Optische kabel-signaal 2x splitten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71086

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik heb op mijn homecinema set 1 optical-IN, maar ik heb 3 apparaten met optische uitgang (xbox360, digitale tv, laptop) Deze wil ik allen op de optical IN aansluiten, dit kan dmv een optische toslink switch als deze. Door de dag heen switch ik echter nog al veel van signaal tv>xbox>laptop>tv> enz. Bij zon switch moet ik steeds de knop op mn switch gaan verzetten.... erg onhandig. :/

Mijn vraag is dus als volgt. Kan ik 2 "gewone" toslink splitters achter elkaar hangen? dan heb ik nl ook 3 optische ingangen en ik hoef daarbij niet steeds op te staan om een switch te gaan verzetten. >:) Is dit mogelijk? Of zou het kunnen dat door de extra splitsing het licht (en dus het signaal) te zwak wordt?

PS ik gebruik uiteraard altijd maar 1 apparaat te gelijk (geen dubbele signalen).

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Voor die 5 euro zou ik zeggen: probeer het en laat het ons weten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Hier een topicje waarin iemand diezelfde splitter als jij aangeeft gebruikt. Hij zegt dat hij automatisch 'switcht' (er hoeft eigenlijk niets geswitcht te worden, de splitter laat gewoon alles door...) als je altijd maar 1 apparaat aan hebt.
M.i. zou het logischerwijs dan evengoed ook moeten werken voor jouw situatie als je er nog zo'n extra splitter op aansluit.

Zoals mcDavid al aangeeft, kan je 't voor het geld best proberen, met 1 splitter zal het wel al werken en met een beetje geluk ook nog voor dat derde apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sja, in mijn ervaring werkte m'n TOS-link ook als je de plug gewoon een beetje vóór de socket hield waar 't licht uit kwam. En dat werkte ook gewoon prima :P

Volgens mij is 't niet zo heel erg kritisch.

Al zijn er natuurlijk altijd die puristen die denken ruis op een digitaal signaal te kunnen horen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Voor die paar euro gewoon proberen. Zal wel hetzelfde werken als die goedkope scart-verdeelblokken; als je 2 apparaten aan hebt staan krijg je rotzooi op je scherm/geluid.
Overigens is dit geheel veilig om te proberen, er is geen electrisch contact tussen de apparaten dus kortsluiting kan je niet krijgen. Wel zorgen dat je het volume niet te hoog hebt staan bij het "switchen", het soort ruis wat je krijgt bij een vernaggelt digitaal signaal is niet tof voor je speakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb je geen coaxiale ingang? Er zijn ook apparaatjes die optisch > coaxiaal doen.

Kosten rond de €25 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat het gewoon moet kunnen, als je een elektrisch signaal splits krijg je 2x de helft. Ik kan me echter moeilijk voorstellen dat licht, na splitsing ook (aanzienlijk) zwakker wordt. O-) Of zeg ik nu iets heel doms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 15:52

MBV

ja, als je een lichtsignaal splitst houd je ook maar de helft over. Houd maar eens een vergrootglas voor je zaklamp: als je de oppervlakte halveert, krijg je 2x zo veel licht op het stuk dat wel verlicht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

MBV schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 02:25:
ja, als je een lichtsignaal splitst houd je ook maar de helft over. Houd maar eens een vergrootglas voor je zaklamp: als je de oppervlakte halveert, krijg je 2x zo veel licht op het stuk dat wel verlicht wordt.
In dit geval niet, de splitsing gaat de andere kant op. Alsof je 2 zaklampen op 1 vergrootglas richt.
Anoniem: 71086 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 02:23:
Ik denk dat het gewoon moet kunnen, als je een elektrisch signaal splits krijg je 2x de helft. Ik kan me echter moeilijk voorstellen dat licht, na splitsing ook (aanzienlijk) zwakker wordt. O-) Of zeg ik nu iets heel doms?
Je zal door de splitsing zeker wel een zwakker signaal krijgen in ieder geval, zo'n splitter heeft altijd wat verlies aangezien het licht nooit perfect zal breken en er dus wat richting het andere kabeltje/naar buiten zal gaan.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik heb dit al eens geprobeerd.

Zolang je maar één apparaat tegelijk aan hebt staan werkt het. Als je twee apparaten aan zet valt het geluid gewoon weg, ook al heb je geen muziek aan staan op een van de 2 apparaten. Als ik bijvoorbeeld op de Xbox360 een film kijk en ik start de PC op dan valt al het geluid weg. Zodra de PC opstart dan gaat in de optische uitgang licht branden en die verstoort direct het licht van de Xbox360. Zelfs als er op de pc helemaal geen geluid uitgestuurd wordt. Misschien dat je kan switchen vanuit de pc door de digital audio output uit en aan te schakelen.

En wat betreft signaalverlies door een splitter; Alleen als je al een lange toslink kabel hebt van 10 meter en dan nog eens zo'n splitter eraan hangt kan het zijn dat het signaal te zwak wordt. Maar met gewone kabels van 1 of 2 meter zal dit geen probleem zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door KneppaH op 17-03-2009 06:37 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
KneppaH schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 06:33:

Zolang je slechts één apparaat tegelijk aan hebt staan werkt het. Als je twee apparaten aan zet valt het geluid gewoon weg, ook al heb je geen muziek aan staan op een van de 2 apparaten.
Allereerst bedankt voor jullie input
Als dat inderdaad zo is MOET ik wel een switch gebruiken, want ik wil tv kijken (tv staat aan) + muziek luisteren via mn laptop (laptop signaal aan). Dat is al dubbel. (dus moet ik de audio kabel uit de tv halen) :?

Daarbij: mijn digitale tv ontvanger stuurt constant optisch audio signaal, en mijn tv ook (beide aan, anders geen tv) (dus moet ik de audio kabel uit de tv halen) om tv te kijken :? (het geluid komt al vanaf de digi ontvanger).

Om nog maar te zwijgen over de xbox die via hdmi>tv> naar de homecinema loopt..........(dan moet ik de audio kabel weer IN de tv steken, en de andere kabels eruit halen) :?

Het lijkt er op dat ik geen keuze heb...tenzij iemand van mening is dat KneppaH geen gelijk heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ja vooral de apparaten die gewoon altijd uitzenden zijn een probleem. Zoals een digitale tv ontvanger e.d.
Bij sommige blijft zelfs de optical out branden als het apparaat op standby staat. (bij een settopbox/digitale tv ontvanger is standby vaak gewoon "aan" zonder beeldoutput. Die van mij hier gebruiken 11 watt zowel standby als "aan".

Ik zit overigens met precies hetzelfde probleem. Ik heb die switch van de TS ook maar het is toch niet helemaal je van het. Niet afstandsbedienbaar enz.
Heel veel mensen bezitten een versterker van een paar jaar oud die toen meestal maar 1 optical in hadden. Terwijl er aan de lopende band componenten bijkomen met optical out.
Tegenwoordig is dat probleem er vrijwel niet meer op de nieuwere versterkers/receivers.

[ Voor 38% gewijzigd door KneppaH op 17-03-2009 20:48 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05 09:37
Ik heb dit zelf ook een keer geprobeerd. Bij mij was niet het probleem dat ik te weinig optische ingangen had, mijn Onkyo receiver heeft er 3. Alleen ben ik zelf een keer zo stom geweest door mijn receiver uit de kast te halen (wilde een nieuw apparaat aansluiten) terwijl er nog 1 optische kabel aangesloten was (welke al wat aan de korte kant was)... Resultaat: 1 Optische ingang naar de filistijnen, waardoor ik er dus eentje te kort kwam.

Ik heb het toen ook met een splitter geprobeerd en het werkte idd niet zodra er twee signalen waren. Mijn Samsung HD DVB-C receiver stuurt dus altijd een signaal uit, ook al staat hij op stand-by. Werkte dus niet.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door mijn mediacenter PC op een andere manier aan te sluiten. Ik had deze eerst via de onboard optisch aangesloten. Ik heb toen voor een leuke prijs een Creative X-FI kunnen aanschaffen zodat ik het coaxiaal kon aansluiten.

Als je een optische switch gaat gebruiken zal ik er toch zeker een met een afstandsbediening pakken (weet overigens niet wat ze kosten). Misschien dan gelijk in combinatie met bijvoorbeeld een Logitech Harmony afstandsbediening, kun je gelijk alles met 1 afstandsbediening programmeren.

Een andere oplossing is zoals hierboven ook al aangegeven, er zijn optisch naar coaxiaal converters. Maar dan heb je er ook al twee nodig en ik weet niet of je twee coaxiale ingangen over hebt je versterker.

Of misschien kijken naar een nieuwe receiver natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik had al problemen met zo'n ding van 5 Euro zonder dat er meerdere apparaten aan stonden.

Ongeveer gelijke situatie, maar ik had alleen de 360 en PS3 optical aangesloten op zo'n ding. Zelfs met één van de twee uit werd het signaal diffuus, en snapte mn versterker het al helemaal niet meer. Dit met meerdere kabels geprobeerd.

Maar goed, dat is mijn ervaring..ik gebruik nu maar zo'n optical switch totdat ik mn versterker eens ga vervangen (Pioneer VSX 516).
Pagina: 1