Toon posts:

Harddisk corrupte media bestanden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb regelmatig last van corrupte media bestanden, foto's, mp3's en video's en ik ondanks dat ik nieuwe harddisks heb, krijgen ze allen na verloop van tijd last hiervan, soms is het maar 1 bestand van de 10.000 die corrupt raakt, echter loopt het windowssysteem er wel weer op vast en erger je je rot hieraan. Zeker als je ook de corrupte bestanden al een tijdje backupt en denkt dat dit goed gaat.....dus niet, de corrupte bestanden backup je dan ook.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om op 1 schijf, dus zonder parity-raid en extra harddisks, dit te voorkomen.
Eventueel is er in combinatie met ntfs iets met parity te doen?

Is er binnen NFTS een optie aan te zetten dat dit bijna niet meer voorkomt? De meeste data staat op ntfs, de gebruikte systemen zijn vista business, vista ultimate en xp professional, en deze zijn met officiele licentie.

Ik begin er een beetje zat van te worden dat na een jaartje er altijd weer data kapot is.. Backuppen op dvd oid is geen optie aangezien het teveel data is en deze ook continu wordt aangevuld.

Verwijderd

Overgeklokt systeem..?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2009 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee, al jaren niet meer aan overklokken gedaan, het systeem is ook redelijk nieuw.

ik zit wel te denken aan raid 5 oid... maar ik wil eerst eens kijken of er met ntfs single disk mogelijkheden zijn, ik kan op internet niet erg veel ervan vinden, wel hoe je bestand voor bestand kan repareren, data kan terughalen, of raid met parity kan opzetten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Controleer je geheugen eens. Data corruptie komt vaak door defect geheugen. Het kan ook nog altijd aan de controller liggen. De kans dat je tegen corruptie aanloopt heb je met RAID alsnog, als een bestand namelijk verkeerd wordt weggeschreven maakt het niet uit naar hoeveel disks dit gedaan wordt, het bestand blijft corrupt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Je zult veel moeten gaan testen, kan aan alle software liggen bijvoorbeeld.
Vroeger stuurde ik files over een netwerk(thuis), heel af en toe een file beschadigd, kwam door de firewall.

Kun je de situatie nabootsen om zo te gaan testen?
Ik deed later een "dvd van usenet met de par files" 10 x oversturen via netwerk, bij was toen altijd 1 dvd defect, op de andere pc kon je met par de files checken. Dus zoiets zul je moeten gaan proberen.

Wat heb je op de achtergrond lopen aan software, vooral ander virusscanner proberen, firewall, anti spyware die op de achtergrond loopt, deze programma's zitten tussen de copier actie's in.

Pc spyware.virus vrij?

Pc schoon installeren?

Hardware nakijken of alles op de goede snelheden loopt.
Zoveel mogelijk hardware loskoppelen.

Zoek eens met google op je moederbord en vista op problemen. Dus "moederbord naam+vista+problem"

Is dit een externe hd, kan dus ook aan de losse kast liggen.

Lopen de hd's snel genoeg, dus snelheids test doen.
Smart uitlezen met hd tune?

[ Voor 11% gewijzigd door jan99999 op 15-03-2009 08:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
pc loopt als een tierelier, kan makkelijk 30 dagen zonder reboot en dan herstart tie meestal wel door een installatie van software of een update.

Software is grotendeels legaal. virusscanner NOD32, comodo firewall. Scans zijn elke week. Memory moet wel goed zijn, anders kan die niet zo lang aanstaan uit ervaring. Dat merk je dan aan wel meer dingen dan alleen corrupte bestanden.
Smart is goed, alle hd's lees ik wel eens uit met speedfan, temperatuur is allemaal netjes. Corrupte harddisks heb ik wel ervaring mee, meestal is dat 10x erger dan dit..

Als ik de bestanden erop zet, dan zijn ze goed, no problemos, maar na een jaar dan zijn er een paar foto's corrupt en wat mp3's waar winamp op hangt, en 1 of 2 videoclips waar windowsmediaplayer op hangt.

Ik zoek meer iets van extra zekerheid dat ze overleven op langere tijd.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 09:55 ]

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-02 21:52
Daar zijn dus parfiles voor, weet alleen niet of je die ook kan maken van een groep bestanden maar denk het wel.
Dan gewoon per map een setje parfiles bijhouden :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 09:44:
Software is grotendeels legaal. virusscanner NOD32, comodo firewall. Scans zijn elke week. Memory moet wel goed zijn, anders kan die niet zo lang aanstaan uit ervaring. Dat merk je dan aan wel meer dingen dan alleen corrupte bestanden.
Dat hoeft dus niet. Ik heb hier wel eens een systeem gehad met 4 dimmen erin waarvan er 1tje brak was. Systeem had gewoon uptimes van meer dan 2 tot 3 maanden (oude BX plank met win2000 erop die als server diende). Echter, toch kreeg ik last van datacorruptie.

Test het gewoon even met memtest. Dat kost je een halve dag (althans, je computer) maar dan weet je wel zeker of je dat kunt uitsluiten of niet.

Verwijderd

Topicstarter
haha alweer...nu ff niet want ik heb hem nodig. Ik zoek meer de oplossing in het bestandssysteem. als ze weggeschreven zijn, dan zijn ze goed, ik speel ze dan bijna gelijk af via vista mce zonder problemen, tevens staan ze staan ook read-only als ze weggeschreven zijn.

Par-files lijkt me een goed plan, is dat mogelijk te automatiseren? Het gaat om 10.000+ mappen...dus liefst niet 1 voor 1..

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 10:19 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Indien je groepen maakt, dan een par maken per groep(map).
Dan kun je deze altijd checken en repareren, maar je kan geen files wegnemen.
Met autounpack kun je laten repareren, check wel alle instellingen.
Zie ftd voor een automatisch programma, dacht iets van autopar, om de par files te maken

Doe eens een test, maak een map met een dvd erin, maak par files hiervan. Kopier dit 15 keer in een map met sub mappen. Kopier dit eens naar je andere schijf op een andere map, en kontroleer dit met par of alles goed is.

Ik zou het probleem dus wel gaan zoeken en niet alleen repareren, indien dadelijk een belangrijke file beschadigd van bijv windows sta je opeens stop, en je probleem is nog niet opgelost.

Memtest is belangrijk want het kan zijn dat dit maar af en toe een probleem geeft, dit kun je s'nachts aanzetten als je naar bed gaat.

[ Voor 51% gewijzigd door jan99999 op 15-03-2009 10:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
check, quickpar lijkt me een mooi programma voor mijn backups :)

als iemand nog wat voor groepen folders weet...behalve eerst zippen/rarren en dan parfiles aanmaken..

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 14:54 ]

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 09:44:
Memory moet wel goed zijn, anders kan die niet zo lang aanstaan uit ervaring. Dat merk je dan aan wel meer dingen dan alleen corrupte bestanden.
Mijn ervaring is juist dat een PC maanden lang kan aanstaan en prima kan functioneren met een brakke DIMM erin. Het systeem waarbij ik dat had kreeg last van datacorruptie wanneer er grote bestanden weggeschreven werden. Crashen deed het systeem nooit.

Je zoekt nu een oplossing om beschadigde bestanden weer te repareren. Dat is op zich handig maar is hier niet echt de oplossing van je probleem (neemt veel ruimte in, ook PAR bestanden kunnen beschadigd raken, en windows zal nog steeds vastlopen op beschadigde bestanden die je nog niet gerepareerd hebt). Ik zou het bij de oorzaak zoeken; waarom de data in de eerste plaats corrupt raakt. Memtest is de eerste stap die je dan moet nemen. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

[ Voor 8% gewijzigd door JasperE op 15-03-2009 14:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 6 maanden geleden al memtest gedaan..maar geen resultaat...dit naar aanleiding van een vorige pc die memory had die niet echt lekker liep icm het moederbord, ondanks dat dit er echt bij zou moeten horen.

Deze pc heb ik bij aanschaf ook al gelijk gecheckt met memtest, 12 maanden geleden. Echter was er 2 dagen geleden een bestand wat niet lekker meer was, dat merkte ik aan vista mce die alles opnieuw had geindexeerd en toch vastliep.

Mijn ervaring met computers is dat er ook fluctuaties in de stroomvoorziening zijn en dat er nog meer variabelen zijn waar je op kan checken tot je een ons weegt en kan ondervangen.

Mijn doel van werken met de pc is helaas niet elke dag checken of er iets zou kunnen zijn dat gaar is. hij is redelijk nieuw, incluus de harddisks waar ik er ook al wat van heb versleten en ik wil alleen graag zekerheid van die bestanden. Photosoep en illustrator werkt perfect, net als alle andere proggies.. Ding crast bijna nooit..zeg nooit nooit :)

Dus hoe groot maak je het probleem...

Nu kan de harddisk ook brak zijn, maar uit speedfan krijg ik geen negatieve resultaten, smart is 100% goed, net als de rest vd 5 harddisks.. deze harddisks kan ik ook wel weer checken door hem een dag aan het lezen en schrijven te zetten, echter is mijn ervaring dat als een schijf wat ouder wordt, er gewoon altijd dingen corrupt raken, zeker met het niet veilige ntfs of fat32, en om dat voor te zijn, zoek ik iets dat dit opvangt.

De volgende stap als ik er wat meer knaken voor heb, is een raid oplossing, maar ik wil nu niet zoveel tijd eraan besteden en zoek naar een proggie dat parity op de mappen zet zodat bij enige corruptie er toch data weer uitgehaald kan worden. Het PAR systeem lijkt me nu even een prima oplossing. Het zou wel fijn zijn als dit op hele mappen zou kunnen...

Weet je een programma wat dit aankan?

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-02 21:52
QuickTech Pro, kost alleen legaal iets van 15.000 euro :P
Veel computerzaken hebben het en voeren een check voor je uit voor 60 euro ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
thnx
Pagina: 1