Toon posts:

Externe Maxtor HD boot niet door

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een externe HD aangeschaft,van Maxtor 1 terabyte.
Als ik hem in de usb poort plug en dan de cpu aan doet boot de pc niet door,hij blijft hangen in het Asus opstartscherm.Als ik de HD afkoppel start windows wel op,en na opstarten,kan ik gewoon de HD in de usb port doen en word netjes herkend.
Moet ik iets aanpassen in de bios?
Wil gewoon de HD met de pc gekoppeld hebben,maar het is best raar dan de pc niet opstart als de usb kabel erin zit.wat kan het probleem zijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grote kans dat dit een compatibility issue is met de USBcontroller in de extHDD. Sommige controllers zorgen ervoor dat het systeem gewoonweg niet door wil booten, ongeacht aan wat voor moederbord je die dingen hangt.
Heb je de hdd al eens aan een andere pc gehangen, zoja, wat doet het ding daar?

Je kunt nog kijken naar dingen als USB legacy support en die aan of uit zetten, maar in de meeste gevallen maakt dat weinig uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen andere cpu om te testen.
Maar komt dit vaker voor?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:19:
Ik heb geen andere cpu om te testen.
Maar komt dit vaker voor?
Je hoeft ook geen andere cpu te hebben, gewoon een andere pc is goed genoeg. Je cpu heeft namelijk niets van doen met je USBcontroller.

Dit komt inderdaad vaker voor. Ik heb hier ook een aantal van die controllers liggen waarbij het gewoon niet mogelijk is de computer te starten als je die controllers eraan hangt. En dat op meerdere systemen, dus het ligt echt aan die controllers.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hier hetzelfde verhaal met een iomega externe harde schijf. In het bios komt deze niet verder dan de cardreader, daarna hangt hij tot ik de externe schijf uitschakel. Dan start hij wel ineens door. Weinig aan te doen vrees ik.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:28:
[...]

Je hoeft ook geen andere cpu te hebben, gewoon een andere pc is goed genoeg. Je cpu heeft namelijk niets van doen met je USBcontroller.

Dit komt inderdaad vaker voor. Ik heb hier ook een aantal van die controllers liggen waarbij het gewoon niet mogelijk is de computer te starten als je die controllers eraan hangt. En dat op meerdere systemen, dus het ligt echt aan die controllers.
Ik bedoelde een andere pc.
Vind dit toch vreemd alle andere usb apparaten die in de pc bevinden geven totaal geen problemen met door booten,printer,muis toetsenboord,digitale camera,en door een externe hd boot hij niet door.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als die USBcontroller niet goed werkt, dan is het heel logisch dat andere USB dingen het wel gewoon doen. Dan ligt het gewoon aan die controller in die externe disk.

En is er echt niemand in de buurt met een PC met een USBpoort? Makkelijkste manier om het even uit te sluiten.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-02 09:15
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat de bios de mogelijkheid heeft om te booten vanaf USB, maar dat hij niet om kan met schijven van 1TB. Ik heb er ook al problemen mee gehad. De oplossing:
In de BIOS USB support uitschakelen. Je kan dan niet meer booten vanaf USB of een USB toetsenbord gebruiken in de BIOS, maar in je OS (Windows wss) zal USB werken zoals normaal.

• spone
  • Niet online
jeroenikke schreef op zondag 15 maart 2009 @ 01:01:
Ik denk dat [...] hij niet om kan met schijven van 1TB.
Dat zal wel loslopen, ik heb 'last' van precies hetzelfde en daar gaat het om een 320GB schijf.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat de bios de mogelijkheid heeft om te booten vanaf USB, maar dat hij niet om kan met schijven van 1TB. Ik heb er ook al problemen mee gehad. De oplossing:
In de BIOS USB support uitschakelen. Je kan dan niet meer booten vanaf USB of een USB toetsenbord gebruiken in de BIOS, maar in je OS (Windows wss) zal USB werken zoals normaal.
Dat zou idd ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.
Maar als je USB volledig uitschakelt in de bios dan kun je die ook in Windows niet meer gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok,maar dan is er geen mogelijkheid om in de bios te komen meer.
Alleen met een ps2 toetsenboord zeker.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 01:09:
[...]

Ja ok,maar dan is er geen mogelijkheid om in de bios te komen meer.
Alleen met een ps2 toetsenboord zeker.
Het zou mogelijk moeten zijn om zelfs als je alle USB poorten helemaal uitzet alsnog in de bios te komen, dat heb ik wel eens geprobeerd toen de legacy support net was geïntroduceerd. Maar het volledig uitschakelen van de USBpoorten heeft niet echt nut, want dan kun je er (ook in Windows) niets meer mee.

• JustAnotherDev
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 13:04
Wat is de boot volgorde in de Bios van het moederbord? Controleer of booten van een USB medium of "vanaf verwisselbaar medium", niet voor "booten vanaf je hardeschijf" staat. Mocht dat niet het geval zijn ligt het waarschijnlijk bij je externe hardeschijf. Handigste bootvolgorde is waarschijnlijk; (diskette) > Cd-rom > boot hardeschijf, of gewoon als 1e device je boot hardeschijf kiezen en wanneer je vanaf een ander medium wil booten F10 of ESC drukken tijdens het booten (hangt af van welk moederbord/bios je hebt)

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-02 15:13
Terw_Dan schreef op zondag 15 maart 2009 @ 01:06:
[...]

Dat zou idd ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.
Maar als je USB volledig uitschakelt in de bios dan kun je die ook in Windows niet meer gebruiken.
Waarom zou je usb volledig uitschakelen als de bios van usb wil booten?
Veruit de meeste biosen die booten van usb ondersteunen, ondersteunen ook bootvolgorde instellingen.
USB schijf erin laten zitten, bios ingaan, bootvolgorde zo aanpassen dat de usb boot optie na je harde schijf komt, opslaan en herstarten.

Let op die usb schijf moet er bij het bios ingaan inzitten zodat je bios de usb boot optie ook laat zien, dit doen sommige bios versies niet als er geen bootable usb apparaat aangekoppelt is.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• spone
  • Niet online
Ik weet niet hoe het bij de TS zit, maar hangt ie tijdens de POST (dus als ie SATA en IDE aan het detecten is, waar ook je biosversie vermeld staat) of erna?
Bij mij is dat eerste het geval, maar ik ga je topic niet (doelbewust) kapen ;)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nsa1984 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 01:28:
[...]

Waarom zou je usb volledig uitschakelen als de bios van usb wil booten?
Veruit de meeste biosen die booten van usb ondersteunen, ondersteunen ook bootvolgorde instellingen.
USB schijf erin laten zitten, bios ingaan, bootvolgorde zo aanpassen dat de usb boot optie na je harde schijf komt, opslaan en herstarten.
Ja leuk, maar dat werkt dus niet :P Het ligt niet aan een verkeerde bootvolgorde, hij blijft gewoon hangen. Ook al zeg je expliciet dat hij niet van de externe schijf moet booten, je komt toch niet in windows.

Heb het zelf een tijdje gehad met een USB-kaartlezer (zo'n 9-in-1 geval). Moest hem altijd loshalen, anders kwam er alleen een zwart scherm na de POST. Na een BIOS-update nergens meer last van.

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 15-03-2009 01:43 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Moment als ik de Externe HD in 1 van de poorten steek(usb),dan blijft hij gelijk in het Asus opstartscherm hangen.DEL werkt ook niet,zelfs esc niet.Als ik de HD eruit plug start hij gewoon op,en na het opstarten,kan ik de HD er inpluggen,en komt op deze computers netjes het HD incoontje te staan.Als ik opnieuw opstarten doet en de HD weer erin klik,loopt de pc niet meer verder.

Verwijderd

Topicstarter
BTW de hd is splinternieuw net gekocht.

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Ik heb met mijn DeLL Latitude D620 laptop hetzelfde probleem met een 2,5" externe schijf. Gewoon een kwestie van dikke pech! >:)
BIOS upgrades of instellingen van BIOS veranderen hielp allemaal niets. Zie het commentaar hierboven van Terw_Dan.

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Pagina: 1