[DIY-NAS] Eigen software

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 17:00
Veel mensen hebben tegenwoordig een NAS [Network Attached Storage]. Veelal zijn dit zelfgebouwde computers, hoewel ook kant en klare oplossen te koop zijn. Bij een kant en klare oplossing is de NAS vaak te besturen via een web-interface, maar ook je DIY-NAS heeft natuurlijk voordeel bij een mooie webinterface.
Ik ben zelf bezig met het bouwen van een webinterface met nuttige informatie over mijn NAS.
Dat ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://pantalaimon.homedns.org/nas1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pantalaimon.homedns.org/nas2.jpg
Nu was ik benieuwd, zijn er nog meer mensen die een eigen webinterface gebouwd hebben? Wat hebben jullie allemaal voor features?
En welke software hebben jullie op je NAS draaien? Zoals je ziet heb ik TorrentFlux (downloaden torrents vanaf NAS), Jinzora (afspelen muziek vanaf NAS), en BackupPC draaien.

2.160kWp Zuid-West: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52262&sid=47507

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Ziet er erg netjes uit. Lekkere simpele interface. Ik heb zelf een nas van lacie kan dus geen eigen software gebruiken die van mij streamt ook muziek, video's & backup.

In het DIY RAID NAS topic staan een aantal posts van mensen met hun eigen NAS en welke software ze draaien etc. misschien kun je daar wat ervaringen uitwisselen.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Strakke interface, veel info en geen onzin.. erg netjes :D
In welke taal heb je dit gescript? En zijn er plannen om er een (opensource) projectje van te maken? Ik zie in je menu een knop FTP, wat zit daar achter? Zelf heb ik PureFTPd met MySQL-ondersteuning draaien met een eigen interface om gebruikers in te stellen, als je het op prijs stelt wil ik die code wel met je delen. (stelt geen zak voor hoor, een paar query's maar altijd makkelijker dan zelf het wiel opnieuw uitvinden ;))

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
  • Laatst online: 27-01 20:51
Op wat voor OS heb je je NAS draaien? Dit lijkt me heel leuk. Ben ook wel benieuwd wat je allemaal gebruikt hebt om dit in elkaar te steken.

Vanwaar haal je die grafiekjes? Worden deze automatisch gegenereerd?

Ik ben van plan om een linux based NAS in elkaar te steken, en zo een web front-end lijkt me wel iets...
Lijkt me ook leuk om zo iets ineen te flansen.

[ Voor 93% gewijzigd door ZodiacQ op 27-04-2009 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 20:06
Leuke interface :) Na enkele jaren met Smoothwall gewerkt te hebben (heeft zelf een mooie interface aan boord), was ik overgestapt naar een custom Linux server waar ik eerst zelf een Perl interface voor geschreven had. Nu schuif ik echter steeds meer in de richting van bestaande pakketten, zo gebruik ik momenteel o.a. Munin voor de hardware te monitoren, en AwStats voor log files te parsen. Toegegeven, het ziet er allemaal niet zo gestroomlijnd meer uit, maar anderzijds is het een pak minder werk om draaiende te krijgen en zijn er ook veel meer features beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Jammer dat Koenradus na dit bericht niets meer van zich heeft laten horen :/

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demoniac schreef op maandag 27 april 2009 @ 15:46:
Jammer dat Koenradus na dit bericht niets meer van zich heeft laten horen :/
Druk bezig met programmeren waarschijnlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
  • Laatst online: 13-06 17:00
Om te beginnen, mijn excuses voor de late reactie. Ik was het draadje even kwijt geraakt.
Antwoord op de gestelde vragen:
  • Ik gebruik zelf proftpd, achter de FTP knop zitten wat logging opties, zoals de laatst uitgevoerde commando's, ingelogde gebruikers, etc...
  • De NAS draait op linux [Debian]. Dan heb ik er samba op staan voor de communicatie met de windows clients. Of via FTP natuurlijk.
  • Grafiekjes worden idd automatisch gegenereerd. Data wordt gelogd met cron naar een mysql table. Dan wordt die date geparsed door pChart. Briljante library :9~ !

2.160kWp Zuid-West: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52262&sid=47507

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Om bijna 2 weken later toch nog maar te reageren op dit topic :P
Geef eens wat meer info over de tools die je gebruikt voor het genereren van je grafiekjes etc. Ik vermoed dat je de temperaturen uitspuugt met sensord en het dataverkeer met vnstat of iets dergelijks, maar ik ben erg nieuwsgierig hoe je dit logt en parset met pChart (wat er inderdaad wel prachtig uitziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 20:06
pChart is inderdaad wel waw. Veel mooier dan rrdtool, maar dat heeft dan wel een sterk dataformaat.
Ben daarom maar aan een wrapper bezig, met identieke syntax aan rrdtool graph maar die pChart gebruikt

Ben ook geinteresseerd naar het dataformaat voor je grafieken. Gebruik je een RRA, of een database? Zelf weet ik niet goed wat kiezen, RRA maakt het eenvoudig om averages/min/max uit de database zelf te halen maar verliezen snel nauwkeurigheid, terwijl een database/file wel nauwkeurig is maar zo lomp in gebruik...

[ Voor 24% gewijzigd door maleadt op 27-05-2009 22:48 ]

Pagina: 1