Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-08 21:10
Ik heb een nieuw moederbordje gekocht. Nu viel het mij meteen op dat er 6 sluitingen waarvan 4 rode en 2 zwarte. Nu kan ik de 4 rode direcht gebruiken wanneer ik in de bios de sata mode op IDE zet. Helaas werken de 2 zwarte nu niet. De sata poorten zitten niet echt handig op zijn plaats. Wanneer ik mijn grafische kaart installeer, dan kan ik 1 sata poort niet meer gebruiken omdat de kaart daar direct boven op zit. Ook een kromme sata kabel werkt hier niet. Nu wil ik de zwarte sata aansluitingen ook gebruiken en heb hier in de bios de sata mode op ahci moeten zetten. Helaas kan ik in deze mode geen windows installeren omdat ik dan bluescreens krijg op mijn hardeschijven, dit gaat wel gewoon goed onder IDE. Iemand een ideetje om alles mischien toch onder ahci aan de praat te krijgen? Ik weet ook niet of de gebogen sata kabeltjes maar 1 kant op gebogen zijn, of dat ze ook verkocht worden die naar de andere kant gebogen zijn?

Ik heb nu dus 2 schijven aan 2 sata poorten gekoppeld en 1 dvd brander. Mijn 3e schijf kan dus niet op de 4e rode sata poort vanwege de videokaart en zit op 1 van de zwarte die dus niet werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door MarcHeijerman op 15-03-2009 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

De sata-kabels worden ook de andere kant op 'gebogen' verkocht.

Je hebt het over de Sata-aansluitingen lijkt me. Waarom zet je ze op IDE-modus? Gewoon op auto laten staan gaat in 99% van de gevallen gewoon goed. Waarschijnlijk zijn de 2 zwarte aansluitingen voor een raidconfig, maar daar moet je gewoon informatie over kunnen vinden in je handleiding.

Neem eerst je handleiding eens door, en maak je openingspost even wat duidelijker met alinea's en een wat duidelijkere probleem-omschrijving.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Ik kan er alleen voor kiezen ze of op IDE of RAID of AHCI te zetten en geen auto. RAID heb ik niks aan en AHCI gaat met installeren niet goed, dan krijg ik dus telkens de bluescreens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:41
heeft die m3n78 pro niet een jmicron controller ofzo, en dat daarmee die 2 zwarte aansluitingen worden bestuurd? kijk even in je moederbordboekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Ik zal dan eerst even moeten opzoeken wat een jmircron controller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56
AHCI werkt wel, alleen moet je daarvoor netjes de drivers tijdens de setup van de cd (xp via floppy, vista via usbstick ofzo) laden. Zonder krijg je bluescreens omdat hij niet goed met die controller om kan gaan...

IDE betekend in dit geval, laat de BIOS het werk doen. (Standaard detectie bij boot)
AHCI betekend laat software op controller initiele detectie doen Ivoor boot) en laat windows de rest doen (Hot swap functionaliteiten)
RAID betekend schakel alles om naar RAID modus die in de controller op je moederbord zit...

de meeste BIOS ondersteunen maar op 4 poorten de IDE modus omdat de controller niet meer "lijntjes" naar je systeem BIOS heeft. Als je dus gebruik wilt maken van alle poorten moet je naar AHCI gaan.
Mocht dat niet werken kan je ook prima RAID gebruiken, alleen maak je dan gewoon RAID0 volumes per schijf aan. Nadeel is dan wel, dat je ze niet zomaar in een ander systeem kan hangen.

Ik denk dat je AHCI het beste kunt gebruiken icm goede drivers.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Bedankt voor je antwoord Thijs, hier heb ik wel redelijk wat aan, alleen kan ik me even geen scherm voor me halen dat ik extra drivers tijdens de installatie van vista kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

MarcHeijerman schreef op zondag 15 maart 2009 @ 19:35:
Bedankt voor je antwoord Thijs, hier heb ik wel redelijk wat aan, alleen kan ik me even geen scherm voor me halen dat ik extra drivers tijdens de installatie van vista kan laden.
F6 indrukken, daar kan je je Sata/Raid-drivers van een floppy trekken

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Kijk nog een handige tip. Bedankt, zo kom ik er verder wel uit :)
Pagina: 1