[ubuntu 8.10] Synaptic pakket beheer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi tweakers *O*

Ik was vandaag bezig in de terminal van ubuntu met wat ftp commands.
toen ik er mee klaar was sluit ik de terminal en dan wilde ik nog wat dingen instaleren via synpatic pakketbeheer maar die start nu niet meer op.
Er komt beneden in me balkje ' starting admin...'.
Dus ja ik wachten en toen ging het weg en ik krijg geen error maar synaptic start ook niet meer op.
Ik dan ik zal het maar proberen via applications -> instalaeren en verwijderen.
En daar vink ik me software aan en druk op aplychanges en ik krijg benden weer dat venstertje en dan is het weer gedaan.
Het zelfde met update-manager.

Screen:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads/49bd11a6da4f5/49bd11a6a5d1e-Screenshot.thumb.jpg

Zou iemand het probleem weten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat voor commands heb je gedraait? werkt apt-get nog wel????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 15:34:
wat voor commands heb je gedraait? werkt apt-get nog wel????
ja apt-get werkt nog.
Maar ik heb gewoon de commands dat beschreven staat op deze website: http://doc.nl.linux.org/HOWTO/FTP-NL-3.htm
Dit probleem heb ik eerder gehad maar toen was ubuntu net geinstaleerd en dacht ik dat het de cd was en dus een nieuwe cd gemaakt en nu heb ik weer hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 18:04
Je zal toch echt even wat meer informatie moeten geven...

Heb je Synaptic al eerder gebruikt? Werkte het toen wel? Wat was het laatste dat je geinstalleerd hebt met Synaptic? Kun je het wel starten vanuit een terminal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
via de terminal start hij op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
Dat was 1 antwoord op 4 vragen...

Maar goed, ik googlede even op "ubuntu administrative application" en het zou me niks verbazen als daar je oplossing bij staat.

Volgende keer misschien even eerst zelf zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickPt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
kun je nog sudo gebruiken in een terminal? Toen ik om mijn laptop een soort gelijke fout had bleekt ik op een of andere reden niet meer bemachtigt te zijn. (je paketbeheer gebruikt namelijk het sudo commando)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
RickPt schreef op zondag 15 maart 2009 @ 16:33:
kun je nog sudo gebruiken in een terminal? Toen ik om mijn laptop een soort gelijke fout had bleekt ik op een of andere reden niet meer bemachtigt te zijn. (je paketbeheer gebruikt namelijk het sudo commando)
gksudo :P
En voor pakketbeheer met semi-GUI in de terminal: aptitude. apt-get is deprecated.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vroeger werkte alles wel nu niet meer.
als ik "gksudo synaptic" doe krijg ik het zelfde probleem maar geen error :s

edit: ik was kijk nu nog eens en ik ben niet ingelogd onder root via commandline en ik doe nog eens synaptic en ik krijg nu deze error:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads/49bd27d0ea183/49bd27d0af41e-Screenshot-1.thumb.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henridv
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
gertvdijk schreef op zondag 15 maart 2009 @ 16:58:
[...]

gksudo :P
En voor pakketbeheer met semi-GUI in de terminal: aptitude. apt-get is deprecated.
Het is wel niet aan te raden om zomaar over te schakelen op aptitude. Om te wisselen raad ik deze kleine tutorial aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Henridv schreef op zondag 15 maart 2009 @ 17:02:
Het is wel niet aan te raden om zomaar over te schakelen op aptitude. Om te wisselen raad ik deze kleine tutorial aan.
TS draait Ubuntu 8.10 waar aptitude allang in zit. Je how-to gaat over een van de eerste Etch releases waarin standaard geen aptitude zit.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Henridv schreef op zondag 15 maart 2009 @ 17:02:
[...]

naja ik zal er eens naar kijken .
Maar dan zal mijn update manager nog niet werken he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 17:09:
De update manager gebruikt op de achtergrond gewoon de command line. Dat zie je ook als hij bezig is en je dan drukt op 'details'. Dan vouwt er een mini-terminal open waarin je de output kan zien. De update manager doet gewoon 'aptitude upgrade' en elke dag 'aptitude update'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 17:09:
[...]

naja ik zal er eens naar kijken .
Waarschijnlijk doet je gksudo het gewoon niet goed. Kijk op de link die ik eerder postte, daar staat hoe je het op kan lossen.
Pagina: 1