[OS X] SMB verbindingen worden continu verbroken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 14:18
Excuseer mijn terminologie, ik spreek nog niet echt optimaal Mac (Windows systeembeheer, dan krijg je dat :))

Ik zit met de volgende situatie: Ik heb twee iMac's (24" 2,8 C2D 2GB) voorzien van OS X 10.5.6. Verder heb ik een Windows 2003 SBS R2 Server. De Mac's zijn aanwezig in de Active Directory, en op de Mac's is de AD ingevuld bij de directory services. So far so goed, ik kan via de finder verbinding maken met de server, en de shares zijn te benaderen, met alle toegekende rechten.

Echter, iedere keer als ik via de finder de shares benader, moet er opnieuw verbinding opgebouwd worden. Er staat dan een seconde of wat "Verbinden..." in het scherm, waarna de shares zichtbaar worden. Een aantal programma's die gebruikt worden, zoals Vectorworks 2008 / 2009, geven hierdoor foutmeldingen, omdat de autosave de share niet kan vinden.

Hoe krijg ik OS X zo ver dat de verbinding met de share open blijft, en dus niet iedere keer opnieuw opgebouwd moet worden?

[ Voor 0% gewijzigd door Freggel_United op 16-03-2009 12:17 . Reden: typo ]

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je kunt ze bij het inlog-optie scherm laten verbinden direct na het inloggen. Mijn shares blijven dan gewoon zichtbaar en benaderbaar, zo lang de Mac aanstaat (en de share natuurlijk)...

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
Tot op heden heb ik geen oplossing gevonden voor bovenstaand probleem... Bescheiden kickje...
joeltje schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:22:
Je kunt ze bij het inlog-optie scherm laten verbinden direct na het inloggen. Mijn shares blijven dan gewoon zichtbaar en benaderbaar, zo lang de Mac aanstaat (en de share natuurlijk)...
Welke optie scherm bedoel je? Deze mac-leek weet veel optieschermen te vinden, maar niet met de opties die ik zoek :) Bovendien moet ik iets hebben wat ook werkt nadat de mac 's ochtends weer ingeschakeld wordt, en niet alleen tijdens de sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Systeem instellingen --> Gebruikers --> inlog opties

Daar kun je opstart voorkeuren opgeven, en ook je shares mounten...

Maar, als je ze eenmaal hebt gemount via finder, zouden ze gemount moeten blijven... Heb je niet ergens een tijdsslot ingesteld op de Windows-bak?

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 12:29
Ik ben geen expert, maar ik weet uit eigen ervaring dat ik soms mijn verbinding met mijn samba server niet kan autoconnecten als ik de 2e optie onder systeem -> veiligheid -> firewall kies. (firewall aan zonder uitzonderingen).
Alleen bij optie 3, waarbij je uitzonderingen kan configureren, doet de mac wel autoverbinden. Je hoeft echter geen uitzondering te configureren (poort openen), alleen deze optie kiezen. Vraag me niet waarom, maar zo werkte het voor mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
Een aantal maanden verder is dit probleem nog steeds niet opgelost. (Ik kom hier niet zo heel vaak, dus ik kan er ook niet zo vaak aandacht aan geven)... Kickje dus :)

Firewall heb ik nagekeken, deze staat op "Alle inkomende verbindingen toelaten", kan me niet voorstellen dat een andere instelling meer toelaat dan deze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
Fris Kickje...

We zijn inmiddels een half jaar verder, zonder oplossing...

Er wordt veel geschreven over de combinatie van Leopard en AD, en dat de Directory Services niet goed zouden functioneren, corrupte Kerberos files, unbinden en rebinden, maar dat heeft allemaal geen nut, en oplossingen zijn niet van toepassing. De bind met de AD is in orde.

Alle mac-clients hebben hetzelfde probleem, een situatie:

Gebruiker zit te werken in, noem maar iets, Vectorworks. Vectorworks staat by default zo ingesteld dat ieder 10 minuten een reservekopie wordt gemaakt van het openstaande project, in de projectmap op de server. Wat er dus gebeurd is, Vectorworks wil de reservekopie wegschrijven, dit lukt niet, maakt vervolgens een submap aan (in dezelfde folder) en slaat hier zijn kopie in op.

Het lijkt er dus op dat de time-out groot genoeg is om de programmatuur tot alternatieven te dwingen, maar niet groot genoeg om te zorgen dat het helemaal misloopt.

De Macs zitten inmiddels op OSX 10.5.8, er zijn een aantal Mac Mini's bijgekomen welke hetzelfde probleem ervaren. (De versie van de Active Directory - Directory service is 1.6.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:53

lier

MikroTik nerd

Zou je eens expliciet aan kunnen geven wat je met de repies van joeltje gedaan hebt ? Deze methode werkte bij mij namelijk ook (welliswaar op Windows 2008 icm OSX) en ik kan niet goed zien of je deze methode hebt toegepast ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
Moet ik me heel even excuseren, maar ben ik zo scheel dat ik die instellingen nergens meer kan vinden? Systeeminstellingen vs. Systeemvoorkeuren etc... Nogmaals, ik doe niet zo heel veel met de Mac (ik wou dat ik er tijd en geld voor had, maar helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:53

lier

MikroTik nerd

System Preferences (voorkeuren dus), Accounts (gebruikers), “Login Items” tab.
Hier kan je mounts aan maken.

Zie ook mijn blog

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 12-04-2010 12:08 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
En dat zal ik eens gaan proberen, thnx in advance...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163767

Het vervelende van deze methode is dat iedere keer als je het systeem opstart, je de finderschermen met de gedeelde map open weg moet klikken. Een nettere optie is wellicht om een automator scriptje te maken. Dit is in eenpaar klikken gedaan en wordt goed beschreven in het volgende filmpje vanaf een minuut of 2:

http://www.youtube.com/watch?v=X__jZ3wbBrc&sns=em

Deze kun je dan net als wat Lier zegt, ook toevoegen bij je login items.

Is het updaten van je Macs naar 10.6 (Snow Leopard) mischien een idee? Deze biedt dacht ik een betere ondersteuning voor Active Directory, etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 163767 op 16-04-2010 01:32 ]

Pagina: 1