Physix berekeningen scheiden van originele kaart

Pagina: 1
Acties:

• Ruud033
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05-2025
Hey hallo jongens, ik zit met een vraagje in mijn hoofd.
Namelijk: ik was van plan om de nieuwe GTX295 te kopen. Ik heb op dit moment nog een 9800 GX2 erin zitten. Nou heb ik toevallig ergens gelezen dat iemand ook een opstelling van deze 2 kaarten had. Hij had de physix laten berekenen door de 9800 GX2 en de rest overgelaten aan de GTX295. Voor de benchmarks was het niet veel waard. Maar, voor het gamen haalde hij net zo veel FPS. Deze kerel had wel een XFX Ultra SLI mobo. Helaas heb ik dat zelf niet ( Asus rampage ex II ). Deze kerel die zo die opstelling had die had Géén SLI kabel ertussen, moet dit? en is het mogelijk deze in SLI te zetten? M.V.G. Ruud

Verwijderd

Voor physX heb je geen SLI nodig voor zo ver ik weet.

Edit: Als ik jouw was zou ik je 9800GX2 verkopen en een 8800GSO/9600GSO 384 er voor terug halen. Zo veel power voor PhysX is niet nodig. De GSO heeft voor zijn prijs lekker veel shaders en daar is cuda(waar physX gebruik van maakt) dol op. Ook verstook je dan minder stroom en je houd geld over van je verkoop.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2009 10:21 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wil je nu SLI of wil je de physics apart laten berekenen door een andere kaart? Want beide samen gaat niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Sowieso kunnen de gtx 295 en de 9800 GX2 niet te samen in SLI draaien.
Dit zou eigenlijk ook behoorlijk nutteloos worden (Quatro SLI gaat je echt niet veel extra opleveren tegenover tripple.)

Je kan elke GeForce 8,9 en GT2xx kaart naast een andere nVidia kaart plaatsen als aparte PhysX kaart, daarvoor moet je echt deze kaarte niet in SLI plaatsen. Gewoon je GTX295 als primaire (gaming) kaart instellen en in je (recente!) drivers uw 2de kaart aanduiden als PhysX kaart.

Maar ik denk idd zoals hier al gesuggereerd werd dat je er beter aandoet deze kaart te verkopen en een lichter kaart aankoopt met genoeg shaders, want enkel deze worden gebruikt door CUDA/PhysX.
Tot nu toe is gebleken dat zelfs een 9600GT meer dan krachtig genoeg is voor PhysX dus enorm overdrijven in shaders hoeft nu ook weer niet.

Al deze informatie kan je trouwens gewoon vinden in de TS van het nVidia nieuws en discussie forum ;)
Linkje naar de specifieke post met wat screentjes in

Specs

• Ruud033
Oke, dus als ik heb begrijp dan krijg ik niet echt extra power ofzo, een "boost" van fps of iets dergelijks. En btw, wie wil er nou nog een 9800 GX2? die dingen zijn ook niet meer verkrijgbaar, ik vind ze niet meer in NL hoor in de detail handel ;)
Groetjes

[ Voor 26% gewijzigd door Ruud033 op 16-03-2009 13:58 ]

Verwijderd

Veel mensen willen nog wel een GX2! Kan je nog makkelijk ~120 Euro voor vragen. Kijk maar eens bij V&A wat de anderen daar voor vragen.

• Ruud033
Ja maar dan komen we nog op het andere, heeft iemand enig ervaring met dit soort van doen? extra preformance of wat?

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11-2025
[off-topic]Ik geef je er 5 tientjes voor hoor! [/off-topic] :9

[ Voor 36% gewijzigd door DFKT op 16-03-2009 14:28 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• lightdestroyer
Enkel in games met PhysX zal je mogelijkerwijze een performance boost zien door eventueel mooiere grafics en minder cpu load (omdat anders je PhysX zaken door de cpu worden afgehandeld) Dus momenteel zal het enkel beperkt blijven tot bepaalde UT3 multiplayer maps en games zoals bv Mirror's Edge. (zie posts in het nVidia nieuws&discussie topic hiervoor .. je hebt daar ook een mooi ut3 performance overzichtje)

En zoals gezegd dan is je 9800GX2 veel te zwaar je zal momenteel totaal geen verschil zien tussen je gtx295 + je 9800GX2 of een gtx295+ een 9600GT.
Natuurlijk zal je wel een verschil zien in energie consumptie en warmte in je kamer ;)
De vraag stelt zich zelf wel op die paar enkele frames in 1 bepaalde game en die extra frames in een beperkt aantal multiplayer maps van een ander spel het waard zijn om een dedicated kaart in je pc bij te plaatsten. Als je enkel naar fps kijkt en beide games niet echt veel speelt zal het inderdaad totaal niets bijdragen.

Een mooi (veel te positief?) lijstje van games waarbij PhysX een voordeel kunnen geven
Zoals je ziet zouden enkele heel oude games der nog voordeel uit halen Waarbij je gtx295 sowieso beide perfect kan afhandelen zowel de PhysX als het normale beeld creatie.
Een aanrader is eigenlijk simpelweg je oude kaart verkopen en het gewonnen geld bij je houden totdat een PhysX kaart echt nuttig zal worden. Tegen dan kan je voor 120? euro gemakkelijk een veel zuiniger kaart kopen met goede shader performance.

Specs

Verwijderd

Die lijst is inclusief CPU PhysX(Ja, niet alle physX draait op de GPU).

• lightdestroyer
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 15:30:
Die lijst is inclusief CPU PhysX(Ja, niet alle physX draait op de GPU).
Welja dat zou een goede uitleg zijn want ik verstond ook niet hoe het kwam dat die lijst zo groot was.
Echter had ik onderaand in die kleine lettertjes gelezen:
quote: de kleine lettertjes
PC titles that do not take advantage of AGEIA PhysX hardware acceleration are ommitted from this listing.
Hieruit had ik afgeleid dat in die lijst alles hardware matig werd ondersteund door een ppu en dus nu door nvidia gpu's. Het is wel de eerste keer dat ik er van hoor dat zoveel games daadwerkelijk voordeel zouden halen uit een PhysX hardware dus eigenlijk ben ik eerder geneigd u toch te geloven :D

Specs

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-01 14:41
Bij vrijwel alle games die PhysX gebruiken kan de gpu ook gebruikt worden, alleen zijn er geen extra's zoals bij UT die gebruik maken van de extra rekenkracht, of is er weinig rekening gehouden met mogelijk hardwareversnelling waardoor er maar heel weinig berekening naar de gpu gestuurd kunnen worden. Tenzij je dus specifiek die games speelt is een aparte kaart voor PhysX dus amper in gebruik.

• Ruud033
hmm oke, bedankt voor de info jongens! ik zet em binnenkort wel in de verkoop denk ik.
Pagina: 1