[RAiD1] - Data recovery van slechts 1 schijf?

Pagina: 1
Acties:

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
hallo,

Weet iemand of je met een raid1 systeem (mirror) 1 van de 2 schijven los kunt koppelen en dan mounten in een andere computer?

Of zou die ene schijf niet leesbaar zijn?

Is er een risico bij dit uitproberen?

• Heiden
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Je zet dit topic in Windows Clients, dus ik neem aan dat je hier een softwarematig RAID config hebt? In dat geval is het geen probleem. Je kunt dan in schijfbeheer aangeven dat je de mirror wilt verwijderen, de andere schijf kun je dan zonder problemen in een andere PC hangen.

|Mijn systeem

• jimbo123
Heiden schreef op zondag 15 maart 2009 @ 15:18:
Je zet dit topic in Windows Clients, dus ik neem aan dat je hier een softwarematig RAID config hebt? In dat geval is het geen probleem. Je kunt dan in schijfbeheer aangeven dat je de mirror wilt verwijderen, de andere schijf kun je dan zonder problemen in een andere PC hangen.
nee, het is een hardware raid van zo een sony vaio laptopje.
Vraag me gewoon af of die schijven normale schijven zijn en dus separaat aan te sturen / de data benaderen... of dat die raid controller er iets mee gedaan heeft waardoor dat niet kan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jimbo123 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 15:28:
[...]

nee, het is een hardware raid van zo een sony vaio laptopje.
Dan snap ik de relevantie niet helemaal met Windows, afgezien van de waarschijnlijkheid dat je er Windows op draait.

Op zich is dat nog niet genoeg reden om het dan maar in Windows Clients te dumpen hoor :)

Maar goed: ligt eraan wat voor controller er wordt gebruikt, of dat een FakeRAID is waarbij het meeste werk door de controller wordt gedaan.
Meestal kun je de mirror wel verbreken en de disk ergens anders inproppen om 'm uit te lezen.

Maar de beste plek om een vraag als deze uit te zoeken is toch eerder Opslagmedia & I/O Controllers dus je topic gaat daar ook naartoe.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik zou zeggen gewoon proberen

Ik heb het al een aantal keer gedaan bij een dell poweredge server. Sterker nog gisteren nog een raid1 array installatie van windows 2003 hersteld door 1 schijf uit de server rechtstreeks aan de sata poort te hangen. (NON RAID) NTLDR te fixen. Schijf weer terug aan de controller. Booten, Uitzetten, 2e schijf eraan. Booten en tijdens het booten de array laten rebuilden

• jimbo123
Mja, naar dit soort verhalen ben ik dus op zoek raymonvdm... als er nu nog een paar mensen zijn die met raid1 dit soort truken durven uit te halen dan ga ik het ook eens proberen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De essentie van RAID-1 is nou juist dat als er een schijf ontbreekt (omdat ie kapot gaat) dat de resterende schijf nog steeds een volwaardige en volledig functionele schijf is. In een andere computer zul je er niet evt. zomaar van kunnen booten, afhankelijk van het OS dat er evt. op staat. Maar de schijf benaderen moet geen enkel probleem zijn, ook als je de RAID-array niet eerst verbreekt.

Als je hem dan aan een compatible RAID-controller zou hangen zal die aan de metadata op de schijf zien dat ie met een incomplete RAID-1 array heeft te maken en zal daar iets over melden maar je zult dat gewoon moeten kunnen passeren en de schijf kunnen gebruiken.
Als je hem aan een niet-RAID controller hangt zal het gast-systeem de schijf net zo zien als een schijf die niet deel uitmaakt van een RAID-array.

Als je de data op de schijf verandert en hem later evt. weer terug zou zetten moet je alleen wel heel goed opletten welke schijf je dan naar de andere kopieert om de array weer te rebuilden.

Ik gebruik zelf in twee systemen RAID-1 arrays en het enige domme van die dingen vind ik dat in de BIOSsen van de controllers bij identieke schijven niet het serienummer van de schijven getoond wordt en je dus moet weten welke fysieke schijf aan fysieke poort 0 en welke aan fysieke poort 1 hangt in geval van (re)builden. In de Windows utility bij een van de twee controllers kun je dat in elk geval wel zien.

8)

• jimbo123
Thanks jack.. dat was even wat ik nodig had om het aan te durven ;)

Ben inmiddels een kopie aan het maken van de data zodat een eventuele foute rebuild niet zo een ramp is.
Mijn vraag is beantwoord :)
Pagina: 1