Nieuwe MP

Pagina: 1
Acties:

• fendt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-02 11:03
Hallo allemaal.

Ik zit in een dilemma waar ik zelf eigenlijk gek van wordt. Ik heb namelijk een nieuwe computer nodig en wil eigenlijk heel graag een nieuwe MP kopen. Maar nu de twijfel. Wordt het een 2,26 octo of een 2,66 quad? (2,93 quad zie ik niet zitten omdat ik denk met de 2,66 quad of de 2,26 octo in mijn geval meer waard voor mijn geld krijg) Naast het gebruikelijke surfen en school werk heb ik de mac nodig voor het bewerken van films, zowel .dv als full hd (sony hdrfx1e) Waarschijnlijk gebeurd dit allemaal in iMovie, maar wie weet later nog eens in FCE.

Daarnaast wil ik er ook windows opzetten om te gamen. Mijn vraag is dan meteen heb ik wat het gamen betreft meer aan de octo of de quad?

Ergens denk ik dat de Quad gewoon volstaat en het makkelijk aan moet kunnen, immers, zou ik een verschil merken met imovie en iphoto tussen de quad en de octo? Ook wanneer snow leopard er is? Ik denk ook dat de quad core sneller is in games omdat deze op 2,66 loopt ipv 2,26, en omdat ik denk dat het nog wel even duurt voordat games met 8 cores overweg kunnen.

Ik hoop toch eigenlijk wel in ieder geval 4 jaar vooruit te kunnen. Misschien is het vooral psychologisch dat ik geneigd ben de octo te kopen, vanwege het hebben van het nieuwste van het nieuwste (wat niet verstandig zou zijn)

Ik koop er een 24'' acd bij en de radeon 4870 komt er ook zeker in.

Ik wordt eigenlijk niet goed van mezelf me die twijfels en ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen. Het is veel geld en heb er als 18 jarige lang voor gespaard en wil het graag goed doen.

Bij voorbaat dank.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:05

breinonline

Are you afraid to be known?

Neem de quad, de octo kost veel meer wat je naar verhouding niet of nauwelijks gaat terugzien in performance.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eigenlijk geef je de antwoorden zelf al.
Als ik jou zou zijn zou ik een quad nemen, en het geld in je pocket houden.

Ik weet niet wat het verschil in prijs is, en wat het verschil verder is behalve octo<>quad?

Maar je moet het zelf weten, ik denk dat je zelf moet beslissen wat waard is, en hoeveel geld je (ervoor) over hebt.

Ik weet ook niet wat wij voor advies kunnen geven, behalve de vragen die je zelf hardop stelt in je topic.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

je zou toch ook zelf de cpu kunnen upgraden als quad te langzaam wordt? denk niet dat dat zomaar gebeurt maar toch....

• fendt
Denken jullie ook dat de quad sneller is in games dan de octo?

• anandus
  • Niet online
fendt schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 20:56:
Denken jullie ook dat de quad sneller is in games dan de octo?
Ik denk dat je daar ongeveer niets van merkt qua verschil.

Overigens, wat bij zo'n vraag heel erg mist is wat voor games je speelt. Empire Total War is een stuk CPU-verslindender dan een shooter, denk ik.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:05

breinonline

Are you afraid to be known?

Voorlopig is een quad nog niet eens sneller dan een dual-core in games. De meeste games ondersteunen multi-core nog niet (volledig). En zoals anandus al aangeeft zal dat per game verschillen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• fendt
@anandus: met name shooters als battlefield en farcry 2.
Maar het belangrijkst voor mij is toch wel het feit dat ik gewoon goed full hd moet kunnen bewerken, en wat da betreft is mijn twijfel tussen quad en octo core groot. Wat gamen betreft is mij nu wel duidelijk dat de 2,6 ghz quad beter presteert dan de octo 2,6
Een ander punt is echter dat de octo standaard al 6 gig ram heeft, max 32 en de quad maar 3 standaard en 8 max....

Verwijderd

Of je neemt de Quad + Apple Cinema Display
Of de Octo core, maar op langere termijn is de Octo Core tog wel beter. Die gaat toch wat langer mee denk ik.

• anandus
  • Niet online
fendt schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 21:43:
@anandus: met name shooters als battlefield en farcry 2.
Maar het belangrijkst voor mij is toch wel het feit dat ik gewoon goed full hd moet kunnen bewerken
Waarom heb je het nu pas over full HD bewerken?
Dat lijkt me sowieso meer cpu vragen dan welk spelletje dan ook?
Een ander punt is echter dat de octo standaard al 6 gig ram heeft, max 32 en de quad maar 3 standaard en 8 max....
Dit snap ik niet.
Bedoel je niet dat de octo 8Mb L3 cache heeft en de quad 6Mb L3 cache? (als ik het goed heb :) )

Verwijderd

anandus schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:12:
[...]
Dat lijkt me sowieso meer cpu vragen dan welk spelletje dan ook?

[...]
Dit snap ik niet.
Bedoel je niet dat de octo 8Mb L3 cache heeft en de quad 6Mb L3 cache? (als ik het goed heb :) )
Nee hij bedoelt dat de Octo Core tot 32GB ram ondersteund. De Quad core versie ondersteund tot max 8GB ram.

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:30:
[...]

Nee hij bedoelt dat de Octo Core tot 32GB ram ondersteund. De Quad core versie ondersteund tot max 8GB ram.
offtopic:
Hè? Volgens mij klopt daar niets van en kan een quadcore zéker meer dan 8Gb aan?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 15:32
anandus schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:35:
[...]
offtopic:
Hè? Volgens mij klopt daar niets van en kan een quadcore zéker meer dan 8Gb aan?
staat op de apple site, ik verbaasde me er ook al over.

|>

• anandus
  • Niet online
simon schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:38:
[...]

staat op de apple site, ik verbaasde me er ook al over.
offtopic:
Ohh... in de huidige Macbooks misschien maximaal 8Gb? Da's iets anders :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 15:32
Nee, echt, geen geintje.
1066MHz DDR3 ECC SDRAM
8-core: Eight memory slots (four per processor) supporting up to 32GB of main memory using 1GB, 2GB, or 4GB DIMMs
Quad-core: Four memory slots supporting up to 8GB of main memory using 1GB or 2GB DIMMs
Bron: http://www.apple.com/macpro/specs.html

|>

• iRaptor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-11-2025
[...]
Beter lezen, dat heeft de TS al in de eerste alinea van zijn post verteld.
[...]
Dit snap ik niet.
Nee, hij heeft het niet over de cache (die overigens bij allebei 8MB bedraagt), maar over het werkgeheugen die je bij de Octo Core veel meer kan uitbreiden dan bij de Quad Core.

Ik weet zelf niet zo heel goed wat het verschil is tussen de Xeon 3500 serie en Xeon 5500 serie, maar ik denk persoonlijk dat je met de mogelijkheid om je werkgeheugen verder dan 8GB uit te breiden toekomstzekerder bent.

Hmmm, Brandplank was me voor. =P
Pagina: 1