geheugenprobleem mem 100% swap 100% syslockup

Pagina: 1
Acties:

• Siebz0r
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2018

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Heb de laatste tijd last van geheugen dat 100% gebruikt wordt (ben bekend met 't "Linux gebruikt al je ram i.v.m. cache"-verhaal).
Maar het zou toch zo moeten zijn, dat als je 100MB gebruikt en 100MB cache (200MB dus), dat je cache leeggemaakt word als een ander programma dit nodig heeft?

In plaats daarvan gaat Linux mijn swap gebruiken... (denk ik)

Nu is het al verschillende malen voorgekomen dat ik 100% ram en 100% swap gebruikte (volgens free), dan duurt het niet lang voordat je systeem een "lockup" krijgt. In deze gevallen had ik alleen een 2 of 3 tal applicaties open staan, die altijd gewerkt hebben en niet veel geheugen gebruiken.

Ik heb 2GB aan ram en 3GB aan swap, waar gaat dit heen?

Nu zit ik dus met het probleem dat ik 3 virtuele machines wil draaien (virtualbox) 2x512MB en 1x256MB.

M'n pc gebruikt minder dan 200MB als ik niets doe (behalve GUI+session etc.)
rekensom: 1GB + 456MB = ~1,5GB
dan hou ik nog 0,5GB aan ram over en 3GB aan swap.. dus waarom de lockup?

Zojuist heb ik ook een lockup gehad, reboot en alles opnieuw gedaan, en dan werkt t wel.
De geheugenproblemen komen alleen voor als m'n pc lang aan staat.
Een poos geleden werkte dit altijd, geen enkel probleem etc.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:49
Met top. Je kunt binnen top ook sorteren op geheugen gebruik. Daarmee moet je toch kunnen achterhalen wat al je memory opeet.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Anders kan je ook even
code:
1
ps auxwwf

draaien. Daar krijg je ook een mooie lijst van alle processen.
VSZ is de hoeveelheid virtueel geheugen van het process, RSS is de resident set size, aka het effectief gebruikt geheugen. (VSZ >= RSS)

ASSUME makes an ASS out of U and ME