Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
Ik heb afgelopen week een pc in elkaar gezet waarmee ik een aantal problemen heb

Mijn pc bestaat uit:
Core i7 920
Asus p6t deluxe
Corsair dominator 6g
Xfx gtx260
Coolermaster v8
Tagan BZ-900
Lian-li pc-p60 behuizing

Vanaf het moment dat windows opstart komt er een luid krakend geluid uit de speakers, wanneer ik bijvoorbeeld firefox, een spel, en cubase opstart komt er nog een heel irritant piepend geluid bij, het geluid beweegt zeg maar mee als ik met de muis scroll en bij het laden van progamma's.
Wanneer ik bepaalde test doe zoals prime95 dan verdwijnt de piep en blijft alleen het krakende geluid over., daarna komt de piep gewoon weer terug.
Ik gebruik gewoon onboard sound.

Een ander probleem is dat de voeding begint te piepen wanneer ik bijvoorbeeld in het menu van farcry 2 kom, tijdens de gameplay stopt dit geluid, maar dit is een ander soort piep dan wat ik al telkens in windows hoor (hier hoor je de voeding niet)
Hier is een youtube link van iemand met precies hetzelfde probleem http://www.youtube.com/watch?v=uZkwNXoeOeY&

Ook is de cpu temp volgens mij te hoog voor een coolermaster v8
40 C tijdens het browsen van internet met firefox, ongeveer 69 C bij full load, zonder oc. (volgens mij las ik op inet dat het rond de 32 C idle zou moeten zijn met de cm v8)

Na wat dingen op internet opgezocht te hebben las ik dat het krakende geluid door het moederbord kan komen.
Ik weet niet precies hoe ik kan testen of het moederbord voor dit probleem zorgt, maar ik heb een aantal tips opgevolgd.

Ik heb de onderdelen buiten behuizing opgebouwd om te kijken of de behuizing of dergelijke het krakende/piepende geluid kon veroorzaken, maar het geluid kraakte nog steeds buiten de behuizing.
Ik heb de de onboard sound uitgezet in de bios om te kijken of het geluid hiermee weg ging, het kraken en piepen werd minder hard maar was nog steeds duidelijk te horen.
Ik hoorde dat de voeding ging piepen wanneer ik in de farcry2 menu kwam (je hoort dit boven alles uit door de speakers), toen de gameplay begon ging het geluid vanuit de voeding weer weg, de normale piep/krakend geluid bleef gewoon doorgaan.
Ik heb geprobeerd de temperaturen te verlagen door de koelpasta opnieuw netjes aan te brengen en de koeler opnieuw te monteren, maar dit hielp niet echt.
Ik heb het geluid met 3 verschillende sets speakers getest en ze piepen allemaal, maar met mijn koptelefoon hoor ik dit geluid niet.

De voeding stuur ik terug naar de winkel omdat het piept tijdens bepaalde 3d applicaties,ik zou graag willen weten of de moederbord ook kapot zou kunnen zijn, want dan zou ik mijn moederbord ook terug moeten sturen.
Ik heb geen andere voeding wat ik kan gebruiken om te testen of het moederbord kapot is.
Is er verder nog een manier om te testen of mijn moederbord het krakend geluid geeft?
Wat zou de hoge cpu temp kunnen verklaren?
Zouden deze problemen wat met elkaar te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat piepen bij scrollen is vrijwel zeker je GTX260. Daar lopen hier op GoT al meerdere topics over. Het schijnt na verloop van tijd minder te worden.

Je voeding is waarschijnlijk gewoon een spoel. Zou je kunnen oplossen door een drupje lijm er op te doen.

Edit: Over je CPU temp: Er lopen hier op GoT enorm veel topics over een te hoge CPU temp, ik zou bijna zeggen dat die topics hier het meeste voor komen. Er is met de search dus enorm veel te vinden wat je kan proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 14-03-2009 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply,

Ik had hier inderdaad al gelezen over het piepgeluid van de gtx260 bij het scrollen en games enz, maar het geluid blijft constant aanwezig in windows ook al doe ik niets met de computer, ook stopt het geluid af en toe om een minuut ofzo later terug te komen.
Wanneer de computer veel van de cpu gebruikt stopt het geluid ook vaak even en komt daarna weer terug.
Hier had ik verder niets over gelezen.

Zou dit dan nog steeds met de GTX260 te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kan je er niet achter komen welk onderdeel het geluid maakt door eens goed te luisteren ? Gewoon alle onderdelen even met je oor langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik de onderdelen buiten de kast draaide had ik dit gedaan.
Het geluid dat altijd aanwezig is in windows hoorde ik nergens van de onderdelen komen, alleen wanneer ik farcry2 start dan komt er wel een luide piep uit de voeding, maar dit is een andere piep dan wat ik constant in windows hoor, en als ik geen spel speel dan hoor ik de voeding buiten de behuizing ook niet piepen.

Over dit probleem van de voeding heb ik al veel gelezen op internet, maar ik las er niet bij dat het geluid in windows ook constant zou kraken en piepen zonder dat de computer gebruikt wordt, vandaar dat ik probeer uit te vinden of er meer met de hardware mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-07 08:34
Heb ook een p6t deluxe met 'n gtx260. dat gepiep herken ik, is bij mij dus inderdaad de gtx260. Niks aan te doen; dat zijn de spoelen geloof ik. De distortion van het geluid ken ik ook - bleek in mijn geval te liggen aan mn Netgear wireless LAN-kaartje. Opgelost met andere driver.

Als dat qua kraken niet helpt, dan kun je proberen AudioESP (in het menu van je geluidskaart) uit te schakelen. Schijnt ook te kunnen helpen.

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een P6T Deluxe, maar niet de specifieke problemen die jij hebt.

Ik had de record uitgang van mijn analoge dj mixer via een stereo RCA naar jack 1/4`` op mijn fire-wire mobiele audio interface aangesloten. Deze audio interface zit dus aangesloten op de VIA fire-wire chip/aansluiting van de P6T Deluxe. Er was toen een storing signaal hoorbaar bij opnames met de audio interface, vooral bij versterken van het opname signaal. Een soort mechanische piep, met een lichte ruis erachter(die je normaal ook hoort als je bv. je versterker vol opendraait zonder muziek aan te zetten). Ook veranderde de storing met bewegen van de muis en bij processor gebruik.

Ik heb dit opgelost door gebalanceerde bekabeling te gebruiken, en niet de record uitgang, maar de gebalanceerde XLR naar gebalanceerd 1/4`` jack main out van mijn dj mixer te gebruiken. Het geluid is nu nagenoeg weg, en alleen hoorbaar bij extreem hoge versterking van het ingangssignaal en uitgangssignaal.
Als ik mijn ingangssignaal helemaal weg draaide in mijn software mixer, dan was het storingssignaal helemaal weg. Bij mij is er dus een storingsbron aanwezig welke door de storingsgevoelige kabels naar de mixer versterkt werden, gebalanceerd was dus beter. Waarschijnlijk ligt dit aan de VIA fw chip van de P6T Deluxe.

Wat betreft de piepende voeding. Ik heb geen duidelijk hoorbare piep, wel een heel licht nauwelijks hoorbaar piepje tijdens of vlak na processor load(bv. tijdens surfen). Het is net of er een klein mannetje met een cirkelzaagje bezig is, maar ik hoor het alleen als ik me concentreer en onder mijn bureau kruip bij de behuizing. Het viel me op dat dit alleen met een CPU koeling met een 4 pins aansluiting is, en dus met variabel toerental afhankelijk van belasting(zoals alle moderne socket 1366 i7 koelers).

Je zult nooit een geheel ruisloos signaal hebben, audio signalen zijn complex, en makkelijk beïnvloedbaar door externe stroom en storingsbronnen. Een pc is een grote bron van spanning en stroom bronnen. Je moet van het onboard geluid niet veel verwachten. Mijn advies aan jou:

Neem de pc mee naar de winkel, probeer andere voedingen uit, en probeer het moederbord om te ruilen voor een Gygabyte, welke een Texas Instruments firewire chip hebben(mocht je firewire gebruiken). Voor Cubase en muziekproducties kun je beter een geluidskaart of audio interface kopen.. Probeer je pc in elk geval te aarden, dit kun je het beste doen door de voeding op een geaarde stroombron aan te sluiten.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply's

Ik heb het uitschakelen van audioESP geprobeerd dit hielp niet.

Ik was al van plan om de motu mkIII firewire interface te kopen zodra ik een nieuw bergje salaris opgespaard heb, ik hoop dan dat deze geen krakend piepgeluid zal geven.
De piep die ik hoor is echt luid, pas als ik mijn krk speakers op -30db zet hoor ik hem niet meer.
Hiermee is het niet echt goed mogelik om muziek te maken.

Ik begrijp nog steeds niet waarom er bij full load geen piep of kraak is.

Ik hoop dat ik de voeding (+misschien de moederbord of gtx260 als het daar ook aan ligt) nog kan ruilen na een week, want ik heb nu tijdelijk geen geld meer om nieuwe hardware te kopen (niet dat ik dat zou doen na een nieuwe computer een weekje te hebben), ik heb in ieder geval een emailtje naar de winkel toegestuurd.
Het vervelende is alleen dat ik niet precies weet waar het aan ligt omdat ik lees dat het zowel aan de voeding als aan het moederbord of de videokaart kan liggen; (of een combinatie)

Ik wacht denk ik even af op een reactie van de winkel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snel zijn, na 8 werkdagen kun je vrijwel niets meer volgens de wet. Bellen dus, maar ik zou als ik jou was direct langsgaan en concreet een oplossing eisen. Je systeem functioneert niet naar behoren, laat ze het maar oplossen. NIET AFWACHTEN DUS, DIRECT ACTIE ONDERNEMEN EN JE SYSTEEM DAAR DUMPEN ZODAT ZE HET OP KUNNEN LOSSEN

Het is ongelooflijk hoeveel problemen er zijn met piepende geluiden, voedingen en het 1366 platform. Bedrijven worden er mee overspoeld, en met name het nieuwe 1366 platform zorgt voor veel problemen. Winkels nemen daarom een passieve houding aan, omdat ze zelf ook niet weten wat ze er mee aan moeten. Ze worden overspoeld met ellende die ze zelf vaak niet eens kunnen verklaren. Aanpakken die handel, aangetekende e-mails met datums schrijven en je niet af laten schepen!!

Wat betreft fire-wire audio interfaces, ik kan het je ten zeerste afraden. PCI geeft vaak betere resultaten, ook qua latency. Probeer je moederbord om te ruilen voor een Gygabyte met een TI fw chip. Als je toch bij de P6T Deluxe blijft, probeer dan hoe de Motu erop gaat reageren. Als je storing hebt zul je een fire-wire kaart moeten kopen en op PCI poort van de P6T Deluxe aansluiten(en dan maar hopen dat het beter wordt).

De P6T Deluxe is meer een bord voor gamers en overclockers.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:09
Over je geluidstoringen en dergelijke kan ik weinig zeggen. Echter je load temperaturen / idle temperaturen zijn met die V8 volgens mij veeeels te hoog. Ik zit ook met een i7 920 & p6t deluxe mobo enkel heb ik een Scythe mugen 2 cooler.
Ik zit momenteel op een OC van 3.8Ghz en haal ongeveer dezelfde temps als jou. (met 50-ish % overclock).

Het ruilen van je spullen zal je hard moeten voor aandringen. Een kennis van me heeft ook het resonerende pieptoon probleem en die krijgt totaal niets nieuw omdat alles 'werkt'.

Veel succes!

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Maak je gebruik van de pc-speaker aansluiting op je moederbord?
Op 2 al wat oudere asus moederborden heb ik ook dergelijke, continue kraak en piepgeluiden gehad, continue ruis en erger wordend wanneer ik een bestand opende of wat dan ook.

Bij mij hielp het toen raar genoeg door gewoon niet gebruik te maken van de pc-speaker. Wanneer die aangesloten was gaf de onboard kaart storing over alle andere audio kanalen.
Misschien iets om eens te proberen?

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zaterdag contact opgenomen met de winkel, vrijdag was de 7e werkdag na de aankoop dus was ik al te laat.
Ik heb nu het advies gekregen om gebruik te maken van de fabrieksgarantie, dus ik denk dat ik het moederbord de voeding en misschien de gtx260 dan maar volgens de RMA garantie terugstuur. Heeft iemand enig idee hoelang dat normaal ongeveer duurt?

Ik heb geen pcspeaker op mijn moederbord aangesloten dus daar komt het denk ik ook niet door.

Verder lijkt het piepgeluid steeds erger te worden (misschien komt het doordat ik me er steeds meer aan ga ergeren)

Ik denk dat ik alleen nog moet testen of de gtx260 iets met de piep te maken heeft, zijn er bepaalde tests waarmee je dit kan bepalen of is de enige manier om er een ander kaart in te stoppen?
Ik heb geen andere pci-videokaarten bij de hand (alleen oude gf4 mx440se AGP) om dit op deze manier te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de pc meenemen/opsturen naar het de winkel, en daar uit laten zoeken. Maar alleen als je er zelf niks meer mee kunt.. Het hoort in elk geval niet, anders had je wel gezocht naar een 260 of een voeding met ``piep`` toch? ;)

Sterkte!
Pagina: 1