Excel 2007: via vinkje cellen andere kleur geven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Het lijkt zo simple maar ik weet even niet hoe het moet: ik wil in mijn sheet een vinkje toevoegen (dit is gelukt), en als je dat aanklikt worden een aantal cellen rood gearceerd.
Nu heb ik het keuzeboxje al gekoppeld aan een cel waar dan WAAR of ONWAAR in komt te staan, maar ik weet even niet hoe ik vervolgens (vie voorwaardelijke opmaak?) een aantal cellen van kleur kan doen veranderen.

Wie helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:05

Dido

heforshe

De voorwaardelijk opmaak pas je toe op de cellen die van kleur moeten veranderen. En dan krijg je daar bij de vorowaarde iets in de trant van "A1 = FALSE" en dan kies je de opmaak.

Waar loop je precies vast?

edit: en natuurlijk kan de vergelijking nog simpeler omdat Excel ook met booleans werkt, zie hieronder.

[ Voor 20% gewijzigd door Dido op 16-03-2009 13:34 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113297

inderdaad bv. via voorwaardelijke opmaak. stel dat het adres van de gekoppelde cel A1 is.
bij de voorwaardelijke opmaak van het gewenste gebied stel je in dat deze rood worden gearceerd bij "formule is:" =$A$1
als a1 de waarde WAAR (of TRUE) bevat, zal het gebied de rode arcering vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Bedankt voor de reacties.

Ik heb Heretic zijn methode geprobeerd en dat werkt. Ik snap alleen niet hoe. Waarom is de formule $A$1? Wat heeft dat te maken met de vraag of die cel WAAR of ONWAAR is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de voorwaardelijke opmaak wordt uitgevoerd indien de vergelijking of voorwaarde waar is. =$a$1 is bijgevolg een geldige shortcut voor de volledig uitgeschreven vergelijking =($a$1=waar). er zijn 2 uitkomsten mogelijk :
aangevinkt: =($a$1=waar) : =(waar=waar) =waar : voorwaarde is voldaan, opmaak wordt toegepast.
niet aangevinkt: =($a$1=waar) : =(onwaar=waar) =onwaar : voorwaarde niet voldaan, cel bewaart standaard opmaak.

haapalaak as hat na daadalaak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
BEdankt voor de uitleg, Heretic. Het is nu duidelijk.

Helaas loop ik (en dat gebeurt me om de een of andere manier altijd met Excel) tegen een nieuw probleem: Opeens herinner ik me dat oude versies van Excel maximaal 3 regels voor vorowaardelijke opmaak kunnen bevatten.
Ik ben bezig met een lijst met 15 regels die allemaal een vinkje hebben, en die ik graag allemaal van kleur zou willen laten veranderen als het vinkje aan is. Ben ik dan aangewezen op VBA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

indien je meer dan vier kleuren wil toewijzen ben je aangewezen op VBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Het is allemaal dezelfde kleur.. Als een hokje is aangevinkt gaat het om een aandachtspunt. Die rij wordt dan rood zodat ie eruitspringt. Maar voglens mij moet ik dan toch voor elke rij een aparte 'voorwaardelijke opmaakregel' aanmaken. Dus 15 verschillende (bij 15 rijen). en dat kan niet met Office 2003.

Iemand die het leuk vindt hier een scriptje voor te schrijven? :)

[ Voor 3% gewijzigd door tbenschop2 op 16-03-2009 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee, in dat geval is het misschien toch mogelijk deze voorwaarden te koppelen dmv "en" en "of" zonder vba, gewoon via voorwaardelijke opmaak. het hangt er vanaf in welke mate deze voorwaarden koppelbaar zijn.

stel dat je vijftien keuzevinkjes hebt met gekoppelde cellen, dan doe je gewoon in "formule is" van voorwaardelijke opmaak =of($a$1;$a$2;...;$a$15).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

tbenschop2 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 16:51:
Het is allemaal dezelfde kleur.. Als een hokje is aangevinkt gaat het om een aandachtspunt. Die rij wordt dan rood zodat ie eruitspringt. Maar voglens mij moet ik dan toch voor elke rij een aparte 'voorwaardelijke opmaakregel' aanmaken. Dus 15 verschillende (bij 15 rijen). en dat kan niet met Office 2003.
Je mag per cel drie voorwaarden opgeven. De voorwaardelijke opmaak slaat op de cel waarin hij gedefinieerd is, en de voorwaarde mag verwijzen naar een andere cel.
Iemand die het leuk vindt hier een scriptje voor te schrijven? :)
Dat is een héle foute opmerking hier. In plaats daarvan moet je gewoon eens wat proberen tot je snapt wat je aan het doen bent. :p

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
LOL, ik weet dat dat hier 'not done' is.. Vandaar die smilie erachter. :)

Anyway, het is inderdaad gelukt zonder VBA. Ik heb gewoon voor elke regel een voorwaardelijke opmaak gemaakt.
Iedereen bedankt voor z'n hulp!
Pagina: 1