[LTSP] Verschrikkelijk traag, kan dit wel ?

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 12:51
Ik gebruik Ubuntu 8.10 (Intrepid Ibex) met de laatste updates, en volledig geconfigureerd voor LTSP (Linux Terminal Server Project).

Ik heb het systeem eigenlijk ontdekt door het bestuderen van het netwerk op school, die twee servers gebruiken om een stuk of 70 clients te laten werken.

Ik heb thuis ook een Thin Client staan, Neoware Capio 508, en wilde ook een proberen met LTSP.

Alles geïnstalleerd en geconfigureerd op de server, de juiste PXE image geladen op de client, en de twee computers met elkaar verbonden via een crossed LAN kabel.

Specs server:

- Gigabyte GA-8I945P Pro
- XFX Nvidia GeForce 6600GT
- Kingston 2GB DDR2 RAM
- Gigabit LAN naar client
- 100Mbit LAN naar internet

Specs client:

- Neoware Capio 508
- Geode 300MHz x86
- Realtek 8139C 100Mbit Ethernet
- 32MB SDRAM

De client krijgt succesvol verbinding met de server, maar ik krijg daarna onmiddelijk een kernel panic weges te weinig geheugen op de client :S

OK, 128MB RAM er in gestoken, en nu start het wel, maar het gaat verschrikkelijk traag.
Opstarten duurt bijna een half uur, en inloggen etc. soms wel minuten...

Nu las ik op het internet dat Ubuntu eigenlijk een volledige kopie laat opstarten op de thin client, en dat zou een heleboel verklaren.

Maar hoe kan het dan dat op school, met slecht 10Mbit, en 70 clients tegelijk, op Debian, alles vloeiend werkt, met dezelfde hardware, en zelfs slechtere server ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Petervanakelyen
Niemand ?
Echt niet ?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

Neoware is een EOL product. ergo antiek :p

Nu las ik op het internet dat Ubuntu eigenlijk een volledige kopie laat opstarten op de thin client, en dat zou een heleboel verklaren.

- al gezocht naar een oplossing dat hij niet een volledige kopie op de client gaat maken?

- Al gevraagd aan systeembeheer op school hoe hun het doen met 70 clients @t 10mbps ?

en met wat heb je hem geflasht heb je er elux op gezet ? Ce.NET ? wat ?

[ Voor 9% gewijzigd door 3DDude op 15-03-2009 10:45 ]

Be nice, You Assholes :)

• Petervanakelyen
3DDude schreef op zondag 15 maart 2009 @ 10:44:
Neoware is een EOL product. ergo antiek :p

- al gezocht naar een oplossing dat hij niet een volledige kopie op de client gaat maken?

- Al gevraagd aan systeembeheer op school hoe hun het doen met 70 clients @t 10mbps ?

en met wat heb je hem geflasht heb je er elux op gezet ? Ce.NET ? wat ?
Ik weet het, Neoware is inderdaad middeleeuws, maar het moet volstaan.
Hier staat bv. een verhaal van iemand die LTSP heeft gedraaid op een Pentium I.

De hardware van de Neoware draait zoals een AMD K6 ongeveer, en is dus beter dan een Pentium I, dus het zou geen probleem moeten geven.

Ik heb wel al gezocht naar punt 1, maar heb niets kunnen vinden.
Uiteraard kan ik het op school vragen, maar daar heb ik nu niet veel aan...

En ik heb er geen enkel OS op gezet.
Het ding werd met een 16MB DOM (Disk On Module) geleverd, en daar stond NeoLinux op, maar dat heb ik eraf gegooid, en er Etherboot opgezet.

Het enige wat de Thin Client dus doet, is zoeken naar een DHCP server, en die als HDD gebruiken.
Normaal moet de Thin Client ook alleen maar gebruik maken van de CPU en geheugen van de server, alleen heb ik zo'n flauw vermoeden dat hij dat helemaal niet doet...

:/

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
De CPU in je Neoware Thinclient is een Geode GX1, een CPU met pentium MMX instructieset die meer weg heeft van een 486 dan van een Pentium.
Ik heb zelf een dergelijke CPU in mijn router zitten. Van de 64bit geheugenbus die je hebt wordt 32bit naar de grafische kern in de CPU gebracht en 32bit naar de CPU zelf.

LTSP is idd een netbootsysteem waarbij een compleet systeem vanaf NFS wordt geladen. Zelf draai ik nog de verouderde 4.x versie zonder problemen, maar de traagste thinclient die ik ooit heb gedraaid daarmee is een Celeron 300A met 128MB geheugen en een ATI Rage AGP chip of Matrox Millennium II PCI chip (1280x1024x16 resolutie).

Edit:
Wat LTSP doet is een compleet systeem incl X van netwerk booten, en vervolgens wordt er verbonden met een andere server via XDMCP of desnoods rdesktop. Alle applicaties die je daarna opstart draaien op de server, maar alle tekenoperaties op je scherm draaien op je thinclient. De Geode GX1 grafische kern is niet geoptimaliseerd om dit soort tekenoperaties te doen en is daar dus verschrikkelijk traag mee.

[ Voor 24% gewijzigd door _JGC_ op 15-03-2009 14:35 ]

• Petervanakelyen
_JGC_ schreef op zondag 15 maart 2009 @ 14:31:
De CPU in je Neoware Thinclient is een Geode GX1, een CPU met pentium MMX instructieset die meer weg heeft van een 486 dan van een Pentium.
Ik heb zelf een dergelijke CPU in mijn router zitten. Van de 64bit geheugenbus die je hebt wordt 32bit naar de grafische kern in de CPU gebracht en 32bit naar de CPU zelf.

LTSP is idd een netbootsysteem waarbij een compleet systeem vanaf NFS wordt geladen. Zelf draai ik nog de verouderde 4.x versie zonder problemen, maar de traagste thinclient die ik ooit heb gedraaid daarmee is een Celeron 300A met 128MB geheugen en een ATI Rage AGP chip of Matrox Millennium II PCI chip (1280x1024x16 resolutie).

Edit:
Wat LTSP doet is een compleet systeem incl X van netwerk booten, en vervolgens wordt er verbonden met een andere server via XDMCP of desnoods rdesktop. Alle applicaties die je daarna opstart draaien op de server, maar alle tekenoperaties op je scherm draaien op je thinclient. De Geode GX1 grafische kern is niet geoptimaliseerd om dit soort tekenoperaties te doen en is daar dus verschrikkelijk traag mee.
Wow, dat is een erg duidelijke uitleg !
Bedankt !! :)

Het klopt inderdaad met wat je zegt.
Want Firefox en OpenOffice starten wel snel, dus ze kunnen onmogelijk op de Geode CPU draaien, die is daar veel te traag voor.

Maar de windows layout etc. wordt verschrikkelijk traag geladen, omdat die dus wel gebruikmaken van de GPU.

Dat verklaart een hoop !

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Tja dat Ubuntu is over het algemeen vrij resource vretend. Als je dat dan op een thin cliënt wil draaien wordt dat een behoorlijke uitdaging idd.
Ik heb wel eens Debian op een P1 met 32mb geheugen gedraaid via netboot, in dit geval geen ltsp, maar daar hoef geen X kwaliteit van te verwachten.
Als je lekker wil prutsen kan je overwegen om het geheel met Debian, netboot en een lichte X server te draaien. Er zijn wel een aantal tutorials te vinden.

Ik heb overigens ook nog OpenMosix bij de kernel gevoegd zodat het geheel een cluster wordt en de load wordt verdeeld over de machines.

• _JGC_
Probleem met die simpele thinclients is dat ze totaal geen XRENDER versnelling hebben. Vroeger was dat geen probleem, maar tegenwoordig dus wel. Toen GTK+ gebruik ging maken van Cairo, en daardoor flink op de RENDER implementatie van X en de bijbehorende driver ging leunen heb ik hier mijn Tulip Pentium 100 PCs de deur uitgeflikkerd en vervangen door Compaq Deskpro EN SFF PC's met Celeron 300A, of na verbouwing P3 450.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

probeer eens xfce als window manager
@MrNGm anders dan een normale netboot wordt bij ltsp alleen X lokaal gestart.
waardoor alleen X resources nodig heeft. (wat wel wat graphics vereist)

[ Voor 68% gewijzigd door daft_dutch op 16-03-2009 17:23 ]

>.< >.< >.< >.<

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
daft_dutch schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:21:
probeer eens xfce als window manager
@MrNGm anders dan een normale netboot wordt bij ltsp alleen X lokaal gestart.
waardoor alleen X resources nodig heeft. (wat wel wat graphics vereist)
True, ik heb ook een tijdje terug LTSP geprobeerd. Maar die X server is er alleen maar om met een andere X server te praten (die op de server) en op de server wordt in feite de desktop zelf gedraaid. Klopt dat alleen X op de terminal enige resources eet, voor de rest zou het allemaal via het netwerk moeten gaan.

Verder ook geen wonder dat ze 512MB voor de server + minstens 128MB RAM, iirc, voor elke client adviseren. 32 MB RAM voor de terminal zou nog moeten kunnen werken, hetzij redeiljk traag. Mja, met Ubuntu kan je ervan uitgaan dat het wat meer resources vreet dan nodig :+

• _JGC_
In principe kan je met 16MB geheugen ook nog toe voor een terminal client, maar dan moet je wel iets hebben om naar te swappen.
Je kunt wel XFCE gaan draaien, maar veel verschil zit daar niet in qua snelheid, de boel blijft traag. Boosdoener is GTK+ die tegenwoordig via cairo rendert. 3 jaar geleden toen cairo nog niet bestond was het geen probleem om een 486 met 16MB geheugen te gebruiken als terminal client, maar met het enorme gebruik van de XRENDER extentie door cairo tegenwoordig komt zo'n machine gewoon helemaal niet meer mee.

• Petervanakelyen
OK, ik dacht dus, laat ik de Thin Client vervangen door een iets beter computertje, met specs:

- Pentium III 450MHz
- Nvidia GeForce 2 MX 32MB PCI
- 256MB RAM
- Realtek 8139B

Maar het probleem is dat, als ik nu de PC probeer de booten met de Etherboot floppy van http://rom-o-matic.com/ ik het volgende krijg:

Searching for server (DHCP)... OK
Loading IP and image from server...

... ...
... ...
... ...
... ...
... ...
... done

Maar daarna niets meer.
Geen enkele netwerkactiviteit ofzo, ook op de server geen activiteit.

Heb al de volledige LTSP chroot gerebuild, maar geen effect.
Heb op de server wel de netwerkkaart vervangen, dus nu eth2 ipv. eth1, zou dat er iets mee te maken hebben ?

Heb wel de eth1 aangepast naar eth2 in m'n /etc/network/interfaces maar zou ik nog meer moeten doen ?

Of heeft dat er niets mee te maken ?

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Petervanakelyen schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:34:
OK, ik dacht dus, laat ik de Thin Client vervangen door een iets beter computertje, met specs:

- Pentium III 450MHz
- Nvidia GeForce 2 MX 32MB PCI
- 256MB RAM
- Realtek 8139B

Maar het probleem is dat, als ik nu de PC probeer de booten met de Etherboot floppy van http://rom-o-matic.com/ ik het volgende krijg:

Searching for server (DHCP)... OK
Loading IP and image from server...

... ...
... ...
... ...
... ...
... ...
... done

Maar daarna niets meer.
Geen enkele netwerkactiviteit ofzo, ook op de server geen activiteit.

Heb al de volledige LTSP chroot gerebuild, maar geen effect.
Heb op de server wel de netwerkkaart vervangen, dus nu eth2 ipv. eth1, zou dat er iets mee te maken hebben ?

Heb wel de eth1 aangepast naar eth2 in m'n /etc/network/interfaces maar zou ik nog meer moeten doen ?

Of heeft dat er niets mee te maken ?
hij heeft de kernel opgehaalt maar hij laad hem niet.
nfs komt pas na het laden van de kernel.

>.< >.< >.< >.<

• Petervanakelyen
daft_dutch schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 17:58:
[...]

hij heeft de kernel opgehaalt maar hij laad hem niet.
nfs komt pas na het laden van de kernel.
Bedankt.

Het bleek dat ik de gPXE bootfloppy moest gebruiken, en niet de Etherboot floppy.
Nu start hij wel op.

Tenminste, tot hij de X server wil starten...

Ik zie een zwarte achtergrond, met een klein zwartingekleurd X-je.
Dan verandert dat in een wit muispijltje, en dan zie ik de Login Manager starten.

Maar een seconde nadat hij gestart is, verdwijnt de Login Manager terug, en start X weer opnieuw.
En dit is een loop.

Dit zijn m'n settings in lts.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[Default]
    XRAMPERC    =   80
    XSERVER     =   nv
    X_MODE_0    =   1280x1024
    X_COLOR_DEPTH   =   24
    SCREEN_01   =   startx
    SCREEN_02   =   ldm
    SCREEN_03   =   shell

Pagina: 1