Hoe bepaalt een programma/webpagina je taal?

Pagina: 1
Acties:

• Invalid
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vraag me al een tijdje af hoe het komt dat terwijl ik een Engelse versie van Windows (Vista) heb, sommige programma's die ik installeer en ook sommige webpagina's toch in het Nederlands verschijnen. De landinstellingen zouden gebruikt worden voor de weergave van getallen, tijd, e.d. maar lijkt ook gebruikt te worden voor taal in programma's en sommige webpagina's. Ik heb de landinstellingen graag op Nederlands maar de rest gewoon in het Engels. Iemand enig idee hoe ik dit kan doen? (zonder de landinstellingen op Engels te zetten en vervolgens handmatig toch Nederlands te maken)

Verwijderd

De taal kan worden bepaald aan de hand van de headers die de user agent bij de request meestuurt of op basis van je locatie volgens je IP adres. Ook Google doet dat laatste bijvoorbeeld, maar daar is wel in te stellen welke taal je voorkeur heeft.

Ik persoonlijk heb liever dat alleen naar de gevraagde taal wordt gekeken, en niet naar een IP adres, maar het is in sommige gevallen niet anders.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Invalid schreef op zondag 15 maart 2009 @ 16:33:
Ik vraag me al een tijdje af hoe het komt dat terwijl ik een Engelse versie van Windows (Vista) heb, sommige programma's die ik installeer en ook sommige webpagina's toch in het Nederlands verschijnen. De landinstellingen zouden gebruikt worden voor de weergave van getallen, tijd, e.d. maar lijkt ook gebruikt te worden voor taal in programma's en sommige webpagina's. Ik heb de landinstellingen graag op Nederlands maar de rest gewoon in het Engels. Iemand enig idee hoe ik dit kan doen? (zonder de landinstellingen op Engels te zetten en vervolgens handmatig toch Nederlands te maken)
Dit zijn eigenlijk twee verschillende vragen aangezien websites en lokale programma's op verschillende manieren bepalen welke taal er gebruikt moet worden. Cheatah gaf al aan hoe het werkt met websites.

Lokaal geinstalleerde programma's kunnen naar verschillende zaken kijken. Officieel horen taal en weergave van getallen/tijd/etc twee verschillende zaken te zijn, maar veel programmeurs snappen niet helemaal dat jouw keus voor Nederlandse instellingen niet automatisch betekent dat je ook de Nederlandse taal gebruikt.
Ik draai zelf ook een Engelstalige Windows met Nederlandse lokale instellingen maar heb hetzelfde probleem. De enige oplossing die ik heb kunnen vinden is kiezen voor Amerikaanse of Britse instellingen en dan handmatig de Nederlandse instellingen te doen.