat andersom, dus is zo'n F1 ook prima.
Hooglander1 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:46:
Eerlijk gezegd zou ik het idee laten vallen van een s-ata dvd brander aanschaffen ivm het probleem van te weinig P-ATA aansluitingen.

Zijn er echt geen moederborden meer met 2 x P-ATA?

Als die er niet meer zijn, zou ik toch mensen adviseren om een andere harde schijf te pakken. Daar schiet je echt wat mee op, qua snelheid, maar ook qua levensduur. En ondanks de financieel zware tijden, die €20,- zal het hem niet maken, als het daar al om hangt, kan je beter niet upgraden imo.
Moederborden met 2x P-ATA zijn er niet meer, wil je een beetje recent spul hebben, dus die optie valt af.

En een S-ATA speler kan op zich een goed alternatief zijn als je 2 750GB P-ATA disks hebt liggen bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Asrock heeft dat stigma van vroeger, tegenwoordig maken ze gewoon goeie producten. Er staan ook 2 asus borden tussen die goedkoper zijn. De Asus Geforce 8300 is ook goedkoper.
pricewatch: Asus M3N-H/HDMI

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonnio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 10:26
Is het misschien leuk om voor de volgende BBG een NAS Systeempje erbij te zetten :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
De vraag is of je de voorkeur geeft aan een 780G/790G chipset of aan een Geforce 8300. Ik heb het persoonlijk niet zo op nvidia chipsets, voor mij altijd Intel+Intel, AMD+AMD. Nvidia in het verleden wel gehad, maar ik ben er niet echt weg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Terw_Dan schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:24:
[...]

Moederborden met 2x P-ATA zijn er niet meer, wil je een beetje recent spul hebben, dus die optie valt af.

En een S-ATA speler kan op zich een goed alternatief zijn als je 2 750GB P-ATA disks hebt liggen bijvoorbeeld
Ik zou er dat dan wel bij vermelden, want als je een 80 GB IDE schijf hebt, dan is het natuurlijk veel interessanter om een nieuwe harde schijf te nemen.

Is er überhaupt al een idee hoe het vermeld wordt? Worden er uitgebreidere teksten bij geschreven om bepaalde keuzes te verantwoorden of word het hetzelfde als de huidige BBG? Het lijkt mij namelijk dat dit iets meer tekst mag/moet bevatten.

Ondanks dat je kwaliteitsspul wilt hebben, ik denk dat er weinig echte troep verkocht word hoor. Asrock is goedkoop, maar dat maakt het ook interessant voor een budget upgrade. Ik heb zelf aardig wat ervaring met Asrock bordjes en ik heb er ook nooit problemen mee gehad, dus vandaar dat ik mij afvraag of we daar moeilijk om moeten doen. Het gros van de mensen die deze upgrade wil gaan doen die wil voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk extra "oomph".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Op zich zijn de huidige Asrock bordjes niet slecht nee. Pak eens een M2A of M2N bord van Asus, en leg die naast een Asrock bord van dezelfde prijs. Zoek de verschillen... alsof Asus voor dezelfde prijs wel een fatsoenlijk bord kan bouwen. Asrock kan zich niet meer permitteren om rotzooi te maken, de budgetmarkt waar ze destijds op gericht waren is nu ook betreden door de zgn "A-merken".

Ik heb in het verleden diverse systemen met Asrock borden gebouwd, van de 25 asrock-based systemen heb ik er welgeteld 4 uitval gehad: 3x Asrock K7S8X(E+) waarbij een of meerdere elco's bol stonden, en 1x een K7S41G die spontaan niks meer deed. Dit zijn allemaal nog borden uit de tijd dat een fatsoenlijk bord 100 euro kostte en een Asrock budgetplank voor 60 euro over de toonbank ging. De eerste K7S8XE+ heb ik opgestuurd, de andere 2 heb ik gewoon zelf gesoldeerd.

Merken zeggen overigens helemaal niks. Gisteren nog een Antec Smartpower 350W voeding mogen weggooien vanwege bolle elco's (nee, voedingen begin ik niet in te solderen). Van een Sweex voeding verwacht je dat ze stuk gaan, van een Antec verwacht je niet dat ze na anderhalf jaar knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Overigens wel goed dat er gekozen is voor een m-atx moederbord, dat zal deze upgrade voor een stuk meer mensen mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 300W voeding is niet eens echt nodig bij een dergelijk systeem, je kunt met minder toe.

Terwijl ik dit schrijf zit ik achter een AMD 5600+ (TDP 65W) met 2x2GB Kingston DDR800 op een Asus M3A78-EM mATX bordje met daaraan een Samsung 223 S-ATA brander en een (overigens prima functionerende) Seagate 7200.11 500GB S-ATA harddisk. Het geheel is (ad-interim) in een vier jaar oud kastje geprakt, voorzien van een even oude 250W voeding.

Kast en voeding heb ik destijds voor E39,00 bij Paradigit weggehaald en het geheel functioneert prima. En is stil, de grootste herriemaker is de AMD stock-cooler. De voeding beschikt niet eens over een 24-pins ATX-aansluting, ik behelp me dus met een antieke 20-pins, ook dat levert geen problemen op. Opvallend genoeg beschikt de voeding wel over twee S-ATA aansluitingen, lucky me......

Uiteraard gebruik ik alleen de IGP, da's ruim voldoende om het internet onveilig te maken en zelfs genoeg om een incidenteel spelletje te spelen (lees: Civ IV en soortgenootjes). Overclocken is niet eens een probleem voor de voeding, ik haal een 20% overclock zonder problemen, de bottleneck is de koeling/airflow (stock plus een Zalman MFC1-Plus 80mm outtake fan).

Misschien ben ik gewoon een lucky bastard, kan zijn, maar alles werkt in elk geval wel naar behoren.

Moraal van dit verhaal? Eigenlijk geen, behalve dat domweg uitproberen vaak tot verrassende resultaten leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Is dit iets:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition€ 60,92€ 60,92
1Asus M3A78-VM€ 60,89€ 60,89
1OCZ Gold GX XTC OCZ2G8002GK€ 18,17€ 18,17
ImporterenTotaal€ 156,72

Onderbouwing: Moederbord op mATX-formaat is inderdaad bijna een noodzaak bij upgrades van basissystemen. Best veel pc's van Acer, medion, en al wat nog meer kunnen geen ATX-bord kwijt.
Dit bord is volgens mij prima geschikt.

Geheugen heb ik voor een 2x1GB-set gekozen ipv 2 losse modules (toch weer ruim een euro bespaard!!)

En dan kwam ik onder de 150 euro terecht, maar ik vind dat de 7750 wel een stuk betere processor is. Mensen zetten daar echt een leuke stap mee. Dus dan maar een paar euro boven die 150 euro!!

[ Voor 14% gewijzigd door Quacka op 22-03-2009 01:48 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Staat dat OCZ geheugen wel op de Asus QVL voor dat bord? Ik heb het nooit zo op dat soort overclockmodules, al helemaal niet in Asus borden.

Verder moet je je afvragen of een oude voeding zo'n X2 7750 gaat trekken, de 4850e neemt een stuk minder energie. Als we hier de IGP toch gaan gebruiken vraag ik me ook af of je het verschil tussen beide CPUs gaat merken.

Edit: je neemt in je bedrag net boven de 150 euro de nieuwe DVD brander ook al mee. Je zit qua prijs nog onder die van het originele voorstel.

[ Voor 16% gewijzigd door _JGC_ op 22-03-2009 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
_JGC_ schreef op zondag 22 maart 2009 @ 01:48:
Staat dat OCZ geheugen wel op de Asus QVL voor dat bord? Ik heb het nooit zo op dat soort overclockmodules, al helemaal niet in Asus borden.

Verder moet je je afvragen of een oude voeding zo'n X2 7750 gaat trekken, de 4850e neemt een stuk minder energie. Als we hier de IGP toch gaan gebruiken vraag ik me ook af of je het verschil tussen beide CPUs gaat merken.

Edit: je neemt in je bedrag net boven de 150 euro de nieuwe DVD brander ook al mee. Je zit qua prijs nog onder die van het originele voorstel.
Er wordt gezegd dat je minimaal een 300W-voeding moet hebben, dat moet wel genoeg zijn voor een X2 7750.

Nog een goedkoper geheugensetje gevonden (net overheen gekeken, anders had ik die gelijk gekozen).

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/2G€ 17,23€ 17,23
ImporterenTotaal€ 155,78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quacka schreef op zondag 22 maart 2009 @ 01:43:
Is dit iets:

#ProductPrijsSubtotaal
1OCZ Gold GX XTC OCZ2G8002GK€ 18,17€ 18,17
ImporterenTotaal€ 156,72
Op zich niks mis mee, even afgezien van het feit dat een 7750 een TDP van 95W heeft. Met een goede 300W voeding zou dat best moeten kunnen (zie mijn voorgaande comment) maar met een gammel exemplaar is het wellicht niet de beste keuze.

Ook weet ik niet of de 7750 een heethoofd is of niet, dat maakt ook nogal wat uit natuurlijk als je een kast en voeding denkt te kunnen recyclen. Eerlijkheidshalve zeg ik er ook meteen bij dat ik een 7750 zou hebben aangeschaft als die op het moment van aanschaf van mijn 5600+ leverbaar zou zijn geweest. Niet aan een 250W voeding maar er slingert hier nog wel wat anders rond gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quacka schreef op zondag 22 maart 2009 @ 01:56:

Nog een goedkoper geheugensetje gevonden (net overheen gekeken, anders had ik die gelijk gekozen).
Dat geheugen wil je niet hebben denk ik, vanwege de latency (CAS6). Voor een paar centen meer heb je verder identiek CAS5 geheugen, loopt een stukje lekkerder als het goed is.

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Och, rond die 20 euro is genoeg te vinden.
Het OCZ-geheugen, wat ik eerder koos, staat niet op de QVL van dit asus-bordje, dus die zou dan in elk geval afvallen. Die jij koos lijkt me prima.

Het asus-bordje biedt wel alles wat we zoeken:
Ondersteuning voor processors tot 140W (dat is bij AMD een gevoelig punt), 4 geheugenbanken, 6 sata-poorten (en raid-0 en 1) en zelfs een nieuwe displayport zit erop (al geloof ik niet dat dit al veel gebruikt gaat worden de komende jaren).
Dus qua toekomstgerichtheid zit dit wel goed.
Er zou bij wijze van een Phenom II-940 ingezet kunnen worden en een HD4870X2 en je hebt opeens een game-machine.
(ik had vannacht geen zin om de specs op te zoeken: ik had een tijd terug al eens naar dit bordje gekeken, maar afgekeurd omdat ik toen voor iemand een compleet systeem had samengesteld: dan kies ik liever voor een ATX-bord)

Als de oorspronkelijk gekozen processor gekozen wordt bespaar je weer 9 euro en dan komt zelfs 4 gig geheugen in zicht:
pricewatch: OCZ Value OCZ2V8004GK
(wordt ondersteunt door de QVL)

Je zou dan dit krijgen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 51,57€ 51,57
1OCZ Value OCZ2V8004GK€ 29,48€ 29,48
ImporterenTotaal€ 158,68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik krijg ook oudere pc binnen die ik binnen een 300 watt voeding moet upgraden. Heel leuk maar ik stop er gewoon een Foxconn A7VMX-K DVI met een Athlon X2 5200 met 2 GB ddrii geheugen en Seagate 160 gb vaak in. Je kan wel moeilijk doen maar meer dan dit gebruiken mensen niet. Dan zou je nog een aparte videokaart kunnen pakken en klaar. Voor mij is dit meer dan voldoende en voor dagelijks gebruik geen enkel probleem. Harde schijf upgraden is een pre voor mij want na 5 jaar heeft die schijf vaak voldoende uren gedraaid om vervangen te worden.

De reden voor de processor is goedkoop en werkt prima en komt makkelijk mee met de huidige processoren. Die paar extra watt maakt ook niets uit. Het geheugen neem ik gewoon KVR667 2 gb van Kingston want meer wordt er toch niet vereist van het systeem. Het moederbord is voor OEM bouwers en heeft DVI-d onboard en VGA, 5.1 geluidskaart, heeft een 780V chipset met een SB700 southbridge. De onboard netwerkkaart is meer dan voldoende (tja behoorlijke netwerkkaarten zijn echt te duur onboard want met Acronis Trueimage is een Intel Pro 100 mb sneller dan een Realtek 1000 mb netwerkaansluiting bij het terugschieten van een Image over een gigabitnetwerk (5 min tegenover 7 min)). De seagate harde schijf is gewoon omdat die toch 3 jaar of 5 jaar garantie heeft en de snelheid van oudere harde schijven na 5 jaar is vaak slechter geworden plus eventueel badblocks. De DVD Writer upgraden is een extra luxe maar vaak zelfs overbodig.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
itsalex schreef op maandag 23 maart 2009 @ 20:36:
Ik krijg ook oudere pc binnen die ik binnen een 300 watt voeding moet upgraden. Heel leuk maar ik stop er gewoon een Foxconn A7VMX-K DVI met een Athlon X2 5200 met 2 GB ddrii geheugen en Seagate 160 gb vaak in. Je kan wel moeilijk doen maar meer dan dit gebruiken mensen niet. Dan zou je nog een aparte videokaart kunnen pakken en klaar. Voor mij is dit meer dan voldoende en voor dagelijks gebruik geen enkel probleem. Harde schijf upgraden is een pre voor mij want na 5 jaar heeft die schijf vaak voldoende uren gedraaid om vervangen te worden.
Nofi, maar dat is geen goede upgrade.

DDR2 is zo goedkoop dat het gewoon loont om maar 4GB te nemen en DDR2-800 omdat het sneller is en niets duurder. Daarnaast is de 5200+ een zwaar verouderde processor die absoluut niet meer meekomt. De 7750 BE is gewoon een pak sneller en weet je hoeveel duurder die is? NIETS :X . Verder heeft de AMD 780G betere afspeelfeatures voor HD zodat de PC ooit in zijn 2e leven als HTPC uitermate geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
4 gb in een basissysteem lijkt me een beetje teveel hoewel het goedkoop is is het voor de meeste mensen al niet nodig. Een processor op basis van een Kuma chip is wel interessant alleen vraagt wel weer meer stroom.

Het verschil van al gauw 30 euro op een bord 780V of een 780G is toch een vraagteken want wanneer ga je het merken? Ga je echt voor een mediacenter pc dan neem je een zuinigere processor, meer geheugen, blu-ray combi en dan neem je echt een stukken duurder moederbord (dan praat je over een verschil van 40 euro). Kan je beter een DVD-Writer nemen voor het verschil en een upgrade in het geheugen.

Dat je geen 740G bord neemt kan me helemaal voorstellen want voor iets meer heb je een betere videokaart netals betere southbridge maar het verschil dan met de 780G zou voor mij te groot zijn. Kan je beter later gewoon een aparte videokaart erin prikken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
itsalex schreef op maandag 23 maart 2009 @ 23:50:
4 gb in een basissysteem lijkt me een beetje teveel hoewel het goedkoop is is het voor de meeste mensen al niet nodig. Een processor op basis van een Kuma chip is wel interessant alleen vraagt wel weer meer stroom.

Het verschil van al gauw 30 euro op een bord 780V of een 780G is toch een vraagteken want wanneer ga je het merken? Ga je echt voor een mediacenter pc dan neem je een zuinigere processor, meer geheugen, blu-ray combi en dan neem je echt een stukken duurder moederbord (dan praat je over een verschil van 40 euro). Kan je beter een DVD-Writer nemen voor het verschil en een upgrade in het geheugen.

Dat je geen 740G bord neemt kan me helemaal voorstellen want voor iets meer heb je een betere videokaart netals betere southbridge maar het verschil dan met de 780G zou voor mij te groot zijn. Kan je beter later gewoon een aparte videokaart erin prikken.
Het geheugen kost je een tientje meer en een 780G moederbord ook. Totaal 20 euro dus. Misschien is het overkill, maar aan de andere kant is voor mij 2GB onder Vista al te weinig voor wat internetten. Ik merk het wel in mn laptopje nu ik daar ook maar 4GB in heb geprikt.

Hoe dan ook zou ik wel DDR2-800 nemen, puur omdat het niets meer kost. Als je goed advies geeft aan die mensen dan moet je altijd zorgen dat je met hen overlegd. Als ik iemand een upgrade aanbeveel dan ga ik ook alle interessante opties bijlangs en kijken wat het beste is.

Verder zeg ik neit dat er nu een blu-ray in moet, maar het loont wel om gewoon een 780G bord te nemen. HTPC's komen in en over 2 of 3 jaar gaat de geupgrade PC wellicht worden vervangen en kan die dienst doen als HTPC. Voor 30 euro een Blu-ray brander er in tegen die tijd en klaar is kees. Die 10 euro in een 780G bord stelen is dan een hele goede investering ;)

Denk niet alleen aan nu, maar ook in de toekomst en praat met de mensen die jou inschakelen hierover. Een goede beslissing maak je alleen als alle eisen en toekomstplannen op papier staan namelijk. Iedereen heeft andere eisen, ook al lijken het basis gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Daar ben ik het helemaal mee eens GENETX.

Het is erg handig om nu niet het budget spul te pakken maar net een treetje hoger. Dit kan je naast nu wat prestatiewinst, in de toekomst ook helpen bij ondersteuning bij drivers en dergelijken.

Dingen zoals HDMI of displayport moet je als het ff kan nu wel implementeren als je het over 4 of 5 jaar nog nuttig wilt gebruiken. Net als 4 GB ram trouwens. Je wilt wel ff vooruit kunnen. In 2004 was ik echt tha bomb met mijn 1 GB aan ram, maar 5 jaar later draait dat ding vista ultimate met office 2007 en kan hij nog wel een paar jaartjes mee om dienst te doen voor mijn ouders. Dus nu ben ik erg blij met mijn keuzes van toen.

[ Voor 21% gewijzigd door Hooglander1 op 24-03-2009 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik zou idd ook voor 4GB gaan bij een upgrade. Vooral bij DDR2 is dat veel toekomstgerichter: nu is DDR2 geheugen goedkoop. Als je over een jaar alsnog naar 4GB wilt upgraden sla je jezelf voor de kop omdat DDR3 dan standaard is en DDR2 2-3x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
_JGC_ schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 23:17:
Ik zou idd ook voor 4GB gaan bij een upgrade. Vooral bij DDR2 is dat veel toekomstgerichter: nu is DDR2 geheugen goedkoop. Als je over een jaar alsnog naar 4GB wilt upgraden sla je jezelf voor de kop omdat DDR3 dan standaard is en DDR2 2-3x zo duur.
zo snel gaat het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quacka schreef op zondag 22 maart 2009 @ 10:08:
Het asus-bordje biedt wel alles wat we zoeken:
Ondersteuning voor processors tot 140W (dat is bij AMD een gevoelig punt), 4 geheugenbanken, 6 sata-poorten (en raid-0 en 1) en zelfs een nieuwe displayport zit erop (al geloof ik niet dat dit al veel gebruikt gaat worden de komende jaren).
Dus qua toekomstgerichtheid zit dit wel goed.
De M3A78-VM heeft geen displayport. De M3A78-EM wel, maar die is ruwweg een tientje duurder. Daar krijg je naast displayport ook nog een e-Sata en Firewire aansluiting voor. Kwestie van keuzes maken.

Ik gebruik zelf een M3A78-EM en dat ding bevalt me prima. Wat mij betreft dus een prima bordje al is de enige productreview op t.net *kuch* niet al te positief (ja, ik moet er dus zelf ook nog een schrijven, ik weet het).

Geheugen is een simpele zaak - vind ik: gewoon goedkoop maar degelijk Kingston KVR800D2N5 werkt perfect. Of je twee of vier GB installeert is een keuze, scheelt een paar tientjes. Maar voor een basis-PC zou ik zeggen: installeer 2GB, dat is voldoende om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:00:
[...]

De M3A78-VM heeft geen displayport. De M3A78-EM wel, maar die is ruwweg een tientje duurder. Daar krijg je naast displayport ook nog een e-Sata en Firewire aansluiting voor. Kwestie van keuzes maken.

Ik gebruik zelf een M3A78-EM en dat ding bevalt me prima. Wat mij betreft dus een prima bordje al is de enige productreview op t.net *kuch* niet al te positief (ja, ik moet er dus zelf ook nog een schrijven, ik weet het).

Geheugen is een simpele zaak - vind ik: gewoon goedkoop maar degelijk Kingston KVR800D2N5 werkt perfect. Of je twee of vier GB installeert is een keuze, scheelt een paar tientjes. Maar voor een basis-PC zou ik zeggen: installeer 2GB, dat is voldoende om mee te beginnen.
Nee, op de VM zit wel een displayport:
Display Port

This motherboard introduces the new digital display interface standard – DisplayPort. This new design features a smaller and user-friendly connector. It delivers higher performances of resolution, refresh rate and color depth and improves digital display connectivity.
Bron:
http://www.asus.com/Produ...1N&content=specifications

En het is volgens mij de poort tussen de eerste usb-poorten en de dvi-aansluiting.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1232695944.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 14:17

bosaap22

Doing things I'm good at.

Is een displayport een vereiste?
Lijkt me niet echt nodig. Een VGA, DVI / HDMI aansluiting is meer dan voldoende.

Verder wil ik nog een CPU alternatief aandragen.
De AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition is 9 euro duurder dan de 4850e, maar ook een stuk sneller!
Mocht hier ruimte voor zijn in het budget dan is dat zeker het overwegen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Snelle cpu:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition€ 59,50€ 59,50
1Asus M3A78-VM€ 63,-€ 63,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 19,74€ 19,74
ImporterenTotaal€ 158,98

Veel geheugen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 50,72€ 50,72
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 32,17€ 32,17
ImporterenTotaal€ 162,63

nieuwe harde schijf ipv dvdbrander:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar SE16 WD3200AAKS, 320GB€ 41,07€ 41,07
ImporterenTotaal€ 174,53

Geen dvdbrander/hardeschijf maar wel een voeding:
#ProductPrijsSubtotaal
1Chieftec Smart GPS-350FB-101A€ 34,77€ 34,77
ImporterenTotaal€ 177,01

Kaal (moederbord-geheugen-processor):
#ProductPrijsSubtotaal
ImporterenTotaal€ 154,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 14:17

bosaap22

Doing things I'm good at.

* opsomming
Ik denk dat we er uit zijn... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
bosaap22 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:34:
[...]

Ik denk dat we er uit zijn... :*)
probeer het maar eens in een BBG-post te gieten... Ik wens ze veel sterkte toe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Aangezien ik het Terw_Dan behoorlijk moeilijk heb gemaakt, heb ik het zelf geprobeerd.
Natuurlijk zal ik wel niet het juiste tweakers-taalgebruik hebben gebruikt, maar dat is zo omgezet.
(ik heb zoveel mogelijk de startpost hergebruikt)

Het eerste systeem dat we upgraden is het basissysteem. Dit systeem is bedoelt om mee te komen met de standaard zaken, zoals internet, e-mail, officemeuk, misschien wat simpel fotosoepwerk, filmpjes en muziek afspelen. De prijs van de upgrade ligt hier zo rond de 150€.

We gaan ervanuit dat de randapparatuur nog prima voldoet (muis, keyboard, monitor, speakers etc). Van de interne onderdelen recyclen we de kast, voeding, optische drive en de harde schijf. Evt ook dingen als cardreaders, floppydrives etc, maar dat ligt er maar net aan wat de gebruiker nog heeft liggen en mee wil nemen naar z'n andere pc.
Daarnaast gaan we ervanuit dat het systeem destijds ook onder de noemer budget viel. Denk aan een simpele Celeron of Sempron, met 512MB geheugen en integrated video of budget videokaart zoals een Radeon 9200.

Vereisten:
goede 300W+ voeding met 4P aansluiting
Maximaal 2 P-ATA apparaten (zie alternatief)
PS/2 of USB muis/keyboard
Monitor met VGA, of single link DVI.

#ProductPrijsSubtotaal
ImporterenTotaal€ 154,67

CPU Athlon X2 7750
De nieuwste Athlon X2 7750, welke toch nog goed te betalen is. Een enorme stap voorwaarts voor de mensen die nu nog met singlecore-processors werken. Deze processor heeft wel een goede 300W voeding nodig. Zie de alternatieven voor een zuinigere processor. Ook noemen we hier een alternatieve voeding.

Geheugen: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G
Omdat veel geheugen met hedendaagse besturingssystemen en applicaties welkom is en de prijzen daarnaast erg laag liggen stoppen we 2x 2GB in het systeem. 2GB zou voor de simpele taken al prima toereikend zijn, vandaar dat wij deze bij de alternatieven ook nog noemen. 2 Dimmen zorgen ervoor dat de dual channel mogelijkheden gebruikt kunnen worden van het systeem.

Moederbord Asus M3A78-VM
We hebben gekozen voor de AMD780G chipset omdat deze betaalbaar is en daarnaast een van de snelste in het budget segment. Het Asus-bord biedt flink wat mogelijkheden met betrekking tot aansluiten. Zo beschikt het over integrated video met DisplayPort, DVI en VGA aansluitingen zodat vrijwel ieder scherm erop aangesloten kan worden, ongeacht de aansluiting.
Verder zitten er genoeg aansluitingen en mogelijkheden op voor geluid, usb en raid.
Het bord bied een P-ATA poort waarop een nog 2 apparaten aangesloten kunnen worden. Als er zowel een P-ATA optical en hdd wordt gebruikt kunnen deze hierop gebruikt worden. Daarnaast zijn er genoeg S-ATA poorten aanwezig om ook hier de optische drives op aan te sluiten.
Dit alles ook nog in een uATX-formaat, zodat het ook in kleine kasten past.

De alternatieven:
#ProductPrijsSubtotaal
1Chieftec Smart GPS-350FB-101A€ 34,77€ 34,77
1Western Digital Caviar SE16 WD3200AAKS, 320GB€ 41,07€ 41,07
ImporterenTotaal€ 92,58

Voeding: Chieftec Smart GPS-350FB-101A
Een voordelige voeding, maar zeker sterk genoeg voor een systeem als dit, met 25A op de 12V-lijn.

Optische Drive - Samsung SH223F
De Samsung SH223F is een betaalbare DVDbrander die op 22x DVDs kan branden. Omdat deze speler aangesloten is via S-ATA hebben we niet langer een tekort aan P-ATA aansluitingen op het moederbord.
Natuurlijk is het ook mogelijk om in plaats van de dvd-brander een harde schijf te kopen:

Harde schijf - Western Digital Caviar SE16 WD3200AAKS, 320GB
320GB is voor een basissysteem ruimschoots voldoende. De WD-schijf is via S-ATA aangesloten waardoor we van het probleem af zijn dat er een tekort aan P-ATA apparaten is.

Besparen:
Zoals eerder genoemd is ook een zuinigere processor een optie net als de halvering van het geheugen:

#ProductPrijsSubtotaal
ImporterenTotaal€ 70,46

CPU Athlon X2 4850
Een betaalbare processor die daarnaast niet bijzonder veel stroom lust, waardoor een simpele 300W voeding al genoeg is voor dit systeem. Deze processor is uitermate geschikt om een zuinig systeem te verkrijgen.

Geheugen Kingston ValueRAM KVR800D2N5/1G
2GB is voor de simpele taken prima toereikend. 2 Dimmen zorgen ervoor dat de dual channel mogelijkheden van het systeem gebruikt kunnen worden.

Als laatste:
http://www.guru3d.com/article/amd-athlon-x2-7750-be-review/3
Hier staat het verbruik bij 100% cpu load. Dat blijkt dus 170W te zijn. Dus een 300W voeding moet dit makkelijk kunnen trekken. Een 300W-flutmerk wellicht niet. Maar sowieso is het niet verstandig om een een voeding van een flutmerk te hergebruiken. Immers zullen die gemiddeld minder lang mee kunnen, dan de a-merken.
edit:
Andere goedkope voedingen:
pricewatch: OCZ Silencer 370 ATX
Voordeel: iets zwaarder en een pcie-aansluiting
pricewatch: Antec Earthwatts EA 380
Voordeel: staat goed bekend en heeft ook die pcieaansluiting. Ik kan alleen de specs niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooievriend
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Dooievriend

gitlab.com/JoD/exact

Quacka schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 22:55:
Het eerste systeem dat we upgraden is het basissysteem. Dit systeem is bedoeld om mee te komen met de standaard zaken, zoals internet, e-mail, officemeuk, misschien wat simpel fotosoepwerk, filmpjes en muziek afspelen. De prijs van de upgrade ligt hier zo rond de 150€.
Quacka schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 22:55:
Het bord biedt een P-ATA poort waarop een nog 2 apparaten aangesloten kunnen worden. Als er zowel een P-ATA optical en hdd wordt gebruikt kunnen deze hierop gebruikt worden. Daarnaast zijn er genoeg S-ATA poorten aanwezig om ook hier de optische drives op aan te sluiten.
Dit alles ook nog in een uATX-formaat, zodat het ook in kleine kasten past.
Aangezien dit op de frontpage komt, dacht ik dat dit wel kan helpen. (2 dt-fouten)

Verder is de spelling nog steeds niet optimaal, maar deze moeten er toch sowieso uit.

[ Voor 38% gewijzigd door Dooievriend op 09-04-2009 17:18 ]

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Bedankt heren. Terw_Dan heeft het druk met andere dingen dus zal hij zelf niet toekomen aan het schrijven zelf. Ik weet niet wie deze stukken wel gaat schrijven, de kans bestaat dat ik er aan moet geloven ;) . Deze teksten zijn in ieder geval zeer bruikbaar om deels over te nemen. Het scheelt hoe dan ook een stuk zoekwerk in het topic om de argumenten op te zoeken voor de keuzes ;)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als er nog ruimte is voor 5 euro extra, kan je ook nog een 5050e pakken tzt GENETX. Moet je dan even naar de prijzen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:54

jmk

Ik denk er sterk over om met het door Tweakers voorgestelde basis-upgrade aan de gang te gaan. Ik heb nog een oude kast, en die is dicht aan beide kanten. Er zit dus geen "rooster" ter hoogte van de processor met luchtstroombuis die aan de kast vastzit.

Kan ik die kast gebruiken? Of kan ik beter een nieuwe kast kopen? Kan ik zelf zo'n rooster maken denken jullie? Ik ken wel iemand die mij daarmee wil helpen.

Mijn computerkamer is de warmste kamer in het huis, het wordt er 's zomers makkelijk 30C graden. Ik wil mijn PC gebruiken voor 24/7 aan+video-encondig.
Raden jullie mij dan ook aan een betere CPU-koeler te kopen?

Geluidsproductie is van weinig belang, eigenlijk nauwelijks. Ik wil wel een systeem kopen dat JAREN mee gaat.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je kan het beste je vraag hier stellen:

[UG Aanschaf] Basissysteem april 2009

Dit topic is gebruikt om de upgrade guide samen te stellen. In het genoemde topic kan je terecht voor al je vragen :)

Pagina: 1