Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb op dit moment op één harde schijf twee partities: een voor Ubuntu 8.10 en een voor Windows XP. Ik heb eerst Windows XP geïnstalleerd en daarna Ubuntu 8.10.
Nu herkent GRUB echter de Windows XP-installatie niet meer, en kan ik daar niet meer naar opstarten. Hij staat simpelweg niet in de lijst van besturingssystemen.

Toen heb ik 'm zelf maar aan de GRUB-lijst toegevoegd door sudo gedit /boot/grub/menu.lst in een terminal in te voeren en de volgende paar regels na ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST toe te voegen:
title Windows XP
root (hd0,4)
makeactive
chainloader +1

Maar dan zegt GRUB dat er een verkeerd apparaat is aangeroepen en gebeurt er verder niets. Windows XP is overigens sda5, Ubuntu 8.10 heeft schijfnummer sda6 en het wisselgeheugen van Ubuntu sda7.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:32

MsG

Forumzwerver

Probeer als je de betreffende entry hebt geselecteerd op E te drukken. Dan kan je de regels editten. Speel eens met die root (hd0,4) en verander dat eens in andere getallen. of haal die chainloader +1 regel eens weg.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, je kan als je het GRUB scherm in beeld hebt gewoon die parameters aanpassen... en dat dan proberen te booten

dus zoals MsG hier boven ^^ al zei, gewoon ff andere values ook proberen 0,5 mischien ? ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 22:15:
Probeer als je de betreffende entry hebt geselecteerd op E te drukken. Dan kan je de regels editten. Speel eens met die root (hd0,4) en verander dat eens in andere getallen. of haal die chainloader +1 regel eens weg.
Ik heb hd(0,0) tot en met hd(0,10) geprobeerd met en zonder chainloader +1. Allemaal zonder resultaat. Ene keer zegt ie dat de partitie niet bestaat, andere keer dat er een invalid device request is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het goed is er naast een os map bestand (wat jij hebt aangepast) ook nog een hdd map bestand, (staat in de zelfde map) die moet je wss ook aanpassen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:43:
als het goed is er naast een os map bestand (wat jij hebt aangepast) ook nog een hdd map bestand, (staat in de zelfde map) die moet je wss ook aanpassen.....
Welk bestand is dat precies? Ik zie een bestand genaamd device.map, maar daar staat alleen
(hd0) /dev/sda
(hd1) /dev/sdb
in en verder een paar stage-bestandjes en een bestand default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Niet online
Inmiddels opgelost. Op sda heb ik met de Paradigit-herstelschijf Windows XP opnieuw geïnstalleerd, en vervolgens op sdb Ubuntu 8.10 gezet. Draait - eindelijk - als een zonnetje. Bedankt iig!
Pagina: 1