Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN Int.act. TV + XBOX360 over 1 UTP-kabel; hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
In ons nieuwe huis heb ik geen ouderwetse kabel-tv aansluiting meer aangevraagd bij UPC. Als alternatief hiervoor heb ik gekozen voor KPN Interactieve TV, wat mogelijk was icm met ons Snel Surfen+bellen abonnement bij HetNet.

De Experia-box van HetNet ligt achter in de woonkamer, waar ook de pc komt te staan. De TV-box van KPN komt bij de tv te staan, vóór in de woonkamer. De afstand hiertussen is ong. 9-10 meter. Bij de TV komt ook nog een Xbox360 te staan, en die wil ik ook aan Xbox Live hangen.

Ik heb daarvoor een Cat 6 UTP-kabel van 10 meter van achter in de woonkamer naar voor in de woonkamer getrokken en deze netjes achter de plint weggewerkt. Dat paste nét. Dit had ik gedaan vóór de beslissing om voor KPN Interactieve TV te kiezen (eerste idee was Digitenne).

Maar nu bedenk ik me dat ik dus 2 kabel nodig gehad zou hebben. Ik moet de bestaande kabel dus splitsen. Nu ben ik niet geheel zeker van mijn zaak, mijn kennis van netwerken is daarvoor te gering; kan ik hiervoor een dergelijk apparaatje gebruiken:
http://tweakers.net/pricewatch/111204/asus-gigax-1005.html

Of heb ik iets anders nodig? En gaat dit überhaupt werken, want misschien heeft de TV-box van KPN een aparte aansluiting helemaal voor zichzelf nodig?

Als dit topic in een ander subforum moet, dan excuses maar ik twijfelde tussen deze of Netwerken...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:34

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

NT FAQ - Kan ik ook twee pc's aansluiten met één UTP-kabel? kan ook. :)
Maar wat je linkt kan ook, dat is gewoon een switch waarmee je het aantal poorten op je EB zeg maar uitbreidt.

[ Voor 11% gewijzigd door Beekforel op 16-03-2009 10:05 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:23

Kettrick

Rantmeister!

Nevermind, maandagochtend reactie :O

[ Voor 67% gewijzigd door Kettrick op 16-03-2009 10:08 ]

• Icephase

Icephase

Topicstarter
RoeLz schreef op maandag 16 maart 2009 @ 10:06:
Ik ken die KPN kastjes verder niet hoor, maar werkt een normale switch niet gewoon :?
Ik weet het niet; wat bedoel je met 'normale switch'? Is dat anders dan dat kastje van Asus?
Ik kan het nu ook nog niet testen, ik vraag me namelijk af of de TV-box van KPN anders naar de Experia-box reageert dan een PC. Andere protocollen, behoeftes, andere stream wellicht? Iemand hier nog ideeen over?

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tenzij er voor de tv een apart poortje is op je modem zou het prima moeten werken met de switch die je aangeeft. Misschien zou je dat even na kunnen vragen bij de klantenservice.

ps. het kastje van asus is inderdaad een "normale" switch :)

[ Voor 15% gewijzigd door Magic op 16-03-2009 10:11 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Dat kastje wat je laat zien in de PW, is hier prima voor geschikt.
Een alternatief is inderdaad die link die freakstar geeft, maar een nettere oplossing is zo'n switch imo.

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Oké bedankt voor jullie reacties tot zover.
Ik zal nog even e.e.a. bij de klantenservice navragen. Als het pakket over 3-4 weken binnenkomt, zal ik even laten weten hoe ik de boel heb aangesloten en of het werkt of niet. Dit laatste ter lering en vermaak voor een ieder die dit topic later nog eens na leest.

P.S. Via het Asus-kastje krijgt zowel de TV-box als de Xbox zijn/haar eigen IP-adres binnen het netwerk, toch? Dan zou het inderdaad moeten werken, want er is geen aparte TV-poort op het modem...

/edit:
@ hieronder:
Inderdaad zo heb je de gewenste situatie goed weergegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door Icephase op 16-03-2009 11:07 . Reden: Reactie op onderstaand bericht ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:46

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Zover ik heb vernomen wordt de volgende situatie dan:

Router - CAT6-kabel - switch - TV-box en 360

Ja, dan zou het moeten werken en krijgt ieder apparaat z'n eigen IP-adres :)

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11 00:50
Nee dat gaat niet werken met een switch, den ITV tuner moet nl. op een vaste poort op je te ontvangen experiabox aangesloten worden, andere apperatuur op die poort aansluiten werkt niet.

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Matrix schreef op maandag 16 maart 2009 @ 11:08:
Nee dat gaat niet werken met een switch, den ITV tuner moet nl. op een vaste poort op je te ontvangen experiabox aangesloten worden, andere apperatuur op die poort aansluiten werkt niet.
Welke poort dan? Er zitten op mijn experia box (de zwarte uitvoering overigens) gewoon 4 gele poorten met een computerpictogrammetje met de cijfers 1 t/m 4 erin... Weet je bovenstaande zeker?

Even ter info: ik heb de onderstaande aansluitingen op de Experia box:
1x power (DC in)
1x USB in (blauw)
1x line in (ADSL-lijn vanaf de splitter) (grijs)
1x telephone in (telefoonlijn vanaf de splitter) (zwart)
2x phone out (groen)
4x ethernet out (geel)

[ Voor 21% gewijzigd door Icephase op 16-03-2009 12:58 ]

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Dus omdat de 360 ook is aangesloten zou het niet werken zeg je dus?

Dan concludeer je dus dat als de 360 niet is aangesloten het wel zou werken aangezien een switch in dit geval niet meer dan een verdeler / repeater is (wat ook de functie is van een switch).

• Matrix
DaMarcus schreef op maandag 16 maart 2009 @ 12:26:
Dus omdat de 360 ook is aangesloten zou het niet werken zeg je dus?

Dan concludeer je dus dat als de 360 niet is aangesloten het wel zou werken aangezien een switch in dit geval niet meer dan een verdeler / repeater is (wat ook de functie is van een switch).
Omdat het een nieuw abonnement is ging ik er even vanuit dat je ook de nieuwe experiabox (speedtouch 787) zou krijgen daarop is poort 3 enkel bedoeld voor ITV, een pc (of Xbox) daarop aansluiten werkt dan ook niet.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Vaak worden dat soort dingen apart gedaan, of een apart VC circuit (doet bv Solcon ook voor Pinnen over IP), of een aparte poort met multicast enabled.

Wat je kan doen in die gevallen:
- UTP kabel splitsen, 2x4 aders knijpen zodat je 2 kabels hebt. Lukt je alleen niet bij gigabit.
- Beide kanten een managed switch plaatsen, en vlans configureren. (Je kan op die manier veel 'netwerkjes' over 1 kabel jagen)

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Matrix schreef op maandag 16 maart 2009 @ 13:08:
[...]

Omdat het een nieuw abonnement is ging ik er even vanuit dat je ook de nieuwe experiabox (speedtouch 787) zou krijgen daarop is poort 3 enkel bedoeld voor ITV, een pc (of Xbox) daarop aansluiten werkt dan ook niet.
Dus met de zwarte Experia box zou het volgens jouw info wel moeten werken? Nou is zo'n Asus switch-kastje ook niet het duurste en wellicht heeft het in de toekomst nog wel meer toepassingsmogelijkheden, maar voorkomen is beter dan genezen, nietwaar?
DJSmiley schreef op maandag 16 maart 2009 @ 13:08:
Vaak worden dat soort dingen apart gedaan, of een apart VC circuit (doet bv Solcon ook voor Pinnen over IP), of een aparte poort met multicast enabled.

Wat je kan doen in die gevallen:
- UTP kabel splitsen, 2x4 aders knijpen zodat je 2 kabels hebt. Lukt je alleen niet bij gigabit.
- Beide kanten een managed switch plaatsen, en vlans configureren. (Je kan op die manier veel 'netwerkjes' over 1 kabel jagen)
Wat is het verschil tussen een managed en een unmanaged switch?

[ Voor 33% gewijzigd door Icephase op 16-03-2009 14:08 . Reden: extra vraag ]

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Het zit hem in de naam. Op een managed switch kan je inloggen (zoals op je router om in het webmenu te komen) en op een unmanaged switch niet. Die kun je niet managen (dus niet inloggen) en is dus unmanaged :)

• Mallemout
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 20:31
Het hangt van de experiabox af of het kan of niet. De allernieuwste experiabox (de st787) heeft een dedicated itv poort (poort nr. 3) en die doet dus niks anders. Heb je een zilvergrijze EB (de siemens experiabox) of de zwarte speedtouch 780 EB dan zou het gewoon moeten werken.

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Mallemout schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:23:
Het hangt van de experiabox af of het kan of niet. De allernieuwste experiabox (de st787) heeft een dedicated itv poort (poort nr. 3) en die doet dus niks anders. Heb je een zilvergrijze EB (de siemens experiabox) of de zwarte speedtouch 780 EB dan zou het gewoon moeten werken.
Het is een Speedtouch dus zal het wel gaan werken. Ik zal het laten weten als het uiteindelijk werkt!

• Matrix
woelders schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:28:
[...]

Het is een Speedtouch dus zal het wel gaan werken. Ik zal het laten weten als het uiteindelijk werkt!
Let wel dat je mocht die speedtouch ooit kapot gaan je ws. een 787 terug gaat krijgen en dan werkt het dus niet meer, dus een oplossing die wat meer zekerheid biedt (kabel uitsplitsen in 2x 4 aders of een extra kabel trekken) verdient de voorkeur.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23

d0s

sssst

Iedere poort is sowieso geconfigureerd voor bepaalde doeleinden (zoals IPTV, regulier Internet), dus dan zou je inderdaad per dienst 4 aders moeten gebruiken, met 2 pluggen per kant.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:51
2 x 4 aders per bale gebruiken kan wel.Maar houd er rekening mee dat je nooit op Gb ethernet kan draaien.100 Mbit is het max.En de kans dat overspraak in de kabel optreed is erg groot,aangezien je 2x ip door 1 kabel douwt.

• DJSmiley
vincedd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 21:48:
2 x 4 aders per bale gebruiken kan wel.Maar houd er rekening mee dat je nooit op Gb ethernet kan draaien.100 Mbit is het max.En de kans dat overspraak in de kabel optreed is erg groot,aangezien je 2x ip door 1 kabel douwt.
Daarom dus mijn eerder genoemde optie van 2 managed switches.

Kost je alleen toch zo'n 160 eur (80 eur per kant), tenzij 1 van beide al met vlans overweg kan (dan heb je slechts 1 managed switch nodig)

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:51
DJSmiley schreef op maandag 16 maart 2009 @ 21:52:
[...]

Daarom dus mijn eerder genoemde optie van 2 managed switches.

Kost je alleen toch zo'n 160 eur (80 eur per kant), tenzij 1 van beide al met vlans overweg kan (dan heb je slechts 1 managed switch nodig)
Het is een thuis situatie,geen werkomgeving.Waarom denk je dat de TS naar een goedkope switch kijkt.
Niet iedereen heeft zo een grote portomonnee om ff 160 euro voor tv kijken en internet neer te tellen.Een 2e utp kabel is tig keer goedkoper.

[ Voor 14% gewijzigd door vincedd op 16-03-2009 22:13 ]

• Icephase

Icephase

Topicstarter
vincedd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 22:10:
[...]

Het is een thuis situatie,geen werkomgeving.Waarom denk je dat de TS naar een goedkope switch kijkt.
Niet iedereen heeft zo een grote portomonnee om ff 160 euro voor tv kijken en internet neer te tellen.Een 2e utp kabel is tig keer goedkoper.
Idd, ik wilde er niet meer dan 2 tientjes voor neer tellen. Ik heb inmiddels een unmanaged 8-poorts switch van "Level one" gekocht voor 21,95 euro. Dit was iets duurder dan de Asus GigaX maar daar kwamen nog verzendkosten bij en bij deze niet (gewoon lokale computerstore). De tijd zal leren of het werkt.

P.S. Als de oude speedtouch ermee ophoudt, kan ik de nieuwe eventueel ruilen met die van mijn schoonouders, die hebben ook een 787...

• Mallemout
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 20:31
woelders schreef op maandag 16 maart 2009 @ 23:27:
[...]

P.S. Als de oude speedtouch ermee ophoudt, kan ik de nieuwe eventueel ruilen met die van mijn schoonouders, die hebben ook een 787...
Ik mag hopen dat je een 780 bedoelt ipv een 787 want juist op de 787 (die ook van speedtouch is) heb je de dedicated iptv poort. Dus als jij nu een 780 hebt en je schoonouders ook een 780 kan het, dan krijg jij een nieuwe 787 en die ruil je dan met je schoonouders voor hun 780. Anders gaat die vlieger al sowieso niet op vrees ik.

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Mallemout schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 07:25:
[...]

Ik mag hopen dat je een 780 bedoelt ipv een 787 want juist op de 787 (die ook van speedtouch is) heb je de dedicated iptv poort. Dus als jij nu een 780 hebt en je schoonouders ook een 780 kan het, dan krijg jij een nieuwe 787 en die ruil je dan met je schoonouders voor hun 780. Anders gaat die vlieger al sowieso niet op vrees ik.
Nou ik kan het nu even niet nakijken, maar noch uit de Experia-box als uit de bijbehorende documenten blijkt dat er sprake is van een dedicated iptv poort... De tijd zal het leren, ik laat het zeker nog weten!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:11

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

korte versie: Kan niet.
Lange versie: Kan niet, en ik zou het ook niet willen.

Uitleg: De ITV tuner moet echt een 100mbit verbinding hebben met de EB. Minder dan 100mbit gaat schokkerig beeld, slechte kwaliteit en half werkende programmagids opleveren, of je tuner start helemaal niet op omdat ie geen verbinding krijgt met het netwerk.

Daarnaast is het zo dat ook op de ST780 straks ethernetpoort 3 gebruikt wordt voor de ITV tuner. Dat is nu nog niet zo, maar op moment dat je ITV is opgeleverd wordt worden er vanaf afstand VC's ingeladen en word poort 3 geschakeld voor ITV. De 787 is precies hetzelfde verhaal. Dit staat nu inderdaad niet in de boekjes, omdat je -nog- geen ITV hebt, maar straks wel in de installatiehandleiding van de ITV tuner.

Ethernetpoort 3 is straks dus helemaal niet meer bruikbaar voor wat voor verkeer dan ook, behalve je ITV tuner.

Splitsen van de kabel kan wel, maar is absoluut niet aan te raden ivm overspraak. Het is lullig, maar ik zou toch echt gewoon een 2e kabel trekken.

• DJSmiley
_Mystikal_ schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 18:57:

Uitleg: De ITV tuner moet echt een 100mbit verbinding hebben met de EB. Minder dan 100mbit gaat schokkerig beeld, slechte kwaliteit en half werkende programmagids opleveren, of je tuner start helemaal niet op omdat ie geen verbinding krijgt met het netwerk.

Daarnaast is het zo dat ook op de ST780 straks ethernetpoort 3 gebruikt wordt voor de ITV tuner. Dat is nu nog niet zo, maar op moment dat je ITV is opgeleverd wordt worden er vanaf afstand VC's ingeladen en word poort 3 geschakeld voor ITV. De 787 is precies hetzelfde verhaal. Dit staat nu inderdaad niet in de boekjes, omdat je -nog- geen ITV hebt, maar straks wel in de installatiehandleiding van de ITV tuner.

Ethernetpoort 3 is straks dus helemaal niet meer bruikbaar voor wat voor verkeer dan ook, behalve je ITV tuner.

Splitsen van de kabel kan wel, maar is absoluut niet aan te raden ivm overspraak. Het is lullig, maar ik zou toch echt gewoon een 2e kabel trekken.
Waarom zou ie 100Mbit moeten hebben als de link tussen EB en centrale max 24Mbit is?

Goedkoopste is natuurlijk idd een 2e kabel.
2e optie is dus aders splitsen. Wel iets kans op overspraak, maar als de lengte niet te groot is en je netjes de juiste twisting pakt, heb je goede kans dat het wel goedgaat.

3e optie is dus met vlans, alleen is dat niet een goedkope optie. (160 eur ofzo, tenzij je EB vlans ondersteunt)

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

DJSmiley schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 19:21:
[...]

Waarom zou ie 100Mbit moeten hebben als de link tussen EB en centrale max 24Mbit is?
Omdat uit KPN testen en ervaring blijkt dat minder 100mbit op een of andere vreemde manier voor problemen zorgt. Logisch zou inderdaad maz 24mbit zijn, maar met minder dan 100 gaat ie toch rare dingen doen. Mooi voorbeeld zijn die homeplugs, ethernet via je stopcontact. Met de versies die maar tot 80 mbit gaan krijg je ook problemen.

• Icephase

Icephase

Topicstarter
_Mystikal_ schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 18:57:

Ik heb de handleiding van de motorola ITV-tuner (want die wordt het zeiden ze in de Primafoon-winkel) op internet al bekeken maar ook daar wordt met geen woord gesproken over de 3e ethernetpoort hoor.
Dus ik blijf goede hoop houden. Ik weet nu in ieder geval wel waar het mee te maken zou kunnen hebben, mocht het niet werken.

If all else fails, kan ik altijd nog op het moment dat ik TV wil kijken danwel wil Xboxen de stekker aan de Experia box omwisselen. Geen mooie oplossing, maar dat zou zéker moeten werken toch?

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

woelders schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:15:
[...]

If all else fails, kan ik altijd nog op het moment dat ik TV wil kijken danwel wil Xboxen de stekker aan de Experia box omwisselen. Geen mooie oplossing, maar dat zou zéker moeten werken toch?
Als je steeds 5-10 minuten wilt wachten tot je tvtuner is opgestart wel ja. UIit standby is deze zo aan, vanuit coldboot niet. En als je de netwerkkabel eruit haalt als de tuner nog aan staat, of in standby staat, raakt ie zn verbinding met het netwerk kwijt, en krijg je allerlei errors.

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Nou ik zou nog even laten weten of en zo ja, hoe het werkt, dus bij deze even een update.

Ik heb dinsdagmiddag de itv-box ontvangen en aangesloten op de manier zoals ik dat eerder had voorgesteld; dus via een unmanaged 8-poorts switch (samen met de Xbox 360) op ethernetpoort 1 van de Experia box (Speedtouch 780), en het werkt prima!

In 1e instantie moest ik de itv-box even een paar keer resetten (weet niet waarom, hij liep eerst vast op het 'ophalen van de elektronische programmagids' en de 2e keer op 'activeren', maar daarna deed 'ie het wel gewoon). De beeldkwaliteit valt me nog enigszins tegen moet ik zeggen; toch heb ik goede downloadsnelheden. Ik heb mijn experia box ong. 10 meter van mijn ISRA punt zitten. De PC is met 1 meter UTP kabel verbonden en haalt downloadsnelheden van ong. 800-900 KB/s. De itv-tuner is met een Cat 6 UTP-kabel van 10 meter + 2 meter (vanaf de switch) verbonden. Je ziet toch nog af en toe blokjes in beeld (compressie-artifacts). Toch hapert het beeld en/of geluid niet. Vanaf de bank (ong. 3 meter vanaf de 32-inch LCD-tv) vallen de artifacts niet op.
Pagina: 1