Rentes zijn een apart punt in deze tijd. De euribor staat op 1.5%. Vaak betekend dit dan ook dat de banken lagere rentes gaan rekenen. Ze kunnen immers zelf hun geld goedkoper lenen van elkaar! Helaas blijkt dat alleen de variabele rente echt daalt. De 5jaar en langer stagneert helaas. Dit zou niet zo moeten zijn. Banken verdienen nu gewoon een hoop geld aan hypotheken (de schurken...:))
Zelf heb ik gekozen voor 100.000 aflossingsvrij en variabel bij de DBV (3.2% zonder NHG) en 133.000 spaar en 5 jaar vast (5.3% zonder NHG). Tenminste we moeten hem nog afsluiten maar dit is voor ons het voordeligste. Helaas kunnen we net geen NHG afsluiten. Scheelt 300 euro bruto voor ons beide totaal (per maand).
De reden waarom ik aflossingsvrij ga is omdat ik lage maandlasten wil. De reden dat ik niet 100% aflossingsvrij ga is omdat ik ook alvast wat wil aflossen. Anders moet je of nu al gaan sparen of later meer inleggen. De reden dat ik een deel spaar neem heb ik hier boven al genoemd. Bankspaar is niet mogelijk bij de DBV. Het voordeel van bankspaar is ook dat je je eigen overlijdensrisico verzekering mag afsluiten. Dit kan ook veel schelen. Bijv Fortis ASR was 32euro maar ING was 64 euro.... scheelt nogal.
Ik wil de spaar voor 5 jaar vastzetten. Dit is niet mogelijk om variable te doen. Ook gaan we zo dalijk weer uit het dal klimmen en ben ik bang dat wanneer ik hem voor 1 a 2 jaar vastzet ik te maken ga krijgen met stijgende rentes. Echter is dit uiteraard koffiedik kijken of je hem nu voor 1 jaar, 5 jaar of 30 jaar vastzet. Het is en blijft een gok.
Variabel zou in theorie altijd goedkoper moeten zijn in the long run. Echter moet je wel de klappen op kunnen vangen als hij hoger wordt. Maar goed, een 10 jaar rentevast krijg je ook niet voor minder dan 5.2% ofzo dus dan heb je nog wel wat ruimte lijkt mij. Gewoon een potje inrichten en uhm 100-200 euro per maand instorten. Heb je gelijk een buffer en kan je eventueel toevoegen aan je aflossingsvrije spaarpotje..... Maar goed, het is nog maar de vraag wat je kwijt wil/kan
maw ga met veel adviseurs praten. Het is gratis en probeer zoveel mogelijk info uit ze te trekken. Zelf ben ik met iets van 7 adviseurs gaan zitten. Belangrijk is ook dat je wel vergelijkbaar materiaal neemt. Dus niet 1 van 100% spaar en 30 jaar vast of een ander van 75% aflossingsvrij variabel en 25% bankspaar voor 5 jaar etc Je zal zien dat dit nogal scheelt. Stel je zelf de vraag: "wil je lage maandlasten of zekerheid en ben je in staat om eventuele tegenvallers op te vangen als je minder zekerheid neemt...
Kijk ook uit voor banken die aan duel pricing doen of hoge boete clausules hebben als je gaat verhuizen, switched van verstrekker, tussentijds rente wil veranderen etc.
Duel pricing: je krijgt nu een leuk rente tarief voorgeschoteld. Ben je echter al klant dan is dezelfde rente 0.2% (of meer) hoger.