Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-02 14:58
Ik ben van plan het BBG GameSysteem (mobo/proc/video/mem) aan te schaffen. Echter zit ik al heel lang met het idee om raptors te gaan gebruiken. Dit omdat ik hier en daar lees dat ze ontzettend snel zijn. Maar ook hoor ik weer dat het niets uitmaakt qua snelheid. Dit brengt mij in verwarring. Het gaat mij niet om de hoeveelheid data, maar meer om de snelheid van de aan te roepen data.

Op de PC doe ik videobewerking (premiere pro), fotobewerking (photoshop) en ik speel spellen (nieuwere). Ik vind het belangrijk dat windows snel opstart, dat bestanden snel worden opgehaald en worden weggeschreven (vanuit adobe programma's).

Heeft de raptor veel nut voor mij t.o.v. een samsung spinpoint F1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:10

Nobby

Nuts!

Hier worden ze gebenchmarked tegenover elkaar.

[ Voor 41% gewijzigd door Nobby op 16-03-2009 01:45 . Reden: even aanhalingstekens bijgeplaatst om de linkt te laten werken :) ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 16:04
Nobby schreef op maandag 16 maart 2009 @ 01:29:
Hier worden ze gebenchmarked tegenover elkaar.
Je link spoort niet..

Hier een andere link naar een review en vergelijk met o.a. de spinpoint F1

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Videobewerking zijn meer sequentiële streams, en daar heb je niet heel veel profijt van de snelle accesstimes. Persoonlijk zou ik voor een raptor bootdisk gaan, en een bulk datadisk (evt in RAID) voor videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Afbeeldingslocatie: http://images.tomshardware.com/2008/04/21/wd_raptor/image009.png

Hieruit maak ik op dat het verschil tussen een Vraptor en de F1 vooral de accestime is. Dit is natuurlijk vanwege de RPM. Maar zoals het onderstaande heb ik geen baat bij kortere accestime, want waar merk je dat in?
Anoniem: 27535 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 07:44:
Videobewerking zijn meer sequentiële streams, en daar heb je niet heel veel profijt van de snelle accesstimes. Persoonlijk zou ik voor een raptor bootdisk gaan, en een bulk datadisk (evt in RAID) voor videobewerking.
Hoeveel sneller is een windows XP systeem opgestart als deze op een 3 jaar oude standaard schijf van Seagate (geen specs bij de hand) staat t.o.v. een F1 of VelociRaptor 150gb?

Merk je van de velociraptor verder niets van de snelheid? Bij games? Of zeer weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Is het misschien zelfs nog beter voor het systeem WinXP deze op twee kleine schijven van 80GB in RAID0 te draaien?

in verlijking met een schijf velociraptor 150GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04-2024
Misschien met het laden van hele grote bestanden wel. Maar voor een all-round 'snappy'-feeling zou ik lekker die velociraptor nemen. Ik heb er zelf nu een en ik ben er echt blij mee, ik merk gewoon dat alles op mijn systeem gewoon sneller reageert. Voor het dagelijks gebruik (voor mij dan) heb je meer aan lage accestimes.

Buiten het feit dat RAID0 weer extra gevaar oplevert in het geval dat een schijf uitvalt. De velociraptors hebben een garantie van 5 jaar en worden gestempeld als enterprise drives > wat dus betekend dat die dingen kwalitatief gewoon beter zijn.

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Rob1106 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:09:
Misschien met het laden van hele grote bestanden wel. Maar voor een all-round 'snappy'-feeling zou ik lekker die velociraptor nemen. Ik heb er zelf nu een en ik ben er echt blij mee, ik merk gewoon dat alles op mijn systeem gewoon sneller reageert. Voor het dagelijks gebruik (voor mij dan) heb je meer aan lage accestimes.

Buiten het feit dat RAID0 weer extra gevaar oplevert in het geval dat een schijf uitvalt. De velociraptors hebben een garantie van 5 jaar en worden gestempeld als enterprise drives > wat dus betekend dat die dingen kwalitatief gewoon beter zijn.
Zegt ook niet alles, mijn vader moest z'n velociraptor binnen een jaar RMA sturen. Daarnaast kosten ze ook nog eens veel meer! Ik wil niet zeggen dat het geen goede schijven zijn hoor, integendeel. Zelf ben ik echter voor 2 F1's gegaan in RAID0, vanwege de lagere kosten en natuurlijk de hoeveelheid opslag.

[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-03-2009 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
*kuch* SSD *kuch*

bijv. ocz vertex van 60 gb voor 180€.

+ standaard HDD (spinpoint f1 oid) voor opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Rob1106 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:09:

Aha ik begrijp. Volgens mij wil ik juist die "all-round snappy-feeling", en dat heb je dus met een velociraptor merkbaar beter. Zo te horen zijn lage accestimes erg belangrijk bij alles wat je doet. Grote bestanden moeten soms wel geladen worden, maar niet vaak. Dus RAID 0 is helemaal niet handig voor mij :)

@Rob, kan ik je op een of andere manier pm'en? Ben namelijk benieuwd welke programma's je draait en hoe je de snelheid van de velociraptor merkt boven een normale 7200 SATA schijf.
SpiceWorm schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:23:
*kuch* SSD *kuch*

bijv. ocz vertex van 60 gb voor 180€.

+ standaard HDD (spinpoint f1 oid) voor opslag.
Ik heb gelezen dat je inderdaad met een SSD ENORM snel boot (+/-10s is alles opgestart), maar zijn de SSD's die nu gemaakt worden al zodanig betrouwbaar? Ik heb zo mijn bedenkingen met Flash geheugen als ik aan SD-kaarten denk. Ik zie er vaak sneuvelen en dan kan je er ook niks anders meer mee doen dan weggooien.

Misschien is een SSD boven een velociraptor nog een beter idee. Even uitzoeken. Kom erop terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

NielsStevens schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 18:01:
[...]
Ik heb gelezen dat je inderdaad met een SSD ENORM snel boot (+/-10s is alles opgestart), maar zijn de SSD's die nu gemaakt worden al zodanig betrouwbaar? Ik heb zo mijn bedenkingen met Flash geheugen als ik aan SD-kaarten denk. Ik zie er vaak sneuvelen en dan kan je er ook niks anders meer mee doen dan weggooien.

Misschien is een SSD boven een velociraptor nog een beter idee. Even uitzoeken. Kom erop terug.
Dat is nog een beetje de vraag, omdat de nieuwe modellen nog niet zo lang op de markt zijn. Je kan op dit moment nog geen harde uitspraken over de betrouwbaarheid van SSD's doen, alleen maar vermoedens uiten.

SSD is nog een beetje een duik in het diepe, als je op safe wilt spelen dan moet je gewoon een velociraptor kopen.

Bovendien zijn ze nog erg duur, en als je een beetje bulk-GB's wilt hebben (dat ik vermoed omdat je aan videobewerken doet) dan moet je wel een 2de (normale) harde schijf erbij kopen aangezien SSD's dan de lucht in schieten qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
NielsStevens schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 18:01:
[...]

Aha ik begrijp. Volgens mij wil ik juist die "all-round snappy-feeling", en dat heb je dus met een velociraptor merkbaar beter. Zo te horen zijn lage accestimes erg belangrijk bij alles wat je doet. Grote bestanden moeten soms wel geladen worden, maar niet vaak. Dus RAID 0 is helemaal niet handig voor mij :)

@Rob, kan ik je op een of andere manier pm'en? Ben namelijk benieuwd welke programma's je draait en hoe je de snelheid van de velociraptor merkt boven een normale 7200 SATA schijf.

[...]

SSD's zijn inderdaad nog sneller ja en misschien nog wel iets betrouwbaarder. Maar ik persoonlijk vind de prijs per Gb veel te hoog, heb ook op het laatste moment toch maar geen SSD gekocht en de velociraptor 150GB genomen. PM kan wel en is geen probleem maar dan moet je dat eerst ff aanzetten in je instellingen geloof ik...

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Rob1106 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:41:
[...]

SSD's zijn inderdaad nog sneller ja en misschien nog wel iets betrouwbaarder. Maar ik persoonlijk vind de prijs per Gb veel te hoog, heb ook op het laatste moment toch maar geen SSD gekocht en de velociraptor 150GB genomen. PM kan wel en is geen probleem maar dan moet je dat eerst ff aanzetten in je instellingen geloof ik...
Ik heb zojuist 6 reviews en wikipedia en GoT afgelezen naar reviews en artikelen over SSD's. Ze zijn sneller, en ze zijn betrouwbaarder door 'Wear Levelling'-techniek. Maar de prijs per GB is inderdaad nog veel te hoog. Omdat ze gebruikt worden voor boot en apps wacht ik op een ssd van 60-100 GB voor ca. 50-100 euro. Bovendien is het wachten me wel waard door meer reviews die verschijnen. Het wordt tot een SSD interessant wordt toch een velociraptor. Ik heb PM zojuist aangezet :)
Bartjuh schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 19:25:
[...]

Dat is nog een beetje de vraag, omdat de nieuwe modellen nog niet zo lang op de markt zijn. Je kan op dit moment nog geen harde uitspraken over de betrouwbaarheid van SSD's doen, alleen maar vermoedens uiten.

SSD is nog een beetje een duik in het diepe, als je op safe wilt spelen dan moet je gewoon een velociraptor kopen.

Bovendien zijn ze nog erg duur, en als je een beetje bulk-GB's wilt hebben (dat ik vermoed omdat je aan videobewerken doet) dan moet je wel een 2de (normale) harde schijf erbij kopen aangezien SSD's dan de lucht in schieten qua prijs.
Juist ja, het zijn vermoedens al wat te lezen is, dus nog eventjes wachten. Het is inderdaad een duik in het diepe en omdat ik niet full-time met computers bezig ben kan ik ook nog wel even wachten tot de duik wat minder diep is.

Bedankt allen! Rob, ik PM je nog even vanwege mijn nieuwsgierigheid naar de 'snappy'-feeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Barfly
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-01 11:28

The Barfly

I'm a believer

De velociraptor is een puike HD, echter zie ik hem uit veel webshops op niet leverbaar meer staan en zelfs uit het assortiment verdwijnen. Weet iemand waarom ?. (de sata versie GFLS)

If there is life out there in space, why don't we hear them laugh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
Omdat hij word vervangen door de HLFS ;). Deze heeft de sata port op de standaard plek zitten (zoals alle standaard sata schijven) zodat hij backbone compatible is.

Pagina: 1