Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-08 21:57
Hallo,

Ik heb een net een nieuwe pc gebouwd, met het volgende geheugen er in:
Productbeschrijving OCZ Platinum Dual Channel Kit - geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2
Opslagcapaciteit 4 GB ( 2 x 2 GB )
Upgradetype Generiek
Technologie DDR2 SDRAM
Model DIMM 240-pins
Geheugensnelheid 1066 MHz ( PC2-8500 )
Latentie CL5 ( 5-5-5-18 )
Voorzieningen Platinum gespiegeld XTC-warmtespreider, OCZ EVP (Extended Voltage Protection), Enhanced Performance Profiles (EPP) , niet-gebufferd
Ingangsspanning netvoeding 2.1 V
Garantie van de fabrikant Levenslange beperkte garantie
Alles draait als een zonnetje, maar nu kijk ik bij CPU-Z, en zie dat m'n geheugen (pc2-8500) als pc2 6400 draait....

Ik gebruik het moederbord Asus M4A78 PRO met een Phenom II 940 processor. De twee geheugenbankjes heb ik in Dimm_A1 en Dimm_B1.. (channel A & b) geprikt.. (omdat het dual channel geheugen is moeten ze toch op andere channels op je mobo geprikt worden?)..

Nu merk ik niet echt iets in de prestaties, maar wil toch gewoon het maximale er uit halen..

Hier een screenshot van CPU-Z:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2824ahk.jpg

Kan iemand me misschien zeggen wat hier aan de hand is en hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
de 1066 standaard is geen JEDEC standaard en kan dus niet door alle moederborden automatisch 100% correct ingesteld worden.

Om je geheugen op de specificatie snelheid te gebruiken moet je de instellingen handmatig aanpassen in de BIOS.

Dit gaat dan om het voltage, en zeer belangrijk; de timings.
Zoek de preciese gegevens van je geheugensticks op, stel deze in in de BIOS, en het zou moeten werken.

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
Ben net even naar de website van de fabrikant gegaan.. maar kan het niet vinden.. dit is het enige wat ik over m'n geheugensticks kan vinden:

http://www.ocztechnology...._4gb_edition_dual_channel

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
Kijk net even in het boekje van m'n moederbord:

Zie staan in het AI Tweaker menu (asus dingetje) dat ik handmatig het geheugen op 1067 kan zetten... Kan ik dit gewoon zonder problemen aanpassen? Aangezien hierboven gezegd werd dat ik op de timings moet letten? Dat kan ik zo 1,2,3 niet aanpassen in m'n bios zie ik.

[ Voor 24% gewijzigd door matthijsg85 op 16-03-2009 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
matthijsg85 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 00:42:

Ben net even naar de website van de fabrikant gegaan.. maar kan het niet vinden.. dit is het enige wat ik over m'n geheugensticks kan vinden:

http://www.ocztechnology...._4gb_edition_dual_channel

Zie ik iets over het hoofd?
Kennelijk, want alles dat je moet weten staat op die pagina; kloksnelheid, timings en voltage.
Respectievelijk 533MHz (DDR2-1066), 5-5-5-18 en 2,2V.
matthijsg85 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 00:45:

Kijk net even in het boekje van m'n moederbord:

Zie staan in het AI Tweaker menu (asus dingetje) dat ik handmatig het geheugen op 1067 kan zetten... Kan ik dit gewoon zonder problemen aanpassen?
Dus je vraagt je af of je het geheugen wel op zijn standaardkloksnelheid kunt instellen? Dat snap ik niet. Probeer het en je weet het. Dat gaat sneller dan het typen van een vraag erover.
Aangezien hierboven gezegd werd dat ik op de timings moet letten? Dat kan ik zo 1,2,3 niet aanpassen in m'n bios zie ik.
Als je daadwerkelijk helemaal niets aan de timings kunt wijzigen - wat ik overigens betwijfel - zullen ze hoogstwaarschijnlijk gewoon op 5-5-5-18 worden ingesteld, aangezien dat doorgaans de standaard timings zijn.

Een algemene note: Je hoeft niet zo bang te zijn bij het wijzigen van een BIOS-instelling waarvan je weet wat de juiste is. Als het geheugen om wat voor reden dan ook defect blijkt op de standaardwaarden kun je je simpelweg op de garantie beroepen, omdat je weet dat je zelf niets fout hebt gedaan.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
beter 2x vragen dan 1x iets slopen;

Ik heb nog wat beter naar je plaatje van de 1e post gekeken; in dit geval kun je de instellingen aanhouden die je op het plaatje in de rechter kolom ziet (EPP)

de EPP is de "extended profile" die door bepaalde moederborden herkend en ingesteld wordt. de JEDEC profielen worden door elk moederbord geaccepteerd.

Jouw moederbord ondersteunt dus duidelijk geen EPP, en daarom moet je dit handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
antiekeradio schreef op maandag 16 maart 2009 @ 01:21:

beter 2x vragen dan 1x iets slopen;
Je kunt het geheugen niet slopen door het op zijn standaardwaarden in te stellen. Als het geheugen op die instellingen niet functioneert was het daarvoor al defect en heb je per definitie recht op een vervangend exemplaar. Dat is pure logica en heeft niets te maken met enig gebrek aan kennis.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
Was een beetje voorzichtig omdat ik geen zin heb zonder geheugen te zitten.. maar iig allemaal bedankt voor de reacties.. dit heb ik er van gemaakt (pc viel wel 1x uit, maar startte daarna gelukkig weer op):

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2r23ecy.jpg

Ga nu nog even BurnInTest draaien kijken of ie 100% goed is.. Heb een combinatie gemaakt van gegevens die de website van de fabrikant geeft en wat cpu-z weer gaf bij EPP..

-----UPDATE-----

Heb BurnInTest gedraaid en is helemaal gelukt... Maar direct daarna een vastloper (nog niet eerder gehad).

Ik gebruik op dit moment m'n onboard VGA kaart... kan het ook zijn dat m'n geheugen daarom teruggeclocked was? (dat onboard video niet met 1067mhz geheugen om kan gaan?)

Nu draait ie inmiddels weer normaal.. maar niet helemaal vloeiend..

[ Voor 29% gewijzigd door matthijsg85 op 16-03-2009 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb je je geheugen op 5-7-7-28 lopen als het op 5-5-5-18 getest is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 06:59:
Waarom heb je je geheugen op 5-7-7-28 lopen als het op 5-5-5-18 getest is?
Heb het exact ingevoerd zoals er stond, maar na reboot is het in dit automatisch veranderd door bios...

Heel vreemd... ga meteen weer even kijken.

-edit-

Heb het weer in de bios op 5-5-5-18 gezet, nu blijft het dit keer staan.. Heel vreemd hoe dit veranderd kan zijn zonder dat ik het heb gedaan en alles op handmatig gezet heb...

Maarja nu lijkt ie weer goed....

[ Voor 25% gewijzigd door matthijsg85 op 16-03-2009 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
r00n schreef op maandag 16 maart 2009 @ 01:31:
[...]

Je kunt het geheugen niet slopen door het op zijn standaardwaarden in te stellen. Als het geheugen op die instellingen niet functioneert was het daarvoor al defect en heb je per definitie recht op een vervangend exemplaar. Dat is pure logica en heeft niets te maken met enig gebrek aan kennis.
Als je door gebrek aan kennis een instelling compleet fout zet, kun je niet-defecte componenten wel degelijk slopen. Het is dus slim om te dubbelchecken wat "zijn standaardwaarden" nou precies zijn voor je gaat tweaken. Dat voor ons de gegevens met 1 oogopslag duidelijk zijn, wil nog niet zeggen dat dat bij iedereen zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
antiekeradio schreef op maandag 16 maart 2009 @ 10:04:
[...]

Als je door gebrek aan kennis een instelling compleet fout zet, kun je niet-defecte componenten wel degelijk slopen. Het is dus slim om te dubbelchecken wat "zijn standaardwaarden" nou precies zijn voor je gaat tweaken. Dat voor ons de gegevens met 1 oogopslag duidelijk zijn, wil nog niet zeggen dat dat bij iedereen zo is.
My thoughts exactly :). In ieder geval iedereen bedankt voor de moeite,heb het nu draaien zoals ik wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-GeIL Black Dragon Quad Channel 8gb werkgeheugen

iemand ervaringen met dit werkgeheugen?of zouden jullie mij een ander werkgeheugen aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dark_thommy
  • Laatst online: 24-08 18:22
Ik heb zelfde issue als OP.

Zelfde geheugen, zelfde CPU-Z screen.

alleen mijn moederbord is van gigabyte: MA790GP-DS4H

Ik heb de timings al eens aangepast...wat eerste instantie niets hielp..en 2de instantie deed ik iets verkeerds en moest ik mijn CMOS resetten :-)

Ben weer op orgineel probleem aangekomen.

Als ik in dram advanced settings ga zie ik idd allemaal timing settings. Mijn vraag zijn de 5-5-5-18 settings toevallig ook de eerste 4 opties in de bios? En ik heb nog niet gevonden waar ik de voltage kan aanpassen.

***EDIT*** heb wel gezien waar ik mijn voltage kan aanpassen... ik kan additionele voltage toevoegen.. +2.5 naar V2.1...echter CPU-Z zie ik dit niet terug..nog steeds 1.8v

KAn iemand mij helpen, of welke info / screens hebben jullie van mij nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door dark_thommy op 26-03-2009 12:46 ]

Pagina: 1