Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Voeding] Zwaar afwijkende waarde 12-Volt-lijn in Speedfan

Pagina: 1
Acties:

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 13:03
Afbeeldingslocatie: http://sebas.gromba.nl/anders/voeding.jpg

Het betreft hier een Zalman 600W, Ultra-quiet power supply | ZM600-HP, die ik 10-04-2007 heb gekocht. Dit is de eerste keer dat ik Speedfan installeer (ik OC niks, dus heb deze nooit echt nodig gehad), en wat me meteen opviel waren de afwijkende waardes bij 12V en -12V.

Mijn eerste indruk was dat dit een compatibiliteitsprobleem was van Speedfan met mijn mobo (Gigabyte GA-P35C-DS3R (rev. 1.0)), maar hierover heb ik niks kunnen vinden. Het maffe is dat ik absoluut geen problemen ondervind met mijn systeem. (Behalve de 'standaard' nvidia driver crashes in Vista 32bit)
Mijn vraag is nu, is er ook andere betrouwbare, en belangrijker ook gratis, software die ik zou kunnen gebruiken om die waardes uit te lezen? Mijn ervaring qua omgang met de hardware is minimaal tot niks, dus ik wil liever niet zelf met een multimeter aan de gang.

specs:
Gigabyte GA-P35C-DS3R (rev. 1.0)
Gigabyte GV-NX88X768H-RH GF8800GTX PCI-E 768MB
Intel Core 2 Duo E6850
2x Kingston 1 GB,DIMM 240-pin, DDR II, 667 MHz
Zalman 600W, Ultra-quiet power supply | ZM600-HP
+ rand-apparatuur

[ Voor 11% gewijzigd door dutchminator op 15-03-2009 22:37 . Reden: specs ]

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
gewoon een multimeter pakken en meten, als je meet op een molex kan je moeilijk iets kapot maken

en wat leest je bios uit?

[ Voor 13% gewijzigd door Exphy op 15-03-2009 22:33 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zoals Exphy al zegt pak een multimeter dat is betrouwbaar ten opzichte van verschillende programma's. Kijk anders ook even welke waarde de bios geeft aan de 12-V lijn.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Speedfan kan er vaak flink naast zitten. Zit er in je bios niets van een item als 'pc health' of iets in die richting waarvan je de voltages kan uitlezen. En inderdaad, zoals Exphy zegt, pak de multimeter erbij, steek hem in een molex en dan heb je redelijk precieze waardes. Het is trouwens wel gelijkstroom ;)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 13:03
't BIOS... dat ik daar nog niet aan gedacht had.. Ik heb het daar nagekeken, inderdaad een sectie "PC Health", en de 12V geeft daar 12.360 aan, vrij redelijk toch volgens mij. Zal dan inderdaad aan Speedfan hebben gelegen. :)
Toch bedankt!
Ik zal binnenkort dan trouwens toch een keertje spelen met zo'n multimeter, ervaring opdoen. :P

[ Voor 16% gewijzigd door dutchminator op 15-03-2009 22:48 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:31

Wildfire

Joy to the world!

dutchminator schreef op zondag 15 maart 2009 @ 22:41:
't BIOS... dat ik daar nog niet aan gedacht had.. Ik heb het daar nagekeken, inderdaad een sectie "PC Health", en de 12V geeft daar 12.360 aan, vrij redelijk toch volgens mij. Zal dan inderdaad aan Speedfan hebben gelegen. :)
Toch bedankt!
Ik zal binnenkort dan trouwens toch een keertje spelen met zo'n multimeter, ervaring opdoen. :P
Tsja, als de 12V lijn werkelijk 0.5V zou zijn dan deed je PC het gewoon niet hoor, dus dat dit een foute meting is mocht wel overduidelijk zijn :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Dhr_Soulslayer
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11 14:43
Wat je eventueel ook zou kunnen proberen is het programma Everst(Ultimate). Daarmee kan je ook de voltages uitlezen. Maar ik denk dat zolang je geen stabiliteits problemen hebt je er ook niks aan hoeft te doen.
Pagina: 1