Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week hedbik eindelijk alle onderdelen ontvangen en heb ik alles aangesloten.

De pc start echter helaas niet op. Als ik de pc opstart, dan krijg ik geen beeld. Hij geeft dus niet eens de bios weer. Als ik de onboard video kaart gebruik, dan heb ik geen problemen. Zodra ik de 295GTX aansluit, start hij niet meer op.

Eerst even mijn belangrijkste onderdelen:

Moederbord: Asus M3A78-T
Processor: AMD Phenom II 943
Intern geheugen: OCZ Platinum 4GB DR2 1066 MHz
Videokaart: Gainward 295GTX
Voeding: Coolermaster M700

Ik heb de videokaart getest in een ander systeem. Hier werkte de kaart wel (was wel een pentium systeem met ddr3 intern geheugen). Als ik in mijn pc een andere video kaart zet, dan start het systeem wel op. Ik heb dit getest met een 8800GT en 6600GT.

Verder krijg ik bij het opstarten de volgende beep code: 1 lang (oftewel 2x snel achter elkaar) en 3 kort. Dit heb ik opgezocht en er wordt gemeld dat dit een memory probleem is.

Quote:
1 Long, 3 Short Beeps You've probably just added memory to the motherboard since this is a conventional or extended memory failure. Generally this is caused by a memory chip that is not seated properly. Reseat the memory chips.

Ik heb echt geen idee hoe ik dit probleem kan oplossen of wat het probleem is.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 11:26

Nulnulnix

BOFH

Memory failure?

Dan de modules maar eens los testen misschien? (beetje voor de hand liggend, is het niet?)

[ Voor 25% gewijzigd door Nulnulnix op 16-03-2009 09:31 ]

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij je belangrijkste onderdelen vergeet je de voeding te vermelden.
Trekt die het wel?
Dit omdat de videokaart in een ander systeem wel werkt en omdat oboard video wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, mijn fout. Ik heb een coolermaster M700. Trekt het met gemak.

De intern geheugen modules heb ik los getest, maar dit mag niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 09:56

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, deze shooter helpt ook niet.

Ik denk dat er een conflict is tussen mijn mobo<>geheugen<>vga kaart...
Maar wat? Want met een andere vga kaart heb ik geen problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-11-2024
Staat u geheugen op 2.1-2.2V?
En je hebt de kaart toch niet in het zwarte PCIex slot gestoken dit is maar 1x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet op hoeveel Volt het geheugen staat. Hier heb ik niets bij aangepast in de Bios, dus staat op de standaard instelling. Kan ik dit in de bios aanpassen?

En ik heb de videokaart gewoon op de blauwe PCIe poort aangesloten (16x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightybunny
Ik zie op de website van OCZ dat het platinum geheugen 2.1/2.2 v nodig heeft.
Het kan dus zijn doordat de GTX veel power zuigt dat het geheugen problemen krijgt terwijl je met
een andere gfx die minder power verbruikt het geheugen geen problemen geeft.
Standaard staat het geheugen op 1.8v.
Ge moet in de bios ergens geheugen op manueel zetten en dan kun je die voltages aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mightybunny schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:12:
Ik zie op de website van OCZ dat het platinum geheugen 2.1/2.2 v nodig heeft.
Het kan dus zijn doordat de GTX veel power zuigt dat het geheugen problemen krijgt terwijl je met
een andere gfx die minder power verbruikt het geheugen geen problemen geeft.
Standaard staat het geheugen op 1.8v.
Ge moet in de bios ergens geheugen op manueel zetten en dan kun je die voltages aanpassen.
Ik heb het voltage op 2.1 gezet, maar zonder succes. De videokaart werkt nog steeds niet. Ik heb echt geen idee :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Kan het misschien zo zijn dat de PCI-E poort gewoon niet genoeg stroom kan leveren voor de GTX295? Normaalgesproken zou deze wel genoeg moeten kunnen leveren, maar ik heb het wel eens meegemaakt dat een moederbord niet genoeg stroom over zijn AGP poort kon leveren, waardoor een Radeon 9600pro (zonder extra powerconnector) niet wilde werken, maar een Radeon 9500 (met extra connector) zonder enige problemen op het systeem draaide.

In een dergelijk geval betekent het gewoon dat het moederbord een klein maar erg vervelend defect heeft en RMA kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightybunny
Hmmm ik zie net dat die kaart 1.7gb memory heeft. Staat er in uwen bios ergens een Memory remapping optie op ofzo? Ik heb hier onlangs nog zo een topic zien voorbijgaan met mensen die problemen hadden.
Staat je onboard vga ook af? Anders zal het ASUS support worden denk dat ze de bios moeten updaten om met die grote hoeveelheid VGA geheugen te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-07-2024

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

Ook nog een dingetje, ik heb laatst ook een comp met een M3A78-T deluxe in lkaar geknutselt.
En de pci-e 2.0 poort staat normaal op 25 watt deze moet je in de bios handmatig aanpassen naar 150 watt.
Dit zou het mogelijke niet werken van de graka kunnen zijn.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WillemAtHome schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 08:21:
Ook nog een dingetje, ik heb laatst ook een comp met een M3A78-T deluxe in lkaar geknutselt.
En de pci-e 2.0 poort staat normaal op 25 watt deze moet je in de bios handmatig aanpassen naar 150 watt.
Dit zou het mogelijke niet werken van de graka kunnen zijn.
Dit klopt inderdaad. Hij staat standaard op 25W. Is 150W de juiste hoeveelheid? Is dit niet te weinig/te veel waardoor ik mijn mobo zou kunnen overbelasten?

De videokaart heeft 2 voeding aansluitingen (8pins en 6pins), dus stroom vanuit de voeding krijgt hij genoeg...
Het vreemde is dat hij op het systeem van een vriend van me (jaar oud) wel gewoon draait.

Maar ik kan inderdaad het aantal Watts eens verhogen...Weet je toevallig hoe ik erachter kom op hoeveel ik deze precies moet instellen voor deze grafische kaart?
Mightybunny schreef op maandag 16 maart 2009 @ 21:11:
Hmmm ik zie net dat die kaart 1.7gb memory heeft. Staat er in uwen bios ergens een Memory remapping optie op ofzo? Ik heb hier onlangs nog zo een topic zien voorbijgaan met mensen die problemen hadden.
Staat je onboard vga ook af? Anders zal het ASUS support worden denk dat ze de bios moeten updaten om met die grote hoeveelheid VGA geheugen te kunnen werken.
Ik weet dit niet zeker. Dit zou ik thuis na moeten kijken. Als ik die optie heb in de bios...wat moet ik dan met deze optie doen?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2009 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemAtHome

WillemAtHome

Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 08:48:
[...]

Dit klopt inderdaad. Hij staat standaard op 25W. Is 150W de juiste hoeveelheid? Is dit niet te weinig/te veel waardoor ik mijn mobo zou kunnen overbelasten?

De videokaart heeft 2 voeding aansluitingen (8pins en 6pins), dus stroom vanuit de voeding krijgt hij genoeg...
Het vreemde is dat hij op het systeem van een vriend van me (jaar oud) wel gewoon draait.

Maar ik kan inderdaad het aantal Watts eens verhogen...Weet je toevallig hoe ik erachter kom op hoeveel ik deze precies moet instellen voor deze grafische kaart?

[...]

Ik weet dit niet zeker. Dit zou ik thuis na moeten kijken. Als ik die optie heb in de bios...wat moet ik dan met deze optie doen?
Volgens mij heeft je kaart iets van 290watt nodig en geven de 8pins (150watt) en 6 pins (75watt) samen 225 watt. Je zou hem ook eerst naar 75 watt kunnen zetten aangezien je dan rond de 300watt uitkomt.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3707399

Hier is nog een draad van de extreme systems forums met gebruikers ervaringen met het zetten van het wattage over de pci-e slot.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WillemAtHome schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 09:40:
[...]

Volgens mij heeft je kaart iets van 290watt nodig en geven de 8pins (150watt) en 6 pins (75watt) samen 225 watt. Je zou hem ook eerst naar 75 watt kunnen zetten aangezien je dan rond de 300watt uitkomt.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3707399

Hier is nog een draad van de extreme systems forums met gebruikers ervaringen met het zetten van het wattage over de pci-e slot.
Dat zou goed kunnen. Ik heb de videokaart ook op het systeem van een vriend van me aangesloten en op dat systeem werkte alles meteen. We hebben mijn voeding gebruikt. We hebben niks in de bios hoeven aanpassen. Zou zijn bios automatisch meer Watt toekennen? Hij heeft zelf maar een 8800GT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemAtHome

WillemAtHome

Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 09:44:
[...]

Dat zou goed kunnen. Ik heb de videokaart ook op het systeem van een vriend van me aangesloten en op dat systeem werkte alles meteen. We hebben mijn voeding gebruikt. We hebben niks in de bios hoeven aanpassen. Zou zijn bios automatisch meer Watt toekennen? Hij heeft zelf maar een 8800GT...
Het zou goed kunnen dat die bios dat al vanzelf doet, omdat je vriend een pentium systeem heeft ga ik er even vanuit dat hij niet hetzelfde moederbord/chipset heeft. Ik zou in ieder geval even kijken of op deze manier je probleem is verholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Heb je al een bios update geprobeert? Zie op de site van Asus dat er op 2009/01/14 een laatste update was. Vrij recent dus en misschien dat het je probleem verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vanavond eens testen door het aantal Watts te verhogen en dan zal ik wel laten horen of het succesvol was. Vanavond test ik ook met 2 andere ddr2 geheugen modules (Kingston en Corsair).
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 09:52:
Heb je al een bios update geprobeert? Zie op de site van Asus dat er op 2009/01/14 een laatste update was. Vrij recent dus en misschien dat het je probleem verhelpt.
Ik heb al een bios update gedaan. De laatste versie bios stond er al op, maar ik heb voor de zekerheid de bios opnieuw geflasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Interessant om te horen dat dit specifieke moederbord de stroomvoorziening voor de PCI-e poort standaard op 25 Watt zet en je dat handmatig moet veranderen. 25 Watt zal zeker niet voldoende zijn voor de GTX295, zoals uitgelegt, waar een 8800GT er juist wel net genoeg aan heeft in combinatie met een enkele kabel uit de voeding, laat staan de 8600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ik vanavond thuis ben, ga ik het meteen testen. Zou echt geweldig zijn als het hiermee verholpen kan worden.

Op de nvidia site heb ik gevonden dat de videokaart 289W verbruikt.

8pins = 150W
6pins = 75W

Dus dan stel ik de pci-e in de bios in op 64W en dan heb ik precies 289W. Of kan ik beter het aantal watts in de bios iets hoger zetten....laten we zeggen...75W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Een beetje overhead kan nooit kwaad in deze (als je al kunt kiezen voor standen als 64Watt) en ik zou gewoon minimaal op 75Watt gaan. Zelfs de eerder genoemde 150 Watt mag helemaal geen probleem zijn, aangezien PCI-e 2.0 dat sowieso moet kunnen leveren op het 16x slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist met de vriend van mijn zus gesproken (we hebben samen wat zaken getest) en hij vertelde me dat we in de bios de pci-e al op 75W hadden gezet zonder succes...

Toen hij dit getest had was ik waarschijnlijk even weg, maar dit is dus al eens getest...

Shit zeg...

Ik zal het straks nog een keer proberen, maar ik neem aan dat we het de 1e keer al meteen goed getest hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb het zojuist getest en helaas zonder succes... :(

Wat kan het dan zijn?

Zometeen maar eens met ander geheugen testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ook op 150 Watt geprobeerd, of alleen op 75 Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb hem ook op 150W getest, maar zonder succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
De beste methode om te testen of het aan je PCI-E slot zou kunnen liggen, is door er een gelijkwaardige kaart in te plaatsen wat stroomverbruik aangaat. Dat zou dus betekenen dat je bijvoorbeeld een HD4870X2 ergens vandaan zou moeten plukken om dat te doen.

Als een dergelijke kaart ook niet werkt, kun je met redelijke veiligheid stellen dat het de poort is. Als zo'n kaart wel werkt, dan heb je een groter probleem, daar de kaart wel in een ander systeem blijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 13:37
te laat

[ Voor 97% gewijzigd door winwiz op 17-03-2009 21:20 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik de nieuwste bios erop staan. Ik heb deze zelfs al eens opnieuw geflasht. Met de onboard video kaart staart hij immers wel op. Dus helaas is dit het probleem niet.

Als ik mijn videokaart aansluit, dan krijg ik 1 lange beep (2x kort snel achter elkaar) en 3 korte beeps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
edit:

reactie op winwiz, niet meer van toepassing.

Overigens blijf ik bij het advies om een andere X2 kaart te testen om te zien of het moederbord daar geen problemen mee heeft. Al dan niet bij de zaak waar het spul vandaan komt of een vriend die je zou kunnen helpen.

[ Voor 70% gewijzigd door dahakon op 17-03-2009 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dahakon schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:21:
Als je de thread een beetje door had gelezen, had je kunnen zien dat het systeem wel werkt, slechts niet op wil starten met 1 bepaalde videokaart. Ook heeft de topicstarter al de laatste bios ingeflashed, zonder verbetering waar het om die videokaart gaat.
Precies ;) haha.
En ja een hd4870x2 ergens uit halen is makkelijker gezegd dan gedaan hahaha
Maar je hebt absoluut gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas. Gisteren met ander geheugen getest en zonder succes.
Ik heb ook nog contact gehad met Asus (Duitsland). Zij hebben de 295GTX getest op dit zelfde mobo en zij ondervonden geen problemen.

Ik ga vandaag even langs een computerzaak waar ik het een en ander ga testen (andere videokaart en eventueel ander mobo).

Ik post wel weer als ik meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke. Mijn probleem is opgelost.

Ik ben met het complete systeem naar een pc zaak gegaan en hier hebben we een andere 295GTX (ook van Gainward) getest. Deze werkte wel. Dus problem solved.

Iets wat wel erg vreemd is, dat is dat deze kapotte videokaart wel op het systeem van een vriend van me draaide.
Pagina: 1