Garantie afhandeling Redcoon (Sony)

Pagina: 1
Acties:
  • 631 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 09:53
Ik ben al een hele tijd bezig om een Sony KDF-50E2000 projectie TV gerepareerd te krijgen die ik bij Redcoon heb gekocht in december 2006.
Minder dan 2 jaar later in oktober 2008 treed er een defect op aan te TV. In het beeld verschijnen boven een doorzichtige roze balk en daaronder een lichte groene balk (ongeveer samen 10 cm hoog). Wat natuurlijk niet prettig kijken is.
Na wat speurwerk op het internet lijkt dit een probleem te zijn met de zogenaamde optical Block unit die er in zit. Bij oudere types was dit probleem veelvuldig voorgekomen waarbij er zelfs een zogenaamde class action lawsuit was geweest die Sony heeft verloren. De beschrijvingen van deze problemen leken erg veel op mijn problemen en verder waren er meer personen die ongeveer hetzelfde probleem hadden met het zelfde type tv als ik.
Via de site van Redcoon kwam ik erachter dat Sony maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft.
Aangezien je van een TV mag aannemen dat deze veel langer meegaat dan 1 jaar dacht ik toch garantie te kunnen claimen via Redcoon. De TV was in oktober 2008 immers nog niet eens 2 jaar oud.
Via de chat (waarvan ik de log heb) had ik in oktober 2008 contact met een medewerker van Redcoon die stoïcijns erop bleef hameren dat Sony maar 1 jaar garantie geeft en Redcoon zich ook daaraan hield. Ik kon hem op laten halen maar dan moest ik dus reparatie kosten betalen. Op mijn opmerkingen dat volgens mij de wettelijke garantie op een TV toch echt wel langer was dan 1 jaar bleef de medewerker reageren dat Redcoon zich aan de 1 jarige garantie van Sony houd en of ik de TV wilde laten ophalen (tegen betaling).
Hierna heb ik maar rechtstreeks contact opgenomen met Sony. Van de problemen met de optical Block unit was ze helemaal niets bekend. Op mijn vraag of ze dan zelf even op google wilden gaan zoeken met de termen sony projection tv en optical block unit werd niet ingegaan. Ook daar werd gezegd dat er maar 1 jaar garantie werd gegeven.
Hierna heb ik contact opgenomen met mijn Achmea rechtsbijstand verzekering. Daar vonden ze mijn klacht gegrond (dat ik langer dan 1 jaar garantie zou moeten hebben) en hebben ze een brief geschreven naar Redcoon.
De reactie van Redcoon was dat ze het betreurden dat ik zelf niet eerder contact had opgenomen (goed dat ik die chatlog bewaard had) en dat er eerst gekeken moest worden naar de problemen met de TV maar dat er in principe inderdaad maar 1 jaar garantie was.
Na overleg met de rechtsbijstand heb ik besloten dan de TV maar aan te melden bij het Sony service center. Hiervoor moest ik bij aankomst van de monteur eind december 2008 sowieso meteen 110 euro betalen.
De monteur concludeerde (heel verrassend) dat er een probleem was met…. “de optical Block unit” en dat deze vervangen zou moeten worden. Totaal zou de schade 320 euro zijn en aangezien ik al 110 euro had betaald zou ik na reparatie dan nog 220 euro moeten betalen.
De rechtsbijstand zou dan hierna het totale bedrag gaan terugvorderen bij Redcoon.
Nu doet zich echter het volgende probleem voor. Het service center dat door Sony is ingeschakeld heb ik reeds verschillende malen afgelopen maanden benaderd. Eerst was het product steeds in back order maar na enige telefonische druk van mij vorige week kwam nu het bericht dat Sony blijkbaar de optical Block unit niet meer kan leveren vanaf de fabriek (mijn idee daarbij is dat er zoveel projectie tv’s van sony kapot gegaan zijn dat de spare parts gewoon op zijn en er geen nieuwe meer geproduceerd worden aangezien ze al een tijdje zijn gestopt met de projectie tv’s) en ze nog pogingen zouden doen om er op een andere manier aan te komen.
Sinds de monteur is geweest in december zijn er nu dus al bijna 3 maanden voorbij!
Hierna heb ik weer contact gehad met de rechtsbijstand van Achmea die Redcoon een brief gaat sturen met daarin o.a. de volgende tekst:

“In artikel 7:17 BW staat vermeld dat een zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Op grond van artikel 7:21 lid 1 sub b BW heeft cliënt het recht herstel of vervanging te vorderen.

U als contractuele wederpartij en leverancier van de televisie bent dan ook verplicht eventuele gebreken weg te nemen. Uit contacten met de fabrikant is gebleken dat herstel niet meer mogelijk is omdat het te vervangen onderdeel niet meer voorradig is. Namens cliënt stel ik u hierbij dan ook in gebreke en verzoek u om binnen twee weken na dagtekening de koopovereenkomst alsnog behoorlijk na te komen door bovengenoemde televisie te vervangen door een gelijkwaardig product. Tevens stel ik u namens cliënt aansprakelijk voor de geleden en nog te lijden schade.”

Mijn vertouwen in Redcoon en Sony is in ieder geval nu ver gedaald . Wat denken jullie dat een juiste reactie zou moeten zijn van Redcoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118498

Een juiste reactie is de dagwaarde vergoeden of een vervangend gelijk of beter exemplaar leveren. Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 09:53
Inderdaad had ik dat zelf ook bedacht (alhoewel de dagwaarde natuurlijk een relatief begrip is). Maar laat ik nu verwachten dat ze dat niet (zo eenvoudig) zullen doen.
Waar het mij om gaat is dat je toch vaak ziet dat sommige webshops en fabrikanten vaak de wet zo'n beetje aan hun laars denken te kunnen lappen.

[ Voor 10% gewijzigd door luckyjan op 16-03-2009 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat wil je met dit topic bereiken? Ik zie in je startpost een lang verhaal, wat, zodra het een en ander is afgerond misschien beter in de Shop Review zou passen. Verder geen enkele concrete vraag, enkel een aanzet tot speculeren over de reactie van de shop.

Dat laatste lijkt me niet echt een heel erg nuttige discussie opleveren, dus ik stel voor dat je je rechtsbijstandverzekering hun werk laat doen en dit topic voorlopig op slot gaat. Mocht daar een interessante situatie uit ontstaan die een discussie hier in het Shopping Forum waard is, dan kan je contact met mij of mijn collega's opnemen om dit topic te laten heropenen.

Maar voorlopig dus op slot, want ik zie niet in hoe deze aanzet tot speculatie kan leiden tot een interessante discussie. Als je het daar niet mee eens bent hoor ik het graag via DM of e-mail :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Dit topic is gesloten.