Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnixzzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-08 21:09
Ik heb de laatste tijd last van heel veel BSOD's(na een nieuw moederbord). Ik dacht dus aan drivers en ik heb het een en anders aan OS'en opnieuw geïnstalleerd(x86 en x64 beide gehad). Ik had voor het vervangen van mijn mobo nog mijn geheugen getest en er waren geen fouten uitgekomen(Memtest86). Ik heb dat nu dus weer gedaan en bij het eerste reepje had ik 382 fouten na een uur en bij de andere 42 fouten(memtest86+, ik weet niet of het daardoor kan komen). Dit is dus flink een aantal fouten en het lijkt mij dus dat ze hartstikke dood zijn:P. Maar nu keek ik net even bij google en ik las dat als je het voltage wat verhoogt dat er een mogelijkheid was dat er niets aan de hand was. En aangezien mijn moederbord ook al niet herkende dat deze op 1066 mhz moest draaien(deed de vorige wel) dacht ik van, misschien zijn de voltages ook wel verkeerd ingesteld.

Is dit een reële gedachte of niet?

ik heb de GeiL 4 GB DDR2-1066 GX24GB8500C5UDC (2x 2GB)
---
Nog een extra vraagje, de BSOD's komen vaak ik spellen, het lijkt mij eigenlijk sterk dat ze allemaal van het geheugen komen, is er een programma die de grafische kaart kan controleren op fouten (een HD4850)?

Is het nodig dat jullie een foto zien van de memtest pagina? bijna alle fouten zitten in test 5.

[ Voor 3% gewijzigd door Marnixzzz op 14-03-2009 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai je je geheugen volgens je BIOS volgens de SPD timings? Zo ja .. en dan fouten: foute boel

Als je de settings handmatig hebt staan moet je zorgen dat de timings kloppen en het voltage ook.
Geheugen dat 1066 MHz moet kunnen draaien doet dat veelal bij 2.1 of 2.2 volt. Maar op stock snelheid volgens SPD bij 533 of 800 MHz is het meestal 1.8 volt.

Met ATI Tool kun je je videokaart testen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2009 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnixzzz
ik heb niets in mijn bios veranderd behalve de snelheid, die heb ik van 400 naar 533 gezet. met de timings bedoel je dit toch:?

Timings
CAS Latency (CL) 5
RAS-to-CAS-Delay (tRCD) 5
RAS-Precharge-Time (tRP) 5
Row-Active-Time (tRAS) 15
(dit heb ik van alternate gehaald). dit...

Spanning
2,3 Volt

Spanningsbereik
vanaf 2,3 Volt tot 2,5 Volt

... staat er ook nog bij.

Dit moet ik dus handmatig invoeren?

EDIT: toen ik de reepjes samen testte gaf memtest 7 fouten. Toen ik dit met 1 reepje deed was dit bij de ene 382 fouten en bij de andere 42. Is dit niet raar 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Marnixzzz op 14-03-2009 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Gewoon even het BIOS induiken en alle instellingen (ja, ook voltage, best belangrijk trouwens) goed zetten. Het kan heel goed zijn dat je geheugen gewoon te weinig stroom krijgt en daardoor fouten gaat maken. Als je alles hebt ingesteld zoals het hoort te zijn en er komen dan nog fouten, kun je de conclusie trekken dat het geheugen kapot is, maar eerst dus even alles goed zetten. Hier trouwens de specs van de fabrikant, dat is wat preciezer dan dat van de de site van een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnixzzz
oke, dat zal ik dan doen maar ik ben ff in verwarring. er staat:

PC2-8500 DDR2 1066 MHz, CAS 5-5-5-15 , 4-4-4-12

moet ik dan 5-5-5-15 nemen of 4-4-4-12?:P

trouwens, ik had al even gekeken en mijn moederbord heeft hem nu staan op:

CAS Latency (CL) 5
RAS-to-CAS-Delay (tRCD) 7
RAS-Precharge-Time (tRP) 7
Row-Active-Time (tRAS) 20
met daarbij nog dit:

RAS-RAS DELAy 4
Row Cycle: 31.

Deze timings zijn dus hoger, dat is langzamer toch? Alvast bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Eerst maar eens even proberen om het op 5-5-5-15 te laten lopen. Volgens de site zijn 1066MHz en CAS 5 de zogenaamde failsafe settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnixzzz
ik heb het zojuist even geprobeerd, het geheugen draaide eerst op 1.760 volt, nogal logisch dat die fouten gaat maken dan. ik heb hem nu op 2.2 volt gezet. is het handiger om hem op 2.4 te zetten?
de goede timings instellen is niet helemaal gelukt. bij Row-Active-Time(tRas) kon ik alleen maar voor auto kiezen. die staat dus nu nog steeds op 20. Ik kan trouwens ook niet kiezen voor 4-4-4-12, hij gaat niet lager dan 5. Er zijn nog veel andere opties waar je iets bij in kon vullen maar die heb ik op auto gelaten.

nog iets; om de timings aan te kunnen passen moest ik iets van auto afhalen. de keuzeopties voor dat menu waren AUTO, DCT1, DCT2 en Both. Ik heb nu maar voor Both gekozen. In de handleiding stond hier niets over vermeldt. Ik neem aan dat DCT1 en DCT 2 voor geheugenbanken staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnixzzz
Ik heb nu gewoon maar memtest86+ weer gedaan en in 2 uur geen fouten gehad. ik merk wel dat de modules veel warmer worden maar dat is logisch...

Enige wat ik nog wil weten is dit: er staat bij memtest in de laatste regel bij al die info dat ik een PC8500 module heb op 433 Mhz(866Mhz) met daarachter 5-5-1 en daarachter nog DDR-1

Is dit een fout van memtest, want het lijkt mij dat dit 533(1066) 5-5-20 DDR-2 hoort te zijn?
Pagina: 1