wireless+wireless = wireless ?

Pagina: 1
Acties:

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49
Io,

Ik heb een tamelijk maf probleem met mijn wireless (thuis-)netwerk.

Mijn ene laptop krijgt via DHCP pas een ip adres als mijn andere laptop een een ip adres aan het krijgen is.

Opstelling: Sitecom WL173 (?) standaard wireless router geleverd bij Ziggo.
Laptop 1: Sony Vaio VGN-S5HP
Laptop 2: Apple MacBook Pro

DHCP server is ingeschakeld, ip adres range is 192.168.0.100 t/m 192.168.0.199
Alle ip adressen worden dynamisch toegewezen, met uitzondering van mijn netwerkprinter.

Mijn desktops, media server etc zijn allemaal bedraad, en daar heb ik geen enkel probleem mee. Het zit 'm puur en alleen in de wireless laptops (Als ik de laptops ook met netwerkkabel verbind, heb ik ook geen probleem met 't krijgen van een ip adres.)

Beide laptops krijgen, als ze individueel opgestart worden of uit standby komen een 169.254.x.x ip adres. Een DHCP release of renew werkt ook niet. Zodra ik de 2e laptop aanzet of uit standby haal (en zodra er iets met de wireless adapter gedaan wordt) krijgt de eerste laptop een geldig 192.168.0.x adres, en heb ik volledige netwerk toegang. De 2e laptop krijgt daarna ook een geldig ip adres.

Het maakt niet uit of ik eerst laptop 1 of 2 aanzet: het probleem doet zich bij beide laptops voor, en is opgelost zodra de andere laptop ook aan staat.

Ik vermoed dat ik het probleem wel op kan lossen als ik al mijn netwerkapparaten een statisch ip adres geef, maar ik kan maar 8 statische ip adressen invoeren in de Sitecom admin, en bovendien lost dat het probleem van guest devices niet op, vrees ik.

Iemand enig idee (wat ik fout doe) ??

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Windows neemt automatisch 169.254.x.x als IP-adres als er geen DHCP-server is gevonden. Het enige wat ik kan verzinnen is dat je printer misschien voor problemen zorgt. De printer moet een adres hebben buiten de DHCP range van de router (maar wel binnnen hetzelfde subnet), als dit niet al zo was.

• TheDane
Ik heb alle andere apparaten van het netwerk afgehaald. Alleen nu dus router+2 laptops. Nog steeds 'tzelfde probleem. Ik heb ook beide laptops een static ip gegeven, 192.168.0.104 en 192.168.0.105.

Ideas anyone?

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-03 04:40
Opzich een vrij raar probleem.. Je hebt 2 laptops draadloos aan een routertje hangen (met DHCP), en laptop 2 krijgt pas een adres als laptop 1 er ook 1 heeft gekregen...
Je zou bijna denken dat iets gecached staat ofzo, of dat er een instelling fout staat in je router. Je moet dus beide laptops aanhebben om op beide laptops een valide IP adres te krijgen :?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Heel vreemd. Weet je zeker dat je dit gedrag steeds kunt reproduceren? Ik heb inmiddels geleerd voorzichtig te zijn met verbanden leggen en conclusies te trekken bij netwerkproblemen.
Als hetgeen jij beschrijft werkelijk zo is, dan zou het aardig zijn om te kijken of je een van de notebooks kan vervangen door een andere draadloze schootcomputer. Krijg je weer hetzelfde probleem?
Dan is de router vast niet helemaal lekker.

Er is een beta-update van de firmware voor een MAC-probleem: http://www.sitecom.com/dr...8&groupid=5&subgroupid=39

Dat is het eerste wat ik dan zou proberen.

• TheDane
hmm, good point. Dat ding van mij draait nog firmware 1.08. 1.29 is de last stable release. Dat zou ook wel wat kunnen schelen.

Ik kan 't volgens mij trouwens niet zeer consequent reproduceren. Het lijkt alleen voor te komen als ik de volgorde van aanzetten/verbinden omwissel. Als ik steeds de macbook als eerste aanzet, kan ik daar ook steeds mee connecten zonder dat de vaio aan moet .. of andersom. Als ik echter eerst macbook aanzet, en daarna de vaio, en daarna allebei uit of standby en dan als eerste de vaio weer aanzet, dan gaat 't mis.
Al dit gedrag heb ik nog niet 100% in kaart. 't Enige wat ik 100% zeker weet is dat als ik geen verbinding (of uberhaupt een IP adres) heb op 1 van beide machines, ik de andere aan moet zetten om 't probleem op te lossen :P

Het viel me trouwens net nog op dat in de webinterface op de router mijn macbook zowel bij 'dynamic dhcp client list' als bij 'static ip leases' stond. (mac adres + ip allebei het zelfde.) Dat lijkt dan toch op een cache probleem iets te wijzen?

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dat zou ook wel wat kunnen schelen.
Ja, dat denk ik wel. Dat is een enorm gat. Helaas kan ik geen changelog vinden op die website, het is maar een beetje gokken. Maar ik zou dat als eerste doen!
Dat lijkt dan toch op een cache probleem iets te wijzen?
Ja, of toch een driverprobleem. En anders helpt een keiharde reset naar de fabrieksinstellingen wellicht.
Maar het is natuurlijk absurd; een IP-adres dat zowel dynamisch als statisch is.

• TheDane
Keiharde resets heb ik al tig keer uitgevoerd :P

Overigens, mijn vorige post klopt niet. Net macbook even dichtgeklapt. 2 minuten later weer open. Weer geen internet. Hij ziet geen DHCP server, so it seems. Zodra de vaio iets met 't netwerk wil doen, ziet de macbook ineens wel een DHCP server, en krijgt keurig een ip adres. Tegen die tijd is de verbinding op de vaio ook volledig tot stand gekomen, en heb ik op beide laptops verbinding.

Toch maar die driver update draaien dan :)

Thanks so far!

[ to be continued .. ]

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-03 04:40
Dat lijkt me het verstandigste ja.. Klinkt erg wazig iig... Fout met de cache lijkt me het meest voordehand liggende probleem.. Normaal moet het zo zijn, dat als er een DHCP discover package het netwerk overgaat (broadcast) dan moet de DHCP server in het netwerk daar gewoon op reageren en afhandelen voor de client..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• TheDane
ughhhh

Het probleem lijkt toch exclusief voor te doen bij mijn macbook. De symptomen op de vaio lijken toch verklaard door brakke instellingen, zowel op router als laptop.

Nou is het zo dat ik macbook vanmiddag op een ander draadloos netwerk (bij m'n werkgever) wilde aansluiten, maar ook daar had ik problemen: macbook ziet wel het draadloos netwerk, maar ziet geen DHCP server (of liever gezegd: krijgt er geen IP adres van. Het betreffende netwerk is volledig fabriek-standaard; zelfs zonder beveiliging. De macbook krijgt dus vrolijk een 169.254.x.x intern adres. Verder niks.

Ook als ik handmatig de netwerkinstellingen invoer (ip adres, dns server subnet mask en default gateway) krijg ik geen verbinding.

• ts_rensuh
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-10-2024
Misschien een keer handig om op je Macbook Wireshark te installeren ( als je er ervaring mee hebt ).
En dan kijken als je laptop een DHCP Discovery doet of vervolgens een DHCP offer ontvangt van de dhcp server.Om vervolgens een DHCP request te doen en weer een DHCP ACK te ontvangen.

Dan kan er wat gerichter gezocht gaan worden.

CCIE R&S

• TheDane
update
Problem fixed!

Het bleek inderdaad toch een cache probleem te zijn. Dat 600 keer opnieuw het netwerk inrichten en niet snappen dat beide laptops af en toe elkaars ip adres proberen te jatten heeft de cache op de macbook toch wel verrot.

Uiteindelijk hier terechtgekomen, en daar stond dit:
Delete your com.apple.airport.preferences.plist found in /Library/Preferences/SystemConfiguration/
Daarna zowel bij werkgever als thuis direct een correct, werkend ip adres gekregen :)
Pagina: 1