waterkoeling: waarom waterflow door het reservoir heen?

Pagina: 1
Acties:

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik ben al een tijd (en nog sterker sinds de aanschaf van mijn huidige PC) aan het denken over waterkoeling.

Het meeste wat ik gelezen en gezien heb begrijp ik wel.
Het meest logische is een setup met de grote waterblokken in serie; een zo groot mogelijke radiator, en een pomp die een goede flowrate en efficiency heeft bij de tegendruk die in de aldus ontstane keten ontstaat.

Maar; 1 ding snap ik dus niet!

Bij bijna alle voorbeelden van waterkoeling setups zie ik hele onlogische dingen mbt vullen, ontluchten en reservoirs. Meest opvallende: het reservoir is altijd onderdeel van de loop.

Voor mij zou het logisch zijn om het reservoir op het hoogste punt van je setup te plaatsen, met een T-stuk.
Bijvoorbeeld; in de leiding naar de bovenste aansluiting van de radiator.

Zo gaat alle lucht heel snel uit het systeem en kan het vloeistofniveau zover dalen dat het hele reservoir leeg is, zonder dat dit de koeling ook maar iets beïnvloed.

Waarom dan toch dat reservoir in de loop???
er is geen 'rustig plekje' waar luchtbellen naartoe kunnen stijgen, en als het vloeistofniveau iets daalt heb je al kans dat de uitgaande slang vanuit het reservoir lucht mee gaat pakken.

Daarbij, soms zie je de inkomende aansluiting hoger zitten dan de uitgaande (met een soort 'waterval' als het niveau wat lager is). dit kost gewoon energie, omdat de pomp dit hoogteverschil moet overbruggen.

Dus, is er misschien een andere reden om dit te doen??

Petrolhead en draadjesnerd

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
Als je het reservoir als fillport hebt, en dat alleen voor waterpeil gebruikt. Dan heb je minder resultaat in ontluchten. Het water dat langs het T stuk gaat neemt in alle waarschijnlijkheid het lucht direct mee in de stroom zodat het geen kans heeft naar boven te ontsnappen. Uiteindelijk zal het water wel ontlucht zijn maar het duurt velen malen langer dan met een reservoir in de loop.

Daarbij komt ook nog dat de pomp het liefst meteen water kan aanzuigen bij het vullen dus om het reservoir zo dicht mogelijk bij de inlet van de pomp te hebben is dus het beste.

Je zou dan in jouw voorbeeld beter het T stuk bij de inlet van de pomp kunnen monteren en dan de bovenkant van de koppeling gebruiken voor het reservoir.

Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/4796/pomp.jpg
Voorbeeld.

Maar dan heb je alsnog last van de ontluchting.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

idd, voor de ontluchting.
daarom is het ook verstandig om je t-line anders te monteren dan in het plaatje boven me. namelijk dat de flow van onderen binnenkomt, en opzij dr weer uitgaat, en de belletjes lucht dus rechtdoor omhoog kunnen. dat is de optimale montering van n t-line

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
Zo had ik het in gedachten.

Bij het vullen van het reservoir loopt eigenlijk alle lucht er al uit.

Dit is niet zo als je de "fillport" vlakbij de pomp zet, dan kan er in het bovenste deel van de installatie altijd lucht achterblijven.

Het Y-stuk is beter dan een T-stuk omdat de waterflow anders een haakse bocht moet maken. lucht doet dit niet graag maar water helemaal niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.antiekeradio.nl/deeplinkimages/waterkoeling.GIF

R= radiator (bovenzijde warm, onderzijde koud)
P= de pomp

[ Voor 6% gewijzigd door antiekeradio op 18-03-2009 11:46 . Reden: legenda bij plaatje ]

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
Toch denk ik dat de waterstroming nog te sterk is en dat het meeste lucht nog steeds wordt mee gezogen, Het is namelijk zo dat de lucht belletjes minuscuul zijn. De dikkere ben je zo kwijt, maar de rest blijft dan door circuleren.

Het beste is gewoon om het te testen. Het zou altijd wel werken, maakt niet uit welke volgorde je neemt. Het kan alleen makkelijker zijn met ontluchten op bepaalde manieren.

Je kan wel het reservoir zo hoog mogelijk in de loop zetten, en dan alsnog de waterflow er door heen laten gaan. Zo heb je en het hoogste punt in de loop, en is het makkelijk ontluchten omdat het water zelf door het reservoir heen moet. Maar het meeste lucht blijft in de radiator zitten en zul je toch met wat schudden vrij moeten laten komen.

Ik snap niet dat je zo gefixeerd bent op de hoogste punt in de loop, want het water gaat rond, en als het langs het reservoir komt dan is dat volgens het lucht het hoogste punt en gaat het daar heen. Ik denk dat je het beste af bent met het reservoir zo dicht mogelijk bij de pomp te plaatsen zodat het vullen veel beter gaat, je moet er om denken dat een pomp vloeistof aanzuigt en geen lucht. Dus het liefst zit er al water in de pomp voordat je hem aanzet.

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
Ik neem aan dat de getekende situatie op wat kleine belletjes na helemaal vol water komt te zitten, zodra je het reservoir blijft vullen en even wacht.

mocht ik last hebben om de kleinste belletjes eruit te halen kan ik de zaak alsnog verbouwen natuurlijk.

op de radiator (dat wordt waarschijnlijk een hele grote) wil ik nog een eigen ontluchting maken.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
antiekeradio schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:45:
Zo had ik het in gedachten.

Bij het vullen van het reservoir loopt eigenlijk alle lucht er al uit.

Dit is niet zo als je de "fillport" vlakbij de pomp zet, dan kan er in het bovenste deel van de installatie altijd lucht achterblijven.

Het Y-stuk is beter dan een T-stuk omdat de waterflow anders een haakse bocht moet maken. lucht doet dit niet graag maar water helemaal niet.

[afbeelding]

R= radiator (bovenzijde warm, onderzijde koud)
P= de pomp
Op deze manier komt het water alleen niet bij de pomp. Het water loopt niet zomaar naar beneden toe, en je zal het er naartoe moeten gaan zuigen of drukken met je vingers.

Het voordeel van het reservoir bij de pomp hebben is dat de pomp het water makkelijk kan aanzuigen. Zoals jij het getekent hebt komt het water nooit bij de pomp.

Edit: Een pomp kan alleen water verplaatsen en geen lucht. Zoals jij de setup nu hebt kan je water in het reservoir doen en de pomp aanzetten, alleen vervolgens gebeurt er helemaal niets.

Het kan wel zoals je het wil. Maar dan moet je de slang bij de pomp los maken en het water daar naar toe zuigen door de rad heen. En dan moet je de slang weer vast maken. Als het water dan bij de pomp komt kan ie pas gaan pompen.

De 2 belangrijkste redenen voor een reservoir zoals iedereen het eigenlijk heeft zijn: 1: Ontluchten. Een reservoir zoals ik en vele andere het hebben ontlucht veel beter dan wat jij wil gaan maken. Ook ik denk dat de meeste lucht helemaal niet in het reservoir gaat komen en gewoon weer mee de loop ingezogen wordt.

De 2e reden is het vullen van de setup. Zoals jij het wil maken gaat vullen erg moeilijk. Een andere optie dan de slang los te maken bij de pomp zie ik niet.

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 18-03-2009 14:01 ]

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
OK, ik ging er vanuit dat de zwaartekracht er voor zorgt dat het water naar het onderste deel van de loop stroomt.

Dit wordt dus blijkbaar ook bij gebruik van 1/2" slangen teveel belemmerd door luchtbellen?

Dat de pomp het eerste onderdeel is wat water nodig heeft, is logisch en daarom staat die ook onderaan getekend.

[ Voor 22% gewijzigd door antiekeradio op 18-03-2009 14:46 ]

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
het duurt even voordat de lucht uit een stroom is. als je een opstelling wil zoals je getekend hebt, gaat het dus alleen werken als je slang naar je reservoir een stuk groter is dan de slang van blok naar radiator.

Maar als je dat in het extreme trekt, komt het er op neer dat je de radiator tussen die slang zet. dan is de slang namelijk maximaal breed en is de kans dus het grootst dat de lucht niet weer de slang in wordt gezogen.

Eindsituatie: een setup zoals velen die hebben.

edit: reactie op je laatste reactie, een radiator heeft veel weerstand, de kans dat die helemaal vol loopt door de zwaarte kracht is klein. waar je je pomp moet plaatsen hangt ook van je pomp af. de ene pomp levert meer zuig kracht, de ander meer druk.

[ Voor 20% gewijzigd door GFoAP op 18-03-2009 14:51 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
OK, ik ging er vanuit dat de zwaartekracht er voor zorgt dat het water naar het onderste deel van de loop stroomt.
Dat gebeurt ook wel als het systeem open is. Dan maakt de lucht plaats voor het water. Maar bij een gesloten systeem kan het water niet doorlopen omdat de lucht in de weg zit en nergens heen kan. En de rad maakt dat alleen nog maar moeilijker. Als je de slang bij het CPU blok los zou maken kan het wel, want dan kan de lucht ergens naar toe. Bij een gesloten setup kan de lucht nergens heen dus kan het water ook niet doorlopen.

Bij mijn setup moest ik de luchtbellen uit de slang van het reservoir naar de pomp drukken, anders kreeg de pomp geen water. En dat is maar een stukje slang van 10cm. Bij jou zijn het 2 stukken slang en zit er ook nog eens een rad tussen.

Ik raad je niet aan om de setup zo te maken als je die getekend hebt. Ontluchten en vullen maakt het namelijk erg moeilijk. Dat vullen zal nog wel gaan door even ergens een slang los te maken zodat de lucht er uit kan. Maar ontluchten wordt denk ik een groter probleem. Het beste is gewoon om het reservoir zo dicht mogelijk bij de pomp te hebben. En een reservoir waar het water echt doorheen loopt maakt ontluchten makkelijker.

[ Voor 45% gewijzigd door PilatuS op 18-03-2009 15:17 ]

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17
Ik heb geen verstand van waterkoelingen, maar het lijkt mij toch dat als je een ontluchting maakt vlak bij de pomp dat de opstelling van de TS wel gaat werken, omdat dat het water de lucht er dan uit drukt door de zwaartekracht en dat het water zo de pomp bereikt tijdens het vullen. Daarna draai je de ontluchting weer dicht.
Of zie ik dit helemaal verkeerd?

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
Ik zit er nu aan te denken om in de onderste leiding (van radiator naar pomp) een T-stuk te plaatsen, waar ik een slang met een aftapstopje op kan zetten.

zo kan ik het systeem van onderen af vullen, en later makkelijk aftappen.

voor het volledig vullen moet de slang wel lang genoeg zijn om tot het bovenste punt van de installatie (ontluchtpunt) omhoog te zetten.

met zowel de vul/aftapslang als het ontluchtpunt open, zal het niveau tussen de vulslang en de installatie gelijk zijn (wet van Bernoulli)

Omdat het water er dan van onderen in komt zal vrijwel alle lucht er direct uit gaan naar boven toe.

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09-2025

JoJo_nl

Yu !

het is een gesloten systeem . de lucht zal gaan naar de plek waar je het koelvloeistof toevoegd.. de vulslang in dit geval.. na enig draaien van het systeem zul je zien dat de lucht vanzelf de weg van de minste weerstand opzoekt. het water wat zwaarder is dan de lucht zal deze dan ook uit de vulopening duwen als het ware. de positie van het T of Y -stuk maakt in dit geval weinig uit , daar het een gesloten systeem is. belangrijker is de volgorde waarin je de te koelen elementen zet en de positie van de radiateur.

If something sucks make it better...

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
ik quote
met zowel de vul/aftapslang als het ontluchtpunt open
2 punten open =! gesloten

Pagina: 1