Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240646

Topicstarter
Beste mede tweakers.

Ten eerste mijn excuses als het in het verkeerde subforum staat. Mij leek het hier wel het beste.

Ik loop tegen een vaag probleem aan met een computer op mijn werk.

Zodra ik iets opstart wat met 3D te maken heeft bijvoorbeeld 3Dmark of een game loopt de pc gelijk muurvast.

Het systeem bestaat uit de volgende onderdelen :

Amd Phenom2 920
4GB DDR800
9800GT videokaart
M3N78-EM moederbord
500 watt Antec Earthwatts
Windows XP pro 32bit

Wat ik allemaal heb geprobeerd :

-Ander geheugen
-Bios update
-Andere voeding
-Nieuwe windows installatie met nieuwste drivers
-Harde schijf getest

Temperatuur van de cpu zit ook goed rond de 35-40 graden.

Ik dacht dat het aan de videokaart zou liggen. Er is vervolgens een nieuwe 9800GT kaart besteld maar het probleem bleef. Vervolgens een oude testkaart volgens mij een 7900GT deze deed het gek genoeg wel.

Wat kan het probleem zijn ? Het lijkt wel alsof de pc een hekel heeft aan de 9800GT kaart :P 2 nieuwe kaarten willen maar niet werken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik ben ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 13:28

Marce

Het is Marc met een C!

Wat voor andere voeding heb je geprobeert?

Misschien is deze voeding rot, en die andere te zwak oid.

Wat gebeurd er als je de cpu veel stroom laat trekken door een occt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Meet de temeratuur van de kaarten eens. Als ze niet genoeg ""frisse lucht" kunnen krijgen kunnen ze oververhit raken. Dit kan vastlopers veroorzaken, of het systeem tijdelijk erg traag maken omdat de kaarten zichzelf terug clocken. Om het geheugen te testen kune je Memtest eens een nachtje laten draaien. (problemen met het geheugen kunnen ontstaan door kapotte geheigenbankjes, maar ook door verkeerde instellingen in de BIOS).

[ Voor 57% gewijzigd door jdm8 op 15-03-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zelf een 600watt geprobeerd. Merk weet ik zo niet meer. Ik heb cpu burn in meerdere keren laten draaien en pc liep goed. Ook andere stresstest doen het gewoon. In windows loopt de pc vlekkeloos

@jdm8 Het vreemde is dat de programma`s niet eens starten )3dmark loopt al gelijk vast. De pc zit in een sonata kast met volgens mij voldoende airflow. Ik heb ook meerdere geheugen modules getest en dit geheugen was volgens memtest ook gewoon goed ook in andere pc`s

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 240646 op 15-03-2009 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

jdm8 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:49:
Meet de temeratuur van de kaarten eens. Als ze niet genoeg ""frisse lucht" kunnen krijgen kunnen ze oververhit raken.
Dan zou het even duren, en zou hij niet gelijk stoppen.

Aan de voeding zal het dan wel niet liggen inderdaad. weet je zeker dat je alle aansluitingen op de videokaart heb aangesloten: 6pin pci-e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Heb je hetzelfde probleem ook met games? Of alleen 3dmark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jdm8 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:52:
Heb je hetzelfde probleem ook met games? Of alleen 3dmark?
Ook met games. Ik heb Sims 2 tot mijn beschikking gehad en deze liep ook gelijk vast

@Marce ja deze zit goed anderes zou de kaart ook gaan piepen

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 240646 op 15-03-2009 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178310

Je mobo heeft een onboard grafische chip, check eens of die uitstaat in de bios als je een kaart gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 178310 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:53:
Je mobo heeft een onboard grafische chip, check eens of die uitstaat in de bios als je een kaart gebruik
Het vreemde is dat hij onboard helemaal geen beeld geeft. De monitor slaat wel aan maar geen beeld. Maakt niet uit of er een andere videokaart in zit of niet onboard doet het helemaal niet. Volgens mij word deze toch automatisch uitgeschakeld als je een andere kaart erin zet ? Hij geeft op onboard in ieder geval geen beeld met of zonder videokaart.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 240646 op 15-03-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

Zou het iets te maken kunnen hebben met de 4gig aan geheugen en 32bit xp?

anders eens proberen met 1 bankje geheugen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Marce schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:57:
Zou het iets te maken kunnen hebben met de 4gig aan geheugen en 32bit xp?

anders eens proberen met 1 bankje geheugen..
Lijkt me eerlijk gezegd niet want ik draai thuis ongeveer hetzelfde systeem en draait ook goed onder 32bit. Zelf ook meerdere pc`s gebouwd met 32bit en 4GB ram en nooit problemen gehad.

Maar ik kan het altijd proberen morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178310

Anoniem: 240646 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:55:
[...]

Het vreemde is dat hij onboard helemaal geen beeld geeft. De monitor slaat wel aan maar geen beeld. Maakt niet uit of er een andere videokaart in zit of niet onboard doet het helemaal niet. Volgens mij word deze toch automatisch uitgeschakeld als je een andere kaart erin zet ? Hij geeft op onboard in ieder geval geen beeld met of zonder videokaart.
Als je: pcie vga cart first, in de bios heb staan lijkt me dit geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heb je al eens geprobeerd de videokaart eruit te halen en 3D te draaien met de on-board chip?

Daarnaast zou je nog eens kunnen proberen niet de nieuwste drivers te gebruiken, maar iets oudere, of de meegeleverde bijvoorbeeld.

En kan je misschien de kaart testen in een andere computer, dan kan je enigszins gaan uitsluiten waar de fout zit in het systeem.

Het hele verhaal dat het het geheugen zou zijn, lijkt mij vrij stug en ik heb nog nooit gehoord dat dat problemen zou opleveren bij 3D.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

Achjah, ik opperde ook maar wat :S

Ik heb wel eens gelezen dan 4gig niet goed zou werken bij bepaalde kaarten, maar dat zal wel weer heel ergens anders op slaan.

Verder heb je ook niet echt meer iets aan mijn vrij beperkte kennis 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hooglander1 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 13:37:
Heb je al eens geprobeerd de videokaart eruit te halen en 3D te draaien met de on-board chip?

Daarnaast zou je nog eens kunnen proberen niet de nieuwste drivers te gebruiken, maar iets oudere, of de meegeleverde bijvoorbeeld.

En kan je misschien de kaart testen in een andere computer, dan kan je enigszins gaan uitsluiten waar de fout zit in het systeem.

Het hele verhaal dat het het geheugen zou zijn, lijkt mij vrij stug en ik heb nog nooit gehoord dat dat problemen zou opleveren bij 3D.
De onboard kaart geeft helemaal geen beeld dus dat heeft geen zin. Ik kan idd eens proberen de kaart te testen in een ander systeem.

Oudere drivers heb ik al geprobeerd maar geen resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

Je moet waarschijnlijk iets in je bios veranderen als je onboard wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 13:51
Probeer eens meerdere versie's van drivers.
Verwijderen van drivers:
Eerst uninstall(reboot), dan verwijder software gebruiken(reboot)(www.guru3d.com), dan pas nieuwe installeren(reboot).

Directx kontroleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Marce schreef op zondag 15 maart 2009 @ 13:40:
Achjah, ik opperde ook maar wat :S

Ik heb wel eens gelezen dan 4gig niet goed zou werken bij bepaalde kaarten, maar dat zal wel weer heel ergens anders op slaan.

Verder heb je ook niet echt meer iets aan mijn vrij beperkte kennis 8)7
Helpen is altijd goed hoor, het kan ook zo maar zijn dat je toch gelijk hebt en dat het aan mij ligt dat ik er nog nooit van heb gehoord :)
Anoniem: 240646 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 13:45:
[...]

De onboard kaart geeft helemaal geen beeld dus dat heeft geen zin.
De on-board zal toch echt beeld moeten geven, maar daarvoor moet je misschien iets in je bios wijzigen en dan moet sowieso ook de grafische kaart eruit gehaald worden, anders schakelt deze zichzelf inderdaad uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Hooglander1 op 15-03-2009 14:03 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het moet haast wel iets met de drivers te maken hebben dus ik ga morgen gewoon de drivers vanuit de cd`s installeren en ook even na directx kijken

Het lijkt me in ieder geval sterk dat de kaarten allebei kapot zijn. Jammer dat ik geen ander moederbord kan proberen

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 240646 op 15-03-2009 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Probleem is nog steeds niet opgelost. Ik heb inmiddels een nieuwe moederbord gehaald. Ook dit gaf geen enkel resulataat. Ik heb de cpu vervangen door een X2 4000+ Dit werkt wel uitstekend.

Zou de Phenom 2 920 stuk zijn ? Volgens Cpu-z is het een engineering sample zou het daarmee te maken kunnen hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
bios updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens de asus site zou hij volgens bios 5002 moeten werken ik heb er nu volgens mij de laatste op staan en dat is 5011 volgens mij. In ieder geval de nieuwste maar dit heeft niks geholpen
Pagina: 1