VoIP ATA & Hardphones | |
Inhoudsopgave• Inhoudsopgave• Inleiding • VoIP Hardware • VoIP-IN & VoIP-OUT • Gegevens VoIP Providers • Configuraties ATA's & Hardphones • Aanvullingen | |
InleidingDe laatste jaren is VoIP telefonie steeds interessanter geworden. Met diensten als VoipBuster en Budgetphone is het mogelijk eenvoudig heel goedkoop via de computer te bellen. Omdat bellen via de computer niet altijd even handig is bieden hardwarematige IP telefoons vaak uitkomst.Het instellen van deze hardware is echter niet altijd even eenvoudig. Op internet lees ik van veel mensen dat ze er niet goed uitkomen en de handleidingen van de IP telefoons zijn ook niet altijd even begrijpelijk. Daarom zou ik het leuk vinden om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het instellen van VoIP telefoons zodat het voor startende VoIP'ers een iets minder ingewikkelde klus wordt en er meer mensen mee kunnen gaan spelen. Ook zou het leuk zijn om ervaringen over verschillende IP-telefoons te horen. Dit topic is niet bedoeld om het te hebben over de VoIP provider zelf zoals VoipBuster (daar is tenslotte Voordelig bellen met Voipbuster [deel 5] voor) maar echt specifiek over de hardware en de instellingen daarvan. | |
VoIP HardwareOmdat er erg veel verschillende VoIP apparaten zijn en het denk ik vrij onoverzichtelijk wordt als deze allemaal aan bod komen in dit topic zou ik de selectie willen beperken tot enkele ATA's en VoIP telefoons. Omdat de instellingen in principe hetzelfde zijn bij de meeste telefoons lijkt het me het meest interessant om echt verschillende apparaten te nemen.• ATA - Analoge Telephone Adapter • VoIP hardphone Analog Telephone Adapater• Cisco PAP2T | |
Cisco PAP2T De Cisco PAP2T beschikt over 2 analoge VoIP uitgangen welke appart kunnen worden aangestuurd en ook beide van een eigen telefoonnummer kunnen worden voorzien. | ![]() |
VoIP hardphone• Cisco SPA901• Siemens C470 IP | |
Cisco SPA901 De Cisco SPA901 is een IP telefoon met één enkele VoIP lijn. De is voor zo'n € 50,- te vinden in de pricewatch en is daarmee de goedkoopste IP-telefoon van Cisco. De telefoon heef geen display en derhalve is er een andere oplossing bedacht voor het invoeren van de meest basale gegevens zoals IP-adres. De telefoon beschikt over een IVR system (Interactive Voice Responce) waarmee de bovengenoemde instellingen mee kunnen worden gewijzigd. De telefoon beschikt tevens over een web-interface waar erg veel configuratiemogelijkheden zijn zoals onder andere een dial-plan. De telefoon biedt enkel ondersteuning aan het SIP protocol en kan overweg met één VoIP account. Klik hier voor de configuratie van de Cisco SPA901 | ![]() |
Siemens C470 IP De Siemens C470 IP telefoon is een draadloze DECT telefoon welke overweg kan met het SIP protocol. Er kunnen maximaal 6 verschillende SIP providers tegelijk worden ingesteld en maximaal 3 gesprekken tegelijkertijd worden gevoerd (twee via VoIP en 1 via POTS). Aan het basisstation van de C470 IP kunnen maximaal 6 handsets worden gekoppeld. De handset beschikt over een 4K kleurendisplay met een resolutie van 128x128 pixels en ook kan er mee worden ge-sms't al is dit wel sterk afhankelijk van de provider | ![]() |
Voip-IN & VoiP-OUTBij de analoge lijn en ISDN waren gebeld kunnen worden en zelf kunnen bellen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat was enerzijds erg handig maar het biedt niet zo 1-2-3 de mogelijkheden die er nu zijn met VoIP. Het kunnen bellen via VoIP betekend niet automatisch dat je ook gebeld kunt worden op een 'normaal telefoonnummer'. Hiervoor is een VoIP-IN account nodig met een telefoonnummer. Deze telefoonnummers worden lang niet door iedereen uitgegeven. De ISP's waar je VoIP van af kunt nemen bieden VoIP-IN nummers aan en Budgetphone biedt deze nummers aan. Bij de laatste kun je voor € 10,- per jaar een VoIP-IN nummer krijgen. | |
Gegevens VoIP Providers• VoipBuster• Telfort • Online/Orange VoipBuster De volgende gegevens komen van de website van VoipBuster Telfort De volgende gegevens komen van de website van Telfort Gegevens Online/Orange Van Online/Orange zijn helaas bijzonder weinig gegevens bekend. Het enige dat ik weet is de gebruikersnaam. Gebruikersnaam: [Klantnummer Online]@sipteledienst.nl (Klantnummer met de letter ervoor) | |
Configuraties ATA's & HardphonesIk denk dat het erg handig zou kunnen zijn om hier een lijstje met instellingen voor verschillende ATA's/Hardphones te hebben zodat het instellen een minder ingewikkelde zoekactie wordt. Als je werkende instellingen hebt voor een ATA/telefoon zou het leuk zijn als die hier terecht komt.• Instellingen ATA's • Instellingen hardphones Instellingen ATA'sDeze moeten nog komenInstellingen HardphonesCisco SPA901 InstellingenVoipBuster instellingen zonder VoIP-OUT Ik ben momenteel bezig de SPA901 te verbinden met VoipBuster maar helaas wil het nog niet lukken. Op internet heb ik de volgende instellingen gevonden maar helaas werken ze nog niet helemaal. Als iemand de juiste instellingen weet zou ik die graag willen horen! Stel dmv. het IVR (om de IVR te bereiken toets je ****) het IP adres in en ga vervolgens naar de web-based configurie. Ga naar de admin-login en dan EXT 1. Voer bij proxy sip.voipbuster.com in en vul bij gebruikersnaam je gebruikersnaam van VoipBuster, hetzelfde geldt voor je wachtwoord. Als je NAT gebruikt schakel dan 'NAT keep alive enable' in. | |
AanvullingenOver de volgende onderwerpen zou ik graag nog wat kwijt willen in deze startpost.• VoIP implementaties/protocollen (SIP/H.323/Skype/etc) • F.A.Q. Mocht iemand mee willen helpen aan de startpost dan is diegene zeer welkom! |
Gelijk maar de eerste concrete vraag: weet er iemand hoe de Cisco SPA901 exact ingesteld moet worden voor VoipBuster?? Ik gebruik alleen VoIP-OUT
Poort 5060 UDP is gekoppeld aan mijn Speedtouch en vanwege Online telefonie kan ik deze niet ontkoppelen maar gezien het feit dat de VoipBuster Softphone wel uitstekend werkt denk ik niet dat het nodig is deze poort open te zetten. Of vergis ik me nu heel erg?
Alvast bedankt!
Poort 5060 UDP is gekoppeld aan mijn Speedtouch en vanwege Online telefonie kan ik deze niet ontkoppelen maar gezien het feit dat de VoipBuster Softphone wel uitstekend werkt denk ik niet dat het nodig is deze poort open te zetten. Of vergis ik me nu heel erg?
Alvast bedankt!
[ Voor 44% gewijzigd door -Elmer- op 15-03-2009 19:36 ]
Ik kan je helaas niet exact helpen, maar heb zelf een handytone 386 in gebruik. De instellingen die je in de startpost gezet hebt kloppen voor zover ik weet.-Elmer- schreef op zondag 15 maart 2009 @ 19:34:
Gelijk maar de eerste concrete vraag: weet er iemand hoe de Cisco SPA901 exact ingesteld moet worden voor VoipBuster?? Ik gebruik alleen VoIP-OUT
Alvast bedankt!
Wat betreft de poort 5060, die is volgens mij niet verplicht nodig, omdat je van binnen naar buiten gaat, en een poort openzetten doe je in principe alleen om van buiten naar binnen te kunnen.
Wat wel kan zijn is dat je wachtwoord niet goed hebt ingevoerd. Als ik me goed herinner was het voipbuster wachtwoord maximaal 8 tekens lang, en breekt het de rest af. Als je dit met de software phone test dan verbind die prima ook met een te lang wachtwoord omdat de software het wachtwoord afgebroken doorstuurt. De hardware telefoon doet dit niet, dus test dit eventueel met een simpel wachtwoord.
Verder geen typefouten in je hardware telefoon gemaakt?
De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?
Bedankt voor de tip van het wachtwoord. Helaas heeft het alleen nog niet (genoeg) geholpen. De led helemaal bovenaan knippert langzaam alsof er een bericht in de wacht staat. De status led brandt überhaupt niet en er is geen kiestoon. Nog ideeen?
Niet direct nog extra ideeen, maar misschien kun je een link naar een handleiding leveren. Dit kan ik zelf even niet vinden, misschien dat ik iets zie wat jij over het hoofd hebt gezien.
offtopic:
voor een "groot voip" topic loopt het hier niet echt storm
voor een "groot voip" topic loopt het hier niet echt storm
Ik heb een sipura spa van linksys, en deze is ingesteld op het gebruik van budgetphone (daar heb ik een telefoon nummer gekocht) tevens heb ik voipbuster..
ik wil dus graag de binnenkomende gesprekken via budgetphone laten gaan en uitgaande via voipbuster
maar dit wel over 1 interface (dus via 1 van de rj11 aansluitingen, niet beide)
Hoe stel ik dit in ? (zit hier al een jaar mee te kloten)
ik wil dus graag de binnenkomende gesprekken via budgetphone laten gaan en uitgaande via voipbuster
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Ja de handleiding, schrik niet, die is niet echt grappig zoals ik in de TS al schreef... handleiding Maar goed, zou het wel erg waarderen als je er een naar zou kunnen kijken of ik niet iets vergeet.
offtopic:
Vind het zelf ook een beetje tegenvallen, had verwacht dat er wel íets meer vraag naar was, maar anderzijds, ben al erg blij met alle reacties tot nu toe
Vind het zelf ook een beetje tegenvallen, had verwacht dat er wel íets meer vraag naar was, maar anderzijds, ben al erg blij met alle reacties tot nu toe
Heb je één van beide functies al wel aan de praat? Bij BudgetPhone moet je niet vergeten je telefoonnummer op te geven (ben ik zelf eens vergeten en toen werkte het niet....) en natuurlijk poort 5060UDP niet vergeten open te zetten (even mappen als je NAT gebruikt), anders gaat het sowieso niet werken.shure-fan schreef op maandag 16 maart 2009 @ 18:56:
Ik heb een sipura spa van linksys, en deze is ingesteld op het gebruik van budgetphone (daar heb ik een telefoon nummer gekocht) tevens heb ik voipbuster..
ja, ik kan gewoon gebruik maken van budgetphone-Elmer- schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 20:11:
Heb je één van beide functies al wel aan de praat? Bij BudgetPhone moet je niet vergeten je telefoonnummer op te geven (ben ik zelf eens vergeten en toen werkte het niet....) en natuurlijk poort 5060UDP niet vergeten open te zetten (even mappen als je NAT gebruikt), anders gaat het sowieso niet werken.
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Helaas ben ik er nog steeds niet achter hoe ik de Linksys aan de praat kan krijgen maar ben er wel achter gekomen dat thekip de Linksys SPA901 icm. VoipBuster aan de praat heeft gekregen. Ik heb hem een PM gestuurd met de vraag of hij me de instellen kan vertellen. Nu nog hopen op een antwoord
Verwijderd
tipje voor de mensen die maar 1 provider kunnen registreren:
http://mysipswitch.com/
daar kun je meerdere providers opgeven die je dan met 1 sip registratie naar mysipswitch kunt registreren.
Specifieke specs om de SPA901 aan de gang te krijgen moet ik nog even opzoeken, kom ik op terug.
http://mysipswitch.com/
daar kun je meerdere providers opgeven die je dan met 1 sip registratie naar mysipswitch kunt registreren.
Specifieke specs om de SPA901 aan de gang te krijgen moet ik nog even opzoeken, kom ik op terug.
Ik ben eruit!!!!
Dank aan [Verwijderde gebruiker]! Door hem kwam ik terecht bij de briljante forums van mysipswitch en dat heeft ervoor gezorgd dat ik verder ben gaan spelen. Uiteraard hierbij de goede instellingen voor degene die <i>alleen</i>voipbuster willen gebruiken zónder andere providers.
De juiste instellingen:
• Het is van essentieelbelang dat je de linksys telefoon op DHCP hebt staan. Als de telefoon op een vast ip-adres staat ingesteld knippert de rode message led langzaam en werkt het bij mij totaal niet.
• In tegenstelling tot wat je op veel fora leest moet je wel bij 'Use Auth ID' 'yes' invullen en bij 'Auth ID' je gebruikersnaam.
• Verder kloppen de instellingen is de TS
• Uiteraard ook alle screenshots van de benodigde tabbladen
System
SIP
Phone
Ext1
P.S. thekip, in hoe functioneerd mysipswitch met Betamaxx providers (Voipbuster etc) ik weet dat daar problemen waren vanwege de FUP omdat er met behulp van IP wordt gefilterd (je bent dus binnen 1 minuut door al je free-calls heen)
Dank aan [Verwijderde gebruiker]! Door hem kwam ik terecht bij de briljante forums van mysipswitch en dat heeft ervoor gezorgd dat ik verder ben gaan spelen. Uiteraard hierbij de goede instellingen voor degene die <i>alleen</i>voipbuster willen gebruiken zónder andere providers.
De juiste instellingen:
• Het is van essentieelbelang dat je de linksys telefoon op DHCP hebt staan. Als de telefoon op een vast ip-adres staat ingesteld knippert de rode message led langzaam en werkt het bij mij totaal niet.
• In tegenstelling tot wat je op veel fora leest moet je wel bij 'Use Auth ID' 'yes' invullen en bij 'Auth ID' je gebruikersnaam.
• Verder kloppen de instellingen is de TS
• Uiteraard ook alle screenshots van de benodigde tabbladen
System
SIP
Phone
Ext1
P.S. thekip, in hoe functioneerd mysipswitch met Betamaxx providers (Voipbuster etc) ik weet dat daar problemen waren vanwege de FUP omdat er met behulp van IP wordt gefilterd (je bent dus binnen 1 minuut door al je free-calls heen)
[ Voor 2% gewijzigd door -Elmer- op 29-03-2009 17:26 . Reden: Moet geen HTML en BB-code door elkaar geen mixen ]
Verwijderd
Geen dank,-Elmer- schreef op zondag 29 maart 2009 @ 17:22:
Ik ben eruit!!!!
Dank aan [Verwijderde gebruiker]!
je hebt zojuist verklaart waarom ik dat gemekker op mysipswitch krijg over wholesale traffic
Ben blij dat er weer eens een VOIP topic geopend is want ik baal al een hele tijd 
We hebben geen vaste aansluiting en bellen naar vaste telefoons altijd met voipbuster. We hebben alleen zo'n stomme telefoon waarvoor de computer aan moet staan.
Daarom ben al een tijd lang op zoek naar een "normale" telefoon die SIP ondersteunt. Ik wil in ieder geval geen bedraad geval dus het word DECT of WLAN.
Ik kan alleen geen goede telefoon vinden! (waarom is er zo weinig keus?)
De siemens C470 kan niet naar SIP-uri bellen, wat voor mij ook wel een pre is.
WLAN accu's gaan minder lang mee en ook hier is weinig keus. Ervaringen met de SL75 WLAN van siemens zijn niet heel positief.
Met wat voor VOIP telefoons bellen jullie? en wat zijn de voor en nadelen van die telefoon?
Ik zou heel graag meer gebruik willen maken van VOIP maar blijf het idee hebben dat er erg weinig ontwikkeling in deze markt zit.
We hebben geen vaste aansluiting en bellen naar vaste telefoons altijd met voipbuster. We hebben alleen zo'n stomme telefoon waarvoor de computer aan moet staan.
Daarom ben al een tijd lang op zoek naar een "normale" telefoon die SIP ondersteunt. Ik wil in ieder geval geen bedraad geval dus het word DECT of WLAN.
WLAN accu's gaan minder lang mee en ook hier is weinig keus. Ervaringen met de SL75 WLAN van siemens zijn niet heel positief.
Met wat voor VOIP telefoons bellen jullie? en wat zijn de voor en nadelen van die telefoon?
Ik zou heel graag meer gebruik willen maken van VOIP maar blijf het idee hebben dat er erg weinig ontwikkeling in deze markt zit.
x
Ik denk dat jij moet gaan kijken naar een zogeheten ATA (Analog Telephone Adapter) Dat is een kastje waar je een reguliere telefoon in kunt steken, en die je aan het netwerk koppelt. Afhankelijk van de uitvoering, kan je zoon ata allerlei handige voordelige bel patronen leren. (bijvoorbeeld mobiel via voip provider A en vast nederland via voip provider B en vast duitsland via voip provider C)blaatbeest schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:19:
Ben blij dat er weer eens een VOIP topic geopend is want ik baal al een hele tijd
Voor ervaringen en mogelijkheden moet je gewoon even rustig de tijd nemen om de diverse mogelijkheden tot ontdekken. Ik heb zelf "snel" "snel" een handytone 386 gekocht om te gebruiken incombinatie met me vast kpn lijn, en voipbuster. Maar deze kan helaas geen custom nummer meezenden als je via voipbuster belt, en voor nummerherkenning als je gebeld word op je kpn lijn, is helaas ook geen ondersteuning. Dus de handytone 386 is wat mij betreft op die punten een afrader, hoewel het ding goedkoop is en verder dus perfect doet wat die doen moet.
Verwijderd
Vraag,
We zitten te testen met een Linksys SPA901 IP Phone, deze heb ik ingesteld met een sip account.
De telefoon registreert zich keurig maar….. ik kan wel bellen en de gebelde partij kan mij ook prima horen, maar ik hoor niemand.
Ook als ik terug wil bellen naar mijn IP Phone dan krijg ik een soort bezet toon te horen.
Ik heb diverse malen contact gehad met de partij waar ik het sip account heb aangevraagd voor een eventuele oplossing, maar die konden mij ook niet echt verder helpen.
De telefoon heb ik in de DMZ geplaatst van ons netwerk, maar ook dit had geen resultaat.
Ook heb ik de laatste firmware op de telefoon geladen.
Iemand een suggestie?
We zitten te testen met een Linksys SPA901 IP Phone, deze heb ik ingesteld met een sip account.
De telefoon registreert zich keurig maar….. ik kan wel bellen en de gebelde partij kan mij ook prima horen, maar ik hoor niemand.
Ook als ik terug wil bellen naar mijn IP Phone dan krijg ik een soort bezet toon te horen.
Ik heb diverse malen contact gehad met de partij waar ik het sip account heb aangevraagd voor een eventuele oplossing, maar die konden mij ook niet echt verder helpen.
De telefoon heb ik in de DMZ geplaatst van ons netwerk, maar ook dit had geen resultaat.
Iemand een suggestie?
Verwijderd
Ik heb Linksys hier een mail over gestuurd, maar nog geen reactie.
Zal ze nog eens een mail sturen.
Zal ze nog eens een mail sturen.
Hoe kun je met poivy uitbellend en budgetphone inbellend ervoor zorgen dat je budgetphone nummer wordt verzonden wanneer ik met poivy bel?
Met de softphone software kun je het instellen maar hoe doe je dit in de standaard zyxel modem van telfort?
Met de softphone software kun je het instellen maar hoe doe je dit in de standaard zyxel modem van telfort?
Als je kijkt op pagina 155 van deze handleiding kun je het volgens mij invullen bij 'Number'. Volgens mij is deze handleiding hetzelfde als de bij de Telfort geleverde Zyxel maar ik kan me natuurlijk vergissen...
Heb je al geprobeerd om de telefoon in een ander netwerk te hangen (bij de buren/kennissen etc). Om uit te kunnen bellen hoef je in principe niets in te stellen in de modem/router/firewall. Je zou de overkant gewoon moeten kunnen horen en andersom. Heb je al geprobeerd de Linksys via DHCP een IP adres te laten toewijzen en verder gewoon in het netwerk te hangen net als de waarschijnlijk andere aanwezige apparaten?Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:20:
Iemand een suggestie?
Oh... ene staat niet toevallig je volume gewoon heel erg laag?
Verwijderd
Het bedrijf waarvoor ik werk is een tijdje terug op het idee gekomen mee te doen aan het Microsoft Office Communicator 2007 R2 Lighthouse project. Dat houdt in dat we de invoering van OCS door onze hele organisatie binnen een bepaald tijdsbestek rond bakken en MS ons daarbij sponsort met raad, daad, en harde waren.
Natuurlijk is het gelukt een vooroordeel over Amerikanen waar te maken: aangezien onze hoofdorganisatie in de VS geen draadloze telefonie in zijn fabrieken kent kwam er pas in Maart iemand bij het team die de vraag stelde "en wat gaan we doen om de DECT toestellen te vervangen?".
Ik zal moeten leren m'n waffel te houden, want aangezien ik de vraag stelde word ik geacht expert te zijn en dus ben ik de aangewezen vrijwilliger voor het uitzoeken van een vervangende standaard voor de DECT toestellen door onze Europese en Aziatische fabrieken en kantoren.
De telefoons moeten de volgende dingen absoluut kunnen:
- 802.11g Wifi, geen DECT (we hebben een apart wireless VLAN voor voice, DECT is politiek niet meer verkoopbaar)
- QoS over wifi
- geschikt voor gebruik in een omgeving waar toestellen de hele dag, elke dag, ingezet worden door mensen die door fabrieken lopen en dus af en toe eens tegen machines aanlopen, het toestel laten vallen, en zelf accu's moeten kunnen wisselen. Het toestel moet dus in elk geval voorzien zijn of kunnen worden van draagtasje / beltclip en extra accus en laders die die extra accu kunnen laden zonder dat ik er een extra telefoon bij moet kopen.
- autoprovisioning: we hebben geen zin de in potentia 2500 toestellen met de hand in te stellen. Dat zou de lokale IT afdeling moeten doen, maar die is in een kwart van de fabrieken wegbezuinigd en in de rest van de fabrieken overwerkt.
Van de on-line gevonden informatie werd ik niet echt wijs: ik vond nergens iets dat echt robuust leek en SIP praat. Wel een hoop Cisco IP phones die dan helaas gene SIP willen, maar aan een Cisco call manager moeten.
Na wat rondneuzen heb ik dan maar op de gok de volgende toestellen gekocht:
- Unidata WPU 7700.
Een redelijk toestel, voldoet aan bijna alle eisen.
De geluidskwaliteit van dit toestel is redelijk, en als ik van access point naar access point loop, verbreekt hij de verbinding niet.
Het toestel is automatisch te configureren nadat het in het netwerk gehangen is (dat moet dus wél met de hand... een prutsklus maar goed, dat hoeft maar één keer) en het bedieningsgemak van het toestel is afdoende.
Het toestel is niet geschikt voor dagelijks gebruik in een wat zwaardere omgeving dan thuis of op kantoor - 5 uur talk time gaat nog maar geen belt-clip of draagtasje betekent dat het ding de hele dag in je broekzak moet zitten. Dat gaat natuurlijk fout, zeker als je broekzak deel is van je overall en je door een machine heen kruipt.
Voor thuis gaat het ding prima - ik kom er in alle hoeken van de tuin en het huis mee, alhoewel zodra ik de straat oversteek de verbinding echt slecht wordt.
-Cisco WIP310-G2 Small Business IP Phone (iPhone)
Doet alles wat de Unidata WPU 7700 doet maar slechter. De geluidskwaliteit is niet beter, de netwerkverbinding is ronduit slecht (ik kan met de WPU7700 van m'n kantoor naar de kantine lopen, 4 APs verder. met de Cisco kom ik m'n kantoor uit en dan de trap af en dan ben ik m'n lijn kwijt...)
De configuratie voor deze toestellen gaat automatisch en dit is eigenlijk het enige punt waar de Cisco duidelijk beter is dan de WPU 7700: de handleiding is leesbaar. Het webinterface op de WIP310 werkt prima nadat je met de hand het ding in je netwerk gehangen hebt en stelt je in staat om ook zonder provisioning server je toestel snel en eenvoudig in te stellen.
Helaas komt dit toestel ook niet door mijn kwaliteitskeuring. 4 uur talk time en 40 uur standby zijn gewoon te weinig voor bedrijfsmatige toepassing, nog afgezien van het probleem dat ook dit ding geen belt clip of draagtasje kent en dus binnenzakbewoner wordt. Alwaar het arme toestelletje vervolgens een smoordood sterft wanneer de techneut zich in een machine wringt...
Ik zou dit ding voor thuis ook niet werkelijk aanbevelen. Met de Cisco kom ik helaas aan de randen van het mogelijke voor ik aan de rand van de tuin kom.
Wat me vooral hard tegenvalt aan de WPI310 is dat ik een Cisco produkt koop en dus kwaliteit verwacht. In tegenstelling tot die verwachting krijg je een product dat eerder in de Linksys lijn lijkt te horen. Het grote voordeel aan dit toestel is dat het veel minder kost dan de WPU7700. Daar voor koop je ook gewoon minder telefoon.
-Polycom SpectraLink 8020
Deze toestellen moeten echt geweldig zijn, gezien de hoeveelheid tijd die er voor nodig is om één van de verkoopmuppets van Polycom te bewegen me een retailer in de regio te geven die me één of twee van deze dingen wil verkopen zodat ik er mee kan spelen. Vervolgens deed de beste man nog een poging me een Polycom SPV server te verkopen: een network appliance die QoS regelt voor deze toestellen. Mooi verzonnen, maar dit toestel moet gewoon QoS over wifi snappen of desnoods Cisco QoS en ik zie dus geen reden een SPV server op elke site te gaan hangen. Zeker niet omdat die per user gelicensed worden. Ik heb geen zin om jaarlijks licenses voor 1500 man te betalen.
Volgende week moet ik bevestiging hebben dat ik een 8020 en misschien een 8030 kan kopen voor de test en zonder SPV server. Dan ga ik deze devices testen en zal ik hier kort beschrijven of het daadwerkelijk zoveel beter spul is dan Cisco en Unidata maken. Met deze drie features zijn de verwachtingen echter hoog gespannen...
# Lithium-ion battery packs for up to eight hours talk time and 160 hours standby
# IP 53 standard, for dust protection and resistance to spraying water
# MIL STD 810F for shock resistance
De Polycoms zijn ook de enige toestellen die ik gevonden die aan alle eisen voldoen en ook met behoorlijke accessoires geleverd worden, zoals een draagtasje, belt-clips, extra accu's, extra lader, etcetera.
(Ik weet dat er IP phones zat zijn die dit allemaal doen, maar SIP telefoon is wat anders.)
Misschien heeft iemand iets aan deze bevindingen. Ik zou het in elk geval waarderen als iemand met ervaring met wifi SIP toestellen in een fabrieksomgeving wat merken en types zou posten, uiteraard het liefst met eeb korte beschrijving waarom die toestellen wel of niet bevallen.
Natuurlijk is het gelukt een vooroordeel over Amerikanen waar te maken: aangezien onze hoofdorganisatie in de VS geen draadloze telefonie in zijn fabrieken kent kwam er pas in Maart iemand bij het team die de vraag stelde "en wat gaan we doen om de DECT toestellen te vervangen?".
Ik zal moeten leren m'n waffel te houden, want aangezien ik de vraag stelde word ik geacht expert te zijn en dus ben ik de aangewezen vrijwilliger voor het uitzoeken van een vervangende standaard voor de DECT toestellen door onze Europese en Aziatische fabrieken en kantoren.
De telefoons moeten de volgende dingen absoluut kunnen:
- 802.11g Wifi, geen DECT (we hebben een apart wireless VLAN voor voice, DECT is politiek niet meer verkoopbaar)
- QoS over wifi
- geschikt voor gebruik in een omgeving waar toestellen de hele dag, elke dag, ingezet worden door mensen die door fabrieken lopen en dus af en toe eens tegen machines aanlopen, het toestel laten vallen, en zelf accu's moeten kunnen wisselen. Het toestel moet dus in elk geval voorzien zijn of kunnen worden van draagtasje / beltclip en extra accus en laders die die extra accu kunnen laden zonder dat ik er een extra telefoon bij moet kopen.
- autoprovisioning: we hebben geen zin de in potentia 2500 toestellen met de hand in te stellen. Dat zou de lokale IT afdeling moeten doen, maar die is in een kwart van de fabrieken wegbezuinigd en in de rest van de fabrieken overwerkt.
Van de on-line gevonden informatie werd ik niet echt wijs: ik vond nergens iets dat echt robuust leek en SIP praat. Wel een hoop Cisco IP phones die dan helaas gene SIP willen, maar aan een Cisco call manager moeten.
Na wat rondneuzen heb ik dan maar op de gok de volgende toestellen gekocht:
- Unidata WPU 7700.
Een redelijk toestel, voldoet aan bijna alle eisen.
De geluidskwaliteit van dit toestel is redelijk, en als ik van access point naar access point loop, verbreekt hij de verbinding niet.
Het toestel is automatisch te configureren nadat het in het netwerk gehangen is (dat moet dus wél met de hand... een prutsklus maar goed, dat hoeft maar één keer) en het bedieningsgemak van het toestel is afdoende.
Het toestel is niet geschikt voor dagelijks gebruik in een wat zwaardere omgeving dan thuis of op kantoor - 5 uur talk time gaat nog maar geen belt-clip of draagtasje betekent dat het ding de hele dag in je broekzak moet zitten. Dat gaat natuurlijk fout, zeker als je broekzak deel is van je overall en je door een machine heen kruipt.
Voor thuis gaat het ding prima - ik kom er in alle hoeken van de tuin en het huis mee, alhoewel zodra ik de straat oversteek de verbinding echt slecht wordt.
-Cisco WIP310-G2 Small Business IP Phone (iPhone)
Doet alles wat de Unidata WPU 7700 doet maar slechter. De geluidskwaliteit is niet beter, de netwerkverbinding is ronduit slecht (ik kan met de WPU7700 van m'n kantoor naar de kantine lopen, 4 APs verder. met de Cisco kom ik m'n kantoor uit en dan de trap af en dan ben ik m'n lijn kwijt...)
De configuratie voor deze toestellen gaat automatisch en dit is eigenlijk het enige punt waar de Cisco duidelijk beter is dan de WPU 7700: de handleiding is leesbaar. Het webinterface op de WIP310 werkt prima nadat je met de hand het ding in je netwerk gehangen hebt en stelt je in staat om ook zonder provisioning server je toestel snel en eenvoudig in te stellen.
Helaas komt dit toestel ook niet door mijn kwaliteitskeuring. 4 uur talk time en 40 uur standby zijn gewoon te weinig voor bedrijfsmatige toepassing, nog afgezien van het probleem dat ook dit ding geen belt clip of draagtasje kent en dus binnenzakbewoner wordt. Alwaar het arme toestelletje vervolgens een smoordood sterft wanneer de techneut zich in een machine wringt...
Ik zou dit ding voor thuis ook niet werkelijk aanbevelen. Met de Cisco kom ik helaas aan de randen van het mogelijke voor ik aan de rand van de tuin kom.
Wat me vooral hard tegenvalt aan de WPI310 is dat ik een Cisco produkt koop en dus kwaliteit verwacht. In tegenstelling tot die verwachting krijg je een product dat eerder in de Linksys lijn lijkt te horen. Het grote voordeel aan dit toestel is dat het veel minder kost dan de WPU7700. Daar voor koop je ook gewoon minder telefoon.
-Polycom SpectraLink 8020
Deze toestellen moeten echt geweldig zijn, gezien de hoeveelheid tijd die er voor nodig is om één van de verkoopmuppets van Polycom te bewegen me een retailer in de regio te geven die me één of twee van deze dingen wil verkopen zodat ik er mee kan spelen. Vervolgens deed de beste man nog een poging me een Polycom SPV server te verkopen: een network appliance die QoS regelt voor deze toestellen. Mooi verzonnen, maar dit toestel moet gewoon QoS over wifi snappen of desnoods Cisco QoS en ik zie dus geen reden een SPV server op elke site te gaan hangen. Zeker niet omdat die per user gelicensed worden. Ik heb geen zin om jaarlijks licenses voor 1500 man te betalen.
Volgende week moet ik bevestiging hebben dat ik een 8020 en misschien een 8030 kan kopen voor de test en zonder SPV server. Dan ga ik deze devices testen en zal ik hier kort beschrijven of het daadwerkelijk zoveel beter spul is dan Cisco en Unidata maken. Met deze drie features zijn de verwachtingen echter hoog gespannen...
# Lithium-ion battery packs for up to eight hours talk time and 160 hours standby
# IP 53 standard, for dust protection and resistance to spraying water
# MIL STD 810F for shock resistance
De Polycoms zijn ook de enige toestellen die ik gevonden die aan alle eisen voldoen en ook met behoorlijke accessoires geleverd worden, zoals een draagtasje, belt-clips, extra accu's, extra lader, etcetera.
(Ik weet dat er IP phones zat zijn die dit allemaal doen, maar SIP telefoon is wat anders.)
Misschien heeft iemand iets aan deze bevindingen. Ik zou het in elk geval waarderen als iemand met ervaring met wifi SIP toestellen in een fabrieksomgeving wat merken en types zou posten, uiteraard het liefst met eeb korte beschrijving waarom die toestellen wel of niet bevallen.
Zijn er ervaringen met Skype Dect telefoons?
Ikzelf zit te denken aan bijv:
dualphone 3088
http://shop.skype.com/int...dualphone-3088.html#a2Tab
of
netgear sph200d
http://www.reghardware.co...etgear_sph200d/page2.html
Aangezien ik ga emigreren moet ik voor de ouders tijdig iets fatsoenlijks regelen. zo'n skype telefoon waarmee ze ook gewoon nog hun eigen telefoon aansluiting kunnen behouden lijkt me ideaal.
(in eerste instantie wilde ik voipbuster behouden maar daarmee blijf ik problemen houden ivm het niet fatsoenlijk SIP-uri (me@voipbuster.com) kunnen bellen)
het zou toch mogelijk moeten kunnen zijn om op de analoge ingang van deze telefoons een ATA kastje te hangen waardoor je via voipbuster kunt werken?
Kan je dus met skype mensen bellen die skype hebben en met voipbuster bellen naar vaste lijnen (gratis)
Iemand gedachtes hierover of ervaringen hiermee?
dualphone 3088
of
netgear sph200d
Aangezien ik ga emigreren moet ik voor de ouders tijdig iets fatsoenlijks regelen. zo'n skype telefoon waarmee ze ook gewoon nog hun eigen telefoon aansluiting kunnen behouden lijkt me ideaal.
(in eerste instantie wilde ik voipbuster behouden maar daarmee blijf ik problemen houden ivm het niet fatsoenlijk SIP-uri (me@voipbuster.com) kunnen bellen)
het zou toch mogelijk moeten kunnen zijn om op de analoge ingang van deze telefoons een ATA kastje te hangen waardoor je via voipbuster kunt werken?
Kan je dus met skype mensen bellen die skype hebben en met voipbuster bellen naar vaste lijnen (gratis)
x
Dat is wel nodig anders kan na een tijdje het geluid wegvallen. Tenzij je een stunserver instelt, maar ik zou persoonlijk een portmap instellen.nsa1984 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 21:49:
[...]
Ik kan je helaas niet exact helpen, maar heb zelf een handytone 386 in gebruik. De instellingen die je in de startpost gezet hebt kloppen voor zover ik weet.
Wat betreft de poort 5060, die is volgens mij niet verplicht nodig, omdat je van binnen naar buiten gaat, en een poort openzetten doe je in principe alleen om van buiten naar binnen te kunnen.
Wat wel kan zijn is dat je wachtwoord niet goed hebt ingevoerd. Als ik me goed herinner was het voipbuster wachtwoord maximaal 8 tekens lang, en breekt het de rest af. Als je dit met de software phone test dan verbind die prima ook met een te lang wachtwoord omdat de software het wachtwoord afgebroken doorstuurt. De hardware telefoon doet dit niet, dus test dit eventueel met een simpel wachtwoord.
Verder geen typefouten in je hardware telefoon gemaakt?
Je kan bellen via het "vaste net" en een ata simuleert dat dus het zal werken ja. Gewoon op dezelfde manier als dat elk ander decttoestel zal werken. Je hebt ook nog "MSN-telefoons", ik geloof dat Philips dat ooit gemaakt heeft.blaatbeest schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 10:42:
Zijn er ervaringen met Skype Dect telefoons?
dualphone 3088
of
netgear sph200d
Persoonlijk vraag ik me af waarom je via Skype zou bellen als je ook via Voipbuster belt.
[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 10-07-2009 11:08 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Verwijderd
Klopt. Voipbuster heb ik nooit aan de praat gekrgen met SIP's URL. Ook niet binnen Voipbuster zelf...
Dus mijn schoonouders (zitten in Wit Rusland), hebben nu een FritzBox FON. Voordeel: Dat ding filtert zelf de gesprekken. Dus als zij een lokaal of mobiel nummer bellen, gaat de Frits box locaal (analoog) bellen. Als ze 0031..... en verder intikken, gaat het via internet. Volledig transparant voor die oude mensen wat perfect is.
Enige nadeel: Wij kunnen hun niet bellen. Maar ach, even een SMS'je, van "Bel ons even", en even later zit mijn vrouw uren aan de telefoon met moeder. En dat allemaal gratis. (voorheen 20 cent per minuut).
En zij hebben geen computer.
Je kan beter een VoIP telefoon nemen (dus niet een Skype exemplaar). Dan ben je vrij in de keuze van de aanbieder.
Dus mijn schoonouders (zitten in Wit Rusland), hebben nu een FritzBox FON. Voordeel: Dat ding filtert zelf de gesprekken. Dus als zij een lokaal of mobiel nummer bellen, gaat de Frits box locaal (analoog) bellen. Als ze 0031..... en verder intikken, gaat het via internet. Volledig transparant voor die oude mensen wat perfect is.
Enige nadeel: Wij kunnen hun niet bellen. Maar ach, even een SMS'je, van "Bel ons even", en even later zit mijn vrouw uren aan de telefoon met moeder. En dat allemaal gratis. (voorheen 20 cent per minuut).
En zij hebben geen computer.
Je kan beter een VoIP telefoon nemen (dus niet een Skype exemplaar). Dan ben je vrij in de keuze van de aanbieder.
ik weet nog niet of ik in australie een vaste lijn in ga hebben. Dan zouden ze me dus niet gratis kunnen bellen omdat ze niet met een SIP DECT telefoon me@voipbuster.com kunnen bellen. (vanwege de slechte ondersteuning van SIP-uri)
edit:
toch blijf ik het jammer vinden dat er na jaren (sinds wanneer is VOIP al wel niet bekend) nog steeds niet een simpele fatsoenlijk werkende oplossing is. SIP vs Skype blijft volgens mij de boel vertragen.
Ik las net dat skype bezig is met Skype for SIP. Het is nu nog een beta voor zakelijke gebruikers. Maar misschien dat je over 2 jaar dus je skype telefoon weg kan gooien omdat de software gewoon verouderd is.
edit:
toch blijf ik het jammer vinden dat er na jaren (sinds wanneer is VOIP al wel niet bekend) nog steeds niet een simpele fatsoenlijk werkende oplossing is. SIP vs Skype blijft volgens mij de boel vertragen.
Ik las net dat skype bezig is met Skype for SIP. Het is nu nog een beta voor zakelijke gebruikers. Maar misschien dat je over 2 jaar dus je skype telefoon weg kan gooien omdat de software gewoon verouderd is.
[ Voor 48% gewijzigd door blaatbeest op 10-07-2009 13:33 ]
x
Verwijderd
Blaatbeest: Je kan best wel een één richting VoIP hebben. Dan kan alleen JIJ bellen. Maar dat is toch niet zo erg?
Als je ouders jou willen bellen, sturen ze een SMS, van "Bel ons..." en jij belt terug. Of je SMS't terug dat je later terug belt etc..bla..bla...
Het maakt echt niet uit of jij naar Nederland belt, of zij naar jou.
Desnoods, kan je bij verschillende aanbieders een 020 of een 010 nummer nemen, en die programmeren op je modem. Heb je wel een modem nodig (Zyxel 2602 serie) die twéé VoIP accounts aan kan. Eentje voor uitgaand met Voipbuster, en eentje voor inkomend met Ned. aanbieder.
Kunnen ze je toch op een vaste (Nederlandse) nummer in Australië bellen.
Ik zat voor mijn werk één jaar in de Oekraine. Mijn 020 nummer stond in de modem. Dus mijn vrienden belden mij op mijn 020 nummer, en in de Oekraine ging de telefoon. Prachtig!
Tegenwoordig maakt het niets meer uit, waar fysiek dat ding staat en welk nummer eraan gekoppeld is...
Als je ouders jou willen bellen, sturen ze een SMS, van "Bel ons..." en jij belt terug. Of je SMS't terug dat je later terug belt etc..bla..bla...
Het maakt echt niet uit of jij naar Nederland belt, of zij naar jou.
Desnoods, kan je bij verschillende aanbieders een 020 of een 010 nummer nemen, en die programmeren op je modem. Heb je wel een modem nodig (Zyxel 2602 serie) die twéé VoIP accounts aan kan. Eentje voor uitgaand met Voipbuster, en eentje voor inkomend met Ned. aanbieder.
Kunnen ze je toch op een vaste (Nederlandse) nummer in Australië bellen.
Ik zat voor mijn werk één jaar in de Oekraine. Mijn 020 nummer stond in de modem. Dus mijn vrienden belden mij op mijn 020 nummer, en in de Oekraine ging de telefoon. Prachtig!
Tegenwoordig maakt het niets meer uit, waar fysiek dat ding staat en welk nummer eraan gekoppeld is...
Verwijderd
Buiten het feit dat je een locatiegebonden netnummer niet mag gebruiken buiten de netnummer regio. Er zijn ook netnummers welke speciaal voor niet locatie gebonden communicatie zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 14:55:
Wikipedia: Lijst van Nederlandse netnummers
ik heb momenteel een voipbuster in nummer maar ik ga er inderdaad niet van uit dat ik dat in australie ook ga hebben.
ontopic
weet iemand trouwens waarom de skype dect telefoons nauwelijks (meer) te koop zijn?
dit lijstje bijvoorbeeld:
http://reviews.cnet.com/4321-3497_7-6583596.html
Geen van die telefoons kan ik vinden in nederlandse winkels. Die van philips is helemaal uit de handel volgens mij.
Is de skype hype voorbij? is de DECT tijd voorbij?
ik zie mezelf voorlopig nog geen smartphone kopen waarop skype of een SIP client staat. (veeeels te duur en snel verouderd)
(ook een reden om skype te gebruiken is omdat een broer een chinese vrouw heeft die al skyped met familie)
ontopic
weet iemand trouwens waarom de skype dect telefoons nauwelijks (meer) te koop zijn?
dit lijstje bijvoorbeeld:
http://reviews.cnet.com/4321-3497_7-6583596.html
Geen van die telefoons kan ik vinden in nederlandse winkels. Die van philips is helemaal uit de handel volgens mij.
Is de skype hype voorbij? is de DECT tijd voorbij?
ik zie mezelf voorlopig nog geen smartphone kopen waarop skype of een SIP client staat. (veeeels te duur en snel verouderd)
(ook een reden om skype te gebruiken is omdat een broer een chinese vrouw heeft die al skyped met familie)
x
Ik heb een Targa 450 van de Lidl, en wil sinds lange tijd in de webinterface. Nu is de web interface erg traag, en erg incompleet. Ik kan niets meer instellen etc.
Zal wel komen door de IE 8, las ergens dat siemens nieuwe firmware heeft met betere ondersteuning voor iE 8 etc.
Maar ook met Firefox en Chrome kom ik niet meer in de juiste menu's.
Heeft iemand de update files voor de Targa/Siemens 450 IP.
Of anders de URL waarmee ik in het Voipinstellingen menu komt? Na het inloggen krijg ik het keuze menu niet meer, dus hopelijk met de directe url kan ik er wel komen?
Of een linkje, want ik zal niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt?
THXs
Zal wel komen door de IE 8, las ergens dat siemens nieuwe firmware heeft met betere ondersteuning voor iE 8 etc.
Maar ook met Firefox en Chrome kom ik niet meer in de juiste menu's.
Heeft iemand de update files voor de Targa/Siemens 450 IP.
Of anders de URL waarmee ik in het Voipinstellingen menu komt? Na het inloggen krijg ik het keuze menu niet meer, dus hopelijk met de directe url kan ik er wel komen?
Of een linkje, want ik zal niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt?
THXs
Kun je het ding niet gewoon resetten? Misschien loopt de interface vast op vage configs.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Targa DIP phone 450 voip settings:
http://10.10.10.251/home.html
../settings_lan.html
../settings_telephony_voip.html
../settings_telephony_emergency.html
../settings_telephony_advanced.html
../status_device.html
../settings_admin_special.html
Uiteraard even het ip adres aanpassen aan jouw situatie
Mijn firmware versie is
Firmware-versie: 010630000000 / 038.00
de updateserver is: gigaset.siemens.com/chagall
edit:
Overige adressen erbij ge-edit
Bij mij werkt het inloggen op de webinterface alleen goed met IE6
en Opera
http://10.10.10.251/home.html
../settings_lan.html
../settings_telephony_voip.html
../settings_telephony_emergency.html
../settings_telephony_advanced.html
../status_device.html
../settings_admin_special.html
Uiteraard even het ip adres aanpassen aan jouw situatie
Mijn firmware versie is
Firmware-versie: 010630000000 / 038.00
de updateserver is: gigaset.siemens.com/chagall
edit:
Overige adressen erbij ge-edit
Bij mij werkt het inloggen op de webinterface alleen goed met IE6
[ Voor 55% gewijzigd door Henk007 op 30-08-2009 21:31 ]
Ik heb hem al gereset. Helaas wist ie dan ook zijn SIP account........Marzman schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 13:05:
Kun je het ding niet gewoon resetten? Misschien loopt de interface vast op vage configs.
Ik heb wel ergens een link van hoe je er nieuwe firmware in zet (via ftp), maar nu de nieuwe firmware nog. Een ander linkje gaf aan waar de firmware staat, maar die info was van 2007.... en klopte niet meer.
Maar bedankt voor het meedenken!
edit: verkeerde topic
[ Voor 90% gewijzigd door Henk007 op 30-08-2009 13:43 ]
Super, zo kan ik er bij!!!!!!!![b][message=32492549,noline]Targa DIP phone 450 voip settings:
http://10.10.10.251/settings_telephony_voip.html
Heb je toevallig de andere URL's ook?????
THXs!!!
[ Voor 34% gewijzigd door Karel050 op 30-08-2009 20:51 ]
Ik heb ook maar een TARGA DIP gekocht voor de woning waar ik nu tijdelijk zit.
Echter kan ik maar 1 SIP account instellen. Ik had vroeger een Siemens C455 IP waar je wel 6 accounts kon installeren.
Ik probeer nu de Siemens Gigaset software erop te zetten maar krijg een fout tijdens de overdracht.
Kan de software versies 057 en 059 niet vinden , wel 070 en 072 maar die krijg ik niet in de TARGA.
Iemand een idee hoe ik dit kan fixen ?
Als ik het bestand op mijn eigen webserver zet krijg ik ook een bestands fout tijdens overdracht terwijl het bestand met de browser wel netjes te downloaden is.
Hans
Echter kan ik maar 1 SIP account instellen. Ik had vroeger een Siemens C455 IP waar je wel 6 accounts kon installeren.
Ik probeer nu de Siemens Gigaset software erop te zetten maar krijg een fout tijdens de overdracht.
Kan de software versies 057 en 059 niet vinden , wel 070 en 072 maar die krijg ik niet in de TARGA.
Iemand een idee hoe ik dit kan fixen ?
Als ik het bestand op mijn eigen webserver zet krijg ik ook een bestands fout tijdens overdracht terwijl het bestand met de browser wel netjes te downloaden is.
Hans
Verwijderd
Weet iemand of je met de Cisco PAP2T ook via de vaste lijn kan bellen (kpn) ? Ik heb namelijk nog geen voipaccount dus wou het zeker weten voordat ik zoiets ga aanschaffen.
Heb het geprobeerd op te zoeken maar ben er niet veel wijzer van geworden.
Alvast bedankt.
Heb het geprobeerd op te zoeken maar ben er niet veel wijzer van geworden.
Alvast bedankt.
Verwijderd
Eén kan is een netwerkaansluitinkje om aan je LAN te hangen (waarover je je SIP registration doet) en de andere kant bevt 2 analoge telefoonpoortjes oor je ouwe telefoons.
Het is mij onduidelijk hoe de vaste lijn (telefoonlijn neem ik aan) hiermee samenhangt? Of hoop je dat de netwerkkant ook aan je telefoonlijn kan om het ding puur als splitter te laten werken? Dat moet namelijk niet kunnen. Zou ook een beetje suf zijn om zoveel geld uit te geven voor wat feitelijk dan twee doorverbonden touwtjes zijn.
Als je wilt testen of het ding überhaupt werkt kun je waarschijnlijk het ding wel gewoon inregelen en aan je telefoons extensies toekennen en dan vanaf de één de ander bellen.
Het is mij onduidelijk hoe de vaste lijn (telefoonlijn neem ik aan) hiermee samenhangt? Of hoop je dat de netwerkkant ook aan je telefoonlijn kan om het ding puur als splitter te laten werken? Dat moet namelijk niet kunnen. Zou ook een beetje suf zijn om zoveel geld uit te geven voor wat feitelijk dan twee doorverbonden touwtjes zijn.
Als je wilt testen of het ding überhaupt werkt kun je waarschijnlijk het ding wel gewoon inregelen en aan je telefoons extensies toekennen en dan vanaf de één de ander bellen.
Welke router kan ik het beste gebruiken?
Ik heb hosted voip, dus via een bedrijf die een voip server heeft en daar meld ik mijn toestel op aan.
Het liefst een router met gigabit lan en wlan, al zijn die nogal schaars. Ik weet dat de D-Link DGL-4100 goed werkt, maar die heeft geen wireless. De DGL-4300 is de wireless versie maar niet meer te krijgen.
Ik heb de D-Link DIR-825 geprobeerd en het is een super snelle router, alleen met voip kan 'ie niks (ook al zet je de voip passthrough mode aan en zelfs met DMZ naar het toestel niet). Hij gaat wel over maar opnemen lukt niet, je kunt wel proberen te bellen maar de andere lijn gaat nooit over. Zelfs niet op een pc met een voip (SIP) programma.
Ik heb me laten vertellen dat routers met een Tomato firmware het goed doen, maar dat zijn veelal oudere Linksys en Buffalo routers die maar 54mbit en 10/100 hebben. Op zich is wireless G voldoende, het abonnement is 50/5 mbit namelijk en zal niet snel boven de 100 uitkomen (en op de daar aanwezige laptops is dat ook echt niet nodig). Dit zijn dus eigenlijk ook niet echt opties.
Zou de DGL-4500 wel werken (als die nog te krijgen is?) of heeft iemand andere tips.
Ik heb hosted voip, dus via een bedrijf die een voip server heeft en daar meld ik mijn toestel op aan.
Het liefst een router met gigabit lan en wlan, al zijn die nogal schaars. Ik weet dat de D-Link DGL-4100 goed werkt, maar die heeft geen wireless. De DGL-4300 is de wireless versie maar niet meer te krijgen.
Ik heb de D-Link DIR-825 geprobeerd en het is een super snelle router, alleen met voip kan 'ie niks (ook al zet je de voip passthrough mode aan en zelfs met DMZ naar het toestel niet). Hij gaat wel over maar opnemen lukt niet, je kunt wel proberen te bellen maar de andere lijn gaat nooit over. Zelfs niet op een pc met een voip (SIP) programma.
Ik heb me laten vertellen dat routers met een Tomato firmware het goed doen, maar dat zijn veelal oudere Linksys en Buffalo routers die maar 54mbit en 10/100 hebben. Op zich is wireless G voldoende, het abonnement is 50/5 mbit namelijk en zal niet snel boven de 100 uitkomen (en op de daar aanwezige laptops is dat ook echt niet nodig). Dit zijn dus eigenlijk ook niet echt opties.
Zou de DGL-4500 wel werken (als die nog te krijgen is?) of heeft iemand andere tips.
ik ben bezig een probleem bij een vriend van mij op te lossen:
hij woont in Frankrijk en heeft een vigor2710 router. Verder de siemens gigaset c470ip set en een beta skype business set.
ik weet dat het mogelijk is om met de siemens gigaset c 470ip met sip business skype (sip.skype.com) te werken.
ik krijg het echter met geen mogelijkheid voor elkaar
Kan iemand mij misschien helpen?
Ik heb de porten geforward, maar hij blijft vragen of registratie. google heeft veel hits, maar alles linkt naar verkoop sites, of andere sets.
hij woont in Frankrijk en heeft een vigor2710 router. Verder de siemens gigaset c470ip set en een beta skype business set.
ik weet dat het mogelijk is om met de siemens gigaset c 470ip met sip business skype (sip.skype.com) te werken.
ik krijg het echter met geen mogelijkheid voor elkaar
Kan iemand mij misschien helpen?
Ik heb de porten geforward, maar hij blijft vragen of registratie. google heeft veel hits, maar alles linkt naar verkoop sites, of andere sets.
Ik denk dat die mogelijkheid bij 12connect wel zijn. Je zou hen eens moeten contacteren.sobje schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 22:25:
Weet iemand een SIP provider die in heel Rusland lokale nummers kan leveren?
[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]
Er staat zoveel op het net over VOIP en ATA's dat het een beetje onduidelijk is geworden.. ook hier op GOT.
Ben al een tijdje aan het kijken naar een oplossing om zonder via een computer te bellen. Ik wil ook een net nummer via een aanbieder huren. Dus er moet kunnen gebeld worden naar mijn moeder.
Nou ben ik de pricewatch: Linksys SPA-3102 tegen gekomen maar om gebeld te kunnen worden moet de adapter IAX ondersteuning hebben ?
Ben al een tijdje aan het kijken naar een oplossing om zonder via een computer te bellen. Ik wil ook een net nummer via een aanbieder huren. Dus er moet kunnen gebeld worden naar mijn moeder.
Nou ben ik de pricewatch: Linksys SPA-3102 tegen gekomen maar om gebeld te kunnen worden moet de adapter IAX ondersteuning hebben ?
Verwijderd
Goedemorgen,
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje. Hoop dat jullie me kunnen helpen. Heb een account genomen bij VOIPpro (de zakelijke vorm van Voipbuster) en probeer dat te laten werken met een (soft)sipbox. Heb verschillende programmaatjes gedownload, maar heb steeds hetzelfde probleem: telefoon gaat over, maar bij opnemen wordt de verbindng verbroken. Er staat 100 euro op het account, dus dat is het niet lijkt me. Iemand ideeën??
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje. Hoop dat jullie me kunnen helpen. Heb een account genomen bij VOIPpro (de zakelijke vorm van Voipbuster) en probeer dat te laten werken met een (soft)sipbox. Heb verschillende programmaatjes gedownload, maar heb steeds hetzelfde probleem: telefoon gaat over, maar bij opnemen wordt de verbindng verbroken. Er staat 100 euro op het account, dus dat is het niet lijkt me. Iemand ideeën??
Hallo, had eerst een eigen topic geopend, maar ontdekt net dat er een speciaal topic open is over VOIP. Dus even als het niet te storend is naar hier verplaatst op wat informatie
Ben van plan om mijn ISDN telefoons te vervangen voor een van de boven genoemde voip telefoons.
Misschien kan iemand mij adviseren.
Wat mij in de handleiding niet duidelijk is,
- heeft de IP284 IPv6
- hebben beide of welke heeft een filter welke kan bepalen welk voip-account gebruikt wordt voor een nummer. V.b als ik naar vaste nummers bel account1 als ik naar x-land bel account2 etc. Dit kan ik n.l. Wel met mijn huidige combinatie en vind dit belangrijk voor €€€!
- Kan je per opgeroepen voip nummer een beltoon toewijzen?
Als iemand hier meer van weet of ervaring heeft met deze telefoons, over nukken, tips of wat dan ook, hou je aub niet in. ;-)
Alvast bedankt
Ben van plan om mijn ISDN telefoons te vervangen voor een van de boven genoemde voip telefoons.
Misschien kan iemand mij adviseren.
Wat mij in de handleiding niet duidelijk is,
- heeft de IP284 IPv6
- hebben beide of welke heeft een filter welke kan bepalen welk voip-account gebruikt wordt voor een nummer. V.b als ik naar vaste nummers bel account1 als ik naar x-land bel account2 etc. Dit kan ik n.l. Wel met mijn huidige combinatie en vind dit belangrijk voor €€€!
- Kan je per opgeroepen voip nummer een beltoon toewijzen?
Als iemand hier meer van weet of ervaring heeft met deze telefoons, over nukken, tips of wat dan ook, hou je aub niet in. ;-)
Alvast bedankt
ik heb ook de cisco, na een modemupdate van kpn box12 werkte het e.e.a. niet meer, van de week. oorzaak was dat kpn de config op hun box had gereset, inmiddels heb ik het weer kunnen herstellen maar kan met m'n cisco enkel zelf bellen, gebeld worden werkt om onduidelijke redenen momenteel niet, iemand enig idee hoe ik het weer kan instellen dat ik ook gebeld kan worden op m'n vaste lijn?
Pagina: 1