Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop al een poos te klojooen bij het configureren van een RAID0-array icm een Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P moederbord.

Wanneer ik volgens de manual de juiste Sataports in gebruik heb genomen en in het BIOS van het moederbord de JMB322 controller en de RAIDopties heb ingesteld krijg ik het niet voor elkaar om in het BIOS van de controller te komen. De functies waarmee een array is te maken lijken wel te zijn gelocked of anders gezegd bevroren.

Wanneer ik de tweede ati SB790-controller gebruik, lukt het me wel een array te configureren. Dezer array word dan ook in het BIOS van het moederbord vermeld, maar wanneer ik een reboot aan m'n pc geef krijg ik de melding dat er geen array is geconfigureerd. Tijdens dat booten geef ik een Ctrl-F om in het BIOS te komen van de JMB322, maar dan kom ik juist de bevroren opties tegen..

Het gaat me er dus om dat ik icm de JMB322 geen RAID0 opstelling kan maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Welke BIOS versie heb je draaien?

Heb hetzelfde bordje, geen probleem voor RAID0 aan te maken en te gebruiken maar heb ze wel op de SB750 zitten ipv de JMB322 omdat die minder RAID types ondersteund dus ik dacht mocht ik in de toekomst willen overschakelen naar een ander array dat ik niks moet versteken :)

Heb je de instellingen van het mobo nog wel goed staan, dacht dat voor de jmb je net andere instellingen moet gebruiken. (tijdens de eerste aanpassingen, dus voordat je een array gaat maken)
Weet wel dat je zegt dat je de instellingen hebt goedgezet maar toch ff dubbelchecken.
Eventueel ff de optimzed settings gebruiken en opnieuw beginnen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Graviton12 op 15-03-2009 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb echt alles nagelopen, maar heb jij dan de poorten 4 en 5 in gebruik zoals in het BIOS-boekje staat beschreven?

btw BIOSversie f3b.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Heb ze gewoon in bovenste naast elkaar gestoken op SB750 controller, boekje niet gevolgd, alle poorten moeten kunnen samenwerken in eender welke combinatie :)

Je kan eventueel de laatste nieuwe BIOS downloaden, was eerste wat ik deed toen systeem opstartte :)
http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=3005#anchor_os

Maar deze laatste BIOS zou enkel maar deze dingen oplossen dus weet niet of dit iets gaat verbeteren voor wat jij aan de hand hebt.
1. Fix USB Keyboard issue
2. Fix Green LAN issue
3. Fix voltage issue when set over than 2.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de verschil aan staande BIOSén gebruikt, maar bij allen deedt het me niet de goede oplosssing
brengen.

Wat zegt trouwens jouw BOS-rom tijdens opstarten? Hier geeft die no array's defined aan en boot vervolgens door naar xp. Ook heb ik maar even de vraag middels de supportfunctie op de site van Gigabyte gesteld, misschien dat men daar meer weet over dit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Hij laat eerst m'n DVD writer zien en dan gaat ie naar het RAID gedeelte waarna Windows opstart.

Eerst define je een array waarbij hij de schijven laat zien, beneden moet je dan de N veranderen in Y met op de spatiebalk te klikken als ik me goed herinner (of Ctrl-F) naast elke schijf die je in de array wilt zetten (helemaal aan de rechterkant per schijf).
Dan moet je de array effectief ja hoe zeg je dat, samenvoegen ...
Systeem zal zeker een 3 tal keer vragen om te bevestigen, laatste melding dat ie dan geeft is iets met een waarschuwing dat ie dingen gaat aanpassen en opslaan.
Dan reboot ie en kom je in het normale scherm van RAID terecht waarna je Windows kan installen.

Als het nog niet lukt kan je best een paar fotos posten van je BIOS, vooral in je RAID schermen waar je de array samenstelt.
Denk niet dat er iets scheelt met je systeem, alleen wel raar dat je systeem je een raid laat aanmaken die hij niet terugvindt na een reboot ...
Toevallig geen power issue, heb je dingen overclocked in BIOS?

Er zijn hier nog verschillende mensen op het forum met dit bord, die zullen deze topic ook wel tegenkomen die zullen je beter kunnen helpen dan ik :d

[ Voor 20% gewijzigd door Graviton12 op 15-03-2009 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iig. dank voor het meedenken.
Pagina: 1